دانلود و خرید کتاب زیستن با کتاب طریف خالدی ترجمه محمدرضا مروارید
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زیستن با کتاب اثر طریف خالدی

کتاب زیستن با کتاب

نویسنده:طریف خالدی
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۴از ۱۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب زیستن با کتاب

کتاب الکترونیکی «زیستن با کتاب» نوشتهٔ طریف خالدی با ترجمهٔ محمدرضا مروارید در انتشارات شرکت کتاب هرمس چاپ شده است. طریف خالدی در این اثر از عشقش به کتاب‌ها و روزگاری که در خواندن کتاب‌ها صرف کرده است سخن گفته است.

درباره کتاب زیستن با کتاب

دکتر طریف خالدی، به دلیل پژوهش‌های ژرف و گسترده‌اش در عرصهٔ تاریخ‌پژوهی و به‌ویژه تألیف کتاب اندیشهٔ تاریخ‌نگاری نزد مسلمانان؛ از قرآن تا مقدمهٔ ابن‌خلدون برای پژوهشگران این حوزه آشنا است. سال‌ها تحصیل و تحقیق و تدریس در مراکز علمی و آموزشی از اروپا و آمریکا گرفته تا خاورمیانه و زندگی در کانون‌هایی که رخدادهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگیِ بزرگی را از سر گذرانده‌اند، از وی شخصیتی ساخته است که چون پیرانه‌سر قلم به دست گیرد تا تجربه‌های کتاب‌خوانی و کتاب‌نویسی و در یک کلام زیستن با کتاب را بنگارد، تردیدی نباید کرد که انبوهی از اطلاعات ناب را در اختیار خواننده خواهد گذاشت.

کتاب زیستن با کتاب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

زیستن با کتاب برای کتاب‌خوان‌ها و کسانی که قسمت زیادی از عمرشان را در مجاورت کتاب‌ها می گذرانند، لذت‌بخش خواهد بود.

بخشی از کتاب زیستن با کتاب

ده سال داشتم که از خانهٔ خودمان در قدس آواره شدیم و مانند صدها هزار تن از مردم فلسطین، گریزان از تروریسم صهیونیستی، به کشورهای دیگر پناه بردیم. در آغاز نفهمیدم که ماجرا از چه قرار است، اما این بدبختی ذره‌ذره هر یک از اعضای خانواده ما را، به فراخور خودش، به پیری کشانید. از آن‌جا که علم و فراگیری آن برای من بسیار اهمیت داشت، از گسترهٔ آزادی‌های دوران کودکی‌ام به‌شدت کاسته شد. پدرم خیلی زود به پیری رسید و اندک زمانی بعد از آن که فلسطین از کف رفت، او هم درگذشت و این احساس در من شدت گرفت که علم همواره جایگاه والایی دارد و در صدر اولویت‌ها است. اول این مسئله را درک نکرده بودم و مطالعاتی رو به افول داشتم، لذا از جرجی زیدان به پیگیری ماجراهای آرسن لوپن که آن ایام ترجمهٔ عربی آنها در بیروت رواج یافته بود روی آوردم. آرسن لوپن، که من نام او را بر وزن سِتّین سَبعین، «اِرسین لَوپین» بر زبان می‌آوردم، همان دزد شیک‌وپیکی است که هنرش پنهان شدن و فرار از دست پلیس بود و گویا نسخهٔ شهری سالواتوره جولیانوی تبهکار یا رابین هود به شمار می‌رفت. وی افراد مجرم‌تر از خود را رسوا می‌کرد و دست بینوایان و مستمندان را می‌گرفت و در هر حال، شاید بتوان او را چهره‌ای دانست که در ادبیات زبان‌های مختلف نمونه‌هایش به شکل سارقی زبردست و حیله‌گر دیده می‌شود و کودکان وجود او را دستمایهٔ خیال‌پردازی‌های خود و تلاش برای دور زدن و فریب دادن آدم‌بزرگ‌ها می‌شمارند.

