دانلود و خرید کتاب روزی روزگاری فوتبال (فوتبال و جامعه‌شناسی) حمیدرضا صدر
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب روزی روزگاری فوتبال (فوتبال و جامعه‌شناسی) اثر حمیدرضا صدر

کتاب روزی روزگاری فوتبال (فوتبال و جامعه‌شناسی)

معرفی کتاب روزی روزگاری فوتبال (فوتبال و جامعه‌شناسی)

کتاب علم علیه شانس نوشته مارک تواین است و با ترجمه جذاب علی مسعودی‌نیا در انتشارات چشمه منتشر شده است.

درباره کتاب علم علیه شانس

مارک تواین بزرگ را در ایران با داستان‌های بلندش می‌شناسند. هاکلبری فین، تام سایر، شاهزاده و گدا. کمتر کسی است که داستان‌های کوتاه این نویسنده را معرفی کرده و یا حتی خوانده باشد.

علی مسعودی‌نیا در این اثر برای علاقه‌مندان به داستان های کوتاه مجموعه‌ای از داستان‌های طنز کوتاه مارک تواین را با نام علم علیه شانس گرداورده است. این اثر دو بخش دارد که در یک بخش روایت خاطرات آدم و حوا را می‌خوانید و در بخش دیگر داستان‌های کوتاه دیگر.

بخش آدم و حوای کتاب داستان‌های فکاهی کوتاهی بوده که تواین برای روزنامه‌ها تحت عنوان «یادداشت‌های روزانه آدم» و «خاطرات حوا» می‌نوشته است.

تواین در حقیقت به شکلی کنایی نشان می‌دهد که از بدو حیات بشر این دو جنس، دو نگاه متفاوت به دنیای پیرامون خود داشته‌اند و در شیوه تجربه‌اندوزی و تفسیر دنیا از شگردهایی متمایز بهره می‌بردند. اما در عین حال کنار هم و مکمل یکدیگر بودند و هر یک کمبود‌های جنس دیگر را جبران می‌کردند و به همین دلیل این رابطه از ابتدای تاریخ تاکنون دوام آورده است.

در دیگر داستان‌های این مجموعه نیز طنز موقعیت جریان دارد و بیشتر روایات‌ براساس طنز موقعیت شکل گرفته‌اند. نقد مناسبات دنیای صنعتی و مدرن از عمده ویژگی‌های روایت‌های طنز مارک تواین در این اثر است.

خواندن کتاب علم علیه شانس را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به ادبیات داستانی پیشنهاد می‌کنیم.

درباره مارک تواین

ساموئل لنگهورن کلمنز، که او را بیشتر با نام هنری مارک تواین می‌شناسیم، نویسنده‌ آمریکایی است. ویلیام فاکنر او را پدر ادبیات آمریکا می‌داند. مارک تواین در ۳۰ نوامبر ۱۸۳۵ در فلوریدا متولد شده و در ۲۱ آپریل ۱۹۱۰ از دنیا رفت. او آثار بسیاری را نوشته است که همه به زبان‌های مختلف دنیا از جمله فارسی هم ترجمه شده‌اند و مهم‌ترین آن‌ها ماجراهای تام سایر، جزیره‌ی گنج و ماجرای هاکلبری فین است.

مارک تواین در سال‌های پایانی عمر خود با افسردگی ناشی از مرگ نزدیکانش دست و پنجه نرم می‌کرد و می‌گفت که با آمدن ستاره دنباله‌دار هالی به دنیا آمده و با دیده شدن دوباره آن از دنیا خواهد رفت. این پیش‌بینی او درست از آب درآمد و در سال ۱۹۱۰ یک روز پس از ظاهر شدن دوباره ستاره دنباله‌دار هالی، بر اثر حمله قلبی درگذشت.

بخشی از کتاب علم علیه شانس

«با من حرف نزن مورتیمر. تو خوب می‌دونی که وقتی همچین رعدوبرقی می‌زنه هیچ‌جا به اندازهٔ تخت‌خواب خطرناک نیست. این رو توی همهٔ کتاب‌ها نوشته‌اند؛ اون وقت تو هنوز اون‌جا دراز کشیدی، از عمد می‌خوای خودت رو تلف کنی، اون هم خدا می‌دونه که واسهٔ چی، لابد واسهٔ این‌که همه‌ش بحث کنی و بحث کنی و بحث کنی و...»

