دانلود و خرید کتاب اراده ای به نام گاندی آرزو خسروپور
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب اراده ای به نام گاندی اثر آرزو خسروپور

کتاب اراده ای به نام گاندی

امتیاز:
۳.۶از ۱۷ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب اراده ای به نام گاندی

آرزو خسروپور( -۱۳۵۶)، نویسنده است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «این گاندی کیست؟! که نه فیلسوف است، نه دانشمند، نه نویسنده، نه سیاستمدار و حتی نه پیام‌آور، اما بزرگترین مردان قرن ما به ستایش از او می‌پردازند؟ این گاندی واقعاً کیست که فیلسوف و شاعر نامدار هند«تاگور» به او لقب «مهاتا» می‌دهد و وی را «روح بزرگ» می‌نامد؟ چرا «تولستوی» نویسنده بزرگ روس کوشش‌های او را برترین در جهان می‌خواند و نویسنده فرانسوی «رومن رولان» داستان زندگیش را می‌نویسد؟ گاندی چه کرده است که بزرگترین دانشمند قرن ما «انیشتین» او را روشن‌بین‌ترین سیاستمدار جهان می‌داند؟ گاندی چه کرده است که سیصد میلیون هندی او را «مرد مقدس» می‌دانند؟ این مرد چه ویژگی‌هایی دارد که به «وجدان یک ملت» تبدیل می‌شود؟ چرا «چارلی چاپلین»‌ها «برناردشاو»‌ها و حتی «موسولینی»‌ها به دیدارش می‌شتابند؟ چرا تشریفاتی‌ترین شاه جهان «جورج پنجم» و نیز ملکه انگلستان به ناچار در حالی با او گفتگو می‌کند که تن پوشی لنگ مانند بر تن دارد و با دمپایی به کاخ آمده است‌؟ این مرد بی‌آزار فروتن و استخوانی کیست که «پاپ» حتی از دیدنش بیم دارد و «چرچیل» از شنیدن نامش کف بر دهان می‌آورد. این هندوی ناتوان و نیمه‌جان که گاهی چوبی دراز در دست دارد با چه سلاحی بر نیرومندترین امپراتوری جهان در زمان خود(انگلیس) پیروز می‌شود؟ به راستی این مرد کیست؟!»

نظرات کاربران

S
۱۳۹۷/۰۷/۰۱

سلام🌸 🍁 پیشنهاد میکنم این کتاب را در برنامه مطالعاتی خود قرار بدهید. شما در این کتاب با مردی آشنا میشوید که زندگی خود را بر پایه اخلاق بنا کرده و از خشونت بشدت بیزار است. 🍁هر گاه گروهی از طرفدارانش دست به

- بیشتر
علی ضیاء
۱۳۹۹/۰۱/۱۶

متوجه شدم که مهم ترین خصلت گاندی جدا از اعمال به دور از خشونت و محبت گونه،مبارزه با خصلت خود کم بینی اش بوده و اینگونه بود که بدون هیچ خجلت و ترسی در برابر زورگویان و قدرتمندان ایستادگی کرد. به

- بیشتر
آنه شرلی
۱۳۹۸/۱۰/۰۴

دوستای کتابخونم امروز تولدمه یه جمله یاشعر قشنگ بهم هدیه کنید🍀🍃🍀 واما این کتاب که امروزتموم شد ، از اسمش ترغیب شدم بخونمش اما بهتتربوداسمشو میزاشتن بیوگرافی گاندی، خیلی خلاصه وجوری که انگارعجله داره کل زندگی گاندی رو توی این ۱۰۰ صفحه

- بیشتر
میـمْ.سَتّـ'ارے
۱۳۹۸/۰۴/۲۸

گاندی مسلمان نیست اما نماد آزادمردان جهان هست مثال عینیِ حتی اگر دین ندارید آزادمرد باشید. با خوندن این کتاب برام مسجل شد که خداوند میل به عدالت و درستی و انصاف رو در وجود همه ی انسان ها قرار داده اما

- بیشتر
باراد
۱۳۹۷/۰۶/۲۹

سبک بیان اعتراض گاندی برایم جالب بود. در مورد جدایی هند و پاکستان و خیریت آن برای مردمانش خوشبین نیستم اما این سیاست همیشگی انگلیس بوده و امیدوارم آخرین مرتبه از این دست سیاست های جدایی افکنانه انگلیسی باشد.

