دانلود و خرید کتاب توحید مفضل ترجمه محمّد مهدی رضایی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب توحید مفضل

کتاب توحید مفضل نوشتهٔ محمد مهدی رضایی است و نشر جمال آن را منتشر کرده است. این کتاب نگاهی موحدانه به شگفتی‌های آفرینش از زبان امام صادق (ع) است.

درباره کتاب توحید مفضل

کتاب توحید مفضل، روایتی از مفضل بن عمر جعفی کوفی از زبان امام صادق (ع) است.

توحید مفضَّل یا کتاب فَکِّر: کتابٌ فی بدء الخلق و الحثّ علی الاعتبار، کتابی است مشتمل بر حدیثی طولانی از امام صادق (ع) با موضوع حکمت و خداشناسی و اسرار آفرینش که طی چهار جلسه بر مفضل بن عمر جعفی املا شده است.

خواندن کتاب توحید مفضل را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران علم حدیث و روایات اسلامی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب توحید مفضل

«ای مفضّل! در وضع مردم نابینا و آشفتگی کارهای ایشان بیندیش. انسان کور جای پای خود را نمی‌داند و پیش روی خود را نمی‌بیند، میان رنگ‌ها و مناظر زشت و زیبا فرق نمی‌نهد، اگر گودالی پیش پایش قرار گیرد، یا دشمنی بر او شمشیر بکشد، متوجه نمی‌شود، هیچ راهی برای انجام کارهایی چون نوشتن و تجارت و رنگ‌رزی ندارد و اگر فراست و تیز هوشی او نباشد، به سنگی که در گوشه‌ای افتاده، بیش نمی‌ماند.

همچنین کسی که شنوایی ندارد، بسیاری از کارهایش آشفته و درهم است، روح سخن گفتن و گفت و گو با دیگران در او نیست، از صداها و آوازهای حزن‌آور و طرب‌انگیز لذّت نمی‌برد و متأثر نمی‌شود، در هم‌صحبتی با مردمان کار را بر آنان مشکل می‌سازد، تا آنجا که از دستش به تنگ می‌آیند و خسته می‌شوند، از مردم و سرگذشت‌شان چیزی نمی‌شنود؛ گویی که نیست، در حالی که هست و به مرده‌ای می‌ماند، در حالی که زنده است. امّا کسی که عقل ندارد، در شمار حیوانات است، بلکه از آنها نادان‌تر و گمراه‌تر است.

آیا نمی‌بینی که اندام انسان، عقل و دیگر چیزهای سودمند به حال او، و نعمت‌هایی که اگر نباشند، خلل‌های بزرگ در کار او پدید می‌آید، همه و همه خلقتی تمام و کامل را دارند و هیچ کاستی‌ای در آنها وجود ندارد؟ این نیست مگر آنکه انسان، با علم و تقدیر آفریده شده است.

***

سخن مفضّل با ابن ابی‌العوجاء

من نتوانستم جلو خشم و عصبانیت شدید خود را بگیرم و گفتم: «ای دشمن خدا! از دین خدا منحرف گشته‌ای و پروردگار متعال را منکر شده‌ای، همان کسی که تو را به بهترین و معتدل‌ترین قامت، و به کامل‌ترین شکل آفرید و از حالتی به حالتی دیگر درآورد تا تو را به این صورت که اکنون هستی، رساند؟ اگر در وجود خود اندیشه کنی و احساس دقیق تو به تو راست بگوید، خواهی دید که دلایل پروردگاری خدا و نشانه‌های آفرینش‌گری او در تو پابرجا، و شواهد وجود او در آفرینش تو هویدا، و دلایل او برای تو آشکار و برملا است. »

ابن ابی‌العوجاء گفت: «فلانی! اگر از متکلّمینی، ما با تو متکلّمانه سخن می‌گوییم تا اگر چیزی از دلیل‌های تو بر ما ثابت گشت، پیروی تو کنیم، و اگر نیستی، ما را با تو گفت و گویی نیست، اگر هم از یاران جعفر بن محمد صادق هستی، بدان که او اینگونه با ما سخن نمی‌گفت و با مثل دلیل‌های تو با ما مجادله نمی‌کرد. او بیش از آنچه تو از ما شنیدی، شنیده، امّا هرگز با ما بدزبانی نکرده و در جواب گفتن ما بیش از اندازه نگفته است. او مردی است بردبار، متین، خردمند و ثابت که دست‌خوش سرسختی و بی‌فکری و شتاب‌زدگی نمی‌شود. سخن ما را می‌شنود و به ما گوش می‌سپارد و حجّت و برهان ما را به نیکی فهم می‌کند، تا اینکه چون همه سعی خویش را به کار می‌گیرم و گمان می‌کنیم که او را شکست داده‌ایم، ناگاه با سخنی اندک و جمله‌ای کوتاه، دلیل ما را باطل می‌سازد و به قبول حجّت خویش وامی‌داردمان، و راه عذر و بهانه را بر ما می‌بندد، چندان که جواب گفتنش نمی‌توانیم. حال اگر تو از اصحاب اویی، همچون او با ما سخن بگو.»

