دانلود و خرید کتاب نور طبیعی در معماری داخلی زهرا شکوهی فر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نور طبیعی در معماری داخلی اثر زهرا شکوهی فر

کتاب نور طبیعی در معماری داخلی

معرفی کتاب نور طبیعی در معماری داخلی

کتاب نور طبیعی در معماری داخلی نوشتهٔ مهدی شعبانیان و زهرا شکوهی فر در انتشارات گیوا چاپ شده است. همواره تأثیرات اقلیمی و موقعیت جغرافیایی و همچنین دسترسی به نور روز از مسائل اساسی طراحی برای معماران بوده است. طراحی بر مبنای دانش و نیازهای روز با تمام تنوع آن به‌عنوان یکی از مزیت‌های مثبت برای معماران به شمار می‌رود.

درباره کتاب نور طبیعی در معماری داخلی

نور طبیعی یکی از عناصری است که در تغییر ماهیت فضای داخلی بنا تأثیر بسزایی دارد. احساسات، کنش‌ها، دریافت و همچنین تندرستی انسان، از نور و روشنایی تأثیر می‌گیرد. روشنایی با کیفیت خوب، می‌تواند کارایی دید و عملکرد دیداری را تقویت و حس افراد را تقویت نماید. از طرف دیگر روشنایی نامناسب ممکن است ناخوشایند و تشویش‌آمیز باشد یا حتی عاملی منفی بر کارایی دید شود. از نور برای القای حسی خاص در انسان نیز می‌توان استفاده کرد. برای مثال فضایی که با نور ضعیف مزین شده باشد می‌تواند نوعی حالت خلسه در انسان ایجاد کند. ازاین‌رو در بسیاری از آرامگاه‌ها و یا بناهای مذهبی می‌توانیم شاهد تابش شعاع‌های خفیف‌تر به درون فضای تاریک داخلی باشیم. اما فقط در طول روز است که باعث حرکت و تغییر حالت در ساعات مختلف می‌شود.

یکی از انرژی‌های تجدیدپذیر که می‌توان آن را در اشکال مختلف مورد استفاده قرار داد انرژی خورشیدی است. امروزه استفاده از این نوع انرژی در زمینه‌های مختلف حائز اهمیت است، در این میان باتوجه‌به اینکه ساختمان‌ها از یک سو مصرف‌کنندهٔ بخش عمده‌ای از سوخت‌های فسیلی هستند و از سوی دیگر بیشترین تولیدکنندگان گازهای مضر برای محیط‌زیست، لزوم استفاده از انرژی‌های پاک و از جمله انرژی خورشیدی در معماری ضرورت می‌یابد. هرچه استفاده از نور روز ماهرانه‌تر و مناسب با کاربری آن باشد بدیهی است که میزان نیاز به روشنایی مصنوعی کاهش پیدا خواهد کرد، به‌علاوه ازآنجایی‌که وسایل و سامانه‌های روشنایی تولید گرما می‌کنند،‌ خصوصاً در فصل گرم سال ساختمان نیازمند میزان تهویه و سرمایش بیشتری خواهد بود.

عناوین فصول کتاب به این ترتیب است:

فصل اول: مقدمه و کلیات

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهٔ تحقیق

فصل سوم: روش تحقیق

فصل چهارم: تحلیل سایت و اقلیم

فصل پنجم: طراحی و تحلیل

کتاب نور طبیعی در معماری داخلی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به معماری و طراحی داخلی پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب نور طبیعی در معماری داخلی

«استفاده از پنجره‌های بزرگ (کشیده و افقی) در این جبهه که میزان دریافت حرارت خورشیدی را در زمستان افزایش داده و مصرف نهایی انرژی را کاهش دهد و آسایش حرارتی انسان در فضاهای داخلی را بهبود می‌بخشد، پیشنهاد می‌گردد. با توجه به انتقال سریع حرارت از طریق شیشه به داخل ساختمان و نیاز به این حرارت در صبحگاه زمستان که ساختمان کاملاً سرد شده است، می‌توان جداره‌های نورگذر را با حداکثر ۳۰ درجه چرخش از جنوب به طرف جنوب شرق تعبیه نمود. در این جبهه‌ها همچنین می‌توان از گلخانه‌های خورشیدی در جلوی فضاها استفاده نموده و بدین شکل علاوه بر کنترل نور و حرارت خورشید کیفیت فضا را نیز به علت ارتباط با طبیعت بالا برد.

.( بازشوهای شمالی کیفیت نور بهتری را برای فضاهای داخلی فراهم می‌آورند زیرا آنها بجای دریافت مستقیم نور، نور غیرمستقیم دریافت می‌کنند. در طول تابستان این بازشوها به علت کسب حداقل اشعه‌ی خورشید بر جداره‌ی خود، بسیار مفید هستند اما اندازه‌ی آنها بایستی محدود باشد، در غیر این صورت افت حرارتی بالا خواهد بود. با توجه به عدم تابش آفتاب بر این جداره‌ها در زمستان و تابش آفتاب در ساعات نزدیک به طلوع و غروب و بصورت کاملاً مایل در تابستان، تناسبات پنجره‌های این جبهه می‌بایست باریک و عمودی باشد. بازشوهای شرقی و غربی و به تبع آن بازشوهای شمالی شرقی و شمالی غربی فواید بسیار کمی در طول سال دارند، به همین دلیل توصیه می‌شود تنها زمانی که به نور یا دید نیاز مفرط است از آنها استفاده شود. خصوصاً در مورد بازشوهای غربی، جنوب غربی و شمال غربی که در طول تابستان و در بعد از ظهر بعلت تابش مستقیم از این جبهه‌ها به فضاهای داخلی و همراه شدن با گرمای هوا، درجه حرارت و در نتیجه بار سرمایشی بشدت افزایش می‌یابد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۸٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

حجم

۸٫۹ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۰۴ صفحه

قیمت:
۱۹,۹۰۰
تومان