دانلود و خرید کتاب زن و چالش های جامعه موسی صدر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زن و چالش های جامعه اثر موسی صدر

کتاب زن و چالش های جامعه

معرفی کتاب زن و چالش های جامعه

کتاب زن و چالش های جامعه از مجموعه در قلمرو اندیشه امام موسی صدر است که جستارهایی درباره مسائل زن و خانواده و جوان است. 

مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، طرح تاریخ شفاهی را با هدف ثبت و ضبط خاطرات نزدیکان، دوستان، همکاران و مرتبطان با امام صدر از اردیبهشت ۱۳۸۹ در دستور کار قرار داد.

جایگاه ممتاز امام موسی صدر از جهات مختلف بر اهمیت این طرح می‌افزاید. وابستگی به یکی از خاندان مهم شیعه، حضور موثر در حوزه علمیه قم و نجف، تحصیل در دانشگاه و ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی گسترده در ایران و عراق و لبنان، رهبری سیاسی و دینی شیعیان لبنان، ارتباطات وسیع سیاسی و فرهنگی با مجامع بین‌المللی و دولت‌ها و ملت‌ها و نخبگان سایر کشورها، ایفای نقش به مثابه اندیشمند و متفکر دینی، تعامل گسترده با عالمان ادیان و مذاهب اسلامی و غیراسلامی، تأثیرات عمیق در لبنان و خاورمیانه و … همگی شاهدی بر اهمیت جایگاه امام موسی صدر و ضرورت اجرای این طرح است.

با تشکیل «گروه تاریخ شفاهی»، مطالعه دقیق آثار و منابع مکتوب مرتبط آغاز شد تا ضمن آشنایی بیشتر با زوایای مختلف زندگی و دیدگاه‌های امام صدر، سرفصل‌های اصلی طرح تعیین و با مشخص کردن پرسش‌ها و ابهامات برای مصاحبه با صاحبان خاطرات و شناسایی اماکن مرتبط با ایشان اقدام شود.

تاکنون چند مجلد از مجموعه مصاحبه‌های انجام شده در گروه تاریخ شفاهی موسسه تدوین و منتشر شده است.

درباره کتاب زن و چالش های جامعه

از میان سخنرانی‌ها و مقالات و مصاحبه‌های امام موسی صدر آن‌ها که به موضوعات زن و خانواده و جوان پرداخته‌اند، در کتاب پیش رو گرد آمده‌اند. از دو جهت این سه موضوع در یک کتاب تقدیم شده است: نخست، پیوندی که میان هرسه موضوع برقرار است و تأثیر و تأثری که بر یکدیگر دارند و از یکدیگر می‌گیرند.

رویکرد امام موسی صدر درون دینی است. از این رو، مطالعهٔ این کتاب ما را از روش امام موسی صدر در مواجهه با مسائل جدید آگاه می‌کند. به بیان دیگر، او می‌کوشد که به سؤالات امروز با مراجعه به متن دین پاسخ گوید و عمیقاً باور دارد که دین پاسخ‌گوی مسائل انسان در همهٔ زمان‌هاست.  

خواندن کتاب زن و چالش های جامعه را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت تفکرات امام موسی صدر پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب زن و چالش های جامعه

پیامبر تلاش پیگیری برای بالا بردن سطح زنان هم‌عصر خود انجام داد. زن در آن دوره تبعات ستم‌ها و عقده‌های گذشته‌ای طولانی را تحمل می‌کرد. همچنین،‌ او تلاش بسیاری برای بهتر کردن نگاه مردم به زن مبذول داشت. پیامبر می‌گفت: «بهترینِ فرزندان دختران‌اند»، «بهترین مردم، بهترینِ آنان برای همسرش است»، «زن همچون نماز از دوست‌داشتنی‌های دنیایی اوست» و اینکه «زنان امانت من در امتم هستند.»

