دانلود و خرید کتاب فضیلت خودخواهی آین رند ترجمه پارسا بامشادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب فضیلت خودخواهی اثر پارسا بامشادی

کتاب فضیلت خودخواهی

نویسنده:آین رند
امتیاز:
۳.۹از ۱۲ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب فضیلت خودخواهی

«فضیلت خودخواهی» نوشته آین رَند و ناتانیل براندن، برداشتی تازه از مفهوم خودخواهی است. عنوان این کتاب شاید پرسش‌هایی را در ذهن خواننده برانگیزد. پرسش‌هایی نظیر این که «چرا از واژهٔ خودخواهی بع عنوان فضیلت یاد شده، در حالی که بسیاری از افراد از این واژه برداشتی دارند که متفاوت از برداشت معمول است. آین رند در پاسخ به این سوال می‌گوید: «به این دلیل که این واژه شما را می‌ترساند». برخی هم پرسش بالا را ندارند اما نمی‌توانند این عنوان را هضم کنند یا نمی‌توانند مسئلهٔ اخلاقی اصلی نهفته در این واژه را بشناسند. آین رند می‌گوید خودخواهی به تنهایی بار معنایی منفی ندارد بلکه این واژه بیانگر یک «بستهٔ رفتاری» عقلانی است که تاکنون بیش از هر عامل دیگری در رشد اخلاقی انسان نقش داشته است و در کاربردهای رایج، معنای این واژه با شرّ و بدی همراه شده است. کتاب آین رند شامل مقالاتی درباره آن‌دسته از موضوعات اخلاقی است که که تحت تاثیر تفکر دیگرخواهی دچار آشفتگی و سردرگمی شده‌اند یا به عبارتی نادیده گرفته شده‌ند. مسایلی مانند تضاد میان منافع انسان‌ها، حق ایستایی و سکون، حقوق فردی. آین رند رمان‌نویس، فیلسوف نمایش‌نامه نویس روسی-امریکایی است که «سرچشمه» و «اطلس شوریده پرفروش‌ترین و مشهورترین رمان‌های اویند. این رمان‌ها در کنار موضوعات رمانتیک شامل نظریه فلسفی و اخلاقی منحصربه‌فردی هستند که این رند آن را «عینیت‌گرایین می‌نامد. آثار او تاثیری شگرف در عرصه عقلانیت در جهان گذاشته است و نظریه اخلاقی جدید او یعنی اخلاق مبتنی بر خودکامی خردمندانه، اخلاق‌های مبتنی بر دیگرخواهی و جمع‌گرایی روزگار معاصر را به چالش کشیده است. آین‌رند عینیت گرایی خود را «فلسفه برای زندگی در زمین» توصیف کرده که برپایه واقعیت زندگی و با هدف تعریف طبیعت انسان و طبیعت جهانی که در آن به‌سر می‌بریم استوار است.

نظرات کاربران

Ali
۱۳۹۸/۱۰/۲۳

"کسانی این کتاب را نمی خوانند ک این فضیلت،یعنی خودخواهی عقلانی آن ها را میترساند" آیین رند _ آیین رند،اندیشه ای بود که به خودخواهی رسمیت بخشید و به عنوان مفهوم"فرد_گرایی_عقلانی_" تحولی عظیم در اخلاق و مفاهیم اخلاق در غرب داشته و

- بیشتر
پروا
۱۴۰۲/۱۰/۱۵

فلسفۀ عینیت گرایی را می توان انقلابی مهم در میان نظریه های اخلاقی دانست.مبنای عینیت گرایی «فرد» است و خودخواهی به عنوان فضیلتی مطرح می شود که بنای اخلاقی فلسفۀ «آین رند» بر آن بنا می گردد.شاید مطالعۀ این کتاب

