دانلود و خرید کتاب لاوهات عبدالجبار کاکایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب لاوهات اثر عبدالجبار کاکایی

کتاب لاوهات

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب لاوهات

کتاب لاوهات نوشتهٔ عبدالجبار کاکایی است. انتشارات کتاب نیستان این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر مجموعهٔ یادداشت‌ها، مقالات و خاطرات این شاعر معاصر ایرانی است.

درباره کتاب لاوهات

به‌گفتهٔ عبدالجبار کاکایی کلمهٔ «لاوهات» یک کلمهٔ کردی است که به‌معنی «سیل آمد» استفاده می‌شود.

کتاب لاوهات عنوان مجموعه‌‌ای از یادداشت‌ها، مقالات و خاطرات این شاعر نامدار ایرانی است.

عنوان برخی از بخش‌های این کتاب عبارت است از: «هند ۱»، «افریقا»، «لاوهات «سیل آمد»»، «محمد نبود تا ببیند»، «نه دوست نه دشمن»، «برگ زیتونی تحفهٔ درویش» و «خیام و عبور از عصر تجدد».

خواندن کتاب لاوهات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران مطالعهٔ خاطرات و اندیشه‌های عبدالجبار کاکایی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره عبدالجبار کاکایی

عبدالجبار کاکایی ۱۵ شهریور ۱۳۴۲ در ایلام به دنیا آمد. او شاعر و ترانه‌سرای ایرانی است. او در سال ۱۳۶۰ دیپلم اقتصاد گرفت. در سال ۱۳۶۱ تحصیلات خود را تا مقطع کاردانی زبان و ادبیات فارسی در دانش‌سرای تربیت‌معلم ادامه داد. در سال ۱۳۶۴ وارد دانشگاه شهید بهشتی تهران شد و در سال ۱۳۶۸ به دریافت مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی نایل آمد؛ سپس به‌منظور ادامهٔ تحصیل در سال ۱۳۷۱ به دانشگاه آزاد مرکز تهران رفت و در سال ۱۳۷۳ مدرک کارشناسی‌ارشد زبان و ادبیات فارسی را نیز دریافت کرد.

«آوازهای واپسین»، «زنبیلی از ترانه»، «بررسی تطبیقی شعر پایداری ایران و جهان»، «مرثیهٔ روح»، «حتی اگر آیینه باشی»، «نگاهی به شعر معاصر ایران»، «تاوان کلمات»، «حبس سکوت»، «لاوهات» و «گزیده ادبیات معاصر» (گزیده شعر) بعضی از آثار او هستند.

بخش‌هایی از کتاب لاوهات

«واژه‌های مهجور، روایات کهن و استفاده از قالب مثنوی، دانش علی معلم را که آموخته‌هایی از فلسفه، تاریخ، تفسیر و ادبیات کهن است بر خواننده آثارش آشکار می‌کند. جلوه‌هایی از مکتب شفاهی فردید و قلم دکتر علی شریعی از نشانه‌های دیگر آثار اوست.

برای فهم اضلاع تفکر علی معلم در حوزه شناخت توحید، معرفت دینی و فقهی و دانش اجتماعی فقط آثار شاعرانه‌اش را در دست داریم. دیدگاه‌ها و نظرگاه‌های معلم در پس تعارفات معمول و مشغله‌های اجرایی مستور مانده و اساساً فهم اندیشه‌های سیاسی و معرفتی شاعر با توجه به خصلت محافظه‌کارانه ایشان تنها از طریق شعر امکان‌پذیر است. به عبارتی در حوزه کتابت نظریه‌پردازی نمی‌کند و اندیشه‌اش پنهان است. گویی این عروس کجاوه‌نشین مستور که وجدان جریحه‌دار و معصوم شرق تجدیدحیات یافته است، جز در اشعار و بیانات شفاهی مجال ظهور و بروز ندارد. صورتی از حقیقت است که از واقعیت و عینیت فاصله می‌گیرد. و چون تمام «سماع بانگ آب» تشنگان سر دیوار را به وجد می‌آورد. چنانکه تلاش میرشکاک نیز در مکتوب کردن تأویل‌هایش از متون کهن بر مبنای تئوری روح مشترک ادیان، اندیشه‌ها و زبان‌ها، چون رودی متلاطم و جوشنده در دشتی عقیم و لم‌یزرع بی‌حاصل بود.

جست‌وجوی هویت ایرانی در جغرافیای سنتی جهان، معلم را به عنوان یکی از نواندیشان دینی، در بین طبقه روشنفکر و محافظه‌کار قرار داده است. منبع اسطوره‌های خیالی معلم، افسانه «دیو روز» و «پری روز» و سرنوشت محتوم «فردا» و مقدرات تاریخی و مذهبی در اندیشه روشنفکران شبه سنتی عصر حاضر است، اما از حیث صورت و شکل آثار ادبی معلم دو جلوه جمالی و جلالی دارد؛ جلال معلم در مثنوی‌های پر سنگلاخ جلوه نموده و جمال او در ترانه‌های لطف و دلنشین و در هر دو شیوه انگشت اشاره معلم به سمتی موهوم و ناشناخته است که ذهن تنبل خواننده شعر امروز را به تکاپو وامی‌دارد. این انگشت اشاره گاهی به سمت تاریخ، گاهی اسطوره‌های تاریخی، گاهی قصص مذهبی و قرآنی و گاهی روایات کهن نشانه رفته است. وطن معلم، وطن بر ساخته پایمردی و صدقات ایلات و سادات است و در پرتو منشور هفت رنگ آن نور یگانه و واحدی می‌درخشد که پایه و اساس قومیت، عقیده، زبان و نژاد است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۵۴ صفحه

حجم

۸۲٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۱۵۴ صفحه

قیمت:
۳۴,۶۵۰
تومان