دانلود و خرید کتاب انسان آسمان موسی صدر ترجمه احمد ناظم
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انسان آسمان اثر موسی صدر

کتاب انسان آسمان

معرفی کتاب انسان آسمان

انسان آسمان از مجموعه در قلمرو اندیشهٔ امام موسی صدر که با ترجمه احمد ناظم به چاپ رسیده است، جستارهایی از امام موسی صدر درباره امیرالمؤمنین (ع) است.

درباره کتاب انسان آسمان

انسان آسمان، ششمین کتاب از مجموعهٔ در قلمرو اندیشهٔ امام موسی صدر است که مجموعه‌ای است از سخنرانی‌ها و نوشته‌های امام موسی صدر دربارهٔ امیرالمؤمنین، علی (ع). امام موسی صدر در این جستارها، همچون دیگر موضوعات، نگاهی ویژه به مسائل مختلفی، همچون زندگی و شهادت امیرالمؤمنین، ویژگی‌های فردی و اخلاقی ایشان، واقعهٔ غدیر، مفهوم ولایت و وظایف و مسئولیت‌های شیعیان دارد.

مطالب این کتاب را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد: بخش اول، مجموعه‌گفتارهای امام موسی صدر به مناسبت ولادت امیرالمؤمنین، بخش دوم، سخنان ایشان دربارهٔ واقعهٔ غدیر و ولایت حضرت علی (ع) و بخش سوم، مطالبی است که امام موسی صدر به مناسبت شهادت حضرت بیان کرده است. با توجه به اینکه تاریخ برخی از سخنرانی‌های امام موسی صدر مشخص نبوده است، ترتیب مطالب کتاب بر اساس همین سه بخشِ «ولادت»، «غدیر» و «شهادت» در نظر گرفته شده است.

به جز گفتار «علی موحد بود و بس» که سخنرانی امام موسی صدر به زبان فارسی در تیمچهٔ بازار کاشان است و پیش از این، در کتاب نای و نی منتشر شده است و سخنرانی «شأن امت و سرنوشت آن»، دیگر مطالب این کتاب برای نخستین بار منتشر می‌شود.

کتاب الإمام علی (ع) إنسانیة السماء، از منشورات مرکز مطالعات و تحقیقات امام موسی صدر در لبنان و نیز جلد یکم و یازدهم مجموعهٔ دوازده جلدی مسیرة الامام السید موسی الصدر، منابع این گفتارهای امام موسی صدر بوده است و می‌توان گفت این کتاب، تمامی مباحث کامل و مستقلی را که تا کنون از امام موسی صدر دربارهٔ امیرالمؤمنین به دست ما رسیده است، در بر دارد.

در این کتاب تلاش شده تا حد امکان منابع روایات و احادیثی را که امام موسی صدر در ضمن سخنان خود به آن‌ها اشاره کرده است، ذکر شود. در مواردی که امام موسی صدر روایتی را به صورت کامل به کار برده است، متن روایت به همراه ترجمهٔ آن در متن آمده است و منبع آن در پاورقی ذکر شده است. اما مواردی نیز هست که روایتی نقل به مضمون یا خلاصه شده است که در اغلب این موارد، ترجمهٔ همان‌چه امام موسی صدر گفته است، در متن آمده و در پاورقی اشاره‌ای به اصل حدیث و منبع آن شده است و در برخی موارد نیز خوانندهٔ پژوهشگر تنها به منبع روایت ارجاع داده شده است.

با توجه به اینکه امام موسی صدر در جای جای این کتاب به حدیث غدیر اشاره کرده است، و از سویی خود ایشان در یکی دو بخش از این کتاب، به‌خصوص در مطلب «پیشینهٔ غدیر» به‌تفصیل به ذکر منابع و مآخذ این حدیث شریف پرداخته است، از ذکر منبع برای بخش‌های مختلف این حدیث در پاورقی خودداری شده است.

در پیوست این کتاب، تصاویر دست‌نوشته‌ای از امام موسی صدر دربارهٔ امام علی (ع) آمده است که ترجمهٔ آن با عنوان «علی علیه‌السلام در چند سطر» در ابتدای کتاب منتشر شده است.

همچون دیگر کتاب‌های این مجموعه، ترجمهٔ آیات قرآنی از ترجمهٔ استاد عبدالمحمد آیتی نقل شده است و توضیحات مترجم با علامت «ـ م.» و توضیحات ویراستار کتاب با نشانهٔ «ـ و.» در پاورقی آمده است.

