دانلود و خرید کتاب مردم شناسی ایرانی ابراهیم فیاض
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مردم شناسی ایرانی اثر ابراهیم فیاض

کتاب مردم شناسی ایرانی

امتیاز:
۴.۳از ۱۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مردم شناسی ایرانی

«مردم شناسی ایرانی؛ تاملاتی در وضع امروز ایران» مجموعه نوشتارها و مصاحبه‌های دکتر ابراهیم فیاض (۱۳۴۲-) درباره جامعه‌شناسی امروز ایران است. در این مجموعه مباحث گوناگونی از جامعه‌شناسی ایران مانند مسائل جنسی و فرهنگ عمومی، حجاب و غریزهٔ جنسی، مردم‌شناسی دینی فلسفه، چارچوبی برای مطالعهٔ هویت ایرانی، مردم شناسی حوزهٔ علمیهٔ قم، مردم‌شناسی بهائیت جدید، تبارشناسی غرب‌گرایی ایرانی، مردم شناسی فلسفی و بسیاری مباحث گوناگون دیگر را که با جامعه‌شناسی امروزین ایران ارتباط دارند، می‌خوانید. ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران است. تلاش فیاض برای جامع‌نگری و متفاوت‌نگری برخی را دلزده و برخی دیگر را به اندیشیدن واداشته است. شیوه نگرش سیالی که او ذیل دیدگاه‌های مردم‌شناسانه ارائه می‌کند دایره وسیعی را در بر می‌گیرد. در یکی از فصل‌های این کتاب با نام «مردمشناسی فلسفی» آمده است: «... اگر مردم را گروهی از انسان‌‌ها بدانیم که در حوزۀ جغرافیایی خاصی و با فرهنگ خاصّ خود زندگی می‌‌کنند، مردم‌‌شناسی فلسفی به مقوله‌‌هایی همچون گروه، انسان، جغرافیا، فرهنگ و زندگی خواهد پرداخت و سعی خواهد کرد تا ارتباط این مقوله‌‌ها را در چارچوبی مفهومی بررسی کند. البته نقطۀ شروع این کار، مردم‌‌شناسی فلسفی است که رابطۀ فرهنگ و فلسفه‌‌ها را بررسی می‌‌کند. مردم‌‌شناسی فلسفی به فرایندهایی می‌‌پردازد که طی آن‌‌ها، فرهنگ، خود را به فلسفه آغشته سازد یا نظام معنایی خود را به نظامی مفهومی تبدیل کند و عقلانیت مخصوص به خود را خلق کند. اینجاست که فلسفۀ مخصوص به یک فرهنگ به‌‌وجود می‌‌آید و فرهنگ، فرموله شده و صورت‌‌بندی پیدا می‌‌کند. این فرایند، موجب بالندگی درونی یک فرهنگ خواهد شد...»

نظرات کاربران

Hemmat
۱۳۹۵/۰۳/۰۱

دکتر فیاض در این کتاب که مجموعه چندین مقاله کوتاه و بلند در موضوعات مختلف اجتماعی است ؛ دغدغه های فرهنگی خود را آشکار ساخته و به بررسی روابط موضوعات مختلف و مورد بررسی خود در فرهنگ جامعه و در

- بیشتر
کاربر ۱۴۸۷۷۵۴
۱۴۰۰/۱۱/۲۴

چه کتاب خوبی بود

حسین رضا
۱۳۹۹/۰۹/۱۲

متن موشکافانه بر اساس مبانی دقیق

مصطفی
۱۳۹۷/۱۰/۰۷

کتاب خیلی گیج کنده است نمی دونم شاید اطلاعات نوشته هایی کتاب برایم من گم است

amin
۱۳۹۶/۰۹/۰۹

این کتاب به نوعی یک متن شبه علمی است‌. جملاتی زیادی در این کتاب بدون ارائه سند مطرح شده است و نکات متناقض در صفحات آن موج می زند.‌ کتاب پر از مغالطات و نقیض گویی است.‌ منطق سستی دارد

- بیشتر
....
۱۳۹۵/۰۱/۲۰

از هر دری سخنی اما نگاهِ جان‌دارِ متفاوت

Nima Hamdan
۱۳۹۸/۰۵/۲۱

بیشتر شبیه به سخنرانی بر روی منبر، بدون پشتوانه علمی، فرهنگی، ناراضی از جامعه، به شدت در پی عقب نگاهداشتن جامعه از دنیای امروز، و با نگاهی جانبدارانه نسبت به ضد غرب، تمام مشکلات جامعه را بر دوش فرهنگ غرب

