دانلود و خرید کتاب چپ دست ها بدانند هنگامه علی‌بیک
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چپ دست ها بدانند اثر هنگامه علی‌بیک

کتاب چپ دست ها بدانند

معرفی کتاب چپ دست ها بدانند

کتاب چپ دست ها بدانند اثری از هنگامه علی بیک و سید عبدالحمید انگجی است. در این کتاب چپ دستی، یک صفت مفید شناخته شده است و نویسندگان درباره چرایی چپ دستی و تمام مسائلی که پیرامون آن وجود دارد، صحبت کرده‌اند.

درباره کتاب چپ دست ها بدانند

تعداد افراد چپ دست در سراسر دنیا تقریبا ده درصد جمعیت کل است و این موضوع باعث شده است تا تقریبا تمام امکانات مناسب راست دست‌ها طراحی شود. اگر چپ دست هستید شاید این موضوع را از امتحانات مدرسه و انتخاب جای مناسب برای نشستن و پاسخ دادن به سوالات به یاد داشته باشید. جالب‌تر اینکه در گذشته‌ای نه چندان دور، چپ دستی را صفتی شیطانی می‌دانستند و در مدرسه دست چپ بچه‌ها را می‌بستند تا آن‌ها را وادار کنند که با دست راست بنویسند. 

این موضوع و چند عامل دیگر سبب شده است تا نگاه نسبت به چپ دست‌ها چندان نگاه جالبی نباشد. در سال‌های اخیر در تقویم جهانی روزی به عنوان روز جهانی چپ دستی در نظر گرفته شده است تا به مردم جهان یادآور شود که به این درصد از جمعیت، تفاوت‌ها و نیازهایشان نیز توجه و احترام لازم گذاشته شود. 

هنگامه علی بیک و سید عبدالحمید انگجی در کتاب چپ دست ها بدانند درباره دلایل و چگونگی چپ دستی صحبت می‌کنند و با بررسی فعالیت نیم کره‌های مغز و دگرگونی غالبیت آن در بازه عمر یک فرد، ارتباطات میان دست، مغز و خلق و خو را مورد مطالعه قرار می‌دهند. 

کتاب چپ دست ها بدانند را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم 

چپ دست ها بدانند یک کتاب جالب و مفید برای تمام علاقه‌مندان به مطالعات روانشناسی است. اگر چپ دست هستید، حتما این کتاب را بخوانید. 

درباره هنگامه علی ‌بیک 

هنگامه علی ‌بیک در سال ۱۳۴۱ متولد شد. او دارای مدرک دکترا در رشته زیست‌شناسی انسان از دانشگاه وین کشور اتریش است. هنگامه علی بیک از سال ۱۳۷۵ مدرس و عضو هیأت علمی دانشکده علوم زیستی دانشگاه آزاد اسلامی است. او همچنین کتاب «تکامل موجودات زنده»  را منتشر کرده است که به چاپ یازدهم رسیده است.

درباره سید عبدالحمید انگجی 

سید عبدالحمید انگجی در سال ۱۳۵۴ متولد شد. او  در رشته ژنتیک و بیوتکنولوژی تا مقطع دکتری تحصیل کرده است و عضو هیأت علمی گروه سلولی و مولکولی دانشکده علوم زیستی دانشگاه خوارزمی است. سید عبدالحمید گنجی مقالات و کتب بسیاری را هم منتشر کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به «کتاب چندشکلی تک‌نوکلئوتیدی (کاربردها و تکنیک‌ها)» اشاره کرد.

بخشی از کتاب چپ دست ها بدانند

انواع ترجیحات مربوط به دست (گروه های کلی):

بسیاری، ترجیح‌دستی را یک ویژگی مخصوص انسان می‌دانند که از طریق تقسیم نامتعادل مهارت‌های حرکتی ظریف بین دست‌های راست و چپ تعیین می‌شود. در این راستا چهار نوع گوناگون ازترجیح‌دستی قابل شناسایی است:

۱) راست‌دستی که از عمومیت بیشتری برخوردار است. یک راست‌دست هنگام اجرای یک وظیفه با دست راست خود ماهرانه‌تر عمل می‌کند. این وظیفه فقط محدود به شاخص نوشتن نیست بلکه شامل وظایف ظریف حرکتی دیگر نظیر فنجان به دست گرفتن، چکش زدن، چاقو به دست گرفتن، پرتاب کردن و... نیز است.

