دانلود و خرید کتاب تأثیر مهرپرستی بر مسیحیت عباس عربی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تأثیر مهرپرستی بر مسیحیت اثر عباس عربی

کتاب تأثیر مهرپرستی بر مسیحیت

معرفی کتاب تأثیر مهرپرستی بر مسیحیت

تأثیر مهرپرستی بر مسیحیت پژوهشی در حوزه ادیان و اساطیر به قلم عباس عربی و حسین‌علی جعفری است. مهر، میترا یا میثره از ایزدان باستانی آریایی یا هندوایرانی پیش از روزگار زرتشت است که معنی عهد و پیمان و محبت و خورشید نیز می‌دهد که پس از ظهور زرتشت و رواج دین زرتشتی، یکی از ایزدان یا فرشتگان دین مزدیسنا گردید. 

 درباره کتاب تأثیر مهرپرستی بر مسیحیت 

دین مهرپرستی یا میتراییسم و دین مسیحیت همانندی‌های بسیاری دارند؛ امروزه محققان معتقدند که مسیحیتِ فعلی غرب چارچوب اصلی خود را که به این دین پایداری و شکل بخشیده، به ادیان پیش از مسیحیت روم باستان از جمله میتراییسم، مدیون است؛ در قرون ابتدایی پس از میلاد مسیح (ع)، میتراییسم رقیب بسیار سرسخت مسیحیت بود؛ چراکه در آن زمان میترا تنها ناجی و نشان‌دهندهٔ راه و آیین زندگی به‌شمار می‌آمد. بی‌گمان، به‌دلیل حضور موازی دو دین قدرتمند در یک زمان و در یک محدوده جغرافیایی، ۲۵ دسامبر روز تولد میترا، روز تولد مسیح شد و درست از همین‌جا نفوذ ایده‌های میترایی بر مسیحیت آغاز شد. به غیر از آن، تولد مسیح از مادری باکره، مراسم غسل تعمید، جشن عروج، مراسم نان و شراب یا شام آخر و مراسم عشاء ربانی و گرامی‌داشت روز یکشنبه، دیدار سه مغ ایرانی با حضرت عیسی (ع) در بدو تولد آن حضرت، از جمله تأثیراتی است که دین میترایی بر مسیحیت گذاشته است.

عباس عربی و حسین‌علی جعفری در این کتاب به واکاوی آیین میترائيسم و تاثیرش بر بسیاری از ابعاد مسیحیت (مسیحیت تحریف شده) پرداخته‌اند. رسومی مانند تعطیلی یکشنبه، تزئين درخت کریسمس، مصاف ساختن جشن مقدس تولد میترا با ۲۵ دسامبر و.... در این اثر بررسی شده‌اند‍.

خواندن کتاب تأثیر مهرپرستی بر مسیحیت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

 پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه ادیان، اسطوره‌شناسان و باستان‌شناسان مخاطبان اصلی این کتاب‌اند.

 بخشی از کتاب تأثیر مهرپرستی بر مسیحیت

یلدا، جشن زایش مهر است. چون نیاکان ما می‌دانستند که از آغاز دی ماه، روزها به‌تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاه‌تر می‌شود و خورشید هر روز بیش‌تر در آسمان می‌ماند و نور و گرمی می‌پراکند، از این روی در آخرین شب پاییز (درازترین شب سال) و پیش از آغاز نخستین روز زمستان، برآمدن «نخستین پرتوهای خورشید تابان» را که «مهر» می‌نامیدند، به‌عنوان لحظه «زایش مهر» جشن می‌گرفتند و آن جشن «یلدا» و یا جشن «شب چله» نامیده شد.

در باور پیروان آیین مهر، درخت سرو و صخره‌های کوه جایگاه زایش مهر است؛ تو گویی مهر را در حالی تصور می‌کردند که در سپیده‌دم از قله کوه پدیدار می‌شود و از فراز درختان همیشه سبز به هستی نور می‌تاباند. بر پایه این باور، سرو که درختی همیشه سبز و با طراوت است و در برابر سردی و تاریکی پایداری می‌کند، درخت زندگی و نماد مهر تابان و نشانه نامیرایی و آزادگی و پایداری در برابر نیروهای مرگ‌آور است. در آثار برجای مانده از دوران گسترش آیین مهر در خاورمیانه و اروپا، بسیاری از نمادهای مهری را که نزد مهربانان بسیار گرامی بود، می‌توان یافت و سرو یکی از آن نمادهاست. چنان‌که برفراز سرو به نشانه خورشید یا مهرتابان ستاره‌ای زرین یا سرخ بر می‌افراشتند و شاخه‌های درخت سرو را با دو رشته زرین و سیمین به نشانه خورشید و ماه می‌آراستند (این ماه و خورشید در سنگ‌نگاره‌های برجای مانده از نیایش‌گاه‌های مهری، نمادهایی از سُل یا خدای خورشید و لونا یا خدای ماه هستند که با میترا یا مهر هم پیمان شدند.) همچنین جوانان آرزومند به امید برآورده شدن آرزویشان، به گونه‌ای نمادین پارچه‌ای ابریشمی یا سیمین بر شاخه‌های سرو می‌آویختند و در پای سرو نیز هدایایی می‌گذاشتند.۶۹

