دانلود و خرید کتاب یوگای پاتنجلی میرچا الیاده ترجمه علی صادقی‌شهپر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب یوگای پاتنجلی اثر میرچا الیاده

کتاب یوگای پاتنجلی

معرفی کتاب یوگای پاتنجلی

«یوگای پاتنجلی» پیرامون مراقبه در مکاتب عرفانی هند به قلم میرچا الیاده(۱۹۸۶-۱۹۰۷)، متخصص عرفان هندی و یوگا است. هدف میرچا الیاده در کتاب یوگای پاتنجلی، معرفی آن بخش از یوگا است که پاتنجلی آن را به‌نام یوگاسوتره در قرن دوم قبل از میلاد تنظیم و تدوین کرده است. او ضمن معرفی یوگای پاتنجلی، به ارتباط آن با مکتب سانکهیا (فصل اول کتاب) و سایر مکاتب و افکار هندی مثل دین بودایی، تانترا و ریاضت‌گرایی (فصل سوم و چهارم) می‌پردازد. اساس کار الیاده در این کتاب، خود یوگاسوتره‌ها، تفاسیر آن و نیز نظرات اشخاص معروفی چون داسگوپتا، کیث و دیگران بوده است. در بریده‌ای از کتاب می‌خوانیم: اساسا خود همین کلمه ـــ یوگا ـــ است که این تنوع زیاد معانی ضمنی را ممکن ساخته است. در حقیقت اگرچه یوج ـــ از لحاظ ریشه‌شناسی ـــ به‌معنی «به‌هم پیوستن» است، روشن است که عمل به‌هم پیوستن در «پیوند» باید به پیش‌فرض‌هایی مثل سابقه وضعیت جدایی از پیوندهایی بینجامد که روح و جهان را یکی می‌کنند. به‌عبارت دیگر، رهایی را نمی‌توان به‌دست آورد مگر این‌که شخص ابتدا خود را از جهان جدا کرده یا این‌که شروع به‌دست کشیدن از چرخه کیهانی کرده باشد وگرنه در بازیافتن خویش یا در چیره شدن بر خویشتن هرگز موفق نخواهد شد. جنبه عملیِ یوگا تنها ویژگی آن نیست، بلکه نحوه ورود به آن نیز بسیار اهمیت دارد. یک فرد به‌تنهایی نمی‌تواند یوگا بیاموزد؛ در این راه او به راهنمایی یک گورو (مرشد) نیازمند است. یوگی با ترک دنیای مادی (خانواده و جامعه) آغاز به کار کرده و ـــ به راهنمایی گوروی خود ـــ عمرش را وقف گام نهادن متوالی بر فراسوی تمام رفتارها و ارزش‌های مختص وضعیت انسان وقف می‌کند. او می‌کوشد تا «در این زندگی بمیرد»، و در این‌جاست که شخص نحوه ورود به یوگا را بهتر می‌تواند بفهمد.

نظرات کاربران

امیرحسین
۱۳۹۵/۱۱/۱۵

این کتابم از بهترینهاست نمیدونم چرا سراغش نرفتن بنظرم مردم فقط رمان میخونند

کاربر ۲۵۸۴۵۱۳
۱۴۰۰/۰۲/۰۸

متاسفانه ترجمه کتاب مخصوصا در بخشهای اولیه گنگ و ضعیف بود. کتاب جنبه آموزشی نداشته و صرفا نظرات مکاتب و اشخاص مختلف در یوگا را با هم مقایسه میکنه و فاقد عکس و یا روش آموزشی برای کسانی که میخواهند در

- بیشتر
niloofarmyl
۱۴۰۱/۰۶/۳۱

ممنون از طاقچه بی نهایت

عرفان
۱۴۰۲/۱۰/۱۱

بی هیچ ذره ای ازتردید هر انسان آزادواهل دلی که فارغ از تمام تعصب های بیجا و باتمام وجود درحستجوی حقیقت هستی ،محال وغیرممکن که ازاین کتاب اقیانوس آسا هیچ دستگیرش نشود،،البته به شرطی که این کتاب را باتمام دل

