دانلود و خرید کتاب نامه امام صادق به شیعیان محمدباقر انصاری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب نامه امام صادق به شیعیان

کتاب نامه امام صادق به شیعیان گردآوری‌شده توسط محمدباقر انصاری است و انتشارات دلیل ما آن را منتشر کرده است. این کتابْ دستورالعمل اعتقادی اخلاقی شیعه است.

درباره کتاب نامه امام صادق به شیعیان

اگر از حضرت امام صادق علیه‌السلام می‌خواستیم برای ما نامه‌ای بنویسند و طی آن دستورالعمل زندگی را به ما بیاموزند، چه می‌کردیم؟

نامه‌ای به دست ما رسیده است که باید در خانه هر شیعه‌ای حضور یابد و سرمشق زندگی باشد. این نامه را حضرت جعفر بن محمد (علیه السلام) تفضل فرموده و دست بر قلم برده و نگاشته‌ای سراسر موعظه را همچون پدری مهربان برای فرزندانش نوشته و برایشان فرستاده است.

نامهٔ امام مخاطب عام دارد و همهٔ شیعیان با هر درجه از علم و معرفت باید آن را بخوانند؛ حضرت گاهی به مطالب اخلاقی می‌پردازند و گاهی وارد مباحث اعتقادی می‌شوند. در فرازی حقوق اجتماعی را مطرح می‌فرمایند و در فرازی دیگر به عبادات سفارش می‌کنند و گاهی کلیاتی از مبانی اسلام را بیان می‌فرمایند.

هر جمله آن یک کتاب شرح لازم دارد و ترتیب جملات و ورود و خروج امام علیه‌السلام به مطلب محتاج به ساعت‌ها دقت و تأمل است. اهمیت و تأثیر دستورهای حضرت در زندگی فردی و اجتماعی نیز کتاب دیگری لازم دارد و دستورهای عبادی و سیاسی آن نیاز به شرح دارد. گنجینه‌ای از معارف و اخلاقیات است که اگر فقط جملاتی از آن سر لوحهٔ زندگی شیعیان قرار گیرد، امت وسط دارای مدینه فاضله در همین دنیا تشکیل می‌شود.

خواندن کتاب نامه امام صادق به شیعیان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به همهٔ شیعیان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب نامه امام صادق به شیعیان

«خواسته‌های امام علیه‌السلام درباره نامه

امام علیه‌السلام با دلسوزی تمام این نامه را نوشته و آن را «ادب نامه اهل بیت علیهم‌السلام» اعلام کرده و فرموده‌اند: «هَذَا أَدَبُنَا أَدَبُ اللّه‌».

سپس از شیعیان شش درخواست کرده‌اند، که درباره این نامه مراعات کنند:

۱. به محتوای آن ایمان داشته باشند.

۲. در آن دقت کنند و مطالب آن را بین خود مورد مذاکره قرار دهند.

۳. بدان عمل کنند تا آثار آن را در زندگی خود نشان دهند.

۴. از آن نسخه برداری کنند و آن را به دست یکدیگر برسانند.

۵. هر از چند گاه بدان مراجعه کنند و بار دیگر آن را مطالعه کنند و آن را به فراموشی نسپارند.

۶. مبادا آنچه به صرفه آنهاست عمل کنند، و آنچه با هواهای نفسانی موافق نیست کنار گذارند!

***

نامه امام علیه‌السلام بر روی چشم

شیعیان آن عصر به خوبی قدر چنین نعمتی را دانستند، و خواسته‌های امامشان درباره این نامه را به صورت جدی به اجرا گذاشتند. تا آنجا که این نامه را در جانمازهای خود در خانه‌هایشان گذاشته بودند، و وقتی از نماز فراغت می‌یافتند آن را مطالعه می‌کردند.

اکنون نوبت ماست که بار دیگر پاکت این نامه اماممان را باز گشایی نماییم، و آن را بر سر و چشم خود بگذاریم، و این پیام پدرانه را با اشک شوق بخوانیم، و با تمام وجود آماده عمل بدان شویم.

***

از وقار تا حیا

آنچه همه صالحان عالم دستور العمل قرار داده‌اند مشابهت کاملی با یکدیگر دارد؛ چه نیکی‌هایی که باید عملی شود و چه بدی‌هایی که باید اجتناب گردد. حضرت صادق علیه‌السلام در این باره می‌فرمایند:

وعَلَیکمْ بِالدَّعَةِ والْوَقَارِ والسَّکینَةِ. وعَلَیکمْ بِالْحَیاءِ والتَّنَزُّه عَمَّا تَنَزَّه عَنْه الصَّالِحُونَ قَبْلَکمْ.

بر شما باد بر آرامش و وقار و سکون، و بر شما باد بر شرم و حیا، و از آنچه مردمان شایسته پیش از شما دوری کرده‌اند شما هم دوری کنید.»