خواندن کتاب انسان آسمان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 علاقه‌مندان به شناخت بیشتر امیرالمومنین (ع) مخاطبان این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب انسان آسمان

نوار صوتی موجود در آرشیو مرکز مطالعات و تحقیقات امام موسی صدر

مربوط به تاریخ ۱۹۷۷/۷/۱

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز روز میلاد امیر مؤمنان، امام علی بن ابی‌طالب (ع) است. امام علی به‌راستی پیشوای مسلمانان مؤمن و در عین حال، رهبر محرومان به‌پاخاسته‌ای است که تسلیم نمی‌شوند؛ زیرا انسان محروم، یا در برابر محرومیت خود سر فرود می‌آورد و یا اقدام می‌کند. بی‌گمان امام علی بن ابی‌طالب پیشوا و الگوی محرومان پویا و استوار است. ما این روز را به فال نیک می‌گیریم و سیرهٔ امام را در بخش فرهنگی جلسه بررسی می‌کنیم و آن را فصلی تازه از جنبش خود به حساب می‌آوریم.

از این رو، دوست دارم چند تصمیم تشکیلاتی را به اطلاع برادران برسانم:

اولاً. در ساختار جدید، ما چند کمیتهٔ مرکزی داریم که از هفتهٔ آینده در این مکان تشکیل جلسه می‌دهد و عبارت‌اند از کمیتهٔ مرکزی تبلیغاتی، کمیتهٔ مرکزی مالی، کمیتهٔ خدماتی و... مسئولان کمیته‌های استان‌ها گرد هم جمع می‌شوند و طبیعتاً من نیز خواهم کوشید تا در مورد برخی از مسائل مشترک با برادران دیدار کنم.

ثانیاً. ما تصور می‌کردیم وقتی به برادران فرصت دهیم که روز جمعه با یکدیگر دیدار کنند، در واقع از طبقه‌بندی تشکیلاتی کمیته‌های استان‌ها عبور می‌کنیم، زیرا برادران می‌گفتند کمیته‌های استان‌ها با رهبر و سطوح بالای تشکیلات و کمیته‌های مرکزی دیدار می‌کنند، ولی صدای ما را به آنان نمی‌رسانند و آنچه از آنان می‌شنوند، به گوش ما نمی‌رسانند. بر این اساس، ما گفتیم چند ساعت از روز جمعه را برای مسائل جنبش اختصاص می‌دهیم تا اگر فرد یا مجموعه‌ای از جنبش در کمیته‌های استان‌ها و مناطق و شهرها و شهرک‌ها مایل باشد، بتواند فوراً دربارهٔ مسئله‌ای که معتقد است کمیتهٔ منطقه یا استان در آن کوتاهی کرده است، صحبت کند.

در عمل این دیدارها شخصی شد. از این رو، در جایگاه برادری مسئول نسبت به این موارد، از برادران عضو جنبش خواهش می‌کنم که مسائل و مشکلات شخصی خود را یادداشت کنند و به من بدهند تا فوراً به آن رسیدگی کنم و به آن‌ها اطمینان می‌دهم که هیچ کس جز من این نامه‌ها را نخواهد خواند. منشی من نامه‌ها را نمی‌خواند، به هیچ وجه. همهٔ نامه‌ها را خودم باز می‌کنم و خودم به آن‌ها پاسخ می‌دهم، مگر آن‌هایی که دربارهٔ مسائل عمومی باشد.

مسائل مربوط به جنبش نیز باید به صورت گزارش نوشته شود و اگر نمی‌خواهند آن‌ها را از طریق کمیتهٔ استان و کمیتهٔ منطقه تحویل دهند، می‌توانند مستقیماً آن‌ها را به خود من برسانند.

امیدوارم دیدار ما با اعضای جنبش به سود تشکیلات باشد. هدف ما و راه درمان این مشکلات و مشکلات بزرگ‌تر از آن‌ها، همین تشکیلات است.

ثالثاً. درس‌هایی که تا کنون داده شده است ـ و همهٔ آن‌ها الآن جلو من است ـ از سخنرانی‌های من و منابع دیگر گرفته شده است و ما این مجموعه درس‌ها را «التراث»۵۲ می‌نامیم؛ از کتاب‌های پیشرفتهٔ اسلامی، اندیشه‌های پیشرفتهٔ اسلامی، اندیشه‌های اجتماعی مؤمن پیشرفته و در یک کلمه، اندیشه‌هایی که با اندیشه و منشور جنبش ما هماهنگ است. خدا به جوانان کمیتهٔ فرهنگی و مسئولان فرهنگی پاداش نیک دهد که چهل درس از این منابع استخراج و تنظیم کرده‌اند و در این راه متحمل مرارت شده‌اند. هم‌اکنون برخی از این درس‌ها در هسته‌های تشکیلاتی و در جلسات ارائه می‌شود.

