دانلود و خرید کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم بهنام مرادیان
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم اثر بهنام مرادیان

کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم

انتشارات:نشر برسم
امتیاز:
۴.۲از ۳۸ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم

کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم به معرفی ۴۰ خطا و سوگیری شناختی می‌پردازد که موجب می‌شوند درست فکر و استدلال نکنیم. همچنین روش‌های کنترل آنها را نیز پیشنهاد می‌دهد. کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم نوشته بهنام مرادیان، پژوهشگر حوزه مهارت‌ها و سبک زندگی است.

درباره کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم

کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم با عنوان متفاوت و تا حدی تهاجمی خودش قصد دارد یک تلنگر بزرگ به خوانندگانش بزند و به آنها یادآوری کند که مغز و ذهن انسان‌ها به دلایل مختلف اشتباه می‌کند. این اشتباهات به اصطلاح خطای شناختی (cognitive error) یا سوگیری شناختی (cognitive biase) نامیده می‌شود و مهمترین ریشه آن، فرایندهای تکاملی مغز گونه انسان در طی زمان است.

کتاب چگونه احمق نباشیم، پس از آنکه توضیح می‌دهد خطاهای شناختی چه هستند و چگونه پدید می‌آیند، آثار منفی آنها بر تصمیم‌ها، استدلال‌ها و نوع نگرش ما به جهان را پیش رویمان می‌گذارد و به ما می‌گوید با آگاهی از آنها و مدیریتشان، چه چیزهایی به دست می‌آوریم.

همانگونه که از عنوان کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم برمی‌آید، این کتاب یک رویکرد کاربردی دارد و تلاش می‌کند به خوانندگانش توضیح بدهد که خطاهای شناختی چه طور پدید می‌آیند، چه طور موجب تصمیم‌ها و باورهای اشتباه می‌شوند و چگونه می‌توان آنها را کنترل کرد.

در این کتاب، ۴۰ خطا و سوگیری شناختی رایج، به فشردگی و سادگی توضیح داده شده و روش‌های کاربردی نیز برای کنترل آنها پیشنهاد شده است.

کتاب چگونه احمق نباشیم و درست فکر کنیم را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

کتاب چگونه احمق نباشیم راهنمایی کاربردی برای همه کسانی است که نگاهی نقادانه به اندیشه‌ها، باورها و طرز فکر خود دارند و می‌خواهند با تمرین و تکرار، چگونگی تفکر و اندیشیدن خود را به طور پیوسته بهتر و بهتر کنند.

بخشی از کتاب چگونه احمق نباشیم

«تفکر» یا «اندیشیدن»، یک فرایند است. مانند فرایند خط تولید یک کارخانه. در این فرایند گاه خطاها و اشتباه‌هایی پیش می‌آید و تکرار می‌شود. به خطاهایی که به طور پیوسته و ساختارمند در ذهن و اندیشه ما رخ می‌دهد و موجب بینش، تصور یا پنداره نادرست می‌شود، خطای شناختی (cognitive error) می‌گوییم. خطاهای شناختی موجب می‌شود ما در درک خود از جهان، استدلال کردن، به خاطر پدید آوردن رویدادها، قضاوت و داوری درباره مسائل و مواردی دیگر اشتباه کنیم.

مثلا سوگیری تاییدی یا Confirmation bias یکی از مشهورترین و رایج‌ترین خطاهای شناختی است که در آن، فرد اطلاعاتی که باورها و دانسته‌های قبلی‌‌اش را تایید می‌کند می‌بیند و از اطلاعاتی که باورهایش را زیر سوال می‌برد چشم می‌پوشد و یا به آن وزن کمی می‌دهد.

یا پشتیبانی از انتخاب یا Choice-supportive bias گونه‌ای سوگیری است که در آن فرد پس از آنکه تصمیمی را گرفت، برای آنکه تصمیم و انتخابش را خوب جلوه بدهد، دلایل مثبت را پررنگ و دلایل منفی انتخابش را رد می‌کند.