من معتقدم آنچه از حضرت علی (ع) دربارهٔ زن نقل و باعث شده است تا پاره‌ای خاورشناسان او را دشمن زن بخوانند، مانند «زن همه شری است که چاره‌ای از آن نیست» یا «زن ناتوان در کلام (در بیان مراد و مقصود خویش ناتوان است) و عورت است، ناتوانی در کلام را با سکوت بپوشانید و عورتشان را با خانه.» و امثال این‌ها. این عبارات به فرضِ صدور آن‌ها از امام، به تعبیر اصولی‌ها، همچون قضایای خارجیه‌اند، یعنی از وضعیت زنان در یک دورهٔ تاریخی معین سخن می‌گویند. حضرت علی (ع) سخنان دیگری دارد که به‌طور کامل با آنچه ما از قرآن استنتاج کردیم،‌ مطابقت می‌کند. او در پاره‌ای اوقات می‌کوشید که از آنچه در میان مردم دربارهٔ زن رایج بود، تفسیری دلپذیر به‌دست دهد. مثلاً این مثل معروف را که «زن‌ها ناقص‌العقل و ناقص‌المیراث و ناقص‌الایمان» هستند، با تعالیم قرآنی و تفاوت در میراث و شهادت و انجام پاره‌ای واجبات دینی در اوضاع و احوال خاص تفسیر می‌کند. این روش، روش تربیتی دل‌انگیزی است که آن را در زندگی پیامبر و ائمه و حضرت زهرا مشاهده می‌کنیم.

۴. مختصری درباره او

حضرت فاطمه در سال پنجم بعثت یعنی هشت سال پیش از هجرت، متولد شد. وی آخرین زادهٔ حضرت خدیجه است. در مکه و در خانهٔ وحی و جهاد و در جو صبر و پایداری به دنیا آمد. سختی را تحمل کرد و در فضایی آکنده از عواطف صادقانه و عشق پاک میان پیامبرِ رحمت و حضرت خدیجه بزرگ شد. پیامبر هیچ‌گاه عواطف و اخلاص حضرت خدیجه را در طول حیاتش فراموش نکرد. فاطمه (س)، پس از پیامبر (ص)، همراه اهل‌بیت و به سرپرستی حضرت علی (ع) از مکه به مدینه هجرت کرد و همه در منزل قبا، نزدیک مدینه، به کاروان هجرت پیوستند. 