اکنون زمان آن رسیده است که به درس‌های معین و واحد بپردازیم. ان‌شاءالله از هفتهٔ آینده بر اساس آنچه جوانان نوشته و تنظیم کرده‌اند، هر هفته دو درس می‌دهم. لازم است دربارهٔ برخی درس‌ها صحبت شود و دربارهٔ برخی لازم نیست. برای نمونه، درس اول و دوم مربوط به پیدایش جنبش است: چگونه جنبش محرومان شکل گرفت؟ چکیدهٔ تاریخی این بحث در گذشته و حال چیست؟ چگونه به تشکیلات تبدیل شد؟ جنبش‌های مشابه آن در درون لبنان و در کشورهای عربی و در همهٔ جهان کدام‌اند؟ خاستگاه‌های مشابه آن‌ها چیست؟ چه مراحل و تحولاتی را پشت سر گذاشته‌اند؟ مسلماً این چکیدهٔ تاریخی نیازی به بحث ندارد و جوانان با خواندن این درس‌ها می‌توانند بدون هیچ مشکلی آن‌ها را فرا بگیرند و نیازی نیست که من آن‌ها را توضیح دهم. ولی برخی از درس‌ها به دقت و بررسی نیاز دارد، از جمله درس ایمان به مفهوم عملی آن نه به مفهوم نظری و تجریدی، علی‌رغم اینکه تلاش‌های فراوان و درخور ستایشی در این زمینه انجام گرفته است. همچنین درس ضرورت و اهمیت کار تشکیلاتی و درس‌های انقلابی که بسیار ساده به نظر می‌رسد، ولی وقتی می‌خواهیم آن‌ها را هدف قرار دهیم و به آن‌ها ایمان بیاوریم، باید تمرکز و اهتمام بیشتری نسبت به آن‌ها داشته باشیم.

نظرات کاربران

mina
۱۴۰۰/۰۶/۱۱

قشنگه بخونیدش. همین سخنرانی‌های امام موسی صدر رو در مورد امام علی بخونید بنظرم از این همه حرف ها و سخن‌های مبهمی که تو جامعه هست یه کمی خلاص میشید. پایه فکری خوبی میسازه.

🌸فطرس🌸
۱۴۰۱/۰۵/۱۳

چیزی که عمیقا و قلبا من رو به صحبت های امام موسی صدر جذب کرد، میزان جسارت و قاطعیتشون در حرف هایی که میزدن هست، انتقادی نسبت به وضع جامعه اسلامی میبود، خیلی راحت میگفتن و ترسی هم نداشتن،،،،، و

- بیشتر
emroz
۱۴۰۱/۰۳/۲۸

کتاب شرحی است بر اینکه اگر ما پیرو امیرالمومنین(ع) نباشیم و فارغ از تعارفات کلامی در انگیزه ها و رفتارهایمان به او اقتدا نکنیم؛ شیعه ایشان به حساب می آییم؟ و فرقی بین ما و دیگران هست؟

mafian
۱۴۰۱/۰۱/۲۳

اگر میخواهید با دین آشتی کنید کتابهای امام موسی صدر رو بخونید. مخصوصا این کتاب و قسمتهایی که مربوط به امام علی نوشته شده

شب رو
۱۴۰۲/۰۲/۲۷

این کتاب سخنرانی های امام موسی صدر درباره امام علی علیه السلام هست. از این جهت که این سخنرانی ها جمع آوری شدند، کتاب محتوای یکدستی نداره و متن سخنرانی ها مطالب مختلفی داره. بطور کلی کتابای امام موسی صدر

