دانلود و خرید کتاب فاطمه (س) از نگاه علی (ع) محمد محمدیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فاطمه (س) از نگاه علی (ع) اثر محمد محمدیان

کتاب فاطمه (س) از نگاه علی (ع)

انتشارات:نشر معارف
امتیاز:
۴.۳از ۲۰ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فاطمه (س) از نگاه علی (ع)

کتاب فاطمه (س) از نگاه علی (ع) نوشته محمد محمدیان است. کتاب فاطمه (س) از نگاه علی (ع) را نشر معارف برای معرفی بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) نوشته شده است.

درباره کتاب فاطمه (س) از نگاه علی (ع)

آغاز زندگی امیرالمومنین (ع) با فاطمه زهرا (س) نیز فوق‌العاده شگفت‌انگیز بود.

دختری که دهها خواستگار مهم داشت که هر کدام از موقعیت‌های عالی و برتری برخوردار بودند، ولی به همه آنها جواب منفی داده بود، وقتی پدر بزرگوارش خواستگاری امیرالمومنین (ع) را به اطلاع وی رساند، با کمال ادب و متانت برخورد نمود و با سکوت معنادار، رضایت قلبی خویش را اعلام نمود و لبخند شادمانی را بر لبان مبارک پدر نشاند، و با تشریفات بسیار ناچیزی، آماده رفتن به خانه بخت شد.

او دختر اولین شخصیت جهان آفرینش بود و در مدینه به عنوان دختر رسول خدا (ص) از احترام ویژه‌ای برخوردار بود و کافی بود تقاضای یک زندگی بهتری داشته باشد تا اصحاب وفادار رسول خدا (ص) بهترین امکانات را برای وی فراهم سازند. این کتاب روایت حضرت فاطمه (س) از نگاه حضرت علی (ع) است.

خواندن کتاب فاطمه (س) از نگاه علی (ع) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شناخت بزرگترین بانوی اسلام پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب فاطمه (س) از نگاه علی (ع)

یکی از حقوق حتمی فرزندان که بر عهده والدین می‌باشد، انتخاب نام زیبا برای آنان است. در کلمات رسول خدا (ص) و ائمه معصومین (ع) تأکید فراوانی بر این حق فرزندان شده است تا آنجا که این حق را در کنار حق تعلیم و تربیت و حق ازدواج قرار داده‌اند.

رسول خدا (ص) خطاب به أمیرالمؤمنین (ع) فرمود:

«یا عَلِی حَقُ الْوَلَدِ عَلَی وَالِدِهِ أَنْ یحْسِنَ اسْمَهُ وَ أَدَبَهُ وَ یضَعَهُ مَوْضِعاً صَالِحاً»

و أمیرالمؤمنین (ع) فرمود:

«وَ حَقُ الْوَلَدِ عَلَی الْوَالِدِ أَنْ یحَسِّنَ اسْمَهُ وَ یحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ یعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ»

۲. «فطم» در لغت به معنای بریدن و قطع شدن است. به کودکی که از شیر گرفته می‌شود فطیم می‌گویند. در ترک عادت نیز از این کلمه استفاده می‌شود که به دلیل فاصله گرفتن از عادت و قطع نمودن آن است. بنابراین معنای لغوی فاطمه، بریده شدن و جدایی و منقطع گشتن است. اما از چه چیزی بریده و منقطع گشته است نیاز به توضیح دارد که در کلمات معصومین (ع) به این سوال در سطوح مختلفی پاسخ داده شده است. 

در حدیث مورد بحث، به بریده شدن حضرت فاطمه (ع) و فرزندانش از آتش جهنم اشاره شده است.

در احادیث دیگر به بریده شدن از شرّ و بدی تأکید شده است.

امام صادق (ع) به یونس فرمود: آیا می‌دانی چرا فاطمه، فاطمه نامیده شده است؟ عرض کرد: شما دلیل آن را بفرمایید. حضرت فرمود: «فُطِمَتْ مِنَ الشَّرِّ»؛ برای این که از شر بریده شده است.

و در بعضی از روایات به بریده شدن دست مردم از معرفت آن بزرگوار اشاره شده است.

امام صادق (ع): «وَ إِنَّمَا سُمِّیتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا»؛ و فاطمه، فاطمه نامیده شد برای این که مردم از شناخت وی ناتوانند.

. حضرت فاطمه (س) نام‌های دیگری نیز دارد که هر کدام از آنها نشانگر جهتی از شخصیت آن بزرگوار بوده و ما را به جهتی از فضایل وی راهنمایی می‌کند.

جابر از امام صادق (ع) دلیل نامیده شدن حضرت فاطمه (س) به زهرا را پرسید؟ حضرت فرمود:

«لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ بِنُورِهَا وَ غَشِیتْ أَبْصَارُ الْمَلَائِکةِ وَ خَرَّتِ الْمَلَائِکةُ لِلَّهِ سَاجِدِینَ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَیدَنَا مَا لِهَذَا النُّورِ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَیهِمْ هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِی أَسْکنْتُهُ فِی سَمَائِی خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِی أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِی مِنْ أَنْبِیائِی أُفَضِّلُهُ عَلَی جَمِیعِ الْأَنْبِیاءِ وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِک النُّورِ أَئِمَّةً یقُومُونَ بِأَمْرِی یهْدُونَ إِلَی حَقِّی وَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِی فِی أَرْضِی بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْیی»۸؛ خداوند بزرگ او را از نور و عظمت خویش آفرید. هنگامی که نور وجود فاطمه (س) درخشیدن گرفت، آسمانها و زمین با نور وی روشن شدند و دیدگان ملائکه خیره گشت. تمامی ملائکه در برابر خداوند به سجده افتادند و عرضه داشتند: معبود ما و مولای ما! این چه نوریست که این چنین تابان است و درخشندگی دارد؟