نظرات کاربران

bita
۱۳۹۹/۰۹/۰۱

عالی بود اولین کتابی بود که از اول تا اخر خوندمش تا تموم شد

Samane Ashrafi
۱۴۰۰/۱۰/۱۸

📌 این کتاب رو خیلی دوست داشتم چون خیلی روون و خلاصه تعداد زیادی از خطاهای شناختی رو آموزش داده‌بود و تاثیر هر کدوم رو بر روند زندگی نشون می‌داد. در واقع هر خطای شناختی می‌تونه بخش زیادی از روند تصمیم

- بیشتر
AMIrreza
۱۳۹۹/۰۹/۰۴

تازه فهمیدم ذهن ما چقدر خطا داره کتاب رو کامل خوندم و لذت بردم

ر.د.ب
۱۴۰۰/۰۷/۱۶

این کتاب خلاصه ای عالی از تمام کتابهایی هست که در مورد سوگیری های شناختی (و یا اقتصاد رفتاری ) هستند. کتاب مختصر و مفیده. ممنون از نویسنده که کتابهای دیگر عالی هم کم ندارن. نسخه چاپی را هم حتما

- بیشتر
amir_masumi
۱۴۰۰/۰۲/۰۹

کتاب کاملا بدرد بخوری در زمینه ی علوم شناختی هست و خیلی مختصر و مفید به سوگیری های شناختی می پردازد و راهکارهایی را برای اجتناب از آن به مخاطبش پیشنهاد میدهد.

emroz
۱۴۰۰/۱۰/۱۷

کتاب خوبی بود و راضی ام از وقتی که برای این کتاب گذاشتم.

فواد اعظمی
۱۴۰۰/۰۵/۲۰

علمی و دقیق ذهن‌مون رو به چالش میکشه. به اشتباهاتی که مرتبا مرتکب شدیم، آگاه میشیم و میتونیم بهتر تصمیم بگیریم

سپیده برگ بیده
۱۳۹۹/۰۹/۲۲

این کتاب درمورد خطاهای شناختیه و موقع خوندنش آدم تو فکر فرومیره و میتونه الگوی خیلی از عملکردها و افکار و تصمیمات خودش رو متوجه بشه. توضیحات و مثالهای هر بخش هم بسیار گویا و قابل فهم بود.

seen.sheen
۱۳۹۹/۰۹/۰۵

کتاب خیلی خوبی بود و راهکارهای موثری داشت.

hosein.N
۱۴۰۱/۰۴/۱۹

این کتاب بقدری شبیه کتاب "هنر شفاف اندیشیدن" هست که نمیشه گفت از اون کتاب وام گرفته، بلکه میشه گفت کپی شده . من نمیگم این کتابو نخونید، متن روانی داره، برای کسایی که حوصله فکر کردن ندارن و همه چیزو

