دانلود و خرید کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح سیدحمزه حسینی فرد
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح اثر سیدحمزه حسینی فرد

کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح

معرفی کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح

چاپ دوم کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح نوشتۀ سید حمزه حسینی فرد است. این کتاب را انتشارات چتر دانش منتشر کرده است.

درباره کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح

کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح در ۶ فصل نوشته شده است. در این کتاب سعی شده از هر ۲ نوع ازدواج که در قانون مدنی مجاز شناخته شده، دفاع شود.

ازدواج یک ضرورت فردی و اجتماعی است که در سلامت روح و جسم هر فرد و امنیت اجتماعی نقش مؤثری دارد. ازدواج در تمام ادیان جایگاه ویژه‌ای دارد. قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از فقه امامیه، نکاح دائم و منقطع را مجاز شناخته و ۱۰۰ ماده را به نکاح اختصاص داده است. مطالعهٔ مواد قانون مدنی حاکی از آن است که سند و منبع اکثر قریب‌به‌اتفاق مواد قانون مدنی آیات و روایات اسلامی است که مورد اتفاق‌نظر فقهای اسلامی، به‌ویژه فقه امامیه است و هر جا روایات اسلامی مختلف بوده، قانون مدنی در تدوین مواد از نظر مشهور فقهای امامیه پیروی کرده است.

خواندن کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب برای علاقه‌مندان به قانون اسلامی مفید است.

بخشی از کتاب نگاهی گذرا بر قواعد فقهی و مقررات قانونی عقد نکاح

«اهمیت و جایگاه ازدواج

برای فهم اهمیت و جایگاه ازدواج باید به انواع ازدواج اشاره کنیم. سپس با بیان روایات مختلف از معصومین (ع) روایاتی برای تشویق به ازدواج خواهیم آورد که همگی بیانگر اهمیت ازدواج است. در فقه اسلام بنا بر نیاز و ضرورت سه نوع ازدواج ذکر شده است.

۱- ازدواج واجب

کسی که بترسد که در اثر ترک نکاح به گناه افتد نکاح بر او واجب است. همهٔ کسانی که به سن بلوغ می‌رسند به ازدواج نیاز دارند؛ زیرا ازدواج یک امر فطری و غریزی است با عنایت به اینکه ترس افتادن به گناه و گرفتار شدن به آن برای هرکسی وجود دارد پس می‌توان گفت که ازدواج برای افراد بالغ یک امر واجب است که وجوب آن بالقوه است و با درنظرگرفتن تفاوت فردی باید پذیرفت که دیریازود روزی به فعلیت خواهد رسید. اکثر انسان‌هایی که از سلامت روحی و جسمی برخوردارند اگر دیر ازدواج کنند روزی ترس از افتادن به گناه را حس خواهند کرد؛ چون حفظ و صیانت نفس و پرهیز از حرام واجب است. پس روزی بر همهٔ انسان‌های دارای سلامت روحی واجب خواهد شد تا ازدواج کنند. در روایات داریم که اگر کسی ازیک‌طرف توان رفتن به حج واجب را دارد و از سوی دیگر به ازدواج نیاز داشته باشد و نگران باشد که ممکن است با ترک ازدواج دچار زنا شود؛ در چنین وضعیتی ازدواج بر حج واجب مقدم شمرده شده است.

۲- ازدواج مستحب

برای کسی که می‌تواند ازدواج کند و خوف افتادن در گناه را ندارد ازدواج مستحب مؤکد است. باتوجه‌به اینکه رهبانیت و ترک دنیا و اعراض از لذایذ مشروع دنیا در اسلام توصیه نشده است و با طبیعت انسان که موجودی اجتماعی است ناسازگار است؛ لذا کسی که می‌تواند ازدواج کند و خوف و نگرانی افتادن در گناه را هم ندارد مستحب است که ازدواج کند و به سیره و سنت پیامبر عمل نماید.

۳- ازدواج حرام

کسی که به علت بیماری و تحمل هزینهٔ ازدواج و نفقهٔ همسر در امر زناشویی و هم‌بستری دچار اختلال گردد و علاقه و میل جنسی در وی نباشد، ازدواج بر او حرام است. دقت شود که این درحالی است که دو امر ۱- ناتوانایی در زناشویی و هم‌بستری -۲ ناتوانی در پرداخت نفقه هم‌زمان در کسی جمع شود. کمااینکه پیامبر با زنی از بنی بیاضه ازدواج کرد؛ سپس دریافت که در پهلوی وی بیماری پیسی وجود دارد؛ لذا او را برگرداند و ازدواج را برهم زد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۱٫۷ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۴۸,۰۰۰
تومان