دانلود و خرید کتاب خودآموز دیکتاتورها رندال وود ترجمه بیژن اشتری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خودآموز دیکتاتورها اثر رندال وود

کتاب خودآموز دیکتاتورها

معرفی کتاب خودآموز دیکتاتورها

کتاب خودآموز دیکتاتورها، نوشته رندال وود و کارمینه دولوکا است. این کتاب یک متن طنز در نقد رفتار دیکتاتورها است که با زبانی تند و گزنده یاد می‌دهد دیکتاتورها چطور رفتار می‌کنند. این کتاب را بیژن اشتری به فارسی ترجمه کرده است.

درباره کتاب خودآموز دیکتاتورها

دوست دارید دیکتاتور شوید؟ چیزی دوست‌داشتنی‌تر از قدرتِ عنان گسیخته، فرصت‌های اقتصادی نامحدود و لذت سرکوب مخالفان سراغ دارید؟ چه صبحی خوشبوتر و فرحناک‌تر از صبح روزی که می‌دانید همه دشمنانتان را خوار و ذلیل و زمین‌گیر کرده‌اید یا کشته‌اید و ثروت کشور در اختیار شخص شما است؟

چه هدفی ارضاکننده‌تر از این‌که شما تنها رشته پیوند حکومت، اقتصاد و جامعه در کشور هستید و همه‌چیز زیر نظر شما است، تنها تصمیم‌گیرنده‌اید، و حرف حرف شما است و تا میل مبارکتان نباشد هیچ کاری انجام نمی‌شود؟ شاید هم از تیپ آدم‌های خانواده‌دوست باشید در این صورت خیال دارید پس از رسیدن به پیری و کهولت زمام رهبری کشور را به دست پسر یا دخترتان بسپارید تا آن‌ها راهتان را ادامه دهند، ثروت خانوادگی را حفظ کنند و دستاوردهای سیاسی‌تان را ادامه دهند. 

این کتاب با بررسی تمام دیکتاتورهای مشهور جهان به خواننده یاد می‌دهد چطور یک دیکتاتور باشد. کتاب ۱۳ فصل دارد و در هر فصل به یکی از موضوعاتی که باعث شکل‌گیری، قدرت گرفتن و یا حتی افول قدرت یک دیکتتور می‌انجام صحبت می‌شود. نویسندگان برای نوشتن خودآموز دیکتاتورها از منابع مختلفی کمک گرفته‌اند تا ما با یک اثر ارزشمند تاریخی مواجه باشیم. اثری که در آن نویسندگان سعی کرده‌اند تمام وجوه زندگی یک دیکتاتور را زیر ذره بین ببرند و با دقت آن را تحلیل کنند. تحلیل‌های آن‌ها باعث می‌شود با مجموعه گزارش‌های ساده‌ای سر و کار نداشته باشیم و با خواندن کتاب خودآموز دیکتاتورها به عمق ماجرا بتوانیم پی بریم. بر اساس تعریف این کتاب، دیکتاتور کسی است که از طریق فرایندهای دمکراتیک یعنی رای‌گیری چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم قدرت را در دست نگرفته باشد. پس با این حساب در این کتاب هم هوگو چاوز دیکتاتور است و هم هیتلر.

مترجم این کتاب بیژن اشتری گفته که این کتاب با ممیزی اندکی منتشر شده است. برای همین برخلاف نظر عموم، این کتاب تقریبا کامل در دسترس ماست. علاوه‌براین بیژن اشتری در حرفه‌ی خود یکی از بهترین‌هاست. کسی که توانسته به خوبی لحن روان و طنازانه این کتاب را منتقل کند. 

خواندن کتاب خودآموز دیکتاتورها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به علوم سیاسی و طنز پیشنهاد می‌کنیم. اما فراموش نکنید که هدف نویسندگان از نوشتن این کتاب مذمت و نقد دیکتاتوری است، نه ارائه دستورالعمل‌هایی برای دیکتاتور شدن. 

