دانلود و خرید کتاب فاطمه الزهرا (س) سیدمحمدباقر حکیم ترجمه حجت‌الله فسنقری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فاطمه الزهرا (س) اثر سیدمحمدباقر حکیم

کتاب فاطمه الزهرا (س)

معرفی کتاب فاطمه الزهرا (س)

فاطمه الزهرا (س)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها اثری از آیت الله سیدمحمدباقر حکیم است که در دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است.

دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‏‌ها، در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد و در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی آغاز به کار کرد. این انتشارات تلاش می‌کند از دریچه اسلام ناب به بازخوانى، بررسى، نقد و تولید اندیشه در عرصه‌هاى مختلف بپردازد.

از جمله این فعالیت‏‌ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به چاپ بیش از ۱۱۰۰عنوان کتاب در زمینه دروس معارف اسلامى دانشگاه‌ها، اندیشه‏‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبرى، پرسش‌ها و پاسخ‌هاى دانشجویى، معارف قرآن و اهل‏ بیت (ع)، دین‌پژوهى، اخلاق و عرفان، انقلاب اسلامى و تاریخ معاصر، مسائل جهان اسلام، غرب‏‌شناسی، شبهات فکری و عقیدتی، مسایل تاریخی و فلسفی، علوم انسانی، مسائل تربیتى، زن، خانواده و نقد فمینیسم و… اشاره کرد.

نشر معارف اخیراً نیز گام‌‏هایی در حوزه ادبیات داستانی برداشته است. این انتشارات با راه ‏اندازی ۳۰ مرکز فروشگاهی با عنوان تجاری «پاتوق کتاب» و همچنین برگزاری ۱۲ دوره مسابقات کتابخوانی «پویش روشنا» در سطح ملی، توانسته است گام‏‌های مفید و موثری در توزیع و ترویج کتابخوانی کشور بردارد.

آنچه این روزها بیش از هرچیز دغدغه نسل انقلابی است آشنایی جوانان و دانشجویان با حقیقت دین و معارف اسلام است، انتشارات در این زمینه پیشرو است و تلاش دارد پاسخی علمی و دینی برای تمام سوالات این نسل داشته باشد.

درباره کتاب فاطمه الزهرا (س)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها

سخن گفتن از یگانه بانوی اسلام، بحث تازه‌ای نیست و تاکنون نویسندگان و محققان زیادی درباره سیره ایشان آثاری را ارائه کرده‌اند، اما امتیاز کتاب ارشمند «الزهرا اهداف مواقف نتائج» به این است که نویسنده فرزانه آن تلاش کرده تا به ابعاد جدیدی از شخصیت برجسته زهرا علیهاالسلام، علت توجه ویژه اسلام، به مظلومیت و پاره‌ای از روایات نامعتبر در شان وی اشاره نماید.

این کتاب دربردارنده سخنرانی‌های ارزشمند مجاهد شهید، آیت الله سید محمد باقر حکیم در مناسبت‌های مختلف است که با تلاش مرتضی نعیم الموسوی تدوین و تنظیم شده و در سال ۲۰۰۶ م برابر با ۱۳۸۵ ه.ش از سوی موسسه تراث الشهید الحکیم به صورت کتاب چاپ گشت.

از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به محتوای پرمغز، عمیق و همراه با استدلال‌های محکم و روشن با استناد به آیات قرآن، احادیث نبوی و سخنان گهربار ائمه اطهار علیهم‌السلام؛ شرح ابعاد شخصیت زهرا علیهاالسلام و ارکان جامعه اسلامی؛ بیان چارچوب‌های فکری، شرعی، سیاسی و اخلاقی نهضت زهرا علیهاالسلام، بدون اطاله کلام در روایت تاریخ یا شرح رویدادها؛ تلاش مؤلف برای گسترش نگاه درست به اتفاقات پس از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، موضوع فدک و ماجرای حمله به بیت فاطمه علیهاالسلام؛ تبیین نقش و تاثیر حضرت زهرا بر رویدادهای پس از رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله و بهره گیری از قلمی شیوا و روان و نثری به دور از تعقید و پیچیدگی اشاره کرد.

در باره آیت‌الله سید محمدباقر حکیم

آیت الله شهید حکیم باید گفت: ایشان یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های علمی و سیاسی نه تنها در عراق و در میان شیعیان، بلکه در همه کشورهای اسلامی است که با تلاش‌های علمی و سیاسی خود، گا م‌های ارزشمندی را در مبارزه با حزب بعث حاکم در عراق، برداشت. این عالم ربانی علاوه بر تدریس و ایراد سخنرانی در مناسبت‌های مختلف، آثار و تألیفات ارزشمندی را در جهت تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت از خود به یادگار گذاشته است که برخی از مهم‌ترین آ ن‌ها که به چاپ رسیده عبارتند از:

۱. کتاب «دور أهل البیت فی بناء الجماعه الصالحه» ( نقش اهل بیت در ساختن جامعه صالح)؛

