دانلود و خرید کتاب مکاتب روان‌شناسی حمیدرضا بلوچ
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مکاتب روان‌شناسی اثر حمیدرضا بلوچ

کتاب مکاتب روان‌شناسی

انتشارات:پندار تابان
امتیاز:
۳.۱از ۱۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب مکاتب روان‌شناسی

«مکاتب روان‌شناسی» کتابی است به کوشش حمیدرضا بلوچ، که خلاصه‌ای از زندگی، تفکرات و نظریات بزرگترین روان‌شناسان جهان را از ابتدای شکل گیری این علم تا کنون گردآورده‌است. هدف از تدوین این اثر، آشنایی علاقه‌مندان با نظریات این شخصیت‌های برجسته است که هرکدام به‌نوبه خود تأثیری عمیق و پایدار در این حیطه گذاشته‌اند. در بخشی از این اثر درباره «کارل گوستاو یونگ» چنین می‌خوانید: ناخودآگاه جمعی، اسرارآمیزترین و مهم‌ترین مفهومی بود که یونگ ارائه داد. او معتقد بود ناخودآگاه جمعی قدرتمندترین عنصر شخصیت است که مخزن تجربیات اندوخته‌شده‌ی انسان‌ها در طول سال‌ها تکامل است که انسان‌ها آن را به ارث می‌برند و یونگ نام کهن‌الگو بر آن‌ها نهاد. بنابراین، از نظر او ذهن انسان در هنگام تولد خالی نیست، بلکه تجربیات نسل‌های گذشته در آن ذخیره شده‌اند. برای مثال هر کودک دارای یک کهن‌الگوی مادر است که حاصل تجربیات انباشته‌شده‌ی نسل‌های گذشته است و کودک این مفهوم کلی را به ویژگی‌های مادر واقعی خود می‌افزاید. این کهن‌الگو نه فقط بر دیدگاه کودک نسبت به مادرش، بلکه به نحوه‌ی پاسخ هیجانی‌اش بر او تأثیر می‌گذارد. کهن‌الگوها در قالب اسطوره‌ها و داستان‌های خیالی و همچنین در خواب‌ها ظاهر می‌شوند. در اسطوره‌شناسی به کهن‌الگوها «درون‌مایه» و در مردم‌شناسی به آن‌ها «بازنمایی جمعی» می‌گویند. کهن‌الگوها فقط در مردم‌شناسی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه بدون این‌که خودمان بدانیم به روابط روزمره‌ی ما نیز شکل می‌دهند.

نظرات کاربران

حمید
۱۳۹۸/۰۹/۰۱

خیلی سطحیه ، انگار داستان زندگیشونه با چند خط نظرات بسیار کلی

•رضی•
۱۴۰۰/۰۳/۲۷

برای افرادی که می خواهند با شمه های از روانشناسی آشنا شوند،کتاب بسیار خوبی است. به دانشجویان روانشناسی موکدا توصیه می شود.

کاربر ۶۲۹۶۰۹۵
۱۴۰۲/۰۳/۱۱

ای کاش جای یه معرفی یک صفحه‌ای از هزار تا روانشناس، ده نفر و نظریه هاشون رو درست حسابی معرفی می‌کرد، این کتاب فقط یه فهرست از اسم از روانشناس هاست.

رامتین
۱۴۰۱/۰۷/۱۰

این کتاب واقعا کاربردی وپیش نیاز روانشناسی رشد ،بالینی هست واقعا ممنونم از نویسنده کتاب عالی بود

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۳۴)
فقط دیوانه‌ها و بچه‌ها هستند که هرچه را فکر می‌کنند به زبان می‌آورند.
z.n
به اعتقاد کلاین، برای آن‌که در دوران بزرگسالی از سلامت روانی خوبی برخوردار باشیم، باید در دوران کودکی در وجود خویش یک خودِ قدرتمند و مستحکم بسازیم.
پویا پانا
عشق یعنی قابلیت چشم‌پوشی کردن از تفاوت‌ها و اختلاف نظرها و پیوستن به دیگران برای دست یافتن به هدفی مشترک.
پویا پانا
آنا فروید معتقد بود در هر دوره که میل جنسی اوج می‌گیرد، اگر فرد نتواند این امیال را از راه درست ارضا کند دچار بیماری‌های روان‌پریشی و روان‌رنجوری می‌شود.
پویا پانا
لازم نیست برای به دست آوردن شادی در زندگی به این‌سو و آن‌سو روانه شویم، بلکه فقط کافی است بفهمیم چه مواقعی احساس رضایت و خوشحالی واقعی می‌کنیم و به کارهایی که چنین حسی را برایمان به ارمغان می‌آورند بپردازیم. برای مثال، بعضی افراد صرفاً به این منظور به بازی شطرنج می‌پردازند که در حین انجام دادن آن فکرشان کاملاً درگیر بازی می‌شود و از نگرانی‌های روزمره‌ی زندگی جدا می‌شوند.
پویا پانا
فروید اعتقاد داشت گذشته‌ی هر انسان به او حکم می‌کند و او را در زندگی جهت می‌دهد.
پویا پانا
پیاژه معتقد بود کودکان تا هفت‌سالگی فاقد خویشتن‌داری کلامی هستند و هر چیزی به ذهنشان می‌رسد به زبان می‌آورند. آن‌ها چون تصور می‌کنند در مرکز هستی قرار دارند نیازی نمی‌بینند حریم خصوصی برای خود داشته باشند یا برای رعایت حال دیگران از گفتن بعضی حرف‌ها خودداری کنند. اما بزرگسالان به واسطه‌ی این‌که در مقایسه با کودکان خودمحوری کمتری دارند، خود را به الگوی صحبت کاملاً اجتماعی که در آن خیلی حرف‌ها ناگفته می‌ماند عادت داده‌اند. فقط دیوانه‌ها و بچه‌ها هستند که هرچه را فکر می‌کنند به زبان می‌آورند.
پویا پانا
او می‌گفت مردم به خاطر تحقیقات گسترده‌ای که روانشناسی در مورد احساس و اندیشه انجام داده است به آن علاقه‌مند نمی‌شوند، بلکه بدین منظور به سوی روانشناسی می‌آیند که می‌خواهند بدانند علت افکار و احساساتی که دارند چیست. بدین ترتیب جیمز نشان داد، هر یک از ما علاوه بر آن‌که نگاه متفاوتی به دنیا داریم دیدگاه‌هایمان هم روز به روز یا ساعت به ساعت تغییر می‌کند. به قول جیمز: «احساسات ما در هنگام خواب یا بیداری، گرسنگی یا سیری، سرحال بودن یا خستگی، شب یا روز، تابستان یا زمستان، و از همه مهم‌تر در دوران کودکی، بزرگسالی، یا پیری متفاوت‌اند.
mahshid T
جیمز معتقد بود بیشتر رفتارهای حیوان و انسان تحت تأثیر غریزه قرار دارد، ولی او رفتارهای غریزی را کورکورانه و تغییرناپذیر نمی‌دانست، بلکه اعتقاد داشت تجربه می‌تواند رفتار غریزی را تغییر دهد. به علاوه او بر این باور بود که الگوهای رفتاری شبه‌غریزی جدیدی هم در طول عمر انسان پرورش می‌یابند که آن‌ها را می‌توان عادت نامید.
پویا پانا
جیمز اغلب دچار افسردگی روحی بود یا از درد و رنج جسمانی شکایت می‌کرد.
پویا پانا

حجم

۱۵۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

حجم

۱۵۴٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۱۴۸ صفحه

قیمت:
۳۷,۰۰۰
تومان