دانلود و خرید کتاب معرفت شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۱) گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب معرفت شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۱)

معرفت شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۱) اثر حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد حسن وکیلی در موسسه خدمات مشاوره‌ای و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.

درباره کتاب معرفت شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۱)

مجموعه کتاب‌های معارف کاربردی، بر اساس نظام فکری‌توحیدی اسلام و امتداد تربیتی و آموزشیِ آن شکل گرفته است. این مجموعه تلاش می‌کند تا فراگیران، تصویری صادق، جامع و دقیق از واقعیت‌ها به دست آورند و بتوانند با تقویت توان عقلانی و استدلالی، زمینهٔ تمایلات و کُنش‌های خود را تنظیم کنند. هدف دیگر این مباحث، ایمن‌سازی جوانان و نوجوانان مسلمان در برابر هجوم شبهات معاصر است. هرچند شبهات معاصر، ریشه در شبهات پیشین دارد؛ اما طرز پاسخ‌گویی به آن، شیوهٔ بیان جدیدی را می‌طلبد و صرفاً مطالعهٔ کتاب‌های اعتقادی حوزه و حتی کتب فلسفی چون بدایة الحکمه و نهایة الحکمه توان پاسخ‌گویی به این شبهات را فراهم نمی‌کند؛ پس به اقتضای ضرورت، کتاب‌های جدیدی تدوین و تولید شده است.

در نگارش کتاب آموزشی دورهٔ معارف کاربردی، تلاش شده است که شروط کتاب آموزشی رعایت شود؛ مطالب به‌صورت درس‌به‌درس با ترتیب منطقی و زبان سادهٔ آموزشی تدوین گردیده و برای فهم یک مطلب، به مطالب بعدی کتاب یا توضیحات کتاب دیگری نیاز نیست. سطح جلدهای کتاب نیز متفاوت تنظیم شده است. جلدهای اول آسان‌تر و به‌ترتیب جلدهای بعدی سخت‌تر خواهد شد.

جلد اول این دورۀ آموزشی، بر اساس چند هدف مهم و بنیادین، تنظیم شده است:

تعریف و ضرورت اصول عقاید

در این درس، تلاش شده است تا فراگیر، ابتدا با تعریف اصول عقاید آشنا شود، و سپس در درون خود دغدغه و اهتمامی نسبت به این مباحث احساس کند.

آشنایی با اصطلاحاتی در زمینۀ معرفت و شناخت

آشنایی با اصطلاحاتی چون علم حضوری، علم حصولی، تصوّر، تصدیق و... شاید به‌تنها‌یی چندان ضرورتی نداشته باشد ولی برای فهم مباحث جلدهای بعدی لازم است. این مباحث (درس دوم و قسمت‌‌ها‌یی از درس سوم) غالباً خسته‌کننده بوده و ثمرات عملی آن برای دانش‌آموزان، چندان روشن نیست؛ به همین دلیل فراگیران برای یادگیری آن علاقۀ چندانی نشان نمی‌دهند. از این رو توصیه می‌شود که استاد اولاً سریع‌تر از این مباحث عبور کند و ثانیاً با روش‌‌های مختلف کلاس را جذاب نگه ‌دارد.

پاسخ به شبهات شکّاکیت و حس‌گرایان

در این قسمت با توضیح مبادی فکر و اندیشه و تبیین روش‌‌های آن، اثبات می‌شود که می‌توان تا حدودی واقعیت را شناخت و به آن یقین پیدا کرد. نکتۀ دیگر اینکه شکّاکیت مطلق، پایه‌ای ندارد. همچنین اثبات می‌شود که شبهات ماده‌گرایان بی‌اساس است و می‌توان ماورای حس را شناخت. این بخش مهمترین بخش کتاب است که درس سوم تا پنجم به آن اختصاص پیدا کرده است.

آشنایی با مغالطات

در درس ششم تا هشتم، فراگیر با انواع مهمی از مغالطه و راه‌‌های فرار آن آشنا می‌شود. این سه درس، آسان‌تر بوده و از اولویت کمتری برخوردار است. استاد محترم می‌تواند در صورت کمبود وقت، مطالعۀ این دروس را به خود دانش‌آموز واگذار کرده و فقط از آن آزمون به عمل آورد.

در مجموع، برای اینکه دانش‌آموز در شروع مباحث، احساس خستگی نکند، درس‌‌های این جلد کوتاه‌تر و آسان‌‌‌‌تر از جلدهای بعدی تنظیم شده است. در شرایط مناسب، زمان‌بندی هر درس در روش تدریس یک‌سویه چهل و پنج دقیقه، و در روش کارگاهی، هفتاد و پنج دقیقه در نظر گرفته شده است.

مباحث جانبی کتاب معرفت‌شناسی

پس هدف کلی دو جلد اول این دوره، رساندن مخاطب به پذیرش عالم غیب و آشنایی وی با مجردات است. چند غرض جانبی هم در کنار اهداف کلی دنبال می‌شود:

در بین این مباحث چند اصطلاح ساده مانند تصور و تصدیق، علم حضوری و علم حصولی و حدس و تجربه را توضیح می‌دهیم؛ اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسد که این مباحث کاربردی نیست ولی در ادامه روشن خواهد شد که بدون اطلاع از این مبادی، طرح مباحث آینده، امکان‌پذیر نیست و این مبادی و اصطلاحات، در مباحث بعدی کاربرد خود را نشان خواهند داد.

