دانلود و خرید کتاب رهایی از اختلال وسواس جاناتان گریسن ترجمه گیتی شمس
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب رهایی از اختلال وسواس اثر جاناتان گریسن

کتاب رهایی از اختلال وسواس

معرفی کتاب رهایی از اختلال وسواس

کتاب رهایی از اختلال وسواس نوشتهٔ جاناتان گریسن و ترجمهٔ گیتی شمس و صمد حمیدی است و انتشارات ابن سینا آن را منتشر کرده است. برنامهٔ خودیاری برای کنارآمدن با عدم قطعیت در این کتاب آمده است.

درباره کتاب رهایی از اختلال وسواس

اگر از اختلال وسواس رنج می‌برید، ممکن است به متخصصان زیادی مراجعه کرده باشید و داروهای متعددی را امتحان کرده و کتاب‌های زیادی را در ارتباط با اضطراب و اختلال وسواس مطالعه کرده باشید، اما کتاب رهایی از اختلال وسواس متفاوت است. این کتاب شبیه به کتاب آشپزی نیست که توضیح دهد چگونه از اختلال وسواس بهبود پیدا کنید، زیرا غلبه بر اختلال وسواس به چیزی بیش از دستورالعمل‌هایی که در ادامه آمده است نیاز دارد. درمان بدون فهم مانند نقاشی با اعداد است. بهبودی و کاهش علائم تاحدی وجود خواهد داشت، اما شما چیز بیشتری می‌خواهید.

کتاب رهایی از اختلال وسواس کاربردی آموزشی و بالینی دارد و به گونه‌ای  طراحی و نگارش شده است که بتواند برای درمانگران و  درمانجویان مفید واقع شود. این کتاب با نگارش ساده و غنی به مفاهیم اصیل و همین طور جدید با تمرکز بر موضوع عدم قطعیت که یکی از خطاهای شناختی در ادبیات اختلال وسواس بوده و عامل تداوم این اختلال قلمداد می‌شود، می‌پردازد. در عین حال نویسنده علاوه بر نگاه عمیق به نقش شناخت و رفتار به عنوان عامل بیماری‌زایی، با دیدگاه بالینی موج سومی، مفاهیم درمانی مختص به آن را در لابه‌لای پیشنهادهای درمانی خود، به‌درستی جای می‌دهد. 

یکی از مفاهیم نوآورانه و مهم در این کتاب توجه به پذیرش عدم قطعیتی است که همهٔ ما در زندگی با آن مواجه هستیم. افرادی که به اختلال وسواس مبتلا نیستند ممکن است بگویند در مورد بسیاری از مسائل مطمئن هستند. این احساس اطمینان در افراد غیر مبتلا حاکی از آن است که آنها با عدم قطعیت مشکلی ندارند، درست مانند افراد مبتلا به اختلال وسواس که بخش‌هایی از زندگی آنها تحت تأثیر این اختلال قرار نگرفته است. کتاب رهایی از اختلال وسواس تنها برای مبتلایان به اختلال وسواس نوشته نشده است. بسیاری از ما افکار آزاردهنده و ناکارآمدی داریم که زندگی ما را تا حدودی تحت تأثیر قرار می‌دهند و گاه شیوه‌های برخورد ما با این افکار می‌تواند زمینه ساز اختلال وسواس شوند. این کتاب به شما کمک می‌کند تا یاد بگیرید با عدم قطعیت زندگی کنید و با وجود افکار آزار دهنده، همچنان از زندگی لذت بیشتری ببرید.

برای فراتر رفتن از کاهش علائم و جلوگیری از اینکه اختلال وسواس زندگی‌تان را کنترل کند، شما در مقام هنرمندِ ماهر بهتر عمل خواهید کرد. «هنرمند ماهر» این درک را دارد که بتواند کار خود را ابداع کند. این کتاب نسخهٔ خود راهبردی برنامهٔ درمانی مورد استفاده در مرکز من را ارائه می‌دهد، جایی که به مبتلایان کمک می‌شود تا اختلال وسواسشان را درک کنند، چون این اولین گام برای بهبودی است، اگر آنها اختلال وسواس و فرآیند درمانی خود را درک نکنند، نمی‌توانند با درمان همراه شوند.

