دانلود کتاب صوتی مشروطه ایرانی با صدای تایماز رضوانی + نمونه رایگان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب صوتی مشروطه ایرانی اثر ماشاءالله آجودانی

دانلود و خرید کتاب صوتی مشروطه ایرانی

انتشارات:آوانامه
امتیاز:
۴.۱از ۱۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب صوتی مشروطه ایرانی

کتاب صوتی مشروطه ایرانی نوشتهٔ ماشاءالله آجودانی است. تایماز رضوانی گویندگی این کتاب صوتی را انجام داده و آوانامه آن را منتشر کرده است. این اثر برهه‌ای از تاریخ معاصر ایران را تجزیه‌وتحلیل کرده است.

درباره کتاب صوتی مشروطه ایرانی

کتاب صوتی مشروطه ایرانی یکی از رخدادهای مهم تاریخ معاصر ایران را برای رسیدن به دموکراسی، مجلس، قانون و پیوند بین دولت و مردم بررسی کرده است. با شنیدن این کتاب می‌توان درک بهتری از انقلاب مشروطه و افراد تأثیرگذار در آن داشت. این کتاب صوتی، یکی از مشهورترین و بهترین منابع دربارهٔ مشروطه توصیف شده است؛ مشروطه‌ای که خود از تأثیرگذارترین رخدادهای مهم تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود. ماشاءالله آجودانی با نگاه تیزبین و دقیق خود، آن دوران مهم را تحلیل کرده و روابط بین قدرت و حکومت و روشنفکری را بررسی کرده است. برای او در جایگاه نویسنده، این نکته مهم بوده است که تلقی علمای مذهبی از یک طرف و روشنفکران را از طرف دیگر در ارتباط با مشروطیت تجزیه‌وتحلیل کند. آنچه پس از گذشت بیش از ۱۰۰ سال از مشروطه رخ می‌نمایاند، این نکته است که مشروطه تلاقی و مواجههٔ دو قشر علمای مذهبی و متجددین و جنگ سنت و مدرنیته بوده است. آجودانی با بررسی منابع و اسنادی که از انقلاب مشروطه باقی مانده، سعی کرده است وقایعی را که پیش و پس از مشروطه اتفاق افتاده، تحلیل کند و به نقاط ضعف و قوت آن برههٔ زمانی بپردازد. این کتاب صوتی منبع قابل‌اعتمادی برای پژوهشگران و کسانی است که تاریخ انقلاب مشروطه را مطالعه کرده باشند و بخواهند تحلیل جامع و دقیق از آنچه اتفاق افتاده، به دست آورند.

کتاب صوتی مشروطه ایرانی دو فصل دارد. فصل اول با عنوان «قدرت و حکومت» در ۱۰ بخش به مباحث اصلی مشروطه از جمله تلقی شیعه از حکومت، مفهوم ملت و دولت، نقش روحانیون و ولایت فقیه و مفهوم آزادی و اندیشیدن پرداخته است. فصل دوم با عنوان «از دفتر روشنفکری» نقش روشنفکرانی را که در ایجاد انقلاب مشروطه دست داشتند، بررسی کرده است؛ از جمله ملکم خان، مشیرالدوله و میرزا علی خان امین‌الدوله. این کتاب به موضوعاتی مانند قدرت و حکومت، خشونت، تلقی شیعه از حکومت، ولایت فقیه در دورهٔ قاجار، مجتهدان طرفدار ولایت فقیه، اندیشیدن و آزادی، اختلاف ملت و دولت، عصر سنت و نوآوری، رشدیه و مدارس جدید، در جست‌وجوی اصلیت مشروطه، بحران تجدد و اجتماعیونِ عامیون پرداخته است. دامنهٔ این بحث‌ها به موضوع «ولایت» در عرفان ایرانی نیز کشیده شده است.

شنیدن کتاب صوتی مشروطه ایرانی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب صوتی را به دوستداران تاریخ معاصر ایران و علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره ماشاءالله آجودانی

ماشاءالله آجودانی در سال ۱۳۲۹ در آمل به دنیا آمد. او نویسنده و تاریخ‌دان ایرانی مقیم انگلستان، از پژوهشگران تاریخ معاصر ایران و رئیس کتابخانهٔ مطالعات ایرانی در لندن بوده است. تحصیلات دانشگاهی او در دانشگاه تهران در رشتهٔ زبان و ادبیات فارسی بوده و دکترای خود را نیز از همین دانشگاه با نگارش رسالهٔ دکتری با نام «بررسی تحلیل و انتقادی شعر مشروطه»، زیر نظر محمدرضا شفیعی کدکنی در سال ۱۳۶۵ دریافت کرده‌ است. آجودانی نزدیک ۷ سال عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و مربی گروه زبان و ادبیات فارسی بوده‌ است. او در بهمن ۱۳۵۶ (ژانویهٔ ۱۹۷۸) به لندن رفت و در این شهر با «منوچهر محجوبی»، مدیرمسئول و ناشر مجلهٔ «فصل کتاب» در انتشار آن مجله همکاری کرد و از همان آغاز سردبیری آن مجله را بر عهده گرفت. از سال ۱۳۶۵ در لندن زندگی کرده است. حدود ۵۰ مقاله درمورد ادبیات فارسی و تاریخ در نشریات معتبری چون آینده، نشر دانش، ایران‌نامه و ایران‌شناسی (آمریکا)، گلستان (آمریکای شمالی)، فصل کتاب (لندن) و دایرةالمعارف ایرانیکا (نیویورک) چاپ و منتشر کرده است. از آثار مهم او می‌توان به کتاب‌های «مشروطه ایرانی» و «مرگ یا تجدد؛ دفتری در شعر و ادب مشروطه» اشاره کرد. کتابخانهٔ مطالعات ایرانی لندن از مؤسساتی است که او بنیاد گذارده و به ادارهٔ آن پرداخته است. «ایران، ناسیونالیسم و تجدد»، «هدایت، بوف کور و ناسیونالیسم» و «ایران در گذر روزگاران در گفت‌وگو با مسعود لقمان» از کتاب‌های دیگر این نویسندهٔ معاصر ایرانی هستند.