در کتاب بخشی به مبحث مغالطه اختصاص یافته است زیرا مهارت تفکر انتقادی برای اینکه نوجوان بتواند مفاهیم واردشده به ذهن خود را جرح و تعدیل کند؛ ضروری است.

در بین مطالب، مباحثی مثل سواد رسانه و مسائلی از این دست، که نیاز نوجوان امروزی است مطرح شده است.

خواندن کتاب معرفت شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۱) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 مربیان و معلمان معارف اسلامی مخاطبان این کتاب‌اند.

سبک زندگی توحیدی از نگاه امام رضا (ع)
محمدحسن وکیلی
معادشناسی
محمدحسن وکیلی
زیارت؛ آغاز عشق و بندگی
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
راهنماشناسی
محمدحسن وکیلی
راهنما شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۴)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
معرفت‌شناسی
محمدحسن وکیلی
خداشناسی
محمدحسن وکیلی
انسان شناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۲)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
معادشناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۷)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
خداشناسی؛ کتاب معلم معارف کاربردی (۳)
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
نردبان آسمان
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
بنیان اندیشه سیاسی اسلام در قرآن
سعید جلیلی
دریای بی کران
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
بینهایت (جلد اول)
محمدحسن وکیلی
انسان شناسی و جهان شناسی
محمدحسن وکیلی
شیعه‌شناسی
محمدحسن وکیلی
اسلام ‌شناسی
محمدحسن وکیلی
بینهایت (جلد دوم)
محمدحسن وکیلی
عیار تجربه
گروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی
بینهایت (جلد سوم)
محمدحسن وکیلی
نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
روشن است که در مسائل اعتقادی نیز، همچون دیگر دانش‌ها، باید به متخصص‌ترین و عالم‌ترین دانشمندان آن فن، مراجعه شود و عقل و شرع مراجعه به غیراعلم را در این باب روا نمی‌دانند.
علی
با انجام چند مرحله می‌تواند یقین پایدار را از ناپایدار تمیز دهد. شخص ابتدا باید به فطرت خود بازگردد و بررسی کند؛ اگر حاصل بررسی این شود که یقینش پایدار است؛ در مرحلهٔ بعد باید بین آن گزاره و عقلیات، تعارض افکنَد، اگر باز هم یقینش پایدار بود، به این یقین، یقین استوار و پایدار و یا به‌تعبیری «یقین بالمعنی الاخص» گوییم. این یقین می‌تواند مبنای تفکر و زندگی قرار گیرد
کاربر ۲۲۱۶۷۶۹
باید نور عقل و علم به‌وسیلهٔ مجاهده، مراقبه و عبادت در وجود انسان پدید آید و دین شناخته شود وگرنه با صِرف استدلال، معرفتی نصیب انسان نخواهد شد.
کاربر ۲۲۱۶۷۶۹
انسان‌ها در کارهای خود،‌ جز لذت هیچ هدف دیگری ندارند. انسان عادی همیشه رفتارهایش را بر اساس لذت‌طلبی تنظیم می‌کند و حتی گاهی که از روی محبت کاری انجام می‌دهد، در اعماق این محبت‌ورزیدن نیز، از محبت‌ورزیدن به دیگری و رفع نیاز او، لذت می‌برد.
Mousavi.morteza
فراگیران را به خواندن داستان‌های دروس تشویق کرده و از آن‌ها بخواهند که دریافت و نتیجه‌گیری خود را از داستان‌ها بیان کنند.
!Hope
بنابراین در مواجهه با نوجوانان و جوانان بهتر است بگوییم که دین به تو می‌آموزد چگونه به لذت و کیف برتر برسی. تعبیر به کیف شاید خیلی عالمانه و ادیبانه نباشد، اما مفاهیمی مثل سعادت و امثال آن، از اذهان جوانان دور است و اگر با جوان با زبان خودش صحبت کنیم، باور می‌کند که انبیای الهی آمده‌اند تا انسان را به کیف و لذت دعوت کنند و به این ترتیب زمینه برای حرکت بسیار قوی‌تر می‌شود.
کاربر ۲۲۱۶۷۶۹
الگوهای تربیتی کشور ما نیز تحت تأثیر فرهنگ غرب است. استاد باید این نکته را مدنظر داشته باشد که جوان نسل امروز با الگوی لذت بیشتر به مباحث اعتقادی جذب می‌شود.
کاربر ۲۲۱۶۷۶۹
حس لذت‌طلبی، حسی فطری است که مبدأ عام همهٔ افعال اختیاری انسان است. به همین جهت بهترین و موفق‌ترین الگو برای دعوت انسان‌ها به هر کار خیری، از جمله دین‌داری یا فراگیری اصول عقاید، همین الگو است.
کاربر ۲۲۱۶۷۶۹
افعال انسان، همان معادلهٔ بین لذت و اَلَم است و طبیعی است که گاهی نتیجهٔ معادله این باشد که شخص، سختی‌هایی را تحمل کند تا به لذت برسد. اگر لذت ترک لذت بدانی دگر لذت نفس، لذت نخوانی
کاربر ۲۲۱۶۷۶۹
انسان در هنگام تصمیم‌گیری، همیشه دو مرحله را طی می‌کند: ابتدا بین مجموع آثار، برآیند می‌گیرد و سپس تمام این برآیندها را با برآیند دیگر رفتارها مقایسه می‌کند تا ببیند که در مجموع کدام‌یک لذت و نفع و خوشی بیشتری دارد و در نهایت بر اساس همان رفتار می‌کند.
کاربر ۲۲۱۶۷۶۹

حجم

۱۴۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۱۴۰٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۲۱,۹۹۹
تومان