Prometheus
۱۳۹۶/۰۸/۱۹

کاش اینطور کتاب ها فقط تعریف و تمجید از شخص مورد نظر نباشد...

میترا لواسانی
۱۴۰۱/۰۱/۲۱

کتاب اراده ای به نام گاندی زندگی پر تلاش رهبر هند را به تصویر کشیده او با ساده زیستی جایگاه عمیقی در قلب مردم هند ایجاد کرد. گاندی حقوق خواند و پا به پای مردم محروم برای عدالت جنگید برخلاف

- بیشتر
علی
۱۳۹۷/۱۱/۰۲

کتاب خوبی بود. ممنون......

infinite.7
۱۳۹۷/۰۸/۰۲

من نسخه چاپیش رو دارم و خوندم،عالیه ولی کامل نیست،

کاربر ۲۳۷۳۱۳۶
۱۳۹۹/۱۰/۲۳

کتابی بسیار دقیق

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۳)
گاندی می‌گوید: «تنها راه دستیابی به خدا با مردم بودن است» به هر جا که می‌رود مردم بر گردش حلقه می‌زنند، به او خوشامد می‌گویند و با ستایش بسیار به او می‌نگرند. در سخنرانی‌ها و در نوشته‌هایش برای روزنامه‌ها از مسائل سیاسی دوری می‌کند و به دشواری‌های اجتماعی و مشکلات فردی می‌پردازد. با پیروی از اصل بزرگ «اصلاح یک جامعه با اصلاح فرد آغاز می‌شود» می‌کوشد تا با مردم در باره جنبه‌های اخلاقی، مذهبی و انسانی زندگی گفتگو کند.
S
جملات ماندگار از گاندی اگر فقط یکبار حضور خدا را بپذیرید، هرگز به ضرورت دعا و نیایش شک نخواهید کرد. من از گناه بدم می‌آید نه از گناهکار .
S
گاندی در مدت بیش از سه هفته که در انگلستان به سر می‌برد افکار عمومی‌مردم این کشور رابه سود خواست‌های انسانی و قانونی ملت هند تغییر می‌دهد. با «برنارد شاو» نویسنده شوخ طبع انگلیسی دیدار می‌کند. زمانی که از این نویسنده می‌پرسند دیدار با گاندی چه اثری بر رویش گذاشته می‌گوید همان اثری که عظمت کوه‌های هیمالیا بر انسان می‌گذارد. گاندی بی‌آنکه فیلم‌های «چارلی چاپلین» را دیده باشد با او به گفتگو می‌نشیند. با همان تن پوش دهقانی خود به دیدار شاه انگلیس «جورج پنجم» و ملکه انگلستان می‌رود.
S
«چرچیل» یکی از هواداران آتشین منافع امپراتوری بریتانیا، از این که بزرگان امپراتوری یک فقیر هندی را «داخل آدم» دانسته و با او گفتگو می‌کنند به سختی خشمگین است. وی منظره بالا رفتن مرتاضی هندی و نیمه برهنه را از پله‌های کاخ نایب السلطنه انگلستان در هند برای گفتگو به طور برابر آن هم با نمایندگان شاه امپراتور را تهوع آور و خفت بار می‌خواند. اما دیگر کار از کار گذشته و این «مرتاض هندی و نیمه برهنه» به راستی به «مهاتما» یا روح بزرگ هند تبدیل شده و «چرچیل‌ها» را یکی پس از دیگری به خاک می‌افکند.
S
بزرگان انگلیسی و هندی که برای شرکت در یک جشن دانشگاهی آمده‌اند سراسیمه می‌شوند. گاندی مهاراجه‌ها را به خاطر جواهر‌هایی که از خود آویخته‌اند و آنها را به رخ فقیرترین مردم جهان می‌کشند به سختی سرزنش می‌کند. با همان صدای یکنواخت و آرام می‌گوید: « این برای ما سبب خواری و شرمساری عمیق است که من ناچار باشم با زبانی با هم میهنانم سخن بگویم که برایم بیگانه است... هند باید آزاد باشد»
S