۲) چپ‌دستی که در مقایسه با راست‌دستی عمومیت کمتری دارد. افراد چپ‌دست هنگام انجام یک وظیفه با دست چپ خود ماهرانه‌تر عمل می‌کنند.

۳) مخلوط‌دستی که بسیار نادر است (کمتر از ۱ درصد از جمعیت جهان). مخلوط‌دست‌ها که غالبین متقاطع نیز نامیده می‌شوند، قابلیت این را دارند که وظایف گوناگون را با دست‌های متفاوت انجام دهند.

۴) دو دست‌توانی یا ذوالیمینین که به‌شدت نادر است. این افراد تمام وظایف را به‌خوبی و به‌طور مساوی با هر دو دست انجام می‌دهند. در اجتماع اطراف خود دودست‌توان‌هایی را می‌بینیم که در اصل چپ‌دست بوده‌اند ولی آموخته‌اند در مدرسه برای انجام فعالیت‌های مختلف از دست راست خود استفاده کنند. از آن‌جا که بیشتر لوازم مورد استفاده روزمره همانند دربازکن، قیچی، چاقو و... نامتقارن ساخته شده‌اند و در اصل برای راست‌دست‌ها طراحی شده‌اند، بسیاری از افراد چپ‌دست آموخته‌اند به دلیل فقدان مدل‌هایی از این لوازم برای چپ‌دست‌ها از دست راست خود استفاده کنند و دست غیرغالبشان را نیز پرورش دهند. دودست‌توان‌ها غالباً ترغیب به انجام فعالیت‌هایی دارند که نیازمند داشتن مهارت در هر دو دست است همانند تردستی، نواختن کی‌برد یا ضرب (پرکاشن)، جراحی، بادی بوکسینگ، نبردهای رزمی و شنا.

نظرات کاربران

Pourya Mashayekh
۱۴۰۰/۱۲/۲۷

از نویسندگان این کتاب متشکرم که توجه ویژه ای به ما چپ دست ها کرده اند و از لحاظ علمی و روانشناختی فرق بین چپ دست ها و راست دست ها را بیان کرده.

کاربر ۳۷۷۹۸۰۷
۱۴۰۱/۰۹/۲۵

به جز قسمت هایی که بیشتر مفاهیم واصطلاحات پزشکی به کاررفته بود که برای عموم فهم آن سخت است ،درکل به خوبی مفهوم چپ دستی ومشکلاتشان ودیدگاه های گذشته وحال درمورد آن هارا شرح داده بودواین که چقدر درحقشان در