- بیشتر
حسین
۱۳۹۸/۰۶/۲۳

قیمت پرداخت با قیمتی که نوشته تفاوت داره

MoonShadow
۱۴۰۳/۰۱/۰۵

به شدت پیشنهاد میشه و به شدت برای جامعه ما لازمه

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷۷)
اگر بپذیریم که آن معنایی که من از واژهٔ خودخواهی برداشت می‌کنم با معنای رایج و متعارف آن متفاوت است آنگاه یکی از بدترین اتهام‌هایی که متوجه دگرخواهی می‌شود همین است؛ یعنی دگرخواهی هیچ جایگاهی برای مفهوم احترام به خود و حمایت از خود قائل نیست، به این معنا که آدمی باید با تلاش خود زندگیش را حفظ کند و نه خود را قربانی کند و نه کس دیگر را.
Anahid
امروزه حکومت به جای آنکه محافظ حقوق افراد باشد، در حال تبدیل شدن به خطرناک‌ترین متجاوز به حقوق افراد است
khatere
آنچه گفته شد هشداری در برابر گونه‌ای از «خودخواهی نیچه‌ای» است که در واقع محصول اخلاق مبتنی دگرخواهی بوده و روی دیگر سکهٔ دگرخواهی به شمار می‌آید: انسانی که بر این باور است که عمل خوب، جدای از ماهیت آن، عملی است که در راستای منافع و علایق شخصی انجام گیرد یعنی همان گونه که ارضای تمایلات غیرعقلانی دیگران معیاری برای ارزش اخلاقی نیست، ارضای تمایلات خود شخص نیز معیاری برای ارزش‌های اخلاقی به حساب نمی‌آید. اخلاق به معنای مخالفت با خواسته‌ها و تمایلات نیست (بنگرید به مقاله‌های آقای براندن که در فصل‌های «فردگرایی دروغین» و «آیا همه خودخواه نیستند؟» همین کتاب آمده است).
Anahid
حکومت به صورت بالقوه، خطرناکترین تهدید برای حقوق انسان است زیرا انحصار قانونی استفاده از نیروی فیزیکی و زور برعلیه قربانیان بی‌دفاع و بی‌سلاح در اختیار اوست. هنگامی که یک حکومت از حقوق نامحدود برخوردار شود به خطرناکترین دشمن بشر تبدیل می‌گردد.
پروا
چهار ویژگی را می‌توان نام برد که بدون تردید می‌توان یک کشور دیکتاتوری را با آنها شناخت: حاکمیت یک حزب، اجرای احکام بدون محاکمه یا با محاکمهٔ صوری برای مخالفان سیاسی، ملی کردن یا سلب مالکیت از دارایی‌های شخصی، سانسور.
khatere
خودخواهی انسانی که در مبارزه برای آزادی در صورت لزوم مرگ را اختیار می‌کند در این حقیقت نهفته است که او نمی‌خواهد در جهانی زندگی کند که نتواند در آن براساس اندیشه و قضاوت خویش عمل نماید، یعنی در جهانی که شرایط زندگی انسانی برای او وجود ندارد.
khatere
سه ارزش زیربنایی در اخلاق عینیت‌گرا، یعنی سه ارزشی که در کنار هم سبب تحقق ارزش نهایی آدمی که همانا زندگی و حیات اوست می‌گردد، عبارتند از: تعقل، هدف، عزت نفس؛ که فضیلت‌های متناظر با این سه ارزش به‌ترتیب عبارتند از: عقلانیت، مولد بودن، سرافرازی (افتخار).
Anahid
اگر برخی از آدمیان بکوشند با درنده‌خویی، غارتگری، دزدی، نیرنگ‌بازی یا به بردگی کشیدن انسان‌های مولد بقای خود را حفظ نمایند همچنان می‌توان گفت که بقای آنها توسط قربانیانشان ممکن می‌شود، قربانیانی که می‌اندیشند و کالاهایی را تولید می‌کنند که این غارتگران آنها را به یغما می‌برند. این غارتگران انگل‌هایی هستند که نمی‌توانند بقای خود را حفظ کنند و حیات آنها وابسته به نابودی کسانی است که می‌توانند بقای خود را حفظ نمایند؛ یعنی کسانی که رفتار و کردارشان در راستای منافع بشر است.
Anahid
اگر بپذیریم که آن معنایی که من از واژهٔ خودخواهی برداشت می‌کنم با معنای رایج و متعارف آن متفاوت است آنگاه یکی از بدترین اتهام‌هایی که متوجه دگرخواهی می‌شود همین است؛ یعنی دگرخواهی هیچ جایگاهی برای مفهوم احترام به خود و حمایت از خود قائل نیست، به این معنا که آدمی باید با تلاش خود زندگیش را حفظ کند و نه خود را قربانی کند و نه کس دیگر را.
Anahid
فرد سنت‌پذیر کسی است که می‌گوید: «هر چیزی که دیگران به آن باور داشته باشند، درست است»، ولی انسان فردگرا کسی نیست که بگوید: «هرچه باور خودم باشد همان درست است».
پروا

حجم

۱۸۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۱۱ صفحه

حجم

۱۸۲٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۲۱۱ صفحه

قیمت:
۵۰,۰۰۰
تومان