لباس عجیب و حیرت‌انگیز گاندی که یکی از جنبه‌های «نمایشی» زندگی اوست به شدت سبب فشردگی جمعیت می‌شود. گاندی با این لباس ساده، نیمه برهنه و ناآشنا به راستی مردم هند را به نمایش می‌گذارد. شلوار لنگ مانندش حکایت از فرهنگ و تمدنی دیگر دارد، پاهای استخوانی و برهنه‌اش نماینده فقر مردم هند و دمپایی‌های چوبینش یادآور پابرهنگان شبه قاره است. افزون بر این گاندی به همه می‌فهماند که او نماینده یا نمودار فقر وحشتناک مردم هند است و آنچه او می‌گوید همان است که یک ملت می‌گوید.
S
فیلسوف هندی لقب «مهاتما» را بر روی گاندی می‌گذارد. این لقب که به معنای «روح بزرگ» است برای گاندی نامی‌جهانی می‌شود و در سراسر دنیا او را به نام «مهاتما گاندی» می‌شناسند.
S
در تصور من، بیش از یک مذهب در جهان وجود ندارد، اما همچنین می‌اندیشم که این مذهب، درخت تنومندی است که دارای شاخه های فراوان است و همچنانکه تمام شاخه‌ها شیره مورد نیازشان را از یک منبع می‌گیرند، تمام مذاهب نیز جوهره خود را از یک چشمه می‌گیرند که منبع همه آنهاست. طبیعتاً اگر یک مذهب وجود دارد، یک خدا بیشتر نمی‌تواند وجود داشته باشد. اما او نادیدنی و غیر قابل توصیف است و در نتیجه، از نظر ادبی می‌توان گفت او نامهایی به تعداد همه‌ی انسانهای روی زمین دارد. این که ما او را به چه اسمی می‌نامیم، اهمیت چندانی ندارد. او یکی است و دوّمی ندارد.
S
در رم پایتخت ایتالیا میل دارد با «پاپ» دیدار کند. پاپ که خود را«تشریفاتی تر» از پادشاه انگلستان می‌داند به دلیل تن پوش تن پوش نیمه برهنه و دمپایی‌های گاندی حاضر به پذیرفتن او نمی‌شود. گویی اگر «مسیح» هم با لباس ساده‌اش درخواست دیدار از پاپ می‌کرد بزرگان واتیکان دست رد بر سینه‌اش می‌گذاشتند در عوض گاندی با «موسولینی» دیدار می‌کند و بعد‌ها می‌گوید که «شبیه قصاب بود.»
S
گاندی برای دهقانان سخنرانی می‌کند اما این موج‌های انسانی برای شنیدن سخنان یا حتی برای دیدن او نیامده‌اند، زیرا انگیزه‌ای دیگر آنان را به سوی این مرد که خود چون دهقانی فقیر و نیمه گرسنه به نظر می‌رسد کشانده است. دهقانان هند گاندی را «مرد مقدس» می‌دانند و براساس یکی از باورهای مذهبی خود که «دارشن» نامیده می‌شود چنین می‌پندارند که اگر در جایی باشند که «مرد مقدس» هم آنجا باشد نور رستگاری بر دلشان خواهد تابید و خوشبخت خواهند شد. در این دوران نه بلند گو وجود دارد که ده‌ها هزار تن بتوانند صدای «مرد مقدس» را بشنوند ونه دهقانان گرسنه دوربین در اختیار دارند تا بتوانند او را ببینند. گاندی که از اعتقاد دهقانان آگاهی دارد با زیرکی و هوشمندی ویژه خود در سراسر عمر از این جریان به سود پیش بردن هدف‌هایش بهره برداری می‌کند. اما ستایش بیش از اندازه مردم به ویژه تلاش دهقانان برای بوسیدن پاهایش او را به سختی آزرده خاطر می‌کند.
S

حجم

۹۶۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

حجم

۹۶۱٫۱ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۲۰ صفحه

قیمت:
۴۰,۰۰۰
تومان