از این روی به‌نظر می‌رسد که در شب زایش مهر، «سروِ مهر» را با نمادهایی می‌آراستند که هریک نزد مهریان نشانی ویژه با پیامی رازگونه بود و هدایایی در پایش می‌نهادند و با خود پیمان می‌بستند که برای سال دیگر نیز سرو همیشه سبز دیگری بنشانند. در باورهای ایرانی سرو درختی بهشتی است که زرتشت با خود به ارمغان آورد و بر زمین کاشت. درخت سرو از دیرباز عضوی جدانشدنی از باغ‌های بهشت‌گونه ایرانی است که یادگار آن باغ‌های بهشتی هنوز بر روی سنگ نگاره‌های شهر پارسه و نقش‌های ابریشمی قالی‌های باغی ایرانی و بسیاری دیگر از آثار هنری دوره‌های مختلف تاریخی از گبه و گلیم و ترمه گرفته تا مینیاتور و کاشی‌کاری در بناهای مختلف و در نیایش‌گاه‌های مهری خاورمیانه برجای مانده است.

بُته یا به‌صورت متداول‌تر آن «بُته جقه» یکی از رایج‌ترین نگاره‌های ایرانی است که از روزگار قدیم تقریباً در همه انواع دست‌بافت‌ها به‌خصوص ترمه و قالی و قلمکار متداول بوده است و تقریباً محقق است که بته در اصل سرو بوده است؛ سروی که تارک آن از باد خم شده است. سرو به‌عنوان درخت مقدس و یک مظهر رمزی مذهبی و نمادی از خرمی و همیشه بهاری و نیز مردانگی است. سوابق برخی از نقوش قالی ایرانی همچون گلستان، هراتی، شکارگاه، و محرابی نیز نشان می‌دهد که ریشه در آیین و اعتقادات ایران باستان به‌ویژه آیین مهر دارد.

نظرات کاربران

کاربر 2391815
۱۳۹۹/۰۸/۰۳

کتاب شامل تحقیقات و جمع آوردی جامع و کامل تشابهات دو آیین و دلایل آن میباشد. که برای اطلاعات جانبی بیشتر به منابع ذکر شده در آن رجوع کرد.