بخش اول این کتاب یعنی، درک اختلال وسواس، به شما کمک خواهد کرد تا به‌درستی اختلال وسواستان را درک کنید. به تدریج به سؤال‌هایی که شما را آزار می‌دهند پاسخ می‌دهید. برای مثال: چطور می‌توانم چیزی را که می‌دانم ندانم؟ چرا نمی‌توانم آیین‌مندی‌ها را متوقف کنم؟ برای اینکه اختلال وسواس خود را درک کنید باید بدانید که این اختلال شما را از بقیهٔ انسان‌ها جدا نمی‌کند. می‌توانید بفهمید که تفاوت بین شما و غیر مبتلایان یک تفاوت کمی مانند تفاوت بین نوشیدن مشروبات الکلی و مست‌کردن است. مصرف مشروبات الکلی مشکل نیست، مهم این است که چند وقت یکبار و به چه میزانی زندگی شما را مختل می‌کند. در مورد اختلال وسواس، این آیین‌مندی‌ها، افکار به ظاهر غیر منطقی یا اضطراب نیستند که افراد مبتلا را از افراد غیر مبتلا جدا می‌کند، اینکه اینها چقدر در زندگی روزانهٔ شما اختلال ایجاد می‌کنند، این تمایز را ایجاد می‌کند. این بخش همچنین به نقش دارو در بهبودی و تکنیک‌های شناختی رفتاری که در برنامهٔ اختلال وسواس خود استفاده می‌کنید، می‌پردازد.

بخش دوم، یعنی، اساس برنامهٔ شما، فرآیند ارزیابی و درمان اختلال وسواس را تغییر می‌دهد و برایتان این فرصت را فراهم می‌آورد که برنامهٔ بهبودی خود را طراحی کنید، این‌گونه می‌توانید آن را درک و به آن باور داشته باشید. سپس به شما کمک می‌کند تا از طریق گام‌های اولیه اختلال وسواس خود را ارزیابی کنید.

بخش سوم، شخصی‌سازی برنامهٔ شما؛ راهنمای درمان برای نگرانی‌های خاص مربوط به اختلال وسواستان، قلب این کتاب است و بر جلوه‌های مختلف اختلال وسواس متمرکز است. هر یک از آنها چالش‌های ویژه‌ای را به وجود می‌آورند که باید هنگام طراحی برنامهٔ بهبودی مورد توجه قرار گیرند، به‌خصوص اگر بیشتر علائم اختلال وسواستان بر دسته‌ای خاص متمرکز باشد مانند وسواس‌های متمرکز بر آلودگی یا افکار خشونت‌آمیز. بخش سوم رهنمودهایی برای اصلاح و شخصی‌سازی برنامهٔ بهبودی از طریق مثال‌ها، راهنماهای درمانی تعدیل شده و دست‌نوشته‌ها فراهم می‌آورد.

بخش چهارم، یعنی، بهبودی و فراتر از آن، به شما کمک می‌کند بهبودی خود را کامل کنید. به‌تنهایی کارکردن برای رسیدن به بهبودی می‌تواند دشوار باشد. رهنمودهایی را برای خانواده یا دوستانتان به عنوان حامیان مؤثر در طول درمان ارائه می‌دهد.

خواندن کتاب رهایی از اختلال وسواس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

مبتلایان به اختلال وسواس مخاطبان اصلی این کتاب هستند. این کتاب فقط برای مبتلایان به اختلال وسواس نوشته نشده است. بسیاری از ما تجارب کوتاهی از گیر افتادن در ذهنمان داریم. رویکرد نوآورانه جاناتان گریسِن می‌تواند به همهٔ ما کمک کند تا با ترس‌هایمان مواجه شویم؛ همان طوری که یاد می‌گیریم در لحظه زندگی کنیم.

