دانلود کتاب صوتی یک انقلاب ذهنی با صدای فروغ حداد + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب صوتی یک انقلاب ذهنی

کتاب صوتی یک انقلاب ذهنی؛ روشنگری رادیکال و خاستگاه‌های فکری دموکراسی مدرن نوشتهٔ جاناتان ایزرائیل و ترجمهٔ مزدا موحد و با صدای فروغ حداد است و انتشارات شرکت توسعه محتوای لحن دیگر آن را منتشر کرده است.

درباره کتاب صوتی یک انقلاب ذهنی

کتاب صوتی یک انقلاب ذهنی براساس مجموعه سخنرانی‌هایی نوشته شده است که بین ژانویه و مارس ۲۰۰۸ به یاد زندگی و آثار آیزایا برلین (۱۹۹۷-۱۹۰۹)، یکی از متفکران برجستهٔ قرن بیستم، در آکسفورد ایراد شد. مباحث آن کمی بسط یافته‌اند و بخشی از آنها نیز تا حد زیادی در پاسخ به پرسش‌ها و بحث‌هایی دربارهٔ استدلال‌های مطرح‌شده با همکاران دانشگاهی و دانشجویان بازبینی شده است. یکی از مشخصات اصلی میراث معنوی آیزایا برلین، تلاش شجاعانهٔ او برای پیوند دادن فلسفه و تاریخ (که کار آسانی نیست) و پایه‌گذاری رشتهٔ «تاریخ اندیشه‌ها» بود که در زمانهٔ او رشته‌ای تقریباً جدید به شمار می‌آمد.

فصل‌های کتاب یک انقلاب ذهنی از این قرار هستند:

فصل اول: پیشرفت و دو راهکار متعارض روشنگری برای بهبود وضع دنیا

فصل دوم: دموکراسی یا سلسله‌مراتب اجتماعی؟ شکاف سیاسی

فصل سوم: مسئلهٔ برابری و نابرابری: ظهور علم اقتصاد

فصل چهارم: نقد روشنگری بر جنگ و جست‌وجوی «صلح پایدار»

فصل پنجم: تعارض میان دو نحلهٔ فلسفهٔ اخلاق

فصل ششم: ولتر دربرابر اسپینوزا: روشنگری به‌مثابهٔ دوگانگی بنیادین نظام‌های فلسفی

فصل هفتم: نتیجه‌گیری

شنیدن کتاب صوتی یک انقلاب ذهنی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به کسانی که سوال‌های بزرگ دربارهٔ روند آزادی، حکمرانی حاکمان و سیاست در دنیا دارند، پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب صوتی یک انقلاب ذهنی

«دیدیم که اصل برابری از همان آغاز برای روشنگری رادیکال حیاتی بود. در آثار اسپینوزا، بیل و متون زیرزمینی فلسفی اوایل روشنگری، نظریهٔ اخلاقی و اجتماعی بر این اصل استوار است که سعادت هر فرد و درنتیجه منافع دنیوی آنها، باید یکسان فرض شود. پس، رواداری و خواستهٔ سازش‌ناپذیر این فیلسوفان برای آزادی بیان و مطبوعات، پیوندی منسجم با این مفهوم داشت که نیازها و نظرات همهٔ افراد ارزشی برابر دارد. اندیشمندان رادیکالﹾ تمایز (تمایزی که لاک قائل بود) بین منزلت مذهبی‌ـ‌ـ‌ـ‌یا آنچه لاک وظیفهٔ همه برای نجات روح خود می‌داندـ‌ـ‌ـ‌و منزلت اجتماعی فرد را کاملا زدودند. برداشت سنتی و مذهبی لاک از «برابری» طوری تبیین شده بود که نقش اجتماعی و سیاسی گستردهٔ برابری در نظام‌های اسپینوزایی را رد می‌کرد. وی معتقد بود همهٔ انسان‌ها از نظر «معنوی» نزد مسیح برابرند، ولی از نظر منزلت مدنی برابر نیستند. بنابراین، لاک از برابری معنوی سخن می‌گوید و درعین‌حال، از جامعهٔ سلسله‌مراتبی و حتی برده‌داری حمایت می‌کند. لاک از سرمایه‌گذاران شرکت سلطنتی آفریقا و شرکت سفته‌بازان باهاما بود که هردو از تجارت عمدهٔ برده سود می‌بردند و در اواخر دوران کاری‌اش مأمور عالی‌رتبهٔ هیئت تجارت لندن بود.

برابری الهیاتیِ لاک که منزلت معنوی و مدنی را تفکیک می‌کرد، اشرافیت جدیدی را توجیه می‌کرد که در پیش‌نویس قانون اساسی برای مستعمرهٔ انگلیسی کارولینا وضع شده بود (دیدرو در تاریخ فلسفی بابت این موضوع از او انتقاد کرد). این جهان‌بینی بر دوگانگی فلسفی مفروض یا ضمنی تکیه داشت که جسم را از روح متمایز می‌دانست. اسپینوزا صراحتاً و بیل تلویحاً این دیدگاه را رد کردند. فلسفهٔ اخلاقی کاملا سکولار آنها، بدون در نظرگرفتن مفاهیم الهیاتی، به معنای تعامل و برابری در روابط اجتماعی و، درنهایت، در روابط سیاسی بود. پس می‌توانیم بگوییم که جایگاه و کارکردهای ویژهٔ دموکراسی در تفکر رادیکال تا حد زیادی از یک نظام فلسفی اخلاقی جامعه‌محور سرچشمه می‌گرفت که بر رواداری و برابری (خلاف فلسفهٔ لاک) تأکید می‌کرد. پس تصادفی نبود که اسپینوزا نخستین فیلسوف بزرگ تاریخ فلسفه بود که دموکراسی را بهترین شکل حکومت معرفی کرد.

گرچه برابری از ابتدا اصلی اخلاقی و بنیادی محسوب می‌شد، اما در ربع چهارم قرن هجدهم بود که دیدرو، دولباخ و شاگردان آنها شروع به انتقادهای گسترده‌ای از نابرابری‌های اجتماعی کردند. از طرفی، مخالفت همه‌جانبهٔ جریان غالب روشنگری با اصل برابری، مجادلهٔ پرشوری دربارهٔ نابرابری اجتماعی و اقتصادی را برانگیخت که از دههٔ ۱۷۶۰ تاکنون، موضوع اصلی مباحث نظری جامعه و سیاست بوده است. در این دوره، تقابلی فکری به وجود آمد که اهمیت بسیار زیادی در تاریخ معاصر دارد. این تقابل فکری تنش‌زا با ظهور علم اقتصاد همراه شد. اقتصاد کلاسیک بازار آزاد مستقیم از درون بستر جریان غالب و میانه‌روِ روشنگری برآمد و به‌درستی می‌توان آن را یکی از موفقیت‌های نظری مهم آن به حساب آورد. اما این علم جدید بلافاصله با سوءظن و مخالفت جریان رادیکال مواجه شد.»

نظرات کاربران

روزبه آقاجری
۱۴۰۲/۱۱/۲۰

کتاب فوق‌العاده ترجمه عالی برخوانی عالی

زمان

۷ ساعت و ۳۰ دقیقه

حجم

۶۱۸٫۵ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۷ ساعت و ۳۰ دقیقه

حجم

۶۱۸٫۵ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۱۲۹,۰۰۰
تومان