بخشی از کتاب خودآموز دیکتاتورها

فرانسوا دووالیهرئیس‌جمهور هائیتی همه تلاشش را کرد تا خود را در قالب یک ساحرِ وودو، یک خدا، «تجسم ملت هائیتی، یک عیسی مسیحِ وودویی» به مردم کشورش نشان دهد. او در ۱۹۶۳ اعلام کرد: «من پرچمِ هائیتی هستم. هر کس با من دشمن است، دشمن سرزمین پدری است.»

۱ ـ ۲ ـ ۲ مذهب را دریاب

نمونه‌های بالا نشان می‌دهد دمیدن یک حسِ معنوی یا عرفانی به کیش شخصیتت به تو کمک می‌کند تا از احساسات پاک مذهبی مردم کشورت، نهایت سوءاستفاده را بکنی. پس سعی کن خود را یک آدم مؤمن و خداترس جلوه دهی. این تاکتیک سود فراوانی دارد: نخست باعث افزایش محبوبیتت نزد اکثریت دین‌داران جامعه می‌شود و کیش شخصیتت را تقویت، سپس حکومتت را مستحکم‌تر و اداره مملکت را برایت راحت‌تر می‌کند. بهترین حالت این است که رژیمت و دین مردم چنان درهم بیامیزند که هر یک از این دو معادل دیگری تلقی شود.

برای نمونه عیدی امین در دهه ۱۹۷۰ در اوگاندا به تبلیغ مذهب رو آورد که منجر به افزایش محبوبیتش شد. عیدی امین پیش از به قدرت رسیدنش آدمی غیرمذهبی محسوب می‌شد، اما به محض این‌که بر صندلی قدرت نشست، شروع کرد به نماز خواندن در جمع، تعریف و تمجید از پیامبر اسلام، نقل آیات قرآن، بازدید از مساجد، و دادنِ کمک مالی به گروه‌های اسلامی. عیدی امین چنان در این کار موفق بود که توانست خودش را همچون پیامبری کلاشنیکف به دست بنمایاند. او مدعی شد خداوند شب‌ها به خوابش می‌آید و به او می‌گوید چه سیاست‌هایی را باید در پیش گیرد. بسیاری از اوگاندایی‌ها با روی خوش این حرف‌ها و ژست‌ها را پذیرفتند و حتی در دوره‌ای باور کردند که خداوند عیدی امین را برای هدایت کشورشان فرستاده است. 

اگر دیکتاتوری هستی که سودای ساختنِ امپراتوری در سر داری، بدان که مذهب خیلی به دردت می‌خورد. تو می‌توانی دین و مذهب را تبدیل به یک آرمان والا بکنی؛ آرمانی که هم کیشانت در کشور خودت و کشورهای همسایه، می‌توانند گِردِ آن متحد شوند. تجربه نشان داده که از این راه می‌توانی کشورهای کوچک‌تر همسایه و اقماری را فتح کنی و به اهداف کشورگشایانه‌ات برسی. یک خوبی دیگر این تاکتیک، به دست آوردن بهانه‌ای برای تعرض به کشورهای دیگر است.

نظرات کاربران

a soul
۱۳۹۹/۰۵/۲۴

قدرت جذابه . رسیدن به جامعه ای که در اون قدرتی مطلق وجود نداشته باشه و هیچ کس بر دیگری برتری نداشته باشه توهمی فانتزی بیش نیست. شبیه به توهم عادلانه بودن نظام جهان و دار مکافات بودنش و همین

- بیشتر
MSadra
۱۳۹۹/۰۵/۲۵

﷽ در مورد کتاب های اینچنینی(در سرزنش حکومت ها و سیاستمداران) باید که اول گفت خودشون بد نیستن و حتی بعضا حقیقتن .اما رفتار ما در برابر اونا مهمه! 🔸 متاسفانه اکثر کسانی که این کتب رو می خونن بعدش از سر

- بیشتر
pejmannavi
۱۳۹۹/۰۵/۲۵

من فقط نمونه کتاب رو خوندم. کتاب عالی و روان و مستند نوشته شده و زبان طنز خوب و بجای کتاب باعث شده که یکنفس خونده بشه. سخته این سبک کتابها رو مثل داستان جذاب بنویسی و البته این کاریه

- بیشتر
مهدی
۱۳۹۹/۰۷/۲۳

سلام به همه خیلی گرونه! گفته تکراری: وقتی پول: کاغذ - چاپ - حمل و نقل - انبار - فروشگاه - فروشنده و... صرف نمیشه! این گرونی چه معنایی داره؟؟؟!!! هر کسی که قیمت تعیین میکنه در اشتباهه.

