دانلود و خرید کتاب بیروط ابراهیم اکبری دیزگاه
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب بیروط اثر ابراهیم اکبری دیزگاه

کتاب بیروط

معرفی کتاب بیروط

کتاب بیروط نوشتهٔ ابراهیم اکبری دیزگاه است. نشر صاد این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر حاوی چند داستان و روایت از مستندسازی است که از آلمان به بیروت می‌رود.

درباره کتاب بیروط

کتاب بیروط با بخشی به نام «یک‌شنبه - یکم خرداد ۹۲» آغاز شده است. این کتاب با بخشی تحت‌عنوان «۱۲ تیرماه ۱۳۹۲؛ دوشنبه؛ یعقوب‌آغاجی» به پایان رسیده است. این اثر حاوی داستان‌ها و روایت‌هایی است از بیروت در ماه‌ها و سال‌های مختلف شمسی و در مکان‌هایی گوناگون مانند هتل، ساحل و... . در توضیح این کتاب آمده است که بیروط فقط یک مکان نیست، فقط یک شهر خاورمیانه‌ای نیست؛ سرآغاز تغییری است برای مرد جوان مستندسازی که در زمانهٔ پراضطراب و هیاهویی که داعشی‌ها و تکفیری‌ها راه انداخته‌اند، از آلمان به بیروط می‌رود تا با مردی آشنا شود که می‌گوید کشور با محبت است که ساخته می‌شود.

غیرداستانی قرار بگیرند، اطلاق می‌شود. در این گونه، نویسنده با نیت خیر، برای توسعهٔ حقیقت، تشریح وقایع، معرفی اشخاص، یا ارائهٔ اطلاعات و به دلایلی دیگر شروع به نوشتن می‌کند. در مقابل، در نوشته‌های غیرواقعیت‌محور (داستان)، خالق اثر صریحاً یا تلویحاً از واقعیت سر باز می‌زند و این گونه به‌عنوان ادبیات داستانی (غیرواقعیت‌محور) طبقه‌بندی می‌شود. هدف ادبیات غیرداستانی تعلیم عامهٔ مردم است (البته نه به‌معنای آموزش کلاسیک و کاملاً علمی و تخصصی که عاری از ملاحظات زیباشناختی است)؛ همچنین تغییر و اصلاح نگرش، رشد افکار، ترغیب، یا بیان تجارب و واقعیات از طریق مکاشفهٔ «مبتنی بر واقعیت» از هدف‌های دیگر ناداستان‌نویسی هستند. ژانر ادبیات غیرداستانی به مضمون‌های بی‌شماری می‌پردازد و فرم‌های گوناگونی دارد. انواع ادبی غیرداستانی می‌توانند شامل موارد فهرست زیر باشند:

جستارها، زندگی‌نامه‌ها، کتاب‌های تاریخی، کتاب‌های علمی - آموزشی، گزارش‌های ویژه، یادداشت‌ها، گفت‌وگوها، یادداشت‌های روزانه، سفرنامه‌ها، نامه‌ها، سندها، خاطره‌ها، نقدهای ادبی.

خواندن کتاب بیروط را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران حوزهٔ ناداستان پیشنهاد می‌کنیم.

درباره ابراهیم اکبری دیزگاه

ابراهیم اکبری دیزگاه در سال ۱۳۶۰ به دنیا آمد. او نویسنده، شاعر و نیز مدرس و پژوهشگر در حوزه‌های روش‌شناسی، زمینهٔ داستان‌نویسی، فلسفهٔ ادبيات، نقد ادبی و نظریه‌های ادبی در مکان‌های گوناگون بوده است. رمان «شاه‌کشی» یکی از آثار مکتوب اوست.

بخشی از کتاب بیروط

«صبح با صدای زنگ تلفن بیدار شدم. دوباره عمر الماجد می‌خواست من را ببیند. نمی‌دانم این بشر چه می‌خواهد از من؟ ازش می‌ترسم. آخر چه معنایی دارد یک جوان سنّی که پدرش رفیق ملک عبدالله یا ملک فلان است، بخواهد به‌وسیلهٔ من شیعه بشود؟ آن هم به‌وسیلهٔ من! واقعاً جای شگفتی دارد. کار دنیا را ببین، یک نفر را اتّفاقی در یک آب‌میوه‌فروشی ببینی، بند کند به تو که می‌خواهم شیعه شوم، حال آنکه هنوز تو در باور خود، هزار لیتَ، لَعلَّ داری. تو هم دوسه بار بپیچانی‌اش، ولی رهایت نکند. جالبی قضیه این نیست که او می‌خواهد تغییر مذهب بدهد، شیرینی ماجرا این است که می‌خواهد به‌وسیلهٔ من هدایت شود. من یحیی ربّانی، فرزند ابوالبرکات ربّانی. این‌همه آدم را رها کرده، چسبیده به یقهٔ من. نمی‌دانم شاید بوی نبوّت می‌دهم. باید بعد از شیعه‌شدن ببینمش. باید برایش ماجرای آن جوانک سنّی را تعریف کنم که می‌خواست پیش سیّدموسی صدر تغییر مذهب بدهد تا زن بگیرد ولی او مخالفت کرد. فکر کنم دل الماجد هم جایی گیر است، حدس من این است که او هم عاشق یک دختر ایرانی شده است. عشق آدم‌ها را همین‌جوری مُدمَّغ می‌کند و گیج که نتیجه‌اش هم چیزی نیست جز ویرانی. درهرصورت او می‌خواهد شیعه شود و از من طلب هدایت می‌کند، ولی من خودم هنوز خسته‌ام و معلّق بین زمین و آسمان، همچنین مردّد بین این‌وروآن‌ور و همواره شرایط را استثنایی می‌بینم برای خودم.