نظرات کاربران

انورے
۱۴۰۰/۰۹/۲۰

خیلی ازاحادیث کتاب رو بارها و بارها توی سخنرانی ها شنیده بودم.و بعضیها رو هم بار اول بود که میشنیدم. این کتاب بخش کوچکی از زندگی و فضیلت حضرت زهرا(س) رو بیان کرده بود. جا داشت که نویسنده به بعد مادربودن حضرت هم

- بیشتر
طاهره
۱۴۰۱/۰۴/۱۱

حتما مطالعه بفرمایید السلام علیک یا بنت رسول الله

reyhaneh
۱۴۰۱/۰۲/۰۷

تقریبا همون احادیث که همه بلد هستیم اصلا مطلب جدیدی نداشت متن عربی احادیث رو هم در متن کتاب آوردن که باعث اطاله کلام شده میشد در پاورقی به متن عربی اشاره کرد و کتاب ۲۰۰ صفحه ای رو ۵۰۰

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۵)
فقط افراد با شخصیت هستند که زنان را تکریم می‌کنند و افراد پَست و فرومایه به زنان اهانت روا می‌دارند.
انورے
وای بر آن کس که بر فاطمه و شوهرش امیرالمؤمنین علی ستم کند و وای بر آن کس که به فرزندان فاطمه و شیعیان او ستم کند.
Negin
رسول خدا (ص) وارد خانه فاطمه (س) شد. فاطمه لباسی از موی شتر بر تن داشت و با یک دست آسیاب را می‌چرخاند و با دست دیگر فرزندش را شیر می‌داد. رسول خدا (ص) از دیدن این حالت منقلب شد و چشمانش پُر از اشک گردید و فرمود: ای دخترم! با تحمل تلخی‌های دنیا به سوی شیرینی‌های آخرت بشتاب. خداوند این آیه را بر من نازل کرده است: و به زودی پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد که خشنود شوی! ‌
انورے
یا علی! هرکس در خانه با گشاده رویی در خدمت همسرش باشد، خداوند متعال نام وی را در دیوان شهیدان ثبت و در برابر هر شب و روز پاداش هزار شهید برای وی می‌نویسد، و در برابر هر گام وی پاداش یک حج و عمره برایش مقرر می‌کند، و در برابر هریک از رگ‌های بدنش، باغی در بهشت به وی می‌بخشد.
انورے
اگر محذور نداشتم و نشستن من در کنار مزار فاطمه موجب فاش شدن آن برای افرادی که بر او مستولی شدند نمی‌شد، بر خود لازم می‌کردم که همچون مُعتکفان در اینجا اقامت گزینم و همانند زنان جوان مُرده بر این مصیبت بزرگ ناله و شیون نمایم.
انورے
به زودی دخترت به اطلاع تو خواهد رساند که چگونه امت تو دست به دست هم دادند تا او را در هم بکوبند و پایمالش کنند! از او بپرس و سوال پیچش کن و شرح وقایع را از او بخواه، که او در سینه‌اش غم و غصه‌های بسیار نهان دارد. دردهایی در سینه او می‌جوشید که هیچ فرصتی برای گفتن آنها نیافت، و اکنون آنها را با تو در میان خواهد گذاشت! و البته خداوند نیز داوری خواهد کرد که او بهترین حکم کنندگان است.
انورے
نتیجه خطبه حضرت بسیار جالب و قابل توجه است، بعد از آن خطبه تاریخی جمعی به حضرت فاطمه (س) گفتند: ای دختر رسول خدا، اگر قبل از بیعت با ابوبکر این سخنان را از تو می‌شنیدیم، به هیچ وجه کسی را بر علی (ع) ترجیح نمی‌دادیم! اینجا بود که حضرت در جواب آنان به جریان غدیر خم اشاره کرده و فرمودند: «وَ هَلْ تَرَک أَبِی یوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ لِأَحَدٍ عُذْراً.» آیا پدرم رسول خدا (ص) پس از حادثه غدیر خم جایی برای عذر آوردن باقی گذاشته بود؟!
انورے
یا علی، هرکس در خدمت به همسر اکراه نداشته باشد و احساس ننگ و عار نکند، بدون حساب وارد بهشت می‌گردد.
انورے
آری، در خانه فاطمه زهرا (س) تجمّلات به چشم نمی‌خورد، اما آن خانه لبریز از صفا و صمیمیت و مهر و محبت بود و احساس مسئولیت و تعهد در آن موج می‌زد.
ام‌البنین
«خَیرُکمْ خَیرُکمْ لِأَهْلِهِ و أنا خَیرُکمْ لأَهْلِی، ما أکرم النساء إلّا کریم و لا أهانهن إلّا لئیم.» بهترین شما کسانی هستند که با خانواده خویش بهترین رفتار را داشته باشند، و من از همه شما نسبت به خانواده‌ام بهترین رفتار را دارم. فقط افراد با شخصیت هستند که زنان را تکریم می‌کنند و افراد پَست و فرومایه به زنان اهانت روا می‌دارند.
m.salehi77

حجم

۲۰۵٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

حجم

۲۰۵٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۲۴۸ صفحه

قیمت:
۵۵,۸۰۰
تومان