دانلود و خرید کتاب سه شریعتی در آیینه ذهن ما رضا علیجانی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سه شریعتی در آیینه ذهن ما اثر رضا علیجانی

کتاب سه شریعتی در آیینه ذهن ما

نویسنده:رضا علیجانی
انتشارات:انتشارات قلم
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب سه شریعتی در آیینه ذهن ما

«سه شریعتی در آیینه ذهن ما» نوشته رضا علیجانی (-۱۳۴۱)، علی شریعتی (۱۳۵۶-۱۳۱۲)، پژوهشگر دینی معاصر را از سه زاویه و در قلب سه شخصیت اسلام‌گرای انقلابی، متفکرمصلح، رند عارف بررسی می‌کند. واقعیت شریعتی یک واقعیت سه لایه‌ای، سه چهره‌ای یا سه وجهی است. یک وجه آن، شریعتی به عنوان یک عنصر مبارز است. مسلمانی مبارز یا اسلام گرایی انقلابی. در وجه دیگر به عنوان یک متفکر و در وجه سوم، به عنوان "رندی عارف" جلوه‌گر می‌شود. شاید به تعبیری بتوان این سه چهره را ۱ ـ عینی ۲ ـ ذهنی ۳ ـ درونی و وجودی نامید؛ یعنی یک چهره، چهرۀ عینی شریعتی است، جلوه‌هایی که آشکارترین لایه این اقیانوس است که در واقع وجه کارکردی و ملموس شریعتی است. بیشترین جلوه‌ای که در اذهان وجود دارد همین وجه از شریعتی است. لایه دیگر که عمیق‌تر است بخش اندیشندگی شریعتی است که می‌توانیم آن را بخش ذهنی بنامیم. و لایه دیگر، بخش وجودی و درونی شریعتی است که در واقع معطوف به زندگی و واقعیت وجودی و کاراکتر اصلی و درونی شریعتی است. شاید با این جملات خود شریعتی هم بتوان این بحث را توضیح داد. او در مقدمه کویر گفته است: «وجودم تنها یک حرف است و زیستنم تنها گفتن همان یک حرف اما بر سه گونه: سخن گفتن و معلمی کردن و نوشتن. آنچه که تنها مردم می‌پسندند، سخن گفتن است و آنچه که هم مردم و هم من، معلمی کردن و آنچه خودم را راضی می‌کند و احساس می‌کنم با آن نه کار، که زندگی می‌کنم؛‌ نوشتن.» شریعتی اینجا سه کار یا سه تبلور خود را نام می‌برد: سخن گفتن، معلمی کردن و نوشتن. سخنرانی، تدریس و نگارش. او می‌گوید آنچه بیشتر به درد مردم می‌خورد و خودم زیاد با آن سازگاری ندارم، سخنرانی کردن است و آنچه که هم خودم و هم مردم دوست دارند، معلمی کردن و آنچه که با آن زندگی می‌کنم، نوشتن است.

نظرات کاربران

k.t
۱۳۹۷/۰۶/۲۹

شریعتی ترکیبی بود،اورا ترکیبی ببینیم و معرفی کنیم. مذهب در میان ذهن و زبان و عمل شریعتی درمیان مثلث "عشق، اندیشه و عصیان "معنا پیدا می کند. عشق محصول و تبلور چهره ی سوم شریعتی اندیشه بازتاب چهره ی دوم و عصیان تبلور

- بیشتر
سیّد جواد
۱۳۹۷/۰۴/۰۴

کتاب بیست و هفتم برنامه مطالعه از طرح کتابخانه همگانی نظر خاصی ندارم ( چون دیگه حوصله جنجال ندارم ) ۴ بریده از کتاب به اشتراک گذاشتم برای دوستان

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۵)
شریعتی شاعری ظریف، حساس و جمله‌پرداز است، فرد رمانتیکی که درباره عشق و دوستی حرف زده است، به طوری که در کارت پستال‌هایی که شاید دختر و پسرها به هم می‌دهند، یک سری جملات از شریعتی هم هست!
سیّد جواد
دکتر بهشتی در تعبیری گفته بود انقلاب ایران حاصل "خشم" بود که "خ" به خمینی، "شین" به شریعتی و "میم" به مجاهدین اشاره داشت.
سیّد جواد
او در ۱۴ ـ ۱۳ سالگی تحت تاثیر افکار موریس مترلینگ به نقطه‌ای رسیده بود که صادق هدایت در پایان عمر رسیده بود. او می‌خواست در کوهسنگی مشهد خودکشی کند.
سیّد جواد
زندگی شریعتی را به سه دوره و سه فاز تقسیم کرده‌ایم: فاز مشهد، فاز ارشاد، فاز پس از زندان. در هر سه دوره فوق هم این سه لایه از شخصیت شریعتی وجود داشته است. یعنی او همواره یکسری دغدغه‌های اجتماعی، یکسری دغدغه‌های فکری و فرهنگی و نظری و تئوریک دارد و در عین حال با لایه سوم است که زندگی می‌کند. تغییرات این سه فاز ممکن است هر یک از آنها را کمرنگ یا پررنگ کرده باشد ولی در همه دوره‌های زندگی شریعتی، این سه لایه همواره با او بوده است.
سیّد جواد
دکتر بهشتی در تعبیری گفته بود انقلاب ایران حاصل "خشم" بود که "خ" به خمینی، "شین" به شریعتی و "میم" به مجاهدین اشاره داشت.
@a.h.shokri98

حجم

۳۰۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۴۸ صفحه

حجم

۳۰۷٫۶ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۸۹

تعداد صفحه‌ها

۴۸ صفحه

قیمت:
۱,۰۰۰
تومان