جای پدر در این معرکه خالی. اگر این جوانک به تورش می‌خورد چه کارها نمی‌کرد برایش. اصلاً انگار خدا او را خلق کرده برای هدایت دیگران. شرط لازم پیامبری را دارد؛ امّا شرط کافی را نه. او بیشتر دوست دارد آدم‌ها را هدایت کند؛ امّا نه سوی خدا بلکه سمت خودش، چون خودش را حق می‌داند. او هرکس را که به‌زعم خود هدایت می‌کند، در دفترچه‌اش پرونده‌ای باز می‌کند با تمامی مشخّصات تا تعدادشان به ۴۰ نفر برسد، در قالب کتابی منتشر کند. پدر یکی از آرزوهایش چاپ همچین کتابی است. حتّی وصیّت کرده آن دفترچه را بگذارند توی کفنش.»

نظرات کاربران

mJafarabadi
۱۴۰۳/۰۱/۰۴

از خواندن کتاب اذیت شدم، تنش و فشار شخصیت اصلی، خشونت فزاینده و بی سر و ته بودن داستان آزارم داد

کاربر ۵۷۰۷۲۱۴
۱۴۰۳/۰۱/۰۱

عالی حتما بخونید

مهدی طالقانی
۱۴۰۲/۱۱/۱۳

این کتاب روح آدم رو آزار می ده ، نخوانید این کتاب رو

Alimoeini
۱۴۰۲/۱۰/۱۹

کتابی خوشخوان،خوش قلم،مسئله مند نویسنده با دغدغه ای که جوان ایرانی را محاط کرده به این کتاب پرداخته. خواندنش توصیه میشود حتی با وجود افتادن ریتم و صفحات متعدد انتهایی که در خواب غور میکند.

کاربر ۵۹۷۰۷۵۸
۱۴۰۲/۰۳/۲۱

سلام روز ۱ خرداد ۹۲، یکشنبه نبوده، چهارشنبه بوده. چند صفحه ابتدایی داستان، بشدت به هم ریخته و شلخته است. نویسنده ابتدا منطقه حادثه یا رویا را کوهستانی تصویر می‌کند و صفحه بعد آنرا دشت می داند و در جایی از

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۰)
شرط لازم پیامبری را دارد؛ امّا شرط کافی را نه. او بیشتر دوست دارد آدم‌ها را هدایت کند؛ امّا نه سوی خدا بلکه سمت خودش، چون خودش را حق می‌داند.
Nill
آدم‌های باسواد خیلی وقت‌ها عمق ندارند، در سطح‌اند. البته این دکتر نه سواد دارد نه عمق. بیشتر می‌خورد خبرنگار باشد تا استاد دانشگاه، چون از عمق می‌ترسد. می‌دانی چرا؟ چون اعماق تاریکند، آدم‌های ترسو هم نمی‌توانند بروند به اعماق، بنابراین می‌مانند در سطح، مثل همین دکتر که اقیانوسی است به عمق یک میلی‌متر.»
Nill
من خودم را نمی‌توانم آزاد کنم، می‌گوید بیا فلسطین را آزادکن.
Nill
آدم‌های باسواد خیلی وقت‌ها عمق ندارند، در سطح‌اند. البته این دکتر نه سواد دارد نه عمق. بیشتر می‌خورد خبرنگار باشد تا استاد دانشگاه، چون از عمق می‌ترسد. می‌دانی چرا؟ چون اعماق تاریکند، آدم‌های ترسو هم نمی‌توانند بروند به اعماق، بنابراین می‌مانند در سطح، مثل همین دکتر که اقیانوسی است به عمق یک میلی‌متر.»
Nill
. یاد آخرین فرمودهٔ پدر ماقبل از تحریم ارث افتادم: «سیگارکشیدنت هیچ، روشن‌فکر دینی هم شده‌ای؟» یعنی اینکه سیگار را تحمّل می‌کند، روشن‌فکری دینی را نه.
alidad
تو می‌دانی که الان، مقدّس‌تر از پول چیزی در زندگی من نیست. البته پول برای همه مقدّس بوده. شاید هم فقط پول مقدّس بوده برای همه که چیزهای دیگر را بهانه کردند. از یک نفر شنیدم، یادم نیست کی، گفته بود: بشر با پول کاری کرده که پول رفته نشسته جای خدا. البته بشر خاصیتش همین است، انگار دشمنی دارد با پروردگارش مدام می‌خواهد چیزی را بگذارد جای خدا.
alidad
من اصلاً نمی‌خواهم مخالف یا موافق کسی باشم، موافقان و مخالفان در مجموع از یک قبیله‌اند. سعادت در فراتربودن است، فراتر از هر مخالف و موافقی
Nill
نویسندگی مال ناچاری است، کسی که چاره‌ای جز نوشتن داشته باشد، نمی‌نویسد.
Nill
بالاخره از آدم‌های معلّق نمی‌توان بیشتر از این انتظار داشت، همیشه منتظر تلنگرند. تلنگرها برای آن‌ها رخداد می‌سازد و رخدادها موج و تلاطم می‌اندازد به جان زندگی تا بجنبانند ذات زندگی را. زندگی بی رخداد اگر بی‌معنا هم نباشد، گس است و بی‌مزه.
Nill
بالاخره باید هرکس درجایی با واقعیّت مواجه شود تا عیارش به دست آید. زندگی بی‌عیار، همان زندگی حیوانی است که شخص همیشه فرار کرده از واقعیّت.
Nill

حجم

۳۰۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۷۲ صفحه

حجم

۳۰۰٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۳۷۲ صفحه

قیمت:
۹۹,۰۰۰
تومان