نظرات کاربران

بهزاد
۱۳۹۵/۱۱/۱۳

من سعی کردم هر روز بعد از نماز صبح قسمت کوچیکی از نامه رو بخونم و به جملات عربی و ترجمه فارسی جملات توجه کنم و باعث شد چیزهایی برای اولین بار دستگیرم بشه: اگر میخواید بدونید دقیقا چه رفتاری نسبت

- بیشتر
قیصر
۱۳۹۷/۰۴/۱۷

شهادت رییس مذهب و ششمین اختر آسمان امامت و ولایت، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را خدمت دوستان عزیز تسلیت عرض میکنم ان شاء الله با مطالعه این کتاب مفید و عمل به آن ، همگی از شیعیان و محبین

- بیشتر
ای که مرا خوانده ای ،راه نشانم بده
۱۳۹۷/۰۸/۲۹

کتاب خوبی بود و راه های بیشتر لذت بردن و بیشتر بندگی کردن یاد می ده و اهمیت بعضی از موضوع ها رو روشن می کنه

Neda.R.R
۱۳۹۹/۰۴/۲۹

جان عالم به فدای شما!! کاش توفیق عمل داشته باشیم.

S
۱۳۹۵/۱۰/۰۷

آیا میدانستید امام صادق علیه السلام نامه ای به شیعیان نوشته بودند و شیعیان زمان ایشان این نامه را در جایگاه نمازشان قرار داده و بعد از نماز توصیه های حضرت را میخواندند زیرا حضرت مداومت به خواندن وعمل به

- بیشتر
مستاجر
۱۳۹۸/۱۱/۰۴

35- ممنون. (آیینه ی صداقت رو بیشتر دوست داشتم.)

hraeisi
۱۳۹۸/۰۴/۲۵

عالی بود و بسیار کاربردی و قابل تامل

𝐑𝐄𝐙𝐀
۱۳۹۵/۰۳/۲۷

کلا نمیدونم این طاقچه چرا کتاب های مذهبی نمیذاره...اگه بذاره همه میخرن...

f_altaha
۱۳۹۸/۰۳/۱۰

حتما مطالعه شود

حیدر حیدری
۱۳۹۵/۰۶/۳۱

عالی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۲۴۵)
مؤمن به خیرخواهیِ خدا نسبت به خود ایمان دارد.
حکیمی
یا رب! کمکم کن!
ــسیّدحجّتـــ
خودتان را در دنیا بر بلا شکیبا سازید
مستاجر
مبادا زبانتان را به گفتار دروغ و تهمت و گناه و دشمنی آلوده سازید
مستاجر
بر شما باد بر آرامش و وقار و سکون، و بر شما باد بر شرم و حیا، و از آنچه مردمان شایسته پیش از شما دوری کرده‌اند شما هم دوری کنید.
mohammadrs
«ظاهر گناه و باطن آن را ترک کنید
|قافیه باران|
رضای الهی با اطاعت از فرستادگان خدا یعنی پیامبر و امامان علیهم‌السلام به دست می‌آید، و هر کس این پایه را نداشته باشد نوبت به شفاعت او نمی‌رسد.
مادربزرگ علی💝
خدای تعالی شما را به داشتن حقیقت گرامی داشته، و شما را به راه حق بصیرت داده، ولی آنان را شایسته آن ندانسته است.
فاطمه
شیعیان آن عصر به خوبی قدر چنین نعمتی را دانستند، و خواسته‌های امامشان درباره این نامه را به صورت جدی به اجرا گذاشتند. تا آنجا که این نامه را در جانمازهای خود در خانه‌هایشان گذاشته بودند، و وقتی از نماز فراغت می‌یافتند آن را مطالعه می‌کردند. اکنون نوبت ماست که بار دیگر پاکت این نامه اماممان را باز گشایی نماییم، و آن را بر سر و چشم خود بگذاریم، و این پیام پدرانه را با اشک شوق بخوانیم، و با تمام وجود آماده عمل بدان شویم.
سلام بر مهدی «عج»
هر کس دوست دارد خدا را دیدار کند در حالی که به راستی و حقیقت مؤمن باشد، باید خدا و رسول را و آنان که ایمان آورده‌اند را دوست داشته باشد و به درگاه خدا از دشمنان ایشان بیزاری جوید، و در برابر آنچه از فضیلت و برتری آنها به او می‌رسد تسلیم گردد، زیرا درک فضل آنان را نکند فرشته مقربی و نه پیامبر مرسلی و نه پایین‌تر از آنها. مگر نشنیده‌اید آنچه را خدا در فضیلت پیروان با ایمان ائمه هدی علیهم‌السلام فرموده: «اینان با کسانی هستند که خدا موهبتشان داده از پیامبران و صدیقین و شهیدان و صالحین، و چه نیکو رفیقانی هستند». این است یکی از وجوه فضیلت پیروان امامان تا چه رسد به خود ایشان و فضیلتی که دارند.
S

حجم

۹۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

حجم

۹۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۴

تعداد صفحه‌ها

۶۴ صفحه

قیمت:
۱۵,۰۰۰
تومان