«شلوغش نکن اوانجلاین. من که الان توی تخت‌خواب نیستم، من الان...»

(با درخشش ناگهانی برق و در پی آن جیغ وحشت‌زدهٔ خانم مک‌ویلیامز و صدای مهیب برق، این جمله ناتمام ماند.)

«بفرما! می‌بینی؟ این هم نتیجه‌ش. وای مورتیمر، توی همچین وضعیتی چه‌طور می‌تونی این‌قدر بی‌خیال و بی‌مسئولیت باشی و یک‌کاره وایسی به من فحش بدی؟»

«من کِی فحش دادم؟ بعد هم این رعدوبرق نتیجهٔ حرف من نبود، حتا اگه من یک کلمه هم نمی‌گفتم باز نتیجه همین بود. خودت هم این رو خوب می‌دونی اوانجلاین یا دست‌کم باید بدونی که وقتی فضای جَو پُر از بار الکتریکی می‌شه...»

«آره... آره... همین‌طوری وایسا و با من بحث کن و بحث کن و بحث کن! اصلاً نمی‌فهمم چه‌طور می‌تونی این رفتار رو با من داشته باشی، اون هم وقتی که می‌دونی این خونه میلهٔ برق‌گیر نداره و زن و بچهٔ فلک‌زدهٔ تو ول شده‌ن به امان خدا. داری چی‌کار می‌کنی الان؟ توی همچین وضعی داری کبریت روشن می‌کنی؟ پاک زده به سرت؟»

معرفی نویسنده
عکس حمیدرضا صدر
حمیدرضا صدر

حمیدرضا صدر چهره‌ای آشنا در دنیای فوتبال، سینما و ادبیات بود. کمتر کسی را می‌توان دید که به فوتبال علاقه‌مند باشد اما صدر را در مقام یک کارشناس فوتبال نشناسد. اغلب طرفداران سینما هم تحلیل‌های او را در نشریه «هفت» خوانده‌اند. افراد کتابخوان هم حتما یکی از آثار او را خوانده یا حداقل نامش را شنیده‌اند.

نظرات کاربران

هادی محمودی
۱۳۹۹/۰۴/۰۸

رفقا من معمولا نظر نمیدم در مورد کتاب ها و بیشتر از نظرات بقیه استفاده میکنم اما وقتی دیدم کتاب به این جذابیت و عظمت بدون نظر و وارسی مونده بم برخورد و احساس دین و وظیفه کردم که بگم

- بیشتر
omid.z
۱۳۹۷/۰۴/۲۰

کتاب جالبیه ولی کاش قیمتش یکم پایین تر بود

مهدی روزبه
۱۴۰۰/۰۴/۲۶

روح استاد صدر عزیز شاد. واقعاً دردناک بود برای من... 🥺

عبدالجواد
۱۳۹۹/۰۱/۲۶

عالی بود

علی حسینی
۱۴۰۱/۰۳/۰۱

کتابو میخوندم انگار مرحوم صدر داشت باهام حرف می‌زد، برای فوتبالی‌ها وغیر فوتبالی ها جذابه چون نگاه جامعه شناسانه و جغرافیایی و تاریخی داره

mahdi2006
۱۴۰۰/۰۵/۱۰

خیلی کتاب قشنگیه

RezaShahi
۱۴۰۱/۰۹/۳۰

راجع به محتوا و متن کتاب صحبتی ندارم، نیازی به تعریف بنده ندارد. اما نقدی که دارم مربوط به تبدیل نسخه چاپی این کتاب به الکترونیک است، چون غلط‌های نگارشی و جمله‌بندی‌های اشتباه در این نسخه به چشم می‌خورد. که مطمئن

- بیشتر
zahra_gharnein
۱۴۰۰/۰۶/۰۸

کتاب در مورد تاریخچه شکل گیری فوتبال در جوامع مختلف و تاثیرگزاری فوتبال بر آنهاست . بعضی از فصل های کتاب حوصله زیادی احتیاج داشت و باید عاشق فوتبال میبودی که میفهمیدی و ازش لذت میبردی اما در مجموع اطلاعات خیلی

