دانلود و خرید کتاب اسطوره‌شناسی یونانی و مدرنیته غربی مریم صانع‌پور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اسطوره‌شناسی یونانی و مدرنیته غربی اثر مریم صانع‌پور

کتاب اسطوره‌شناسی یونانی و مدرنیته غربی

معرفی کتاب اسطوره‌شناسی یونانی و مدرنیته غربی

«اسطوره‌شناسی یونانی و مدرنیته غربی» نوشته دکتر مریم صانع‌پور(-۱۳۳۳)، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. نویسنده در این کتاب کوشیده پیوندهای میان اسطوره‌های یونانی و مدرنیته را بررسی کند. اسطوره‌ها به دو بخش دینی و غیردینی تقسیم می‌شوند. اما تمرکز این کتاب بر روی اسطوره‌های غیردینی یونان باستان و تاثیرگذاری آنها بر مدرنیته است. در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: کارل گوستاو یونگ معتقد است در پشت هر کوشش عقلانی یا نظام فلسفی منورالفکرانه و حتی عقلی مذهبانه، یک اسطوره مخفی شده که خواه مبتنی بر تاریخ یا صرفاً خیال‌پردازانه باشد، به هر حال نمونۀ مثالی آن اسطوره‌ به عنوان حقیقت نهایی واقعیت‌ها گسترش می‌یابد. بنابراین هرگز نمی‌توان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را از اسطوره‌هایشان جدا کرد زیرا نه تنها اسطوره‌های باستانی در نظام‌های اجتماعی مدرن به‌صورت مبنایی تأثیرگذار هستند، بلکه در ضمیر ناخودآگاه هر انسانی حضور دارند که در زمان مناسب به‌صورت نمونه‌های مثالی عینیت می‌یابند. پس می‌توان گفت رشتۀ اتصال انسان‌ها و جوامع با حیات گذشته‌شان، همان ناخودآگاه جمعی است که از طریق اسطوره‌ها ایجاد شده است و هر قدر عقلانیت مدرن غربی در جهت تقویت عقلانیت فردی و جمعی با خیال‌پردازی‌های اسطوره‌ای مقابله کند، اما انقطاع هر قومی از افسانه‌های کهن آن موجب می‌شود تا آگاهی‌های آن قوم فاقد ریشه شود و از دست دادن خاطره‌های قدیمی به بی‌هویتی و بی‌معنایی آن اقوام منتهی ‌گردد و موجبات حقارت فرهنگی ایشان را فراهم ‌سازد. به‌منظور یافتن ریشه‌های اسطوره‌ای تجدد غرب باید فصل مشترکی میان این دو مقولۀ به ظاهر متضاد جستجو کرد که به نظر می‌رسد بتوان طرز تلقی بشرانگارانۀ دورۀ روشنگری و اسطوره‌های یونانی را به عنوان این فصل مشترک برگزید. زیرا فرهیختگان و نویسندگان دورۀ نوزایی به علت سرخوردگی از استبداد سران روحانی به‌دنبال ایجاد تمدنی مبتنی بر ارزش‌ها و توانایی‌های انسان بدون مداخلۀ ارباب کلیسا بودند و به همین منظور اسطوره‌های یونان باستان را مورد بازخوانی و الگوگیری قرار دادند.
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹)
بولفینج معتقد است اسطوره‌شناسی هر ملتی تلفیقی از همۀ نظریات ذکر شده است که در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت در دورانی که انسان پدیده‌های طبیعی را نمی‌شناخت می‌کوشید به‌وسیلۀ اسطوره‌پردازی، اشیاء مشاهده شده را تحت نام‌هایی کلی به وحدت برساند که این نام‌های کلی بیانگر رب‌النوع‌های آن اشیاء تلقی و به اذ‌هان انسان‌های اولیه منتقل می‌شدند. به این ترتیب، آن پدیده‌ها به طرف عملکرد قدرت‌های برتر سوق داده می‌شدند.