***

مفضّل در خدمت امام صادق

اندوهگین و غم‌زده از مسجد بیرون آمدم، در حالی که به دچار شدن اسلام و مسلمانان به کفر و بی‌ایمانی و انکار این گروه مُلحد می‌اندیشیدم. پس خدمت مولایم علیه‌السلام رسیدم. چون افسردگی و ملالتم را مشاهده کرد، فرمود: «چه شده است؟ » پس آنچه از دهریون شنیده بودم و پاسخ‌های خود به آنها را، برای ایشان باز گفتم. فرمود: «به زودی گوشه‌هایی از حکمت پروردگار متعال را در آفرینش دنیا و درندگان و چارپایان و پرندگان و گزندگان و هر حیوان و گیاه و درخت ثمرده و بی‌ثمرِ دارای روح و حبوبات و سبزی‌های خوردنی و غیر خوردنی، برایت خواهم گفت. و این آن حقیقتی است که عبرت‌پذیران از آن عبرت می‌گیرند و مؤنان با دانستنش دل‌آرام می‌گردند، و منکران در آن سرگشته می‌شوند. فردا، صبح زود، نزد من بیا. »

خوشحال و شادمان، از خدمت حضرت بیرون آمدم و آن شب، در انتظار وعده فردای امام علیه‌السلام، بر من سخت و طولانی گذشت.»

نظرات کاربران

سمانه
۱۳۹۹/۰۲/۰۶

خوندن گفته های امام صادق ع که نیاز به توصیه من نداره ☺

mohammadbaboli133
۱۳۹۸/۰۶/۰۱

طرز استدلال و فرموده ها ی امام صادق علیه السلام واقعا فوق العاده بودن و مترجم هم به خوبی کتاب رو ترجمه کرد.

محمد علی
۱۳۹۸/۱۲/۰۱

خیلی زیباست. دید انسان رو نسبت به دنیا عوض میکنه. حتما بخونید.

اکرم سادات
۱۳۹۹/۰۴/۱۶

هرچی که از اول تو مد رسه خوندی و خیلی بهتر توضیح میده به نظرم بایداین کتاب جز کتب درسی مدارس میشد

𝐑𝐄𝐙𝐀
۱۳۹۹/۰۹/۰۴

خیلی کتاب خوب و دل نشینی هست توصیه‌میکنم دوستان حتما بخونن این کتاب رو جواب خیلی از سوالات‌ دنیایی رو میگیرین من که از این‌کتاب خیلی خوشم اومد و‌لذت بردم‌از خوندنش و‌از طاقچه سپاس گذارم بابت قرار دادن همچین کتاب هایی و ای کاش اینجوری

- بیشتر
سينا
۱۳۹۸/۰۹/۱۳

عالی

زیـنـب🍃🌸
۱۳۹۷/۰۲/۲۸

بی نظیره!

محمدعلی
۱۳۹۹/۰۸/۱۴

من خیلی وقت بود که دنبال این کتاب بودم هیچ جایی پیداش نکردم تا اینکه در طاقچه پیداش کردم و با کد تخفیف توانستم خیلی ارزان تر این کتاب را تهیه کنم

کاربر 2462101
۱۳۹۹/۰۸/۲۲

کتاب عالی و بی نظیر هست من این کتاب را برای افراد بالای ۱۴ سال پیشنهاد میکنم مخصوصا جوانان و نوجوانان.