بخشی از کتاب رهایی از اختلال وسواس

«چند سال پیش در یک شیرینی فروشی منتظر بودم از من پذیرایی شود. خانم شیک‌پوشی در پیشخوان کنار من ایستاده بود. وقتی خدمتکار که بر اساس نوشتهٔ روی لباسش جرارد نام داشت، شیرینی او را آورد، از او درخواست کرد: «ممکن است بعد از خوردن شیرینی پول پرداخت کنم؟» «نمی‌خواهم فرار کنم یا کار خاصی انجام دهم، تازه دست‌هایم را شسته‌ام اگر بخواهم از تو کیفم پول بردارم، دست‌هایم کثیف خواهند شد و مجبور می‌شوم دوباره آنها را بشویم».

ادامه داد: «می‌دانی پول چقدر کثیف است؟» «چون افراد زیادی به آن دست می‌زنند و می‌تواند خیلی کثیف باشد. به همین دلیل است که به صندوقداران اجازه نمی‌دهند هم زمان به پول دست بزنند و غذا را حاضر کنند». در واقع.... «جرارد به آرامی پرسید مگر چه اشتباهی رخ داده است؟ همچنان ادامه داد و حرف‌های جرارد را نادیده گرفت یا وانمود کرد نشنیده است. جرارد گفت خوب، بعداً بپردازید فقط اجازه دهید به سرکارم برگردم».

پاسخ به سؤال ناگفتهٔ جرارد اختلال وسواس بود و آن زن در شیرینی‌فروشی از نگاه آموزش دیدهٔ من یک بیمار مبتلا به اختلال وسواس بود؛ تنها او نیست که این بیماری را دارد. من هر روز با افراد زیادی مواجه می‌شوم، چه در حال رانندگی در بزرگراه، چه در حال پیاده‌روی در یک مرکز خرید و چه در سالن تئاتر، که به احتمال زیاد آنها نیز اختلال وسواس دارند. از نظر آماری از هر چهل هزار نفر یک نفر از اختلال وسواس رنج می‌برد یا رنج خواهد برد. زمانی که در اواخر دههٔ هفتاد در مقطع تحصیلات تکمیلی بودم، آموخته بودم که اختلال وسواس یک اختلال نادر و مأیوس‌کننده است که تنها ۰/۵ درصد از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد (یک در دو هزار نفر). اما در اوایل دههٔ هشتاد به زودی متوجه شدم این ارقام باید اشتباه باشند. زیرا در آن زمان در دانشکدهٔ پزشکی واقع در دانشگاه تمپلی با دکتر ادنا فوآ که اولین نفری بود که از موسسهٔ ملی بهداشت روانی تحقیقاتی در زمینهٔ وسواس انجام داد و پیشگام درمان امروزی اختلال وسواس بود، مشغول به کار بودم. با هر کسی که در مورد کارم بحث می‌کردم به نظر می‌رسید فردی با نشانه‌های مرضی اختلال وسواس را می‌شناسد (نشانه‌های مرضی مهم اختلال وسواس شبیه آنهایی که آن خانم در شیرینی فروشی داشت و نه عادت‌های جزئی و آیین‌مندی‌هایی که همهٔ انسان‌ها روزانه با آنها درگیر می‌شوند). تعجب کردم، اختلال وسواس چگونه می‌توانست هم زمان نادر باشد و در عین حال، چنان شایع باشد که همه فردی مبتلا به آن را بشناسند؟ از آن زمان به بعد، مطالعات جهانی میزان شیوع طول عمر اختلال وسواس را بین ۲ تا ۳ درصد متغیر دانسته‌اند؛ یعنی حدود یک در هر ۴۰ نفر.

