دانلود و خرید کتاب شرح اسم ماه؛ جلد اول حسین سروقامت
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب شرح اسم ماه؛ جلد اول اثر حسین سروقامت

کتاب شرح اسم ماه؛ جلد اول

معرفی کتاب شرح اسم ماه؛ جلد اول

کتاب شرح اسم ماه؛ جلد اول نوشته حسین سروقامت است. کتاب شرح اسم ماه؛ جلد اول را انتشارات معارف منتشر کرده است. این کتاب روایت شهدای واقعه کربلا است.

درباره کتاب شرح اسم ماه؛ جلد اول

بیش از ۱۰۰۰ سال از واقعه کربلا می‌گذرد. نبرد نابرابری که به یُمن حقانیت و مظلومیت شهدای والامقام آن، نه تنها بوی کهنگی و فرسودگی نگرفته، بلکه سال به سال به شکوه و عظمت آن افزوده شده و حیطهٔ تأثیرگذاری‌اش گسترش یافته است.

آیا حماسه‌ای این‌چنین در تمامی پهنهٔ تاریخ سراغ دارید؟

وجود چنین ظرفیت گسترده‌ای می‌طلبد که نویسندگان و گویندگان و اهالیِ شعر و ادب و هنر، نوبه‌نو به ابعاد گوناگون آن پرداخته، نهایت جدّ و جهد خود را به کار برند تا از سِیر شتابان آن بازنمانند.

نویسنده برای سفری زیارتی به سوریه عزیمت کرده بود و به خاطر تقارن آن سفر با ایام محرم حسینی، هر شب در مجلس سوگواری سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق حضور می‌یافت. در آن مجلس بی‌ریا، خطیب برجسته‌ای هر شب به زبان بلیغ عربی، شرح حال یکی از شهدای والای کربلا را بازگو می‌کرد. همان‌جا آن ایده بر جان نویسنده می‌نشیند که زندگی شهدای واقعه کربلا را مدون و بازگو کند. 

کتاب شرح اسم ماه مشتمل بر دو مجلد است. در جلد اول به شرح حال شانزده تن شهدای بنی‌هاشم و دو تن شهدای نماز ظهر عاشورا پرداخته شده است. جلد دوم نیز توصیف سی و دو تن شهدای حملهٔ نخستین است؛ کسانی که در صبح روز عاشورا و پیش از جنگِ تن‌به‌تن، به صورت جمعی مورد هجمهٔ دشمن قرار گرفته، مظلومانه شهید شدند. توصیف زندگانی سی‌وشش تن شهدای معرکهٔ کربلا که یک‌به‌یک به میدان آمده، سخت جنگیدند و آن‌گاه به سعادت شهادت نائل شدند، مفاد جلد دوم این کتاب است.

اسامی شهدا بر اساس حروف الفبا چیده شده، سرگذشت آنان یک‌به‌یک مورد بررسی قرار گرفته است. هرچند برای برخی شهدا به جهت برجستگیِ بیشتر و یا نقشِ تأثیرگذارتر، شرح حال مبسوط‌تری نگاشته شده است؛ نظیر حضرت عباس (ع) که زندگی او مشتمل بر چهار بخش و یا حضرت علی‌اکبر (ع) که حیات او دربردارندهٔ سه بخش از کتاب حاضر است.

در این کتاب، فصل ویژه‌ای به سالار شهیدان اختصاص نیافته است، زیرا اولاً، خورشید وجود اباعبدالله چنان فروزان و درخشنده است که اگر از او سخن می‌گفتیم، سایر شهیدان تحت‌الشعاع حضرت قرار می‌گرفتند، در حالی که قصد ما از آغاز این تحقیق نیز آن بوده که شهدای کربلا با تلألؤ ویژه‌ای به چشم آیند و مقصد اساسی این کتاب نیز معرفی شایستهٔ آن‌هاست؛ ثانیاً، هیچ شهیدی از شهدای کربلا نیست که در زندگانی و شهادت او ردّپای گسترده‌ای از سید و سالار شهیدان، حسین‌بن‌علی (عهم)، وجود نداشته باشد؛ بدین ترتیب که وقتی شما این کتاب را مطالعه می‌کنید، ناخودآگاه یک دوره زندگی امام حسین (ع) را - به‌ویژه در گذر جریانات کربلا - از نظر گذرانده‌اید. 

خواندن کتاب شرح اسم ماه؛ جلد اول را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به درک بهتر واقعه کربلا پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب شرح اسم ماه؛ جلد اول

من از آنچه در روز عاشورا میان آن دو دلدادهٔ دشت کربلا گذشت، صریح و بی‌محابا می‌فهمم که اوج عشق و دلدادگی، اتحاد و یگانگی است.

باید در آن میدان کارزار حضور داشته و آن صحنه‌های بی‌بدیل را دیده باشید تا بفهمید وقتی حسین، برادر کوچک‌تر خویش، عباس‌بن‌علی را خطاب قرار داده، می‌گوید: «بنفسی أنت یا أخی»، یعنی چه!

نغمهٔ «جانم به فدای تو، برادر!» بی‌شک نغمهٔ عاشقان معشوق‌کُش است.

این افسانه نیست. حسین در شکوه‌مندترین روز تاریخ، عاشقانه‌ترین زمزمهٔ هستی را سر می‌دهد.

