دانلود و خرید کتاب مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی صادق زیباکلام
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی اثر صادق زیباکلام

کتاب مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی

امتیاز:
۲.۰از ۲۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی

«مقدمه‌ای بر انقلاب اسلامی» نوشته صادق زیباکلام(-۱۳۲۷) استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران است. زیباکلام در این کتاب سعی دارد تا تحلیل بر چرایی وقوع انقلاب اسلامی ارائه دهد. سؤالی که متفکران و نظریه‌پردازان سیاسی داخلی و خارجی بسیاری را به خود مشغول داشته است. زیباکلام در این کتاب علاوه بر آنکه سعی می‌کند برخی از این نظریات را طرح و نقد کند، تلاش دارد تا تحلیل خود از وقوع انقلاب اسلامی را نیز مستدل کند و در کنار چرایی به چگونگی وقوع انقلاب نیز پاسخ دهد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

اگر لعاب و لایه‌های برونی پر زرق و برق ایران «مدرن» عصر محمدرضا شاه را مختصر تراشی می‌دادیم، پیکره اصلی الیگارشی و بافت سیاسی آن تفاوت چندانی با ایران عصر قاجار نداشت. طی این یکصد سال قدمی در راه رفورم سیاسی برداشته نشده بود. مشارکت سیاسی مردم و دخالت آنها در امور کشور و تعیین سیاست‌ها در عصر پهلوی همانقدر نایاب و نادر بود که در عصر قاجار. مردم نسبت به ساختار سیاسی حکام در عصر پهلوی همانقدر بی‌تفاوت، بی‌علاقه و بعضا متنفر بودند که در اواخر عصر قاجار ما شاهدش هستیم.

به سخن دیگر، علیرغم پیدایش افکار و اندیشه‌های تازه و نهضت بیدارگرانه‌ای که از اواخر قرن نوزدهم در ایران ظاهر می‌شود، هیچ‌گونه رفورم و تغییر بنیادی سیاسی صورت نمی‌گیرد. ساختار سیاسی جامعه ایران در ربع آخر قرن بیستم همانقدر دست نخورده، متحجّر و اصلاح نشده است که یک قرن قبل از آن در ربع آخر قرن نوزدهم بوده. دردها، تألّمات، امیال و آرزوهای سیاسی بخش عمده‌ای از مردم بالاخص تحصیل‌کردگان و روشنفکران جامعه در هر دو عصر علیرغم گذشت یکصد سال چندان از هم فاصله ندارد. لذا چندان دور از واقعیت نرفته‌ایم اگر ادّعا کنیم که انقلاب اسلامی حرکتی بود برای بر هم زدن و زیر و رو کردن ساختار کهنه و در انداختن طرحی نو.

غرب چگونه غرب شد
مرتضی مداحی
در میان ایرانیان: کلیدی برای درک چالش‌ها و واقعیت‌های ایران
محسن محمودی
دموکراسی و انقلاب: از یونان باستان تا سرمایه‌داری مدرن
جرج نواک
تاملی در مدرنیته ایرانی: بحثی در باره گفتمان‌های روشنفکری و سیاستِ مدرنیزاسیون در ایران
علی میرسپاسی
مائو؛ داستان ناشناخته
بیژن اشتری
ماجرای باب و بهاء
مصطفی حسینی طباطبایی
کودتا
محسن عسکری‌جهقی
هاشمی رفسنجانی و دوم خرداد
صادق زیباکلام
از دموکراسی تا مردمسالاری دینی
صادق زیباکلام
هویت و سیاست خارجی در ایران و خاور میانه
رحمن قهرمانپور
غرب چگونه غرب شد؟
صادق زیباکلام
ما چگونه ما شدیم
صادق زیباکلام
میهن‌پرست ایرانی
کریستوفر دوبلگ
دکتر محمد ملکی: استادی برای همه فصول
صادق زیباکلام
تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی اقتصادی و فرهنگی ایران در دوران سلجوقیان
شهرام یوسفی‌فر
جامعه‌شناسی به زبان ساده
صادق زیباکلام
ملت ها و ناسیونالیسم پس از ۱۷۸۰
اریک هابسبام
تاریخ روابط ایران و امریکا
جان قزوینیان

نظرات کاربران

سینا
۱۳۹۷/۰۸/۱۱

من کاملا با نظر دکتر مخالف ام

Pūyān
۱۳۹۸/۰۶/۱۳

برای منی که پس از انقلاب متولد شدم، مطالعه‌ی تاریخ انقلاب شبیه اینه از روایت افرادی رو بشنوم که در این حکایت مولانا سعی می‌کردند فیل تاریکخانه رو توصیف کنن. «پیل اندر خانه تاریک بود عرضه را آورده بودندش هنود از برای دیدنش

- بیشتر
سید
۱۳۹۷/۰۸/۲۸

واقعا فکر چی رو کردید اینو پیشنهاد دادین اونم 17000 تومن

arys
۱۳۹۹/۰۴/۱۸

من دیروز توی کتاب فروشی این کتاب و خواستم بخرم با قیمت ۱۷۰۰۰ تومان. گفتم نسخه الکترونیک ارزون تره و اونو میخرم. ملاک قیمت گذاری در طاقچه چیه؟؟