رضا باقری
۱۴۰۰/۰۱/۲۶

دین و باور ایران باستان....این کتاب خواننده رو به تعمیق فرامیخواند

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
دین مهر در مسیحیت تأثیر بسیاری گذاشته است و حتی بعضی‌ها بر این عقیده‌اند که اگر ما بخواهیم این دو را از هم جدا کنیم، از دین مسیحیت چیز زیادی باقی نمی‌ماند در مورد رابطه این دو دین یعنی مهرپرستی و مسیحیت، باید گفت که از نیمه نخست قرن اول میلادی به‌تدریج پیروان دین مهر در اروپا آیین‌شان را آشکار کردند. یکی از پادشاهانی که در روم دین مسیحیت را پذیرفت، نرون بود که به دین مهر نیز گروید و این دین آرام آرام در اروپای مرکزی رواج یافت و کم‌کم به شمال بالکان رسید. در این هنگام این دو دین با هم تشابهاتی پیدا کردند و به‌خاطر همین تشابهات بود که مهرپرستان دین مسیحیت را به‌راحتی پذیرفتند؛ بدون اینکه احساس کنند از دین اصلی خودشان فاصله گرفته‌اند. مهرپرستی یا میترائیسم، آیینی رازآمیز بود که بر پایه پرستش ایزد ایرانی، خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ، یعنی میترا یا مهر، در دوران پیش از پیامبری زرتشت بنیان نهاده شد. در دوران پانصدساله حکومت پارت‌ها (اشکانیان)، مهرپرستی آیین رسمی امپراتوری ایران شد
محمد طاهر پسران افشاریان
امپراتوری روم به سبب جنگ با امپراتوری پارس یعنی ایران، مهد میتراییسم را دشمن همیشگی و جدی خود می‌دانست و به همین دلیل احساس نیاز به ایدئولوژی مستقل دولتی، برای مقابله با هرگونه تأثیر از سوی ایران و ایده‌های شرقی رشد می‌کند و مسیحیت چون پدیده‌ای نو، پیروزی خود را جشن می‌گیرد. از قرن چهارم میلادی، زروانیسم، اعتلای خود را در زمان ساسانیان کسب می‌کند و به‌دنبال آن دوران طلایی ستاره‌شناسی، ریاضیات، ادبیات، معماری و زندگی روحانی درون ایران، خطر جهانی شدن پیدا می‌کند که این برای امپراتوری روم خطری جدی محسوب می‌شد. از اینجاست که امپراتوری روم کوشش می‌کند با ایدئولوژی و کلیسای سازمان یافته خود، در برابر دین قوی زرتشتی مقاومت کند.
محمد طاهر پسران افشاریان
در حال حاضر بقایای چندصد مهرابه در سرزمین‌های امپراتوری باستانی روم (ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، آلمان، بلژیک، سوییس، اتریش، مجارستان، رومانی، بلغارستان و کشورهای بالکان، یونان، ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، اردن، مصر، لیبی، تونس، الجزایر و مراکش) همچنان به‌جای مانده است. به‌طور کلی با مطالعهٔ آیین‌های مهرپرستی یا میترائیسم رومی و مسیحیت، شباهت‌های بسیاری بین این دو کیش نمایان می‌شود. به‌عنوان مثال، در اواخر قرن نوزدهم میلادی، فرانتس کومن باستان‌شناس مشهور بلژیکی، طی اکتشافات و تحقیقات بسیار در سوریه و ترکیه، موفق به کشف نقش و نگارها و کتیبه‌هایی در بناهای تاریخی این مناطق گردید و با تکیه بر آن‌ها، شباهت‌های بسیار میتراییسم در غرب و دین زرتشتی در ایران را مطرح نمود و به پدر پژوهش مدرن میتراییسم شهرت یافت.
محمد طاهر پسران افشاریان
دین زرتشت در زمان ساسانیان، موقعیت ایدئولوژیکی دولتی داشت، درحالی‌که روم فاقد چنین ایدئولوژی‌ای بود؛ درحالی‌که نیاز به آن ایدئولوژی در آن زمان بسیار محسوس بود. کنستانتین نیز تمام نیرو و توان خویش را بر مسیحیت متمرکز کرد، با این هدف که روم نسبت به ایران استقلال ایدئولوژیکی و مذهبی پیدا کند. میتراییسم تأثیر بسیار گسترده‌ای بر مسیحیت گذاشت، ولی به دلایل تاریخی، ایدئولوژیکی و سیاسی از بین رفت و جای خود را به مسیحیت داد. اگر فاکتورهای سیاسی پیش نمی‌آمد، نه فاکتورهای تاریخی و نه ایدئولوژیکی نمی‌توانستند مشخص کنند در مبارزه بین دو دین زرتشتی و مسیحیت، کدام‌یک پیروز از میدان به در می‌آید. برای پیروزی در جنگ‌های دائمی با ایران، طبیعی بود که میتراییسم به هیچ عنوان نمی‌تواند دین رسمی و دولتی امپراتوری روم شود و خواسته‌های سیاسی دولت را در این مسیر ارضا کند.
محمد طاهر پسران افشاریان
در روم باستان، در واپسین سال‌های پیش از میلاد مسیح، هجوم خدایان جدید سال به سال افزایش می‌یافت؛ از جنوب ایتالیا، پرستش فیثاغورس با گیاه‌خواری و تناسخ آمد؛ از هیراپولیس، آتارگاتیس که رومیان او را به‌عنوان الههٔ سوری می‌شناختند، زئوس دولیخه و خدایان غریب دیگری آمدند. پرستش این خدایان را بازرگانان و بردگان سوری پراکندند و عاقبت یک کاهن جوان بعل سوری به‌عنوان آلابالوس، یا پرستندهٔ خدای آفتاب بر تخت نشست. از پارت که دشمن روم بود، کیش خدای دیگری به‌نام میترا یا مهر آمد و پرستندگان آن سربازانی بودند که در جنگ جهانی عظیم بین نور و ظلمت، یا خیر و شر، در طرف نور یا خیر می‌جنگیدند. این کیش، کیش مردانه‌ای بود که مردان را بیش از زنان به خود جذب می‌کرد و برای لژیونهای رومی که در مرزهای دوردست مقیم بودند و صدای خدایان بومی خود را نمی‌شنیدند، خوشایند بود. از یهودا، یهوه آمد و آن موحدی بود که هرگونه سازشی را نمی‌پذیرفت و دشوارترین زندگی آمیخته به تقوا و مقررات را مقرر می‌داشت؛
محمد طاهر پسران افشاریان

حجم

۳۴۹٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

حجم

۳۴۹٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۹۴ صفحه

قیمت:
۱۷,۰۰۰
تومان