دانلود و خرید کتاب ویلیام جیمز احمد علامه فلسفی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ویلیام جیمز اثر احمد علامه فلسفی

کتاب ویلیام جیمز

معرفی کتاب ویلیام جیمز

کتاب ویلیام جیمز نوشته احمد علامه فلسفی است. این کتاب به زندگی ویلیام جیمز یکی از مشهورترین فیلسوفان قرن ۱۹ آمریکا می‌پردازد و آثار و دیدگاهش را بررسی می‌کند.

درباره کتاب ویلیام جیمز

ویلیام جیمز (William James، تاریخ تولد ۱۱ ژانویه ۱۸۴۲ – تاریخ درگذشت ۲۶ اوت ۱۹۱۰) فیلسوف آمریکایی و بنیان‌گذار مکتب پراگماتیسم بود. وی در زمینه روانشناسی و فلسفه مطالعات عمیقی داشت و به عنوان پزشک نیز به فعالیت مشغول بوده‌است. فلسفه پراگماتیسم وی را «عملگرایی» یا «اصالت دادن به عمل» در زبان فارسی ترجمه کرده‌اند؛ ولی در یک نگاه اجمالی ویلیام جیمز منشأ حقیقت را در «سودمند بودن» یک امر یا قضیه می‌دانست. حقیقت به چیزی اطلاق می‌شود که «سودمند» یا «عملی» باشد. چیزی که «سودمند» نیست نمی‌تواند «حقیقت» باشد. پراگماتیست‌ها معتقد بودند هدف ما نباید کشف حقیقت و رسیدن به آن باشد بلکه همین که سودمندی و منفعت خود را برساند نشانه صحیح بودن آن و حقیقت است. مثلاً وقتی به زغال داغ که سوزنده است دست نمی‌زنیم این عملاً برای ما سودمند است پس حقیقت است. به همین منظور طرفداران این مسلک را امروزه «عملگرا» ها می‌نامند. در زبان روزمره به چیز یا کسی که به منافع قابل دسترسی کوشش می‌کند عادتاً «پراگماتیست» می‌گویند. مسئله چیستی و هستی خداوند‌ اندیشه جیمز را در طول حیاتش به خود مشغول ساخت. شخصی عمیقا مذهبی بود و در کتاب انواع تجربه دینی با حالات احترام‌آمیز عرفانی درباره خود می‌گوید: «خمیره ذاتی من تقریبا به طور کامل به دین و التذاذات روحانی وابسته است.» برتراند راسل نیز علایق و احساسات دینی وی را اساسی می‌داند: «علایق فلسفی ویلیام جیمز دو جنبه داشت: یکی علمی و دیگری دینی. در جنبه علمی تحصیلات پزشکی به او تمایلی به سمت ماتریالیسم داده بود، ولی احساسات دینیش جلوی این تمایل را می‌گرفت.

ویلیام جیمز اغلب دچار افسردگی روحی بود یا از درد و رنج جسمانی شکایت می کرد. کتاب اصول روانشناسی ۱۲ سال از عمر او را گرفت و بالغ بر ۱۴۰۰ صفحه است. جیمز بعد از دو سال خلاصه ای ازکتاب را تحت عنوان «روانشناسی :درس مختصرتر» منتشر کرد که به جیمی معروف است. جیمز معتقد بود بیشتر رفتارهای حیوان و انسان تحت تاثیر غریزه قرار دارد، ولی او رفتارهای غریزی را کورکورانه و تغییرناپذیر نمی دانست، بلکه اعتقاد داشت تجربه می تواند رفتار غریزی را تغییر دهد. به علاوه او بر این باور بود که الگوی های رفتاری شبه غریزی جدیدی هم در طول عمر انسان پرورش می یابند که آن ها را می توان عادت نامید.

کتاب ویلیام جیمز به زندگی این فیلسوف بزرگ می‌پردازد.

خواندن کتاب ویلیام جیمز را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به فلسفه پیشنهاد می‌کنیم

بخشی از کتاب ویلیام جیمز

هنگامی که در سال ۱۸۷۸ ازدواج کرد، به نظر می‌رسید که تندرستی و روحیه فعال خود را نه تنها حفظ کرده، بلکه سالم‌تر و فعال‌تر شده‌است. او تدریس کرد، به شاگردانش دانش آموخت، سفرها کرد، به شهرت و آوازه رسید، و انگیزش فکری عظیمی را در محفلی از دوستان و همکاران برجسته و فاضل خود پدید آورد و نیز از محضر آنان نیز بهره‌ها برد. فیلسوف بزرگ عصر و زمانه‌اش بود. وی فلسفه پراگماتیسم را که از سوی همشهری آمریکایی‌اش چارلز ساندرز پیرس باب شده بود، پذیرا شد و آن را بسط و توسعه داد. در واقع ویلیام جیمز بنیانگذار مکتب پراگماتیسم می‌باشد.