ناجی
۱۳۹۹/۰۷/۱۳

یه کتاب خوب که برا من جذاب بود هرچی بیشتر میخوندم بیشتر معنی سیاست رو درک میکردم برای هر گفته یک یا دو مثال زنده و معاصر میاره، که نقطه عطف این کتابه بنظر من جای خالی این کتاب ، توی کتابخانه

- بیشتر
Roshana
۱۳۹۹/۰۶/۲۴

امکانش هست بیاد زودتر تو طاقچه بی نهایت این کتاب های جدید آقای اشتری؟؟؟

sae
۱۴۰۱/۰۸/۱۰

مترجم مجبور شده قسمتهایی رو که درباره ایران هست رو حذف کنه، یک قسمتش که از نسخه اصلی خوندم این بود: "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (ایران) 125000 عضو نیرومند و پراکنده و محرمانه در سراسر کشور دارد، سپاه به راستی

- بیشتر
mr paradox
۱۳۹۹/۰۵/۲۲

ما هیچ! ما سکوت ...

XoERFANoX
۱۳۹۹/۰۵/۲۴

کتابی بسیار عالی با ترجمه عالی تر از آقای اشتری🌷توصیه میکنم کتاب های "چگونه ملت ها شکست می خورند" ، "فروپاشی" و "قدرت بی قدرتان" هم بخوانید . کتاب های اورول هم خوب دیگر نیازی به معرفی ندارد معرکه اند

- بیشتر
۱۳۹۹/۰۶/۱۲

عاشق ترجمه های بیژن اشتری هستم واقعٵ مترجم فوق العاده ای هستند و همه کتابها یی رو که ترجمه کردن عالین با تشکر از طاقچه هنوز چند تا از ترجمه های آقای بیژن اشتری داخل طاقچه نیست که امیدوارم زودتر