در اکثر موارد، بیماران اختلال وسواس می‌توانند ناشناخته باقی بمانند. البته استثنائاتی نیز وجود دارد: در برخی از شما که برای پنهان کردن اجبارهای خود تلاش نمی‌کنید، ابتلا به بیماری را به وضوح می‌توان در کار و فعالیت‌تان مشاهده کرد؛ حتی اگر جنبه‌های دیگر زندگی عادی به نظر برسند. برای مثال،، هاورد هیوز میلیاردر که به شدت از اختلال وسواس رنج می‌برد زندگی‌اش به یک زندگی محدود و زجرآور تنزل پیدا کرده است. سبک زندگی و عادت‌های ظاهراً عجیب و غریب او همراه با ثروت و شهرتش، رسانه‌ها را مانند آهن‌ربا به خود جذب کرده است.

نگرش افراد ناآگاه به اختلال وسواس بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که اختلال وسواس واقعاً هست. برای افراد ناآگاه این اختلال چیزی است که رسانه به ما نشان می‌دهد؛ در واقع نمونه‌های فراوانی از افرادی که ادعا می‌کنند مجبورند کارهایی را انجام دهند که برای خودشان یا دیگران بی‌معنی هستند. اما در حقیقت وقتی شما به اختلال وسواس مبتلا هستید تغییراتی در درون شما اتفاق می‌افتد، شما دیوانه نیستید و می‌توانید برای رهایی از این بیماری اقداماتی انجام دهید.

چرا اطرافیان درک درستی از اختلال وسواس ندارند؟ مسئله این است که بسیاری از شما در پنهان کردن اکثر یا تقریباً همهٔ آیین‌مندی‌هایتان ماهر هستید، بنابراین، در بدترین حالت به نظر می‌رسد یک مشکل جزئی داشته باشید. همکاران شما سر کار فکر می‌کنند فردی وسواسی یا فردی با عادت عجیب و غریب و البته بی‌ضرر هستید؛ مثلاً عادت دارید قبل از اینکه در اتوموبیل را قفل کنید چند دور آن را عقب جلو کنید. شما کار خود را انجام می‌دهید و به نظر نمی‌رسد رنج و عذاب مشخصی داشته باشید. برخلاف موارد افراطی که در مطبوعات و مصاحبه‌های تلویزیونی پخش می‌شوند، به نظر نمی‌رسد زندگی کردن با اختلال وسواس‌تان دشوار باشد. ممکن است برای پنهان کردن ترس و آیین‌مندی‌های خود دلایلی داشته باشید. برای بسیاری از شما پنهان کردن مشکلی که دارید برای حفظ شغل و روابطتان ضروری است. یکی دیگر از دلایلی که ممکن است به خاطر آن سعی کنید اختلال وسواس خود را پنهان کنید این است که در واقع بخواهید از احساس حقارت ناشی از برچسب «دیوانه بودن» اجتناب کنید. بنابراین، حتی اگر درگیر آیین‌مندی‌های جزئی باشید، کافی است دیگران به شما برچسب وسواسی بزنند، مطمئن هستید هیچ کس نمی‌فهمد در زیر این «پاکیزگی» چقدر اضطراب دارید. توانایی شما در عملکرد موفقیت‌آمیز تحت شرایط استرس احساس کفایت نام دارد.»