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۴)
برهنگی در غرب، بی‌رغبتی جنسی را برای غربی‌ها به ارمغان آورد؛ چراکه برهنگی سبب تحریک انسان، در سنین اولیهٔ بلوغ، به‌طرف عمل جنسی می‌شود؛ ولی درنهایت به سردمزاجی جنسی می‌گراید. زیرا اِسراف جنسی در دوران بلوغ، به بی‌رغبتی جنسی در سنین بالاتر منتهی می‌شود، مگرآنکه کالاهای رغبت‌زای جنسی، مانند الکل یا قرص‌های نشاط‌آور جنسی، به میدان بیاید که باز در درازمدت سبب بی‌رغبتی جنسی بیشتر خواهد شد. حال، اگر غریزهٔ جنسی که امری نشاط‌آور در زندگی است، به رکود کشانده شود، بنیاد خانواده به سستی می‌گراید و فحشا جای آن را پر می‌کند. درنتیجه، افسردگی فردی که همچون طاعونِ عصر در غرب مطرح شده، بر افراد حاکم می‌شود. پس برهنگی، بر افسردگی جنسی در غرب و رکود روحی‌روانی افراد افزوده است.
وحید
حجاب در اسلام، برای حفظ نشاط جنسی است؛ زیرا تخیل جنسی را تحریک می‌کند و موجب معنادارشدن مسئلهٔ جنسی می‌شود. اسلام به‌شدّت بر طبیعت جنسی تأکید می‌کند و انسان کاملِ خود را نه فقط در معنویت انسان کامل، بلکه در مسائل دنیوی و جنسی او می‌داند؛ زیرا نکاح و عمل جنسی از ویژگی‌های انسان کامل در اسلام است و هرکس از این سنت روی برگرداند، مسلمان نیست. پس، انسان کامل در اسلام، الگوی جامع و کامل انسان در دنیا و آخرت و ازجمله در زمینهٔ مسئلهٔ جنسی است که باید از آن پیروی شود.
وحید
اگر فلسفه، وارداتی یا تحمیلی باشد، موجب شکل‌گیری نوعی بازتولید کاذب فرهنگی می‌شود که درنتیجهٔ آن خودآگاهی دروغین فرهنگی تولید می‌شود. این پدیده، موجب بیگانگی فرهنگی شده و باعث می‌شود که بیگانه‌گرایی فرهنگی در یک کشور ریشه‌دار شود و تاریخ فرهنگی آن کشور را شکل دهد. مانند آنچه از مشروطه تا به حال برای بازتولید فلسفی غرب در ایران رخ داده و اوج آن توسط محمّدعلی فروغی صورت گرفته است. اگر به مقدمه‌های فروغی در کتاب سیر حکمت در اروپا مراجعه کنید، به این مطلب پی خواهید برد.
وحید
در دورهٔ پهلوی دوم، رواج استفاده از کلمات فرنگی در افواه، نام‌گذاری لاتین بر فروشگاه‌ها و... باعث شد غرب‌زدگی به‌صورت نوعی جلوه‌فروشی نخ‌نما درآید
وحید
در چنین فضایی، میل به تقلید در ایران گسترش یافت؛ به‌گونه‌ای که عناصر داخلی تحقیر شدند و مدارس بومی کم‌وبیش به بهانهٔ پیشرفت تعطیل شدند. می‌توان شاخص این خودویرانگری را به گفتهٔ دکتر شریعتی، تأسیس دارالفنون درمقابل مدرسهٔ مَروی دانست. مدرسهٔ مروی محمِل سنت‌های طبی، هنری، ادبی، نجوم، تاحدی فیزیک و از همه مهم‌تر فلسفهٔ ایرانی بود. اساتیدی همچون زنوزی و میرزاابوالحسن جلوه و شعرانی، کسانی بودند که در همان زمان رساله‌هایی در نقد «امانوئل کانت» نوشتند. به این رساله‌ها، از ابتدا بی‌توجهی شد و حتی امروز هم کسی کمر همّت به احیای آن‌ها نمی‌بندد. دارالفنون به شبیه‌سازی‌هایی علیل و ناقص علاقه داشت که در آن شکوفایی نبود؛ بلکه به وابستگی استمرار می‌بخشید، تاجایی‌که دانشگاه‌های ما، هنوز بعد از صدوپنجاه‌سال سابقه، در حسرت ایرانی‌شدن می‌سوزند. هنوز اشرافیت سیاسی غرب‌زده، در دانشگاه‌ها بازسازی می‌شود. ما به جای کسی مانند «جلوه» که کانت را نقد می‌کرد، کتاب‌های فراوانی در توصیف متفکران غربی به‌دست داده‌ایم و حتی از ترجمهٔ کتاب‌های اصلی ایشان امتناع کرده‌ایم. این موضوع، خود نشانه‌ای از غرب‌زدگی است.