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
روان‌شناسی هندی چهار حالت خودآگاهی را تأیید می‌کند: خودآگاه بیداری، خودآگاه خواب با رؤیا، خودآگاه خوابِ بدون رؤیا و «خودآگاه جمود خلسه‌ای» یا «توریه» . هر یک از این حالت خودآگاهی مربوط به ریتم تنفسی خاصی است. یوگی به‌واسطه پِرانایامه، یعنی با طولانی کردن تدریجی دم و بازدم که هدف از آن‌ها سپری شدن وقفه‌ای حتی الامکان طولانی بین این دو جریان تنفس است ـــ می‌تواند به تمامی حالات خودآگاهی نفوذ کند. گسستی بین این حالات مختلف برای اشخاص عادی وجود دارد: شخص از حالت بیداری به‌طور ناخودآگاه به خواب می‌رود. یوگی باید پیوستگی خودآگاهی را حفظ کند. وی با قوت و روشن‌بینی به هر یک از این حالات راه می‌یابد.
سامان نوروزی
وقتی آخرین خویشتن به رهایی خود دست یابد
سامان نوروزی
هر چیزی که از قبیل احساس، خواهش، تفکر و غیره برای ما روی دهد، دیگر بخشی از ما محسوب نمی‌شود. همه آن از پیچیدگی حقایق کیهانی است که مشروط به قوانینی‌اند که مسلما واقعی‌اند
سامان نوروزی
امید، بدبختی انسان را طولانی‌تر و وخیم‌تر می‌کند؛ فقط کسی که تمام امیدش را از دست داده، خوشحال است (سانکهیا سوتره؛ ۲: ۴) ، «زیرا امید بزرگ‌ترین عذابی است که وجود دارد و ناامیدی بزرگ‌ترین خوشی است» (به نقل از مَهابهاراتا در تفسیرو دانتای مدهوه برسانکهیا سوترا، ۲: ۴) . آداب و رسوم مذهبی هیچ ارزشی ندارند (سانکهیا سوترا؛ ۲۶: ۳) ، زیرا مبتنی بر آرزو و مشقت‌اند.
سوفی پاتر
مسئله مهم دانستن روش نبود بلکه چیره‌شدن بر آن‌ها بود؛ این همه سختی که شخص مرتاض بر سر درونه ناخودآگاهی می‌کشید در اصل برای «داغ زدن» بر آن بود.
سامان نوروزی
پاندو برای این‌که باعث شود ایندره زمین را ببخشد، به مدت یکروز کامل بر روی یک پا ایستاد و سرانجام به سَمادْهی دست یافت (۶، ۱۲۳: ۱) . اما این خلسه دلالت بر مفهوم یوگایی نمی‌کند؛ بلکه بیش‌تر حالتی از هیپنوتیسمی است که از طریق ابزار فیزیکی ایجاد می‌شود و نیز از طریق روابط بین انسان و خدا که در سطح جادو باقی می‌ماند.
arman eghbali
یوگی از طریق سَمادْهی فراتر از تضادها رفته، خالی و لبریز، حیات و مرگ، هستی و نیستی را تنها در یک تجربه یکی می‌سازد. افزون بر این، سَمادْهی مانند تمام حالات متناقض برابر است با اتحاد مجدد تمام حالات مختلف واقعیت در یک حالت یعنی در کمال نامجزای ماقبل خلقت یا اتحاد نخستین
سامان نوروزی
در تفکر هندی هر مالکیتی مستلزم فرمانبرداری از آن چیزی است که به مالکیت درمی‌آید طبیعی است.
سامان نوروزی
و هرگز به تسلطی فریبنده بر عناصر که بدین لحاظ پراکنده و زودگذرند امیدی ندارد. زیرا این سَمادْهی است که نمایانگر «تسلط» واقعی است و نه «قدرت‌های نهفته» .
سامان نوروزی
این نظر درست نیست که سرزمین هند رهایی را فقط به‌طور منفی جسته است زیرا کوشیده‌اند تا رهایی را به‌طور مثبت به‌دست آورند. در حقیقت «شخص رهایی یافته در زندگی» می‌تواند قلمرو عملش را تا جایی که می‌خواهد، گسترش دهد. او چیزی ندارد تا نگرانش باشد زیرا اعمالش دیگر هیچ پیامدی برای او ندارند و از این‌رو آن اعمال حد و مرزی ندارند. بعد از این دیگر چیزی نمی‌تواند او را اسیر کند، «انسان رهایی‌یافته» می‌تواند هر چیزی را برای خود در هر حوزه‌ای از فعالیت جایز بداند، زیرا آنچه می‌کند دیگر او «خودش» نیست بلکه ابزاری صرفا غیرشخصی است.
سوفی پاتر

حجم

۲۱۳٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۰۳ صفحه

حجم

۲۱۳٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۲۰۳ صفحه

قیمت:
۸۸,۰۰۰
تومان