پذیرش کثرت، سیلان و صیرورت و نامتعین بودن همه چیزها و یک دیدگاه واقع‌بینانه و مبتنی بر عقل موجود نسبت به همه جنبه‌های تجربه بشری در کانون تفکر او قرار دارد. اما این هرگز موجب نمی‌شود که فلسفه وی یکنواخت و دنیوی شود. او معتقد بود که اگر فکر و اندیشه‌ای مؤثر واقع شود، از نوع فکر و اندیشه واقعی است؛ و مادامی که سبب ساز دگرگونی در زندگی شود، پرمعنا و ارزشمند خواهد بود. از نگاه او، حقیقت یک امر مطلق ثابت و تغییر ناپذیر نیست بلکه در اثر فعالیت انسان ابداع یا ایجاد می‌شود. علاوه بر آن، بین حقیقت و خیر پیوندی تنگاتنگ وجود دارد: آنچه حقیقت است تبدیل به خیر می‌شود.

پژوهشی در نسبت؛ دین و عرفان
یحیی یثربی
فلسفه دین
بهزاد سالکی
ابن خلدون
احمد علامه فلسفی
ارسطو
احمد علامه فلسفی
ارغنون سوم
پ. د. اوسپنسکی
زبرالحدید ۸ (شیخ احمد یاسین)
گروه مترجمان الهدی
افلاطون
احمد علامه فلسفی
فلسفه تطبیقی چیست؟
رضا داوری اردکانی
حیات پس از مرگ طبق شواهد علمی
السون ج. اسمیت
خدامردان قرآنی
احمد حیدری
فلسفه پایه
نایجل واربرتون
بهشت نیمه جان
ندا علیزاده
فلسفه و مسئله اجتماعی
ویل دورانت
قطعه‌ای از آسمان؛ طلائیه
مسعود امیرخانی
کشش زمان بعد از سی سالگی
زیبا نقی زاده
دفتر تحقیق و پژوهش پیش دبستانی
فریده اسدی
ابرها بزرگ بودند و سفید بودند و در گذر
ماتیاس چوکه
بعد دیگر وجود
خوزه سیلوا
غمت رها نمی کند مرا
مهناز مهتریان
مدیر حساب کلیدی
راجر جونز
من ادواردو نیستم
گروه نویسندگان
دختری با هفت اسم
هیئون سئو لی
حرمسرای قذافی
بیژن اشتری
حرمسرای قذافی
بیژن اشتری
جنگ چهره زنانه ندارد
سوتلانا آلکسیویچ
فرمانده کجاستی؟ درباره زندگی احمد‌شاه مسعود
کاوه شجاعی
جنگ چهره‌ی زنانه ندارد
مهسا ملک‌مرزبان
هزار فرسنگ تا آزادی
یون سون کیم
نبرد من
آدولف هیتلر
کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم
اسلاونکا دراکولیچ
صداهایی از چرنوبیل
سوتلانا آلکسیویچ
سینوهه؛ جلد اول
میکا والتاری
در قلمرو پادشاهان
کارمن بن لادن
فرار از اردوگاه ۱۴؛ داستانی واقعی فرار ادیسه‌وار مردی از کره‌ی شمالی به سوی آزادی
بلین هاردن
مهاتما گاندی
محمد قاضی
آیشمن در اورشلیم
هانا آرنت
خودآموز دیکتاتورها
رندال وود
جنگ جهانی دوم
مهدی حقیقت‌خواه
هزاران فرسنگ تا آزادی
شیرین سپهراد
اختراع قوم یهود
احد علیقلیان

نظرات کاربران

وحید شعبانی
۱۴۰۱/۰۴/۱۶

مجموعه گرداوری شده از یک سری مطالب در مورد ویلیام جیمز، که مطالب تکراری زیادی در اونها وجود داره که نمیشه این کتاب رو ، یک اثر تالیفی نامید

کاربر 4030543
۱۴۰۲/۱۱/۲۶

هنوز مطالعه نکردم

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲)
وی در پراگماتیسم راهی برای وحدت بخشیدن به علم و مذهب یافت، زیرا محک حقیقت را به طور کامل تجربه می‌داند و تجربه مذهبی هر فردی بدون شک، پدیده‌ای است که باید از سوی همه به عنوان یک واقعیت پذیرفته شود. از دیدگاه پراگماتیسم، آزمون هر عقیده‌ای این است که آن عقیده چه تغییری در زندگی شخصی به وجود می‌آورد و همین آزمون است که گذرگاه انواع جهان‌بینی‌هاست. به طور کلی، این پدیده‌های انسانی، شخصی و فردی هستند که برای جیمز جاذبه دارند و او هم بر اساس طبع خود و به گونه‌ای فلسفی، با هرچه انتزاعی، شکل‌گرایانه، خردگرایانه و آموزه‌ای است، مخالفت می‌کند. پراگماتیسم از ریشه لغوی Pragma به معنای عمل و کار است که به اصالت عمل یا صلاح عملی ترجمه شده و عمدتا چارلز ساندرز پرس (Pierce، ch. s) آن را ابداع کرد و از طریق جیمز، جرج هوبرت مید (Mead، G. H) و جان دیویی (Dewey، J) بسط یافت. کتاب پراگماتیسم جیمز حاوی سخنرانی‌های وی در این موضوع است.
esrafil aslani
پراگماتیسم، آزمون هر عقیده‌ای این است که آن عقیده چه تغییری در زندگی شخصی به وجود می‌آورد و همین آزمون است که گذرگاه انواع جهان‌بینی‌هاست.
amir_abbas

حجم

۴۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۰ صفحه

حجم

۴۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۷۰ صفحه

قیمت:
۱۰,۰۰۰
تومان