دانلود و خرید کتاب ایرانیان بودایی کیش علی اصغر مصطفوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ایرانیان بودایی کیش اثر علی اصغر مصطفوی

کتاب ایرانیان بودایی کیش

معرفی کتاب ایرانیان بودایی کیش

کتاب ایرانیان بودایی کیش نوشتهٔ علی اصغر مصطفوی است و انتشارات امید سخن آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب ایرانیان بودایی کیش

در قرن ششم پیش از میلاد، هم‌زمان با بنیان‌گذاری خاندان هخامنشیان در ایران بسیاری از مردم هند که در آن زمان «اَرمَهِ وْریتَهْ» (سرزمین آریاها) نامیده می‌شد، خانه و کاشانه خود را ترک کردند و به شکل زاهد، یا آوارگانی بی‌خانمان روی به بیابان و جنگل نهادند. هدف آنان از این نوع زندگی، هدفی روحانی بود، یعنی کشف راهی برای گونه‌ای نوزایی و رهایی از رنج زندگی که همه انسان‌ها در آن زندانی بودند. یکی از این زاهدان تارک دنیا «گوتاما» Gautama یا بودا که نام حقیقی او «سیدارتا» بوده است. به شمار می‌رفت.

زندگی بودا که در زبان سانسکریت «روشن و آگاه» معنی می‌دهد با افسانه‌ها آمیخته است.

کتاب ایرانیان بودایی کیش به تاریخچه‌ٔ ایرانی‌هایی می‌پردازد که بودایی شدند.

خواندن کتاب ایرانیان بودایی کیش را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ تاریخ ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب ایرانیان بودایی کیش

«در روز زیارت دندان مقدس، هنگامی که سپیده بامدادی نمودار می‌شود، طبل‌های بزرگ و پُر طنین پرستشگاه، خواب را از دیدگان مردم شهر کندی می‌رباید.

در کوی و برزن، کوچه و خیابان، آوای کر کننده طبال‌ها یک لحظه خاموشی نمی‌پذیرد. بدین گونه، عاشقان بودا را برای دیدار از دندان و شرکت در آیین‌های ویژه، فرا می‌خواند.

روز پیش از برگزاری آیین‌های دیدار دندان، شهر کندی گلباران می‌شود، بامداد روز مراسم، در دست هر یک از زائران، دسته گُلی از گُل‌های وحشی جنگل‌های اطراف قرار دارد، هم‌چنین، سیلی از قربانی‌های گوناگون که شاخ و گردن و پیکرشان را با گل‌های الوان آراسته‌اند، به سوی معبد در حرکت است، بطوری که صف طویلی از انسان و حیوان‌های غرق گل به وجود می‌آید که کیلومترها طول آن است.

تمامی مردم، با جامه‌های سپید و نظمی خاص، انتظار فرا رسیدن نوبت دیدار را می‌کشند. با طلوع خورشید، کاهن بزرگ به همراه کاهنان درجه دوم و سوم که خود را برای اجرای مراسم آیین دیدار دندان آماده کرده‌اند، طی آیین‌های منحصر به فرد و خیره کننده‌ای که تازه واردان را کاملاً تحت تأثیر فضای روحانی قرار می‌دهد، دریچه بزرگ معبد را که دندان بودا در پشت آن نهاده شده است، می‌گشایند. در این هنگام، بوهای مخصوصِ سُستی زایی که از گیاهان مخصوص بدست آمده است، از دریچه فضای محوطه را انباشته می‌سازد، زائران را در یک خلسه ویژه فرو می‌برد، آنگاه حجاب‌ها و پوشش‌های زرّین و سیمین و برنجین و ابریشمینی که دندان را در میان خود نهان داشته‌اند، یکی پس از دیگری کنار می‌رود. این پوشش‌های گران‌قیمت و بی‌نظیر از جانب بزرگترین پادشاهان و فرمانروایان جهان به معبد هدیه شده و مورد قبول روحانیت معبد قرار گرفته است که اعتقادی راسخ به بودا و تعالیم وی داشته و در گسترش آن کوشیده‌اند.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۳۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۵۵ صفحه

حجم

۳۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۵۵ صفحه

قیمت:
۸,۰۰۰
تومان