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۴)
وقتی کرهٔ شمالی بی‌نام و نشان از اردوگاه کمونیسم در مرحلهٔ مقدماتی با دوندگی تمام‌نشدنی و نمایشی نامتعارفی با یک گل، میلیونرهای ایتالیایی را شکست داد، چپگراها در اوج جنگ سرد از ته دل خندیدند. لاجوردی‌پوش‌ها هم به خانه بازگشتند تا با تخم‌مرغ‌ها و گوجه‌فرنگی‌های گندیده مورد استقبال قرار بگیرند. عنوان توفان زرد بر کرهٔ شمالی باقی ماند تا چند سال بعد تیم ایران، کرهٔ شمالی را در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ به زانو درآورد و بر توفان زرد خط بطلان بکشد.
kafeil
رفقای سرخ و سیاه‌پوش میلانی، بیایید در این روزهای تیره دست در دست یکدیگر دهیم. رفقا، ما عازم ستیز هستیم، عازم جنگ؛ خون روی سکوها، روی جایگاه‌ها موج می‌زند؛ ما را اسیر کرده‌اند ولی هنوز مغلوب نشده‌ایم. امروز، زمان انتقام است، زمان مبارزه...
هادی محمودی
رویارویی شاهین و تاج، برای خیلی‌ها مقابلهٔ دو رویکرد و دو تفکر متفاوت بود. نبرد مبارزهٔ یک معلم دوست‌داشتنی (اکرامی) با یک نظامی زورگو (خسروانی)
zahra.k6
«آن سفرکرده که صد قافله دل همره اوست...».
zahra.k6
درگذر ایام به‌نظر رسید با افسانهٔ دیو و پری روبه‌رو هستیم. با افسانه‌ای که در آن شاهینی‌ها زمینی و متعلق به مردم کوچه و بازار بودند و تاجی‌ها خارجی و از آنِ بزرگان
zahra.k6
. برای آن‌ها، قومیت کُرد، جرم، اهانت و خفتی حقارت‌آمیز دارد و کردها مترادف با وحشی‌ها هستند. به‌همین‌دلیل، هرچند ترک‌ها با اصرار خود را اروپایی قلمداد می‌کنند، اما تعصبات دیرآشنایی گریبان‌شان را چسبیده که راه رسیدن آن‌ها به اروپا را طولانی‌تر کرد.
هادی محمودی
«سیاست پا به فوتبال گذاشته یا فوتبال یا سیاست؟»
کاربر ۱۵۷۶۰۵۷
دریافتم قهرمان‌ها هم گریه می‌کنند و برخی بازنده‌ها از برنده‌ها بالاتر می‌ایستند. یاشین، سنگربان روس، شباهتی به ورزشکارها نداشت؛ کمی چاق بود، پابه‌سن‌گذاشته به‌نظر می‌رسید و بیشتر شبیه معلم‌ها بود، اما عنوان دروازه‌بان افسانه‌ای همهٔ دوران‌ها را گرفت.
کاربر ۲۳۴۰۸۱۶
کارناوال‌های چند هزار نفری برزیل مبتنی بر سامبا چشمان جهانیان را خیره کرد. این یادگار بردگان افریقایی، دورنمای کلان تاریخ فوتبال و حکایت سیاهان تشنهٔ آزادی بود.
هادی محمودی
سیاهان برزیلی به سیاه بودن‌شان اشراف دارند اما سعی می‌کنند خود را با تقسیم‌بندی‌های طبقاتی تعریف کرده و فاصله‌های نژادی را نادیده بگیرند، که وجه مارکسیستی دارد، بی آن که اکثر سیاهان طبقهٔ کارگر برزیل، مارکس را بشناسند و بدانند مارکسیسم چیست.
هادی محمودی

حجم

۴۴۱٫۱ کیلوبایت

حجم

۴۴۱٫۱ کیلوبایت

قیمت:
۹۲,۰۰۰
۴۶,۰۰۰
۵۰%
تومان