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۷۲)
جهان قرار نیست منتظر شما باشد تا یک تغییر انقلابی ایجاد کنید. آن کاری که شما می‌توانید برای جهان انجام دهید این است که هر کاری انجام می‌دهید، آن را به بهترین شکل انجام دهید.
SaNaZ
شماره ۵: باورگرایی یا آنچه را می‌گویم که با باورها و اعتقادات من هماهنگ است
کاربر ۲۳۳۸۹۷۹
هر چه قدر استقلال فکری و اعتماد به نفس افراد ضعیف‌تر باشد، گرایش به اینکه مانند اکثریت جامعه رفتار شود، بیشتر است. به همین سبب، احزاب و نظام‌های پوپولیستی، بیشترین بهره‌برداری و موج‌سواری را از اقشار کمتر آگاه جامعه می‌برند.
احسان رضاپور
به نظر شما حمله مسلحانه تهدید بزرگتری برای زندگی شما است یا اضافه وزن؟ در حقیقت درصد بسیار بالایی از افراد می‌گویند، حمله مسلحانه. ولی آمار می‌گوید اضافه وزن و بیماری‌های ناشی از آن، بسیار بیشتر از حمله مسلحانه، انسان‌ها را می‌کشد. اما چرا ما این را نمی‌دانیم. چون هیچ روزنامه‌ای تیتر نمی‌زند: «امروز ۲۱ نفر در اثر دیابت، سکته قلبی و فشار خون ناشی از اضافه وزن درگذشتند.» اما هر روز این نوع تیترها را در روزنامه‌ها می‌بینیم: «یک کشته و زخمی در حمله مسلحانه به یک طلافروشی». به همین دلیل ذهن ما ترجیح می‌دهد آنچه بیشتر دیده است را روند غالب در جامعه بداند.
احسان رضاپور
وقتی شما نتوانید مسئولیت اشتباه‌های خود را بپذیرید، طبیعتا آن را آسیب‌شناسی هم نمی‌کنید و برای رفع آنها تلاش نمی‌کنید. در نتیجه بارها آنها را تکرار می‌کنید و باز هم متوجه آن نمی‌شوید! بلکه فکر می‌کنید چه قدر بدشانس هستید یا دیگران چه قدر با شما دشمنی دارند که سنگ پیش پایتان می‌اندازند.
Samane Ashrafi
مغز ما فرایندهای تکراری و ساده را دوست دارد و دوست دارد باقی کارها را هم تبدیل به فرایندهای تکراری کند. به چالش کشیدن تفکرات و اندیشه‌های قبلی با اطلاعات جدید، کار انرژی‌بری است. پس مغز از آن گریزان است. مگر اینکه ما خودمان به طور آگاهانه تمرین کنیم و این ورزیدگی ذهنی را پدید بیاوریم.
احسان رضاپور
ما فکر می‌کنیم جهان را همانگونه که هست می‌بینیم و ارزیابی می‌کنیم.
phi.lo.bib.lic
حقیقت این است که افراد تمایل دارند تصویر بهتری از خودشان ارائه دهند حتی به خودشان. یعنی ما نه تنها دوست داریم از دید جامعه و دیگران خوب و پسندیده به نظر برسیم، بلکه می‌خواهیم از دید خودمان هم فردی فرهیخته باشیم.
Samane Ashrafi
مغز ما عادت دارد آن چیزی را ببیند که شما بر رویش تمرکز کرده‌اید و به آن احساس نیاز می‌کنید. یعنی اگر تمرکز شما به عنوان یک تحلیل‌گر ورزشی در تماشای یک مسابقه فوتبال، تعداد پاس‌ها باشد و بخواهید آنها را بشمارید، ممکن است تبلیغات بازرگانی کنار زمین را نبینید. ولی دوست شما که کنارتان نشسته و فوتبال را تماشا می‌کند، چون یک کارشناس تبلیغات و بازاریابی است، همه تمرکزش روی برندهایی است که کنار زمین تبلیغ می‌شوند و حتی ممکن است اطلاعات واضحی مانند تعداد کارت‌های زرد را به یاد نیاورد. چون ذهن هر کدام از شما دو نفر، به دنبال گروه خاصی از اطلاعات بوده است، اطلاعات دیگر را پس زده و اصلا به آن توجهی نکرده است.
احسان رضاپور
وقتی شما نتوانید مسئولیت اشتباه‌های خود را بپذیرید، طبیعتا آن را آسیب‌شناسی هم نمی‌کنید و برای رفع آنها تلاش نمی‌کنید. در نتیجه بارها آنها را تکرار می‌کنید و باز هم متوجه آن نمی‌شوید! بلکه فکر می‌کنید چه قدر بدشانس هستید یا دیگران چه قدر با شما دشمنی دارند که سنگ پیش پایتان می‌اندازند.
هدی✌

حجم

۱۴۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۷ صفحه

حجم

۱۴۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۱۰۷ صفحه

قیمت:
۱۹,۵۰۰
تومان