نظرات کاربران

atoosa
۱۴۰۳/۰۱/۰۴

به نظر من‌خوب نبود اول اینو میگفتم ولی فصل ۵ رو خوندم نظرم عوض شد دوست داشتید مطالعه کنید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
تمرکز اختلال وسواس‌تان بر تعداد محدودی از عدم قطعیت‌هاست که منبع (یا منابع) اضطراب شما شده است. افکار و احساسات ترسناک و ناخوشایند ناشی از این عدم قطعیت‌ها وسواس نامیده می‌شود.
atoosa
احساس‌های ما ترکیبی است از آنچه در محیط بیرونی و درونی اتفاق می‌افتد.
atoosa
شکست در زمینهٔ پیشگیری یا تلاش برای پیشگیری از چنین آسیب‌هایی به شکل احساس گناهی تجربه می‌شود که بسیار شبیه با احساس گناهی است که اگر مستقیماً موجب آن آسیب‌ها شده باشید، تجربه می‌کنید
atoosa
در خصوص این تحریف شناختی هدف درمان متوقف کردن افکار نیست، بلکه باید یاد بگیرید با حضور این افکار در ذهن‌تان کنار بیایید و در عین حال وجود آنها شما را آشفته نکند. با این وجود، اگر تلاش کنید که بر عادی بودن وجود این افکار و در نتیجه مضر نبودن آنها تأکید کنید، در واقع در حال خنثی‌سازی و تشدید اختلال وسواس خود هستید. در عوض، هدف شما از شناسایی و اضافه کردن این تحریف به فهرست خود، یادآوری این نکته است که تلاش شما برای کنترل افکار نتیجه بخش نخواهد بود، که این امر موجب می‌شود روش مواجهه مناسب‌ترین روش برای مقابله با این افکار باشد.
atoosa
در خصوص این تحریف شناختی هدف درمان متوقف کردن افکار نیست، بلکه باید یاد بگیرید با حضور این افکار در ذهن‌تان کنار بیایید و در عین حال وجود آنها شما را آشفته نکند. با این وجود، اگر تلاش کنید که بر عادی بودن وجود این افکار و در نتیجه مضر نبودن آنها تأکید کنید، در واقع در حال خنثی‌سازی و تشدید اختلال وسواس خود هستید. در عوض، هدف شما از شناسایی و اضافه کردن این تحریف به فهرست خود، یادآوری این نکته است که تلاش شما برای کنترل افکار نتیجه بخش نخواهد بود، که این امر موجب می‌شود روش مواجهه مناسب‌ترین روش برای مقابله با این افکار باشد.
atoosa
سؤال: آیا می‌خواهید بیاموزید که چگونه در حالت عدم قطعیت زندگی کنید؟ در این مورد بدون فکر پاسخ بله ندهید. دلایلی برای ترستان از پاسخ بله وجود دارد، زیرا «بله» به معنای تمایل به زندگی در دنیایی است که ممکن است به فرد مورد علاقه‌تان آسیب برسد و به احتمال زیاد شما مسبب و مقصر آن باشید. ممکن است کسی را که دوست دارید، بکشید. شاید شما شرور باشید. ممکن است مرتکب گناه شده باشید، ممکن است تصور کنید که بعضی فکرها همیشه همراه شما خواهند ماند. ممکن است فردا متوجه شوید که همجنس‌گرا هستید
atoosa
شستن دست‌ها برای خنثی کردن احساس انزجار با از بین بردن آلودگی ۲) گفتن اینکه «من تمیز هستم» از طریق کنترل احساس‌های شما خنثی کننده است و ۳) بحث کردن با خود که لمس هر چیزی در اولین مکان آن کثیف نیست، راهی برای خنثی‌سازی از طریق تحلیل موقعیت است.
atoosa
برای بیشتر مبتلایان به اختلال وسواس ناتوانی در دستیابی به اطمینان سرانجام منجر به افزایش آیین‌مندی و تکرار بی‌پایان و محکوم به شکست این آیین‌مندی‌ها می‌شود.
atoosa
وقتی اختلال وسواس‌تان شروع می‌شود، خنثی کردن آن به احتمال زیاد امکان‌پذیر است. برای مثال،، شما می‌توانید از اینکه در ورودی را قفل کردید، احساس اطمینان کنید و کمتر از چند دقیقه در مورد آن نگران باشید. با این حال، زمانی که اختلال وسواس شدیدتر می‌شود، خنثی کردن سخت‌تر و سخت‌تر، و رسیدن به اطمینان غیر قابل دستیابی می‌شود
atoosa
بسیاری از شما مطمئن هستید که بر اساس افکارتان عمل نمی‌کنید، با این وجود داشتن چنین افکاری را غیر قابل پذیرش می‌دانید.
atoosa

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۳۶ صفحه

حجم

۲٫۴ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۴۳۶ صفحه

قیمت:
۵۶,۰۰۰
تومان