Hadith
۱۳۹۸/۰۳/۲۱

با خوندن هر بخشش فقط باید گفت الحمد الله

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۳۲)
ای مفضّل! فایده گریه کودکان را بشناس و بدان که در مغز آنها رطوبتی است که اگر باقی مانَد سبب مشکلات بزرگ و بیماری‌های سختی چون کوری و مانند آن می‌شود. گریه، این رطوبت را از سر کودکان به بیرون سرازیر می‌کند و تندرستی و سلامت چشم‌ها را در پی می‌آورد. مگر نه اینکه کودک از گریه خود سود بسیار می‌برد، امّا پدر و مادرش چون این حقیقت را به درستی درنمی‌یابند، می‌کوشند او را بی‌صدا کنند و با فراهم کردن خواسته‌هایش، او را از گریه بازدارند. آنها نمی‌دانند که گریه برای فرزندشان بهتر و خوش فرجام‌تر است.
f_altaha
بزرگ‌تر و گرامی‌تر از نعمت حافظه برای انسان، نعمت فراموشی است
f_altaha
خداوند فوق ادراک عقل است، همچنان که چشم آنچه را فوق مرتبه آن است، نمی‌بیند. اگر سنگی را ببینی که به هوا پرتاب شده، در می‌یابی که کسی آن را بالا انداخته و این، علمِ از طریق چشم نیست، بلکه ادراک عقلی است، زیرا عقل است که آن را تشخیص می‌دهد، و پی می‌برد که سنگ، خود به خود، بالا نمی‌رود و پرتاب نمی‌شود. نمی‌بینی چگونه چشمِ انسان در آن حدّ که هست می‌ایستد و پای از گلیم خویش درازتر نمی‌کند، عقل نیز چنین است و در معرفت خالق، از حدّ خود تجاوز نمی‌کند.
|قافیه باران|
در آفرینش، چیزی بیهوده خلق نشده است.
s.latifi
ای مفضّل! با دقّت در خلقت برگ نظر کن. خواهی دید که در همه جای آن، رگ‌برگ‌هایی گسترده شده است. بعضی از آنها ضخیم‌اند و در طول و عرض برگ کشیده شده‌اند، و بعضی باریک‌اند و به شکلی دقیق و غیر قابل تشخیص، با رگ‌برگ‌های ضخیم، به هم بافته شده‌اند. اگر این برگ می‌بایست، همچون سازه‌های بشری، به دست انسان‌ها ساخته می‌شد، در طول یک سال هم، ساختن یک برگ به پایان نمی‌رسید، و به ابزار و حرکات و چاره‌جویی و مشورت‌هایی بسیار احتیاج می‌شد. امّا بنگر که تنها در مدّت چند روزِ اندک از فصل بهار، به اندازه‌ای برگ به‌وجود می‌آید که کوه‌ها و دشت‌ها و جای جای زمین را آکنده می‌سازد؛ بی‌حرکتی و کلامی، و تنها با اراده‌ای که در همه چیز نافذ است و فرمانی که همه آن را گردن می‌نهند.
f_altaha
چگونه است که اهمال و خود به خودی را در یک نقاشی بی‌حرکت و روح منکر می‌شوی، امّا آن را در انسان دارای روح و نطق انکار نمی‌کنی؟
s.latifi
چه بسیار نعمت‌هایی از این دست که انسان می‌تواند شماره کند؛ بلکه آنچه قابل شمارش نیست و مردم نمی‌دانند، بسی افزون‌تر است از آنچه می‌دانند و می‌شمارند.
乙_みG
پس کسی که خداوند او را نعمتِ معرفتِ خویش عطا کرده و به دین خود هدایت فرموده و توفیقش داده که تدبیر نهفته در آفرینشِ پدیده‌ها را به تأمّل بنشیند، و با تمسّک به دلالت روشنی که بر صانع عالم گواهی می‌دهد، به تدبیر دقیق و تعبیر درستی که همه به‌خاطر آن خلق شده‌اند، آگاهی یابد، شایسته است که خداوند را بر این نعمت، فراوان سپاس بگوید و از او بخواهد که بر این ستایش‌گری ثابت‌قدم بمانَد و نعمت‌های بیش‌تر بیابد، که خود فرمود: «اگر سپاس گویید، شما را بیفزایم و اگر کفران کنید، بی‌شک عذاب من سخت و دشوار است. »
乙_みG
لذّتی که انسان از دیدن چشم‌انداز زیبا و با طراوت گیاهان و درختان می‌برد، از هیچ منظره و تفرّج‌گاه دیگری برای او حاصل نمی‌شود.
f_altaha
سر انسان ارزشمندترین مکان برای حواس، و همچون مناره‌ای برای آنها به‌شمار می‌آید.
f_altaha

حجم

۱۰۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

حجم

۱۰۴٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۲۸۸ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
۲۰,۰۰۰
۵۰%
تومان