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷۶۶)
تکیه‌کلام همیشگی‌ات باید این باشد: کشور در برهه حساسی است، دشمنان خارجی نقشه‌های پلیدی برای نابودی ملت در سر دارند. این‌طور می‌توانی حمایت سیاسی دائمی مردم را به دست آوری
الی
تو نباید هرگز اجازه تشکیل «سازمان‌های مردم‌نهاد» (ان‌جی‌اُ) و دیگر نهادهای جامعه مدنی را بدهی. یادت باشد این تشکل‌ها (۲۴۸)، گرچه عناوین بی‌خطری مثل «انجمن طرفداران محیط زیست» و «حامیان حقوق حیوانات» را دارند، اما عملا شالوده‌های کارِ جمعی و گروهی را به اعضای خود یاد می‌دهند و بعید نیست که آن‌ها در آینده از این مهارت‌های خود برای ساقط کردن تو استفاده کنند.
Firooz
دمیدن یک حسِ معنوی یا عرفانی به کیش شخصیتت به تو کمک می‌کند تا از احساسات پاک مذهبی مردم کشورت، نهایت سوءاستفاده را بکنی. پس سعی کن خود را یک آدم مؤمن و خداترس جلوه دهی. این تاکتیک سود فراوانی دارد: نخست باعث افزایش محبوبیتت نزد اکثریت دین‌داران جامعه می‌شود و کیش شخصیتت را تقویت، سپس حکومتت را مستحکم‌تر و اداره مملکت را برایت راحت‌تر می‌کند. بهترین حالت این است که رژیمت و دین مردم چنان درهم بیامیزند که هر یک از این دو معادل دیگری تلقی شود.
Firooz
توسعه اقتصادی بیش از یک اندازه مشخص، موجب بی‌ثباتی رژیمت خواهد شد: یک اقتصاد شکوفای در حال رشد، باعث ایجاد مشاغل و فرصت‌های کاری از کانال‌هایی جز کانال تو می‌شود و این یعنی کاسته شدن از قدرت مطلقه تو. علاوه بر این، افراد ثروتمند از آموزش بیش‌تر و بهتری برخوردار خواهند شد و در نتیجه پافشاری بیش‌تری بر اصلاحات سیاسی، یعنی همان چیزهایی که سرِ کلاس‌های درس یا در کتاب‌ها شنیده و خوانده‌اند، خواهند کرد.
Firooz
بین مخالفانت تفرقه بینداز: اگر کشورت به دلایل مذهبی، طبقاتی، قومیتی و غیره، از قبل دستخوش تفرقه بوده است، حالا که صدای معترضان علیه رژیمت بلند شده، زمان بسیار مناسبی برای دامن زدن به این تفرقه‌ها و اختلاف‌هاست. تو باید به مأمورانت که آموزش‌های خاصی در باره تحریک مردم به درگیری دیده‌اند، دستور بدهی که بنزین بر آتش اختلاف‌های قومی و مذهبی بریزند. اگر در این کار موفق شدی و تخم نفاق را بین مخالفانت پاشیدی، آن‌ها به جای حمله به تو مشغول حمله به یکدیگر می‌شوند. فایده این روش، ایجاد دو دستگی (یا حتی چنددستگی) بین دشمنانت و تضعیف آن‌هاست. موقعی که دشمن دچار چنددستگی شد، تو فرصتی می‌یابی تا خودت را جمع‌وجور کنی، نیروهایت را ترمیم کنی و نفسی تازه کنی.
Firooz
اگر هیچ گزینه دیگری نداری، همیشه دم‌دست‌ترین و راحت‌ترین گزینه این است که بگویی ایالات متحد مشغول توطئه‌چینی علیه توست.
soodi
از آن‌جا که نظام آموزشی کشورت به دلیل کمبود بودجه و ضعف مدیریت، وضع افتضاحی دارد، بچه‌ها و نوه‌هایت را برای تحصیل به آمریکا و اروپا بفرست. خوشبختانه پول کافی در اختیار داری تا آن‌ها بتوانند در بهترین دانشگاه‌های این کشورها درس بخوانند.
soodi
بهترین بخش، تبدیل شدن تو به شخصیتی افسانه‌ای است؛ شخصیتی خارق‌العاده و فراتر از معیارهای خاکی و زمینی. اگر بتوانی به این هدف برسی، مطمئن باش که از نظر سیاسی برایت سود بسیاری دارد. در واقع خواهی فهمید که این ابزاری ضروری برای چیرگی بر مردم کشورت است. بهترین حالت این است که رعیت‌ها و بندگانت تو را موجودی شکست‌ناپذیر، منحصربه‌فرد، جاودانه، بی‌همتا، خداگونه، همه‌چیزدان و فراتر از انسان‌های عادی بپندارند. اگر به اندازه کافی ذهن‌شویی و تبلیغ کرده باشی، ملت باورشان می‌شود که بدون تو مملکت نابود خواهد شد و آن‌ها به خاک سیاه خواهند نشست. اگر چنین ذهنیتی غالب شود، مطمئن باش تا زمانی که زنده‌ای، حاکم قَدَرقدرت کشورت هستی و هیچ کس جرئت نخواهد کرد به ساقط کردن تو حتی فکر کند.
Firooz
در واقع، دیکتاتوری دیگر به معنای حکومت مستبدانه از نوع حکومت نازی‌های آلمان نیست. حالا در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که حمایت از اصول دموکراتیک مهم است. تو هم می‌توانی با تغییر در اصول و نهادهای دموکراتیک، همان کنترل تمام‌عیاری را که در طلبش هستی، به دست آوری. به عبارت دیگر، دَم از حفظ و صیانت از اصول دموکراتیک بزن اما در عمل نظام دیکتاتوری مطلوبت را برپا کن. تو باید گرگی در لباس میش باشی!
Firooz
تکیه‌کلام همیشگی‌ات باید این باشد: کشور در برهه حساسی است، دشمنان خارجی نقشه‌های پلیدی برای نابودی ملت در سر دارند. این‌طور می‌توانی حمایت سیاسی دائمی مردم را به دست آوری
soodi

حجم

۷۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۷۷ صفحه

حجم

۷۳۹٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۴۷۷ صفحه

قیمت:
۲۳۸,۵۰۰
۱۹۰,۸۰۰
۲۰%
تومان