۲. کتاب «الوحده الإسلامیه من منظور الثقلین» (وحدت اسلامی از نگاه ثقلین)؛

۳. کتاب «علوم القرآن» (علوم قرآن)؛

۴. کتاب «تفسیر سوره الحمد»( تفسیر سوره حمد)؛

۵. کتاب «القصص القرآنیه»( قصه‌های قرآنی)؛

۶. کتاب «الأخوه الإیمانیه» ( برادری ایمانی)؛

این عالم بزرگوار پس از عمری تلاش برای گسترش بیداری میان مردم عراق و مبارزه با رژیم بعث، در اول رجب سال ۱۴۲۴ ه.ق برابر با هفتم شهریور ۱۳۸۲ ه.ش در یک حادثه بمب گذاری، پس از اقامه نماز جمعه در جوار مرقد مطهر امام علی علیه‌السلام به شهادت رسید.

رهبرمعظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای درباره این عالم شهید چه زیبا فرموده است: این شهید عزیز، عالم مجاهدی بود که سال‌های متمادی، برای احقاق حق ملت عراق با رژیم خبیث صدام مبارزه کرد و پس از سقوط آن مجسمه شر و فساد، در مقابله با اشغالگران آمریکایی و انگلیسی هم‌چون سد محکمی ایستاد و مبارزه‌های دشوار را با نقشه‌های شوم آنان آغاز کرد. او خود را برای شهادت در راه این جهاد بزرگ و پیوستن به خیل شهیدان خاندان معظم آل حکیم و دیگر شهیدان علم و فضیلت در عراق آماده کرده بود.

شهیدآیت الله حکیم، مظهر خواسته‌های بحق ملتی بود که دین، استقلال و آینده کشور خود را در معرض تهدید و خانه خود را در زیر چکمه اشغالگران می بیند و می‌خواهد از هویت دینی و ملی خود در برابر متجاوزان دفاع کند».

 خواندن کتاب فاطمه الزهرا (س)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به مطالعه سیره حضرت فاطمه سلام‌الله علیها مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب فاطمه الزهرا (س)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها

اهل بیت، نقطه عطفی در مسیر حرکت اسلام و امت اسلامی و بیانگر طرح و برنامه رسالت پیامبر خاتم هستند به همین دلیل قرآن کریم با تاکید بر ارزش و جایگاه والای این گروه می‌فرماید:

إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا.

«خداوند می‌خواهد گناه و پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و کاملا پاک و طاهرتان سازد».

قُلْ لَاأَسْأَلُکمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی.

«بگو من از شما پاداشی جز مودت نزدیکانم نمی‌خواهم».

آیات شریفه دیگری نیز وجود دارد که محققان آن را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند؛ افزون بر آن، روایات فراوانی به نقل از پیامبر اکرم در زمینه شناساندن اهل بیت و نقش آنان بیان شده است که بارزترین آن، حدیث ثقلین است که می‌فرماید:

إنِّی تارک أو مُخَلّفٌ فیکم الثَقَلَینِ –أَو الثِقلَینِ-مَا إِن تَمَسَّکتُم بِهِما لَن تَضِلّوا، کتابَ اللّهِ و عِترَتِی أهلَ بَیتِی وَ أَنَّهُما لَن یَفتَرِقَا حتی یَرِدا عَلَیَّ الحوضَ

«من دو چیز گرانبها در میان شما باقی می‌گذارم مادامی که به آن دو تمسک جویید هرگز گمراه نمی‌شوید: کتاب خدا و اهل بیت خودم و این دو هرگز از یکدیگر جدا نمی‌شوند مگر زمانی که در کنار حوض بر من وارد شوند».

برخی راویان دیگر، همین مضمون را نقل کرده و عبارت ذیل را به آن افزوده‌اند:

کتابَ اللَّهِ، حبلٌ مَمدودٌ مِنَ السَّمآءِ إِلی الأرضِ

«کتاب خدا ریسمان کشیده شده از آسمان به طرف زمین».

در کتاب‌های شیعه و سنی، روایاتی وجود دارد که به شکل ویژه‌ای به موضوع اهل بیت پرداخته است و حتی برخی از علما، پیرامون حدیث ثقلین کتاب نوشته و تواتر این روایت را از زمان حضرت رسول تا به امروز، اثبات کرده‌اند.

نقطه آغاز این جایگاه والا برای اهل بیت (علیهم‌السلام) کجاست؟

این جایگاه والا، از سخن خدای تعالی آغاز شده است:

إِنَّا أَعْطَینَاک الْکوْثَرَ (فَصَلِّ لِرَبِّک وَ انْحَرْ(إِنَّ شَانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ.

نظرات کاربران

کاربر 6220044
۱۴۰۲/۱۱/۰۸

خیلی کتاب خوبی هست

بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۸۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

حجم

۱۸۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۱۸۴ صفحه

قیمت:
۴۱,۴۰۰
تومان