بخشی از کتاب صوتی مشروطه ایرانی

«در نهاد اسلام، رهبری سیاسی از رهبری دینی جدا نبوده است. در دورهٔ پیغمبر و حتی به‌شیوه‌های دیگر در دورهٔ خلفای راشدین، سیاست و دیانت دو روی سکهٔ حکومت بوده است. یعنی حکومت، حکومت دینی بود و رهبر دین، رهبر سیاسی هم بود.

از دورهٔ امویان، گرچه ظاهراً حکومت دینی و سیاسی همچنان آمیختگی داشت، اما خلافت و حکومت کم‌کم رنگ و بوی سلطنت به خود گرفت و خلافت انتخابی عصر خلفای راشدین به خلافت موروثی مبدل شد. درنتیجه امپراتوری اسلام زیر نظر خلافتی قرار گرفت که جنبهٔ سلطنت و سیاست آن بر دیانتش می‌چربید. ایران هم مدت‌ها در چنبرهٔ همین قدرت سیاسی جدید گرفتار بود تا آن که با روی کار آمدن حکومت موروثی طاهریان، نخستین ضربهٔ اساسی بر قدرت و نفوذ خلافت وارد آمد و جنبش پنهان و آشکاری که در جستجوی استقلال ایران بود در گوشه‌ای از خاک آن سر برکشید. ارتباط کژدار و مریز صفاریان و سامانیان با دستگاه خلافت، در عصر فرمانروایی حکومت شیعی آل بویه، دستخوش دگرگونی عمیقی شد و حکومت خلفای عباسی مشروعیت خود را از دست داد.

در همین دوران شکوفایی عصر سامانی و آل بویه بود که کم‌کم، هم در عمل و هم در مقام نظر بین حکومت‌های ایرانی و خلافت شکاف افتاد و سرانجام استقلال سیاسی ایران از امپراتوری اسلام در دوران حکومت آل بویه تحقق یافت و کاری‌ترین ضربه‌ها بر قدرت خلافت وارد آمد. بحرانی که «خلافت» دچارش شده بود صرفاً به دنیای عمل محدود نمی‌شد. بحران در تفکر فلسفی عصر هم انعکاس می‌یافت. ابونصر فارابی «فیلسوف شیعی مشرب» نخستین اندیشمند دورهٔ اسلام است که با ورود «در بحث عقلی درباره نظام حکومتی دوره اسلامی» بحران خلافت و «بحران جانشینی پیامبر اسلام» را مورد بحث فلسفی قرار داد.

روایت اهل سنت در توجیه سیاسی «خلافت» با مفهوم «بسته شدن دایره نبوت» ملازمت داشت. چنان چه گفته شد در عصر پیغمبر ــ و حتی تا حدودی در دورهٔ خلفای راشدین ــ حکومت از دیانت جدا نبود، یعنی رهبری دینی همان رهبری سیاسی بود. مفهوم این رهبری توأمان این بود که پیغمبر از طریق وحی، ضوابط و شرایط زندگی دینی و سیاسی را به دست مردم می‌داد و هر چه که شارع شرع به دست می‌داد، بر اساس آن حکومت هم می‌شد. خلفای راشدین هم، چون با پیغمبر زیسته بودند و بسیاری از آن ضوابط و قواعد شرع را همچنان به یاد داشتند و در پی تدوین آن بودند، هنوز ادامهٔ سنت پیغمبر را در سیاست به عهده داشتند و به تعبیری حکومت در دورهٔ آنان چه در معنای سیاسی و چه در معنای دیانتی آن شرعی بود. اما بعد از پیغمبر به روایت اهل سنت، دایرهٔ نبوت بسته شد و دیگر هیچ‌کس از طریق وحی به ضوابط و شرایط زندگی دینی و سیاسی مسلمانان دست نمی‌یافت. بنابراین سیاست دیگر در معنای دیانت، آن گونه که در عصر پیغمبر فهمیده می‌شد، نمی‌توانست باشد. با چنین استدلالی راه برای حکومت‌های اموی و عباسی که خلافت را به‌صورت سلطنت موروثی درآورده بودند، باز می‌شد. بنابراین اقتدار سیاسی موروثی اینان در حکومت بر مسلمانان، اگرچه فاقد صلاحیت دینی لازم بودند، مشروعیت می‌یافت.»

نظرات کاربران

Sogol
۱۴۰۲/۰۵/۰۱

ممنون از گوینده گرامی که متن سنگین کتاب را واضح و دقیق خوانده ‌و ممنون از تهیه‌ی نسخه صوتی. من فکر میکنم بدون مراجعه قبلی به نسخه نوشتاری کتاب درک نسخه صوتی بسیار سخت میشه؛ اما اگر قبلا با کتاب

- بیشتر
mehrdad
۱۴۰۲/۱۰/۱۲

از مطالعه این کتاب لذت بردم

زمان

۱۸ ساعت و ۲۵ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۴۹۷٫۵ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

زمان

۱۸ ساعت و ۲۵ دقیقه

حجم

۱ گیگابایت, ۴۹۷٫۵ مگابایت

قابلیت انتقال

ندارد

قیمت:
۱۳۲,۰۰۰
تومان