a.d
فروید، به ‌گونه‌ای روانکاوانه معتقد است اسطوره‌ها رؤیا‌های عمومی و رؤیا‌ها اسطوره‌های شخصی هستند.
الهام
فلاسفۀ فمینیست امروزی معتقدند مردسالاری دورۀ مدرن متأثر از تاریخ اندیشۀ غرب است که از اسطوره‌های یونانی آغاز می‌شود. ایشان مردسالاری در عقلانیت کانت، اومانیسم نیچه، روان‌شناسی فروید، جامعه‌شناسی و علوم سیاسی روسو و... را نشأت گرفته از مبانی مردسالارانه در اسطوره‌های یونانی می‌دانند. در اثبات این ادعا نکاتی در نتیجه‌گیری تحلیلی یادآوری می‌شود.
bookwormnoushin
آفرودیت نیز به‌عنوان ایزدبانویی دختر زئوس و دیون، بسیار زیبا و خودآرا بود. در افسانه‌های یونانی آمده است که بدون آفرودیت در هیچ جایی شادی، عشق و لذت جسمانی نمی‌توانست وجود داشته باشد. این ایزدبانوی فریبنده همه را اغفال می‌کرد، اما قادر نبود قلب سه کس را تصاحب کند. این سه تن عبارت بودند از: 1) مایدن وستا که پرهیزگار بود؛ 2) آتنای چشم خاکستری که از هنر‌های دستی پشتیبانی می‌کرد؛ 3) آرتمیس بانوی موجودات وحشی که عاشق جنگل‌ها بود.
bookwormnoushin
یکی از خصوصیات عقلانیت دورۀ روشنگری، مردانه بودن آن است که بر اساس نظریۀ پاملا اندرسن، فیلسوف دین دانشگاه آکسفورد، ـ همچون بسیاری از متفکران فمینیست کنونی‌ـ نشأت گرفته از مردسالارانه بودن اسطوره‌های یونان باستان است؛
bookwormnoushin
کوئوس، کریوس، هیپریون، ایاپتوس، تئیا، رئا، منموزین، فوئبه، تتیس، کرونوس و سوکلوپسِ یک چشم، و سپس هاندرد‌هاندرس متولد شدند. کرونوس مکار و حقه‌باز، که جوان‌ترین و تندخوترین فرزند زمین بود، پدرش را عقیم کرد و حاکم ایزدان شد.
bookwormnoushin
بنابراین نقش آن اشکال خداگونه نشان می‌دهد که عملکرد اسطورۀ پهلوانی در روان‌شناسی فردی انسان در جوامع مختلف، موجب توسعۀ آگاهی خویشتن فرد نسبت به قوت‌ها و ضعف‌های خود است. این امر به گونه‌ای صورت می‌گیرد که فرد را برای وظایف دشواری که در زندگی با آنها مواجه است آماده می‌کند. به این ترتیب، فرد با گذر از زایش ذاتی و ورود به مرحلۀ بلوغ زندگی، ارتباطش را با اسطورۀ پهلوانی از دست می‌دهد و مرگ نمادین پهلوان آغاز مرحلۀ بلوغ شخص می‌شود.
a.d
معرفت‌شناسی دورۀ تجددگرایی با «می‌اندیشم پس هستم» دکارت، فیلسوف فرانسوی، آغاز شد. وی با مبدأ قرار دادن خود به اثبات وجود خدا پرداخت؛ به این معنا که من وجود دارم، بنابراین خدا وجود دارد.
a.d
کارل یونگ، بنیانگذار سوئیسی روان‌شناسی تحلیلی، معتقد است انسان پدیده‌ای تاریخ‌مند است که مراحل قبلی توسعۀ روان جمعی‌اش را در ناخودآگاه خود حفظ کرده و این ناخودآگاه تاریخی از طریق روان آدمی در مراحل مختلف حیات به اشکال نمادین بروز می‌کند.
a.d

حجم

۲۷۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۹۱ صفحه

حجم

۲۷۱٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۱

تعداد صفحه‌ها

۲۹۱ صفحه

قیمت:
۴,۵۰۰
تومان