دانلود و خرید کتاب قواعد جدید روش جامعه شناسی آنتونی گیدنز ترجمه عباس محمدی اصل
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب قواعد جدید روش جامعه شناسی اثر آنتونی گیدنز

کتاب قواعد جدید روش جامعه شناسی

انتشارات:نشر افکار
دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۳از ۹ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب قواعد جدید روش جامعه شناسی

کتاب الکترونیکی «قواعد جدید روش جامعه شناسی» اثری از آنتونی گیدنز با ترجمهٔ عباس محمدی اصل در نشر افکار به چاپ رسیده است. این کتاب را می‌توانید از طاقچه دریافت کنید.

درباره کتاب قواعد جدید روش جامعه شناسی

در این کتاب مکاتب فکری در نظریهٔ اجتماعی و فلسفۀ اجتماعی، از پدیده شناسی شوتز تا پیشرفت های اخیر در فلسفۀ هرمنوتیک و نظریه انتقادی مورد بحث قرار گرفته است. نویسنده می‌کوشد اگر چیزی را از آنها اقتباس کرده‌است، روشن سازد. نویسنده دربارهٔ این اثر می‌گوید: «برخی دیدگاه ها در اندیشه اجتماعی معاصر هستند که به تفصیل تحلیل شان نکرده ام و این در حالی است که بسیاری از آنچه گفته ام، مستقیما معطوف به آنها است. من کارکردگرایی، ساخت گرایی و تعامل گرایی نمادین - عناوینی برای مجموعه دیدگاه های متنوع و اما قطعا واجد موضوعات اصلی متمایز خاص خود - را مد نظر دارم. اینجا تنها شتاب زده نشان می دهم که چرا مباحث مطرح در این مطالعه با مباحث ویژه سنن نظری اجتماعی مزبور متفاوت اند.»

کتاب قواعد جدید روش جامعه شناسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و فلسفهٔ اجتماعی پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب قواعد جدید روش جامعه شناسی

علوم اجتماعی که امروزه می‌شناسیم، به‌واسطهٔ پیشرفت‌های خیره‌کنندهٔ علم طبیعی و تکنولوژی در اواخر قرن هجدهم و قرن نوزدهم شکل گرفت. من بدین امر قائلم که این صراحت با آگاهی از پیچیدگی‌هایی است که علم طبیعی پنهان می‌کند. مسلماً درست نیست بگوییم که موفقیت انسان‌ها در تسلط ظاهری بر طبیعت از جنبهٔ عقلانی با علم و از جنبهٔ مادی با تکنولوژی، بدون نقادی چونان شکل‌دهنده به مدلی برای تفکر اجتماعی پذیرفته شده‌اند. طی قرن نوزدهم، ایده‌آلیسم در فلسفهٔ اجتماعی و رمانتی‌سیسم در ادبیات به اشکال مختلف‌شان، فاصلهٔ خویش را از دیدگاه‌های نظری پرورده توسط علوم طبیعی حفظ کردند و معمولاً مبین خصومتی عمیق نسبت به گسترش تکنولوژی ماشینی بودند. در بیشتر بخش‌ها اما مولفان درون این سنن ضمن تردید در مدعیات علوم طبیعی، نسبت به امکان ایجاد علم جامعه‌شناختی نیز مشکوک بوده و دیدگاه‌هایشان چیزی بیش از انتقادی بی‌نتیجه دربارهٔ آثار بسیار نافذتر کسانی نمی‌نمود که در پی ایجاد چنین علمی بودند. ذکر جداگانهٔ فقط یک یا دو چهره مخاطره‌آمیز است، اما فکر می‌کنم لحاظ کنت و مارکس۱۵۳ چونان سرآمدان متنفذ بر پیشرفت بعدی علوم اجتماعی (که این اصطلاح را اصلاً برای اشاره به جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی۱۵۴ و در صورت لزوم اقتصاد و تاریخ استفاده می‌کنم)، معقول و منطقی باشد. چنانکه از خلال نوشته‌های دورکیم بر می‌آید، تأثیر کنت در این مدت اساسی است و دریافت روش جامعه‌شناختی وی می‌تواند به‌آسانی از طریق برخی موضوعات اساسی جامعه‌شناسی آکادمیک۱۵۵ و انسان‌شناسی در قرن بیستم پی گرفته شود. متعاقب کنار گذاشته شدن تحقیرآمیز کنت توسط مارکس، خود مارکسیسم در برابر جریاناتی از نظریهٔ اجتماعی واقع شد که با تأکید بر کنت مرتبط بودند. صورت‌بندی کنت از ایدهٔ علم طبیعی جامعه در واقع چنان پیچیده بود که هر کس می‌تواند با نظری اجمالی به فقط چند صفحه از فلسفهٔ پوزیتیو۱۵۶ و حتی علی‌رغم فقدان ظرافت‌ها (و باید گفت، برخی مشکلات منطقی) کار مارکس و هدایت کارش با یک جابه‌جایی در دیالکتیک هگل۱۵۷ متوجه شود. کنت و مارکس هر دو در سایهٔ فتوحات علم طبیعی می‌نوشتند و هر دو تعمیم علم به مطالعهٔ رفتار انسان در جامعه را چونان نتیجهٔ مستقیم پیشرفت مترقی فهم بشر نسبت به خود بشریت ملاحظه می‌کردند.

نظرات کاربران

کاربر ۲۸۷۵۰۵۶
۱۴۰۰/۰۹/۲۲

ترجمه کتاب به نظرم ضعیف است .

cool girl
۱۴۰۰/۰۸/۲۳

خوب بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱)
هر تفهمی نیازمند معیار پیشاتفهمی است که به‌وسیلهٔ آن فهم بیشتری امکان‌پذیر شود. خواندن رمان مثلاً مستلزم فهم هر فصل خاص چونان فهمی است که حسب نوعی آگاهی متوالیاً کامل‌شونده از طرح کلی کتاب بروز کرده و درک قالب کلی رمان از سوی دیگر با درک مجموعه‌های خاص در آن افزایش یافته و این به‌سهم خود به ایجاد درکی کامل‌تر از رویدادهای خاصی یاری می‌رساند که چونان کاری که وضوح می‌یابد، توصیف می‌شود. به نظر گادامر فهم کارهای انسانی (آثار هنری، متون ادبی) از طریق دور هرمنوتیکی چونان روش تلقی نمی‌شود. البته این فرایندی هستی‌شناختی از گفت‌وگوی انسانی در عمل است که در آن به‌وساطت زبان، "زندگی وساطت زندگی را می‌کند." به بیان گادامر، فهم زبان "متضمن رویهٔ تفسیر نیست." فهم زبان یعنی قادر بودن به "زندگی با آن" - اصلی "که نه فقط شامل زبان‌های زنده، که دربرگیرندهٔ زبان‌های مرده هم هست."
esrafil aslani

حجم

۳۱۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۷۹ صفحه

حجم

۳۱۱٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۳۷۹ صفحه

قیمت:
۸۶,۰۰۰
۵۱,۶۰۰
۴۰%
تومان