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۱)
گزارش‌ها حاکی از آن هستند که ۹۰ درصد مردم دنیا راست‌دست، و ۱۰ درصد چپ‌دست و مخلوط‌دست با درجات مختلف هستند.
potterhead
هرچه یک فرد یکی از دستانش را بر دیگری بیشتر ترجیح دهد، ارتباطش با طرف مقابل مغز محکم‌تر خواهد بود. افرادی که از دست چپ‌شان برای همه کارهای خود استفاده می‌کنند تمرکز مهارت‌های زبانی آن‌ها بیشتر در نیمکره راست مغز متمرکز خواهد بود.
کاربر ۳۷۷۹۸۰۷
چپ‌دست‌ها مشکلاتی در رابطه با استفاده از ابزار و امکانات عمومی مانند صندلی‌های یک‌دسته، صندلی راننده در خودروها، قانون‌های راهنمایی و رانندگی، میزهای پرکردن فرم در بانک‌ها و اداره‌ها و نظایر آن‌ها دارند که بعضاً آن‌ها را مجبور به استفاده از دست راست می‌کنند،
کاربر ۳۷۷۹۸۰۷
یکی از دلایل بالا رفتن فراوانی چپ‌دست‌ها طی نسل‌های متوالی، هوش سرشار آن‌ها یا قابلیت‌های ریاضیاتی، استعدادهای هنری در زمینه‌های موسیقی، نقاشی و... و خلاقیت زیاد در زمینه‌های گوناگون است که در مجموع سبب می‌شود آن‌ها در اجتماع از موفقیت‌های زیادی برخوردار باشند.
کاربر ۳۷۷۹۸۰۷
ترجیح‌دستی را در کودک بر اساس انجام تعداد زیادی از وظایف کوچک مانند به چیزی اشاره کردن، گرفتن، گیر انداختن وسایل، شستن دندان، پاره‌کردن کاغذ، نخ‌کردن سوزن و... مشخص می‌کند. یک آزمون ساده ولی بااهمیت آن است که چیزی را به سوی او به‌شکلی ناگهانی پرتاب کنید یا بیندازید تا آن را بگیرد. در این حالت او به صورت ناخودآگاه و با عکس‌العملی طبیعی آن شیء را با دست صحیح می‌گیرد.
کاربر ۳۷۷۹۸۰۷
افراد چپ‌دست تفکر واگرای بیشتری دارند، به این معنی که برای حل مشکلات به دنبال راه‌هایی بیشتر از راه‌های موجود می‌گردند. از سوی دیگر، مطالعه مؤسسه IFL science بر روی ۲۳۰۰ دانش‌آموز و دانشجو در سنین مختلف، برتری نسبی چپ‌دست‌ها را در آزمون‌های ریاضی نشان می‌دهد. در این مطالعه، سؤالات ریاضی، با سطوح سختی متفاوتی در اختیار پاسخ‌دهندگان گذاشته شد. بر اساس نتایج این بررسی، افراد چپ‌دست، سؤالات سخت را به‌مراتب بهتر از سایرین انجام دادند.
کاربر ۳۷۷۹۸۰۷
مطالعات انجام‌شده توسط دانشگاه سنت لارنس در نیویورک نشان داد که افراد با ضریب هوشی بیش از ۱۴۰ بیشتر شامل افراد چپ‌دست هستند. مشهورترین‌شان عبارتند از: آلبرت اینشتین، اسحاق نیوتن، چارلز داروین، بنجامین فرانکلین
کاربر ۳۷۷۹۸۰۷
هوش همیشه به صورت چیزی تلقی می‌شود که مردم از طریق آن افکار و عقاید را بررسی می‌کنند، از منطق استفاده می‌کنند، با اعداد کار می‌کنند، شباهت‌ها را تشخیص می‌دهند، استنباط و استنتاج می‌کنند و مفاهیم جدیدی را به دست می‌آورند. همه این کارها به‌طور واضح در قلمروی شناختی (ادراکی) و عقلی قرار دارند و هنگامی که آزمون‌ها، IQ (بهره هوشی) مردم را در این نوع مهارت‌ها ارزیابی می‌کنند
کاربر ۳۷۷۹۸۰۷
۲۰ درصد تنوع در صفت ترجیح‌دستی ژنتیکی دانسته شد (عامل اول). این تنوع می‌تواند تک‌ژنی با آلل مغلوب برای چپ‌دستی، چندژنی یا ترکیبی از هر دو باشد. اشتون عامل دوم را استرس هنگام تولد پیشنهاد کرد که طیف وسیعی از عوامل استرس‌زا از جمله ناسازگاری فاکتور Rh را می‌توان از این دسته دانست. وی سومین عامل را اثر مادری در نظر گرفت تا فراوانی بالای فرزندان چپ‌دستی که از مادر چپ‌دست متولد شده بودند به صورت یک علت مطرح گردد. چهارمین عامل، توسط اشتون سن مادری در نظر گرفته شد و این‌که رابطه مستقیمی بین افزایش سن مادر و چپ‌دستی وجود دارد.
کاربر ۳۷۷۹۸۰۷
مهره‌دارانی نظیر انسان، از نیمکره چپ خود هنگامی که تصمیماتی را برای پاسخ‌دادن در نظر گرفته‌اند استفاده می‌کنند، درحالی‌که از نیمکره راست برای پاسخ سریع با بیان احساسات بهره می‌برند.
کاربر ۳۷۷۹۸۰۷

حجم

۸۱۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۳۵ صفحه

حجم

۸۱۲٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۳۵ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
۳۲,۰۰۰
۲۰%
تومان