مهدی
۱۳۹۷/۰۸/۰۸

تا قبل از خوندن این کتاب فکر میکردم تنها دلیل وقوع انقلاب موج اسلام گرایی و رهبری خمینی بوده ولاغیر. این کتاب انقلاب ایران را در بستر اتفاقات تاریخی ایران نشون میده. واقعا مدرسه و دانشگاه و صداوسیما چقدر جانبدارنه

- بیشتر
ساعدی
۱۴۰۱/۰۱/۰۶

صادق زیبا کلام همه چیش به فناست اینکه دیگه کتابشه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
مضافا اینکه لفظ اسلامیت برای خردهبورژوازی، که نقش عمده‌ای در این انقلاب داشته، مشروعیت ایجاد می‌کند.
Fazel
اینکه چرا شاه همچون مقاطع گذشته نظیر سال ۱۳۳۲ یا ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به دنبال راه‌حل سرکوب نظامی نرفت تا حدودی در کتاب مورد تحلیل قرار گرفته است. یک دلیل آن است که آمریکایی‌ها چنین سناریویی را به گونه‌ای مشخص از او نخواستند. شاه به غلط یا به درست تصور می‌کرد چنین راه‌حلی مورد حمایت واشنگتن نخواهد بود. بعلاوه خود او نیز به دنبال چنین راه‌حلی نبود. بارها برخی از فرماندهان نظامی تندرو از وی چنین اجازه‌ای می‌خواستند. می‌خواستند وی اجازه دهد و اطمینان می‌دادند که در کمتر از ۴۸ ساعت نظم و آرامش را به کشور بازگردانند. اینکه آیا می‌توانستند یا نه بحث دیگری است. اما نکته مهم آن است که شاه چنین اجازه‌ای را نداد. باز هم تکرار می‌کنیم، اینکه چرا نداد پاسخ ساده و کوتاهی ندارد.
احسان رضاپور
در مجموعه تصمیم‌گیری کاخ سفید یک فکر منسجم، یک استراتژی معین و یک دستورالعمل و چه باید کرد مشخص در قبال تحولات ایران وجود نداشت. شرح کامل این نکات در کتاب آمده است. در اینجا به این مختصر بسنده کنم که یک جناح در دستگاه رهبری کاخ سفید که در رأس آن، برژینسکی مشاور امنیت ملی قرار داشت خواهان شدت عمل رژیم شاه در رویارویی با انقلاب بود. جناح دیگر که در رأس آن سایروس ونس وزیر خارجه قرار داشت و برعکس خواهان اصلاحات بود. این دوگانگی باعث شد تا رهبری کاخ سفید نتواند در عمل یک سیاست منسجم و مشخص را در قبال بحران ایران به اجرا بگذارد. شاه بارها اشاره کرده بود که اشارات، علائم و پیامهای ضد و نفیضی که از واشنگتن دریافت می‌کند او را گیج کرده است.
احسان رضاپور
درآمدهای نفتی ایران از ۴۳۷ میلیون یا کمتر از نیم میلیارد دلار در سال ۱۳۴۲ به ۲۰ میلیارد دلار در سال ۱۳۵۷ می‌رسد. به عبارت دیگر تنها درآمدهای ارزی دولت از ناحیه نفت طی این پانزده سال بیش از ۴۰ برابر می‌شود. کلید درک رونق اقتصادی ده یا پانزده سال آخر رژیم شاه درحقیقت در این افزایش افسانه‌ای درآمد نهفته است.
کاربر ۱۳۸۲۹۵۳
عنوان معجزه اقتصادی قرن نام می‌برد، معجزه‌ای که به زعم کارگزاران آن رژیم حتی چشم‌گیرتر از معجزه اقتصادی آلمان بعد از جنگ، ایتالیا و ژاپن بود، در اصل چیزی جز معجزه ۴۰ برابر شدن درآمد نفتی ایران نبود. والا همانطور که در تجزیه و تحلیل مبسوط برنامه‌های توسعه اقتصادی در زمان شاه نشان داده شده است، ژاپن و آلمان که جای خود دارند، حتی ترکیه نیز جای خود دارد، تخیلات را که کنار بگذاریم، در دنیای واقعیات و عدد و رقم، ایران به پای سنگاپور و مالزی و حتی مکزیک هم نمی‌رسید.
کاربر ۱۳۸۲۹۵۳
شاه در دهه پایان حکومتش بیش از آنچه که خود را یک «عامل» و «سرسپرده» واشنگتن بداند، احساس یک «متحد»، یک «هم‌پیمان» و یک «شریک برابر» با آمریکایی‌ها را می‌کرد. واقعیت آن است که واشنگتن هم شاه را اینگونه می‌دید و به او کمتر به چشم یک «مأمور» و «دست نشانده» نگاه می‌کرد.
احسان رضاپور
این باور غلط که شاه و اساسا پهلوی‌ها مهره‌ای بی‌اراده بیش نبودند متأسفانه بصورت یکی از مبانی سفت و سخت تاریخ سیاسی معاصر ما درآمده است.
احسان رضاپور

حجم

۳۳۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۲۴ صفحه

حجم

۳۳۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۰

تعداد صفحه‌ها

۳۲۴ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
تومان