نظرات کاربران

A mohamad Zalpour
۱۴۰۱/۰۲/۲۵

کتابی جذاب برای کسانی که علاقه‌مند به تاریخ و ادبیات دورهٔ اسلامی هستند. نویسنده از کتاب‌های بی‌شماری با این موضوع، در کتاب، سخن گفته که برای دوست‌داران این حوزهٔ مطالعاتی جذاب است.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
پیش از هر چیز، حاکم باید از دست‌یازیدن به دارایی مردم بپرهیزد، چرا که «آدمی داغ پدر را شتابان از یاد می‌برد، اما از کف دادن دارایی خود را هرگز فراموش نمی‌کند».
shahram naseri
ویرجینیا وولف رمان‌نویس نامور انگلیسی در این زمینه می‌گوید: «اگر زندگی‌نامه‌های افراد تنها شش یا هفت وجه از شخصیت کسی را هم در بر بگیرند، می‌توان آنها را همه‌جانبه نامید، این در حالی است که هر فردی می‌تواند گاه تا هزار چهره داشته باشد». جولیان بارنز هم با تشبیه زندگی‌نامه‌نویس به یک ماهیگیر می‌گوید: «تور پر از ماهی است و ماهیگیر آن را به خشکی می‌کشاند و به دسته‌بندی ماهی‌ها می‌پردازد، بعضی را به دریا برمی‌گرداند و بقیه را روی هم می‌ریزد و بساط می‌کند و می‌فروشد، ولی بیایید به ماهی‌هایی فکر کنیم که او نتوانسته است آنها را از دریا بگیرد، چرا که همیشه تعداد آنها چندین و چند برابر ماهی‌های به تور افتاده است».
shahram naseri
کاش روزی استادان و دانشجویان دانشکده‌های مهندسی و پزشکی و اقتصاد هم دریابند که وقتی از اندیشهٔ نقادانهٔ نهفته در بطن علوم انسانی سخن می‌گوییم، از این سخن می‌گوییم که تدریس دانش‌هایی نظیر ادبیات و تاریخ و فلسفه و علوم اجتماعی در دانشکده‌های ما و حمایت از این ایده، ناگزیر به پرورش زنان و مردان پزشک و مهندس و اقتصاددانی می‌انجامد که می‌توانند نقادانه بیندیشند، منطقی تحلیل کنند و خلاقانه به تخیل بپردازند؛ فرایندی که در نهایت، به استنباطی درست و سریع برای حل مشکلات پیشِ روی آنان خواهد انجامید.
shahram naseri
ابن‌خلدون در حمله به مورّخان، پاره‌ای از انگیزه‌های آنان برای گزارش اخبار ناممکن در کتاب‌های تاریخی خود را این گونه برشمرده است که یا به دلیل تعصب بر مذاهب گوناگون یا اعتماد بیش از اندازه به ناقلان اخبار یا ناآگاهی از مقاصد گزارش‌ها یا نزدیک شدن به دربار پادشاهان به سودای پاداش، به این کار دست یازیده‌اند، ولی به نظر او مهم‌ترین انگیزه «بی‌خبری از سرشت احوال اجتماع است، زیرا هر رخدادی... ناچار دارای طبیعت و سرشت مخصوص به ماهیت خود و کیفیاتی است که بر آن عارض می‌شود» و از آن‌جا که تحولات جامعهٔ بشری است که روند حوادث تاریخی و معیار قبول یا رد هر حادثه را مشخص می‌کند، پس تاریخ‌نگار باید این تحولات را بفهمد.
shahram naseri
لوکرتیوس سیمای انسان خردمندی را می‌بینیم که در ساحل آرامش و آزاد و رها از همهٔ اسطوره‌هایی که همچون توفان آدمی را در هم می‌پیچد، ایستاده است. پیامد پیام او خردورزی است؛ نظریه‌ای که بر پایهٔ آن در جهان هستی تنها ریزه‌های طبیعیِ گوناگون، گاه نرم و گاه درشت را می‌بینید که برای پیکربندیِ جسم‌ها و جان‌ها گرد هم آمده‌اند و سپس با چرخشی بی‌پایان نابود می‌شوند و مرگ چیزی جز همین نابودی نیست. بنابراین، دلیلی برای هراس از عذاب دوزخ یا امیدی به بهشت وجود ندارد، بلکه انسان خردمند کسی است که رَهیده از این اوهام، به خوشبختی روی بیاورد و آن را منحصر در سعادت فکری و عقلیِ رها از تعصب‌های دینی و ماورایی و متمرکز بر مطالعهٔ ناب علمی پیرامون هستی می‌داند.
shahram naseri

حجم

۲۳۱٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

حجم

۲۳۱٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۲۷۸ صفحه

قیمت:
۵۲,۰۰۰
۲۶,۰۰۰
۵۰%
تومان