وحید
ملکهٔ انگلستان در سفر دوم ناصرالدین‌شاه، وی را به حضور نپذیرفت. شاه، برای دورماندن از چنین تحقیری، دست به دامان «سرجان ملکم خان» شد. او نیز درمقابل انحصار امتیاز قماربازی و لاتاری را طلب کرد و از همین طریق، نفوذ درخورِ توجهی به‌دست آورد. وی بعدها در گسترش اندیشه‌های منتهی به مشروطه، نقش بسیاری بر عهده داشت که پیداست در تعاملی منفی با مشروطهٔ مشروعه قرار داشت. این شور و شیفتگی فقط گریبان‌گیر شاه نبود. به قول فوزیه در کتاب سه سال در دربار ایران: «مسابقه‌ای میان خانواده‌های سلطنتی برپا شده بود، به‌طوری‌که یکی از همسران شاه، حاضر نشد چشم بیمار خویش را همین‌جا در ایران معالجه کند و اصرار داشت به اتریش برود. سرانجام، حتی مسافرت به خارجه نیز مفید نیفتاد و وی کور شد. گویی وضع او استعاره‌ای از احوال ایرانیانی بود که بعدها بر سر ازخودبیگانگی، قوهٔ بینایی از کف دادند.»
وحید
معنویت از جنسیت جدا نیست و حجاب، بدون آنکه به سستی و لهوولعب دچار شود، با حفظ کرامت انسانی، سبب رشد انگیزه جنسی و نشاط در جامعه اسلامی می‌شود.
وحید
حجاب، فرهنگی است که سبب گرم‌شدن غریزهٔ جنسی در جامعه و هدایت ارضای آن در قالب خانواده می‌شود. به‌همین‌دلیل، امروزه شرق به‌علّت محورقراردادن ارضای جنسی و حجاب، جنسی‌تر از غرب شده است
وحید
از دیدگاه نویسنده، نبرد فکری آینده، بین دو قشر خاص خواهد بود. ازطرفی، کسانی‌که به‌دنبال تولید ایرانی‌بودن با ساختار مردم‌گرایانه و در قالب ولایت فقیه هستند و مایلند سنت‌های اسلامی را در دنیای جدید و بدون حذف ویژگی ایرانی‌بودن احیا کنند و درمقابل، نوعی اشرافیت سیاسی که چهرهٔ جدیدش نوعی لیبرالیسم تصوف‌گراست؛ ترکیبی از بازار آزاد سرمایه در قالب عرفانی بدون فقه که با عقلانیت ایرانی معارض است.
وحید
۹. زندگی‌محوری شرق درمقابلِ غرب، عرفان را در محوریت قرار می‌داد و الههٔ عرفانی ایرانی که از تجلّی‌های خداوند مهر بود؛ یعنی آناهیتا، الههٔ آب بود و آب مظهر حیات بود. زندگی‌محوری آب، عرفان را خلق کرد و ایران اشراقی و عرفانی را شکل داد؛ ولی با تحوّل دینی در ایران و آمدن زرتشت، الههٔ ایرانی نیز عوض شد و آتش، مظهر ایران شد. از اینجا بود که فلسفه خلق شد. ۱۰. الههٔ آتش، برعکس آب، فصل‌آفرین است. فلسفه نیز فصل‌آفرین است. به‌عبارت دیگر، تمایزیابی مفاهیم در پناه آتش و نور اوج می‌گیرد. بنابراین، زرتشت بنیان‌گذار فلسفه شد. نیچه نیز در کتاب چنین گفت زرتشت به این نکتهٔ مهم اشاره می‌کند. در یونان نیز برای ایجاد فلسفه، پرومته، الههٔ یونانی، از زئوس آتش را دزدید و فلسفه را به‌وجود آورد.
وحید

حجم

۱۱۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

حجم

۱۱۶٫۷ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۸ صفحه

قیمت:
۸,۰۰۰
تومان