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۹)
علی (ع) با ایمانش بازی نمی‌کرد. در بازارش همانی بود که در خانه، در خانه‌اش همانی بود که در جنگ و در جنگش همانی بود که در مسجد مشاهده می‌شد. یک ذات بود. اینجا و آنجا نمی‌شناخت. در تمام دنیای خدا، علی ولیّ خدا بود. در همه‌جا، در مقابل خویش و بیگانه یکنواخت بود.
کاربر ۲۴۷۸۹۹۲
کسی ولایت علی را پذیرفته و پیرو اوست که ارادهٔ علی را بر ارادهٔ خود ترجیح دهد.
z.hlj
به فرمودهٔ پیشوایت که مناسبت امروز برای اوست: «مقهور شدن در زندگی‌تان مرگ است.» یعنی مقهور محیط، مقهور جامعه، مقهور ارادهٔ دیگران، مقهور فساد، مقهور جریان‌های فریبنده، مقهور منافع فردی.
z.hlj
می‌گویند: مرز آزادی، آزادی دیگران است. انسان آزاد است هر گونه که بخواهد رفتار کند، ولی حد و مرز این آزادی او به آزادی دیگران محدود می‌شود. جایی که آزادی به تجاوز به حقوق دیگران بینجامد، دیگر آزادی وجود ندارد. این تفسیری رایج از آزادی است که تا امروز نیز از آن پیروی می‌کنند و آن را مبنای همهٔ قوانین مدنی در جهان می‌دانند. ولی به ذوق و سلیقه امام در تفسیر آزادی بنگرید؛ می‌فرماید: «مَن تَرَکَ الشَّهَواتِ کانَ حُرّاً.» (هر که شهوت‌ها و خواسته‌های نفسانی را ترک کند، آزاده است.) منظور امام این است که آزادی هیچ حد و مرزی ندارد. آزادی چیست؟ آزادی تنها رها شدن از سیطرهٔ دیگران نیست، بلکه همچنین رها شدن از نفسی است که به بدی فرمان می‌دهد.
چڪاوڪ
دین از صحنهٔ زندگی ما غایب است. در زندگی عادی ما اصلاً حضور ندارد. تنها شبح و شکل و رنگ آن باقی مانده است. اگر نمی‌خواهیم خود را بسازیم و اگر بر اساس دین حرکت نمی‌کنیم، دیگر چرا آبروی دین را می‌بریم؟ چرا دین را نادرست جلوه می‌دهیم؟ دینِ صحیح این است که هر یک از ما به محمد کوچک و علی کوچک تبدیل شود و کار و تلاش کند. دین این است و غیر آن لغو و پوچ. راه بسته نیست، به هیچ وجه. می‌توانیم شروع کنیم و به‌تدریج بکوشیم تا دیگران را برای خدا دوست بداریم و با دیگران برای خدا دشمنی کنیم. اندکی برای خدا کار کنیم، برای خدا از کسی طرف‌داری کنیم، اندکی صدایمان را برای خدا بالا ببریم و همهٔ این امور این‌گونه پیش رود.
Mousavi.morteza
هر کس باید مسئولیت خود را ادا کند. چگونه ممکن است انسانی این سخن را بشنود که «کسی که زبان از گفتن حق ببندد، شیطانی لال است» ولی از گفتن حق خاموش بماند و از آن حتی به زبان حمایت نکند؟ یا حداقل با قلب خود حق را یاری نکند؟ که بنا بر احادیث، این ضعیف‌ترین درجهٔ ایمان است.
چڪاوڪ
«إلهی ما عَبَدتُکَ خَوفاً مِن نارِکَ وَلا طَمَعاً فی جَنَّتِکَ بَل وَجَدتُکَ أهلاً لِلعِبادَةِ فَعَبَدتُکَ» (خدایا، تو را عبادت نکردم از ترس آتشت یا به طمع بهشتت، بلکه تو را شایستهٔ عبادت یافتم و عبادتت کردم.)
z.hlj
بنابراین، حقیقت مرگ، بی‌تأثیر بودن در محیط و تأثیر گرفتن از آن است و حقیقت زندگی، تأثیرگذاری در محیط. این، مفهوم سادهٔ مرگ و زندگی است.
z.hlj
مگر نه این است که امام علی (ع) فرموده است: «من قرآن ناطقم.» آیا شما نیز می‌خواهید تجسم قرآن باشید؟ اخلاقتان قرآنی باشد؟ کارهایتان قرآنی باشد؟ دل‌هایتان قرآنی باشد؟ باید این‌چنین باشید و این همان چیزی است که او می‌خواهد.
z.hlj
آزادی حد و مرزی ندارد، به این شرط که انسان از همه چیز آزاد باشد، نه فقط از دیگران. چرا؟ زیرا آن آزادی که تجاوز به آزادی دیگران را به دنبال داشته باشد، آزادی نیست، بلکه نوعی تجاوز و ستمگری است، و تجاوز به دیگران نوعی پیروزی از هوای نفس و خودپرستی است. اگر از سلطهٔ دیگران و از هوای نفس آزاد باشیم. در این صورت، هیچ‌گاه آزادی ما با آزادی دیگران تعارض پیدا نمی‌کند.
چڪاوڪ

حجم

۳۳۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۳۹ صفحه

حجم

۳۳۶٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۳۹ صفحه

قیمت:
۳۶,۰۰۰
تومان