نظرات کاربران

mahsa
۱۴۰۰/۰۸/۲۱

لطفا کتاب های امام موسی صدر رو در بی نهایت قرار بدید

پریسا
۱۴۰۰/۰۹/۱۲

لطفاااااااااااااا این کتاب و بقیه آثار امام موسی صدر را در بی نهایت بگذارید

کاربر ۵۲۹۸۳۱۵
۱۴۰۱/۰۹/۱۸

از جلد کتابا خوشمان نیامد

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۸۸)
درمورد معلم‌ها و پرستارها: ما از پرستاران چه توقعی داریم؟ دقت و دل‌سوزی مادرانه. آیا از آنان لباس تنگ و کوتاه می‌خواهیم؟ پس چرا آنان را مجبور به پوشیدن این جور لباس‌ها می‌کنند؟ انتظار ما از مهمان‌داران هواپیما چیست؟ از خانم فروشنده‌ای که ساندویچ یا کالای دیگری می‌فروشد، چه توقعی داریم؟ یک بازوی کاری و یک هوش و یک حساب دقیق. پس چرا فروشنده‌ها و مهمان‌داران و دیگر کارکنان خانم را مجبور می‌کنند که به صورت جذاب و دلربا ظاهر شوند؟ این یعنی تجارت با بدن زن، یعنی انکار همهٔ قابلیت‌های زن غیر از زیبایی و تحریک‌کنندگی او.
بوک تاب
انسانی که از بند خود رها نشده باشد، نمی‌تواند از بند دیگران رهایی یابد.
•سیب•
اگر زن اعضای زینت خود را نپوشاند و در هنگام راه رفتن زیبایی‌هایش را آشکار کند و به‌طور کلی، اگر وضع تحریک‌کننده و وسوسه‌انگیزی داشته باشد، هر اندازه هم عالم و بااستعداد و فداکار و بافضیلت باشد، در اولین برخورد با نامحرم، همان زیبایی‌ها و جذابیت‌هایش جلب توجه می‌کند و قابلیت‌های دیگرش نادیده گرفته می‌شود. تنها یک نگارهٔ هنری است.
•سیب•
خواهران! مردانی که از خودشان برای شما بت‌هایی برای عبادت کردن ساختند و شکل‌هایی از این عبادت به نام خدمت در خانه یا آوردن فرزند برای شما ترسیم کردند، همان‌ها در عصر جدید، بتی دیگر برای شما ساختند و شیوه‌ای دیگر از عبادت کردن را بر شما تحمیل کردند. آن‌ها هنوز می‌خواهند شما را وادار کنند که آن‌ها را قدس الاقداس بدانید. این‌طور نیست؟ روزگاری مرد زن را به کار کردن در خانه و بچه‌دار شدن وادار می‌کرد و امروز او را وادار می‌کند تا به تابلوی هنری تبدیل شود تا مرد با چشمانش و با قلب بیمارش از او لذت ببرد: چه در خیابان، چه در مدرسه و چه در بیمارستان. مرد می‌خواهد در همه جا زن را به تابلوی زیبا تبدیل کند تا از دیدن آن لذت ببرد وگرنه چه دلیلی دارد سالن‌های مد به راه بیندازند و مدل‌های جدید لباس ارائه کنند، آن هم با چه کیفیت و چه میزان تحریک‌کنندگی! آیا در درازمدت هدفی جز تأثیرگذاری هرچه بیشتر بر مرد دارند؟
fatemeh
می‌گویند زن آزاد است، اما هزار و یک زنجیر بر دست و پای او بسته‌اند و در کتاب‌ها و تبلیغات و مهمانی‌ها و مُدها اسارت را به او تحمیل می‌کنند و شخصیت و هویت او را انکار می‌کنند.
اشکانم
برای اینکه زن بتواند به عنوان انسان (و نه فقط زن و جنس مؤنث) در جامعه حضور پیدا کند، باید راه رفتن او تحریک‌آمیز نباشد و با ناز و عشوه حرف نزند و اعضایی را که زینت محسوب می‌شوند، مثل سینه و موها و پاها و... بپوشاند؛ به‌گونه‌ای که وقتی با خانمی روبه‌رو می‌شویم، خود را در مقابل یک انسان ببینیم، نه یک جنس مؤنث. مطلب روشن است؟ من مجبورم تکرار کنم و از این بابت معذرت می‌خواهم. اگر زن اعضای زینت خود را نپوشاند و در هنگام راه رفتن زیبایی‌هایش را آشکار کند و به‌طور کلی، اگر وضع تحریک‌کننده و وسوسه‌انگیزی داشته باشد، هر اندازه هم عالم و بااستعداد و فداکار و بافضیلت باشد، در اولین برخورد با نامحرم، همان زیبایی‌ها و جذابیت‌هایش جلب توجه می‌کند و قابلیت‌های دیگرش نادیده گرفته می‌شود. تنها یک نگارهٔ هنری است.
بوک تاب
مردم بیم مکنید در راه راست، که شمار روندگان آن چنین اندک چراست.
•سیب•
خانم جوان! تو امروز با زیبایی‌ات می‌توانی نگاه مردها را به خودت جلب کنی، ولی بدان که با این کار به ترویج گناهی بسیار زشت در جامعه کمک کرده‌ای؛ یعنی تجاوز به ناموس مردم، تجاوز به زن و دختر مردم. تو برای همیشه جوان و زیبا نخواهی ماند. فردا که سنت بالا رفت، دختر جوان دیگری هم از شوهر خودت دلبری می‌کند. تیری که تو امروز پرتاب می‌کنی، فردا سینهٔ خودت را می‌شکافد.
بوک تاب
امام حسن (ع) می‌فرماید: «مادرم فاطمه را دیدم که شب جمعه در محرابش به عبادت ایستاده بود. او پیوسته در حال رکوع و سجود بود تا سپیدی صبح پدیدار گشت. می‌شنیدم که برای مردان و زنان مؤمن با ذکر نامشان دعا می‌کرد،
بوک تاب
تکیهٔ تمدن جدید روی زیبایی و تحریک‌کنندگی زنان است و این مساوی است با پایین آوردن ارزش زن و نادیده گرفتن مهارت‌ها و قابلیت‌های او
•سیب•

حجم

۲۰۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

حجم

۲۰۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۲۷۶ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان