دانلود و خرید کتاب وینیکات آدام فیلیپس ترجمه نهاله مشتاق
کتاب وینیکات اثر آدام فیلیپس

کتاب وینیکات

نویسنده:آدام فیلیپس
امتیاز:
۴.۰از ۱۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب وینیکات

کتاب وینیکات نوشتهٔ آدام فیلیپس و ترجمهٔ نهاله مشتاق (روان‌شناس بالینی) است و نشر ارجمند آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب وینیکات

کتاب وینیکات، به زندگی و سیر تکوین نظریهٔ روانکاو مشهور بریتانیایی، دونالد وینیکات می‌‌پردازد. وینیکات به دلیل نظریاتش درمورد رابطهٔ کودک و محیط اطراف، به‌‌خصوص رابطه با مادر شهرت دارد. زاویهٔ دید وینیکات به کودک با روانکاوان پیش از او تفاوت بسیاری دارد. او که به دلیل تخصص اطفال، تعامل تعداد زیادی از کودکان را با مادرانشان مشاهده کرده بود، تغییری کلی در پارادایم روانکاوی به وجود آورد.

آدام فیلیپس در این کتاب، نظریهٔ وینیکات را در بستر تغییرات حرفه‌ای و اجتماعی او مورد بررسی قرار می‌‌دهد. او ضمن تشریح فضای نزاع بین طرفداران آنا فروید و ملانی کلاین، نشان می‌‌دهد که وینیکات چطور مفاهیم اصلی نظریه‌اش را صورت‌‌بندی کرد. به این ترتیب، بسیاری از بخش‌‌های عمدهٔ نظریه، با بافت ایجادکننده‌‌اش پیوند می‌‌خورد و امکان درک عمیق‌‌تری فراهم می‌‌آورد.

چاپ سوم این کتاب اسفند ۱۴۰۱ بوده و مقدمهٔ دکتر سیامک موحدی (روانکاو و جامعه‌شناس دانشگاه ماساچوست بوستون) زینت‌بخش آن است.  آدام فیلیپس، متولد ۱۹۵۴ میلادی است (Phillips, Adam).

خواندن کتاب وینیکات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب وینیکات نکات بسیار مفیدی برای روان‌‌درمانگران تحلیلی، درمانگران کودک، روان‌‌شناسان و روان‌‌پزشکان ارائه می‌‌دهد.

بخشی از کتاب وینیکات

«دانلد وودز وینیکات در ۷ آوریل ۱۸۹۶ در شهر پلی موت بدنیا آمد. او کوچک‌ترین فرزند و تنها پسر فردریک و الیزابت وینیکات بود و نام پدربزرگ مادری را بر خود داشت. خانوادهٔ وینیکات در زمان تولد دانلد، دو دختر ۵ و ۶ ساله به نام‌های کاتلین و ویولت داشتند. بعدها نوشت: «به یک معنا... تنها فرزند بودم و چندین مادر داشتم. پدرم در سال‌های کودکی‌ام به شدت با شهر و امور تجاری مشغولیت ذهنی داشت». جان فردریک وینیکات در زمان تولد پسرش ۴۱ ساله بود. با توجه به علائق بعدی پسرش این نکته جالب است که او بازرگان حرفه‌ای بود و فعالیت او به طور مشخص متمرکز بر لباس زیر زنانه بود. او در جامعه مرد موفقی بود، دو بار شهردار پلی موت شد (سال‌های ۷ ۱۹۰۶ و ۲ ۱۹۲۱) و در سال ۱۹۲۴ عنوان شوالیه دریافت کرد. از جمله افتخارات دیگر اجتماعی او ریاست اتاق بازرگانی و مدیریت کمیتهٔ بیمارستان پلی موت بود. اما آن‌گونه که پسرش می‌نویسد او «به اینکه تحصیلات نداشت حساس بود (اختلال یادگیری داشت) و همیشه می‌گفت به همین دلیل برای عضویت در پارلمان اقدام نکرده و به سیاست‌های محلی بسنده کرده است». وینیکات در نوشته‌هایش به عمد متواضع بود و علیرغم طیف وسیع مراجع مورد استفاده‌اش کیتس، دابلیو. اچ. دیویس، فوکو، بورک، شکسپیر، گریوز به مفهوم روشنفکری بی‌اعتماد بود. در نوشته‌های خود، نقل قول بیمارانش را دقیق‌تر از نقل قول از متون مورد مراجعه ذکر می‌کرد.

خانواده‌اش خود را «متودیست اهل وزلی» توصیف می‌کردند. وینیکات تا قبل از جنگ در مراسم کلیسای متودیست در کمبریج شرکت می‌کرد تا اینکه اواخر دوره‌اش در آنجا به عضویت کلیسای آنجلیکان درآمد. دِوُن و به‌خصوص پلی موت سابقهٔ طولانی در سنت متودیسم داشتند. کار وینیکات هم تداوم سنت مخالف بود و هم واکنش به آن. اما از جو مذهبی که در آن بزرگ شد چیز زیادی نمی‌دانیم و باید به فرضیه‌سازی بسنده کنیم. وینیکات به همان زبان ساده‌ای می‌نویسد که وزلی در مقدمهٔ کتاب وعظ خود می‌نویسد:

«من حقیقت ساده را برای مردم ساده طراحی می‌کنم؛ بنابراین با این هدف از همهٔ مفروضات زیبا و فلسفی؛ از تمام استدلال‌های ظریف و پیچ در پیچ؛ و تا حد امکان حتی از نمایش یادگیری پرهیز می‌کنم مگر در مواردی که از کتاب مقدس نقل قول می‌کنم. تلاش می‌کنم از همهٔ کلماتی که درک آنها مشکل است اجتناب کنم؛ کلماتی که در زندگی روزمره استفاده نمی‌شوند و به‌خصوص واژگان فنی که اغلب در اجسام الهی نقل می‌شوند؛ آن اشکال صحبت که مردمان اهل مطالعه با آن انس دارند اما نزد مردم عادی، زبانی ناشناخته است».


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
کودکان چگونه تلاش می‌کنند با غیبت مادر کنار بیایند؟ غیبت مادر ممکن است ضمن حضور او با خُلق افسرده یا هر نوع حالی که بر کیفیت توجه او اثر بگذارد، اتفاق بیفتد. از نظر وینیکات، کودکی که مادری به شدت افسرده دارد ممکن است «حس کند دائماً در حال رها شدن است». او به روشنی از کودکانی می‌گوید که به دلیل نیاز به «مراقبت از خُلق مادر» از مسیر رشدی خود منحرف شده‌اند. ممکن است کودک نیاز مبرمی حس کند به اینکه مادر دست‌نیافتنی خود را به قیمت سرزندگی و خودجوشی خود، زنده نگه دارد. همان‌طور که شعر او نشان می‌دهد، چنین کودکی ممکن است از طریق زنده نگه داشتن مادرش برای خود زندگی بسازد.
fatima
زندگی سخت است، زندگی در ذات خود برای انسان سخت است، برای همه از همان ابتدا.
fatima
. مادر اولین ذرهٔ دنیای بیرون به حساب می‌آید که وارد مدار آگاهی کودک می‌شود.
fatima
؛ برای وینیکات انسان حیوانی وابسته است که رشد او تلاشی است در راه اینکه «تنها باشد بدون آنکه منزوی باشد».
fatima
از همان ابتدا وینیکات خود را روانکاوی نشان می‌داد که کمتر می‌داند.
Saqar Refahi

حجم

۵۴۵٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۵۴۵٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۱

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان