دانلود و خرید کتاب هزارتوی سعودی (روایتی از جامعه و حکومت عربستان سعودی) کارن‌الیوت هاوس ترجمه نگار باغبانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب هزارتوی سعودی (روایتی از جامعه و حکومت عربستان سعودی) اثر کارن‌الیوت هاوس

کتاب هزارتوی سعودی (روایتی از جامعه و حکومت عربستان سعودی)

انتشارات:نشر اسم
امتیاز:
۴.۱از ۱۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب هزارتوی سعودی (روایتی از جامعه و حکومت عربستان سعودی)

«هزار توی سعودی» نوشته کارن الیوت هاوس (-۱۹۴۷)، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی آمریکایی، روایتی از جامعه وحکومت عربستان سعودی است. الیوت هاوس که سابقه بردن جایزه پولیتزر به خاطر گزارش‌های بین‌المللی‌اش را در کارنامه دارد، سرویراستار وال‌استریت ژورنال نیز بوده است. هاوس ۳۵ سال جسته‌وگریخته با عربستان سروکار داشت اما پنج سال آخر این دوره را منحصرا روی عربستان کار کرده است. بارها به عربستان سفر کرده تا آرام و باطمأنینه لایه‌های فرهنگ، دین، تاریخ و جغرافیای عربستان را کنار بزند و اعماق جامعهٔ عربستان را ببیند. به قول خودش، تلاش کرده «زیر دشداشه‌های سفید و چادرهای مشکی، تنوع بزرگ و غنی جامعهٔ سعودی را کشف» کند. او از کف صحنه خبر می‌دهد. به لطف مصاحبه‌ها و سفرهای پی‌درپی‌اش، اطلاعات دست‌اولی از وجب‌به‌وجب عربستان می‌دهد. هم از ملک‌سلمان نقل‌قول می‌آورد و هم از کولی‌هایی که در بیابان‌های دورافتاده، از حق شهروندی عربستان محروم‌اند. هم با علمای سطح اول عربستان به بحث می‌نشیند و هم با زنانی که به دنبال حقوق ساده‌شان مثل رانندگی و داشتن شغل‌اند. هم به کاخ‌های محافظت‌شدهٔ شاهزاده‌ها سرک کشیده و هم به خانه‌های محقری که بعد از غروب آفتاب، تاریک و بی‌چراغ‌اند. هاوس یکی‌یکی بحران‌های عربستان سعودی را بررسی می‌کند و با داده‌های دست‌اول ما را با جوانب آن‌ها آشنا می‌کند. نشانمان می‌دهد که در این کشور عجیب، نرخ بیکاری سعودی‌ها بالاست اما شصت‌درصد کارها را کارگران خارجی انجام می‌دهند. نشانمان می‌دهد که در عربستان اقتصاد تک‌محصولی است و حالا تردیدهایی پیرامون میادین نفتی عربستان و توانایی‌اش در استخراج نفت ایجاد شده است. نشانمان می‌دهد که از یک‌سو وهابیتی که ضامن مشروعیت آل‌سعود است این کشور را تبدیل کرده به زایشگاه بنیادگرایی و تروریسم بین‌الملل، اما از سوی دیگر، آل‌سعود تکیه زده به عصای نه‌چندان مطمئن آمریکا.

نظرات کاربران

seyed
۱۳۹۸/۰۵/۳۰

کتاب خوبی نیست. چیزای میگه که مثلا منظورش حکومت سعودیه ولی مستقیم اسلام رو میکوبه.تازه بعضی جاهاش به تمسخر علت عقب افتادگی رو نه فقط دین اسلام بلکه کلا ادیان میدونه. یه نقد های ناقصی بعضی جاهاش هست که بی

- بیشتر
یوسف
۱۳۹۷/۰۳/۱۶

کتاب خوبیه اگر با دقت مطالعه بشه و خلاصه بشه، برای شناخت عربستان خوبه تنها مشکلش اینه که اطلاعاتش به روز نیست و اتفاقات اخیر عربستان سرعت زیادی داره

toghiani
۱۳۹۹/۰۱/۳۰

عربستان از نگاه یک ژورنالیست غربی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۷)
خانه لؤلؤ از هر چیز مدرن دنیوی خالی بود. اهل خانه یک تلویزیون داشتند که فقط شبکهٔ المجد را از آن تماشا می‌کردند؛ شبکه‌ای دینی که هرگونه حضور زنان را در برنامه‌سازی‌اش قدغن کرده است. از تنها کامپیوتر خانه هم فقط با نظارت لؤلؤ استفاده می‌کردند؛ آن‌هم برای دسترسی به سایت‌های دینی یا انجام تکالیف مدرسه که بیشترش مطالعه روی قرآن بود.
سپیده دم اندیشه
مردان باید از الله اطاعت کنند و زنان از مردان. درنتیجه، تعداد بسیار اندکی از سعودی‌ها نیرو، جرئت، کنجکاوی یا اعتمادبه‌نفس لازم را، دست‌کم برای تلاش برای خروج از این دهلیز تودرتو، دارند.
سِدحُسِین
تکان‌دهنده‌ترین اتفاقْ سرنوشت حسنی مبارک، رهبر مصر، بود که عمدتا به دست جوانان خشمگین مصری سرنگون شد. انقلاب مصر برای آل‌سعود یک فاجعهٔ دوگانه بود. نه‌تنها رژیم عربستان یک دوست و هم‌پیمان قدیمی را از دست داد بلکه از آن بدتر، ایالات متحده که محافظ بی‌چون‌وچرای عربستان بود، توطئه‌ای ترتیب داد تا رئیس‌جمهور مصر پس از سی سال همکاریِ صادقانه با واشنگتن، مجبور به استعفا شود. چیز عجیبی نبود که سعودی‌های درون و بیرون خاندان سلطنتی از خود بپرسند که آمریکا در شرایط مشابه چقدر به آن‌ها وفادار خواهد ماند.
seyed
در عربستان سعودی به لحاظ دسترسی و ارتباط، عملاً زنان غربی را به‌مثابهٔ «جنس ثالث» می‌انگارند.
سِدحُسِین
نظام منجمد می‌تواند وانمود کند ثبات زیادی دارد. اتحاد جماهیر شوروی در دههٔ آخر عمرش، با وجود همهٔ نقص‌هایش، خیلی هم باثبات به نظر می‌رسید. تصور رایج این بود که رؤسای این نظام همه‌چیز را تحت کنترل دقیق دارند. سرانجام این نظام شکننده از آب درآمد. رؤسای سال‌خوردهٔ شوروی که کمونیسم را تحت فرمان خود داشتند، با همهٔ قدرتی که مدعی‌اش بودند،
عطا الله
مطالعهٔ این کتاب برای هر آن‌کس که می‌خواهد دربارهٔ عربستان سعودی بداند، مفید و لذت‌بخش باشد.
سپیده دم اندیشه
تعجبی ندارد که کارمندانِ سعودیِ چنین شرکت کسل‌کننده‌ای عبوس، عصبانی و بی‌انگیزه باشند. بیشتر آن‌ها اصلا به کشورشان افتخار نمی‌کنند، بلکه تمرکزشان روی این است که برای تلافیِ بارِ سنگینِ کار، چطور از کار بزنند و با تأخیر سر کار پیدایشان شود؛ یعنی چطور تا جایی که می‌توانند بالادستی‌هایشان را سرکیسه کنند. با توجه به بدبینیِ شایع سعودی‌ها به پیوند شوم میان شاهزادگان بی‌شرم و رهبران دینی سازش‌کار، جای تعجب نیست که خیلی از سعودی‌ها پادشاهی عربستان را «شرکت بی‌اسلام» می‌دانند تا «شرکت اسلام».
aMiN-1988

حجم

۴۱۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۶۸ صفحه

حجم

۴۱۶٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۴۶۸ صفحه

قیمت:
۶۰,۰۰۰
تومان