از هرچه در آن سی‌وچهار سال میان این دو برادر رخ داد، می‌گذرم و تنها به چند برش از روزهای منتهی به عاشورا سخن می‌گویم.

... و نخست از روز هفتم یاد می‌کنم؛ همان روزی که عمر سعد نامهٔ ابن‌زیادِ ملعون را دریافت کرد.

و باز از هرچه در آن نامه بود عبور می‌کنم و فقط به یک سطر آن می‌پردازم که بس مهم و تاریخی و سرنوشت‌ساز است؛

«آب را بر حسین و خاندان او ببند. میان آب و حسین چنان حائل شو که احدی نتواند قطره‌ای از آن بچشد!»

همین فرمانِ کوتاه و کوبنده کافی بود که عمر سعد پانصد سوار را به فرماندهی عمروبن‌حجاج بر شریعهٔ فرات گمارده، اجازه ندهد هیچ‌کس به فرات دست یابد... و باز همین فرمان موجب شد تشنگی بر اهل‌بیتِ حسین و یاران او غالب شده، خاصّه زنان و کودکان را عطشان و بی‌تاب کند.

اما باور می‌کنید با همهٔ این سخت‌گیری و ناجوانمردی، عباس و گروهی جوانمرد توانستند دل به دریا زده، پس از درگیری سخت، مقداری آب برای زنان و کودکان فراهم آورند؟!

نظرات کاربران

shadi_shahriyari
۱۴۰۱/۰۳/۱۴

یکی از بهترین کتاب‌هایی که خواندم. بسیارعالی

کاربر ۴۸۷۷۲۳۳
۱۴۰۱/۰۷/۰۱

هرچقدر از این کتاب بگم کمه😭😭😭به بهترین نحو تالیف شده ،نوشته شده و عشق و عاشقی رو فقط و فقط از این کتاب میشه فهمید

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲)
غرق است جانم بر دَرَت در بوی مُشک و عَنبرت... مولوی
شکوفه ▪︎
فکر عادی بشر از درک علی‌اصغرِ کربلا عاجز است.
شکوفه ▪︎
فکر بلبل همه آن است که گل شد یارش گل در اندیشه که چون عشوه کند در کارش حافظ
شکوفه ▪︎
الهی سینه‌ای ده آتش افروز در آن سینه دلی وان دل همه سوز
شکوفه ▪︎
منم که شهرهٔ شهرم به عشق ورزیدن منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن حافظ
شکوفه ▪︎
با من بیا به دشت کربلا؛ پیش بچه‌های تشنه، نزد کام‌های عطشان. ببین تو را به خدا، حق ندارند ملتمسانه به بابا بگویند: آب، ما کی ز عدو می‌خواهیم ما در این دشت، عمو می‌خواهیم گر نشد آب میسر گردد به عمو گو به حرم برگردد
شکوفه ▪︎
وَاللهِ إنْ قَطَعْتُمُ یَمینی إِنِّی أُحامِی أَبَداً عَنْ دینِی...
شکوفه ▪︎
حکایت بدان‌جا می‌رسد که میان آن دو، هرچه حائل است کنار می‌رود. عاشق و معشوق از نام‌ها و نشان‌ها تهی می‌شوند و لباس یکدیگر را به بَر می‌کنند! آن‌گاه دیگر نه خود می‌دانند و نه دیگران، که عاشق کیست و معشوق چه کسی. میان عاشق و معشوق هیچ حائل نیست چو یار ناز نماید، شما نیاز کنید من از آنچه در روز عاشورا میان آن دو دلدادهٔ دشت کربلا گذشت، صریح و بی‌محابا می‌فهمم که اوج عشق و دلدادگی، اتحاد و یگانگی است.
شکوفه ▪︎
کدامین خصلت رسول خداست که اهل نماز هر روز و هر ساعت بدان اذعان می‌کنند و شهادت می‌دهند؟ جز آن‌که می‌گوییم: «... وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ». نخست بندگی او، آن‌گاه رسالت و نبوتی که تاج شرافت او به شمار می‌رود. به زبان دیگر، پیامبر هم با همهٔ عظمت، از دامنهٔ سرسبز «عبودیت» گذشته تا توانسته است به قلهٔ رفیع و والای رسالت پای نهد.
شکوفه ▪︎
از کمالات مادی و معنوی او هرچه بگویم، کم گفته‌ام... کتاب فضل تو را آب بحر کافی نیست که تر کنم سرِ انگشت و صفحه بشمارم تنها بسنده کنم به این‌که در سوارکاری شجاع و کارآزموده، در قدرت بازو زبانزد مردم، و در زیبایی و خوش‌اندامی شهرهٔ آفاق بود. نگویید این صفات ممکن است در هر کس دیگری نیز فراهم آید. شاه شمشادقدان خسرو شیرین‌دهنان که به مژگان شکند قلب همه صف‌شکنان... آری! اما آنچه او را در زمان خویش و در همهٔ عصرها و زمان‌ها از همگان متمایز می‌کند، وارستگی فوق‌العادهٔ اوست که باعث شد به «عبد صالح خدا» موسوم شود، و این درجه‌ای عالی است که به یکی از هزار نمی‌دهند!
شکوفه ▪︎

حجم

۱۴۰٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۹ صفحه

حجم

۱۴۰٫۸ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۹ صفحه

قیمت:
۳۵,۷۷۵
تومان