دانلود و خرید کتاب سرگذشت معماری در ایران کاوه فولادی نسب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب سرگذشت معماری در ایران اثر کاوه فولادی نسب

کتاب سرگذشت معماری در ایران

معرفی کتاب سرگذشت معماری در ایران

کتاب سرگذشت معماری در ایران به قلم کاوه فولادی نسب و مریم کهنسال نودهی را نشر افق منتشر کرده است. این کتاب به معرفی تاریخچهٔ معماری و فلسفهٔ ساخت بنا در ایران در طول تاریخ می‌پردازد. 

درباره کتاب سرگذشت معماری در ایران

معماری یکی از عناصر هویت‌ساز هر فرهنگی است که می‌تواند به‌نحوی قدرتمندانه نمایندهٔ روح و آرمان‌های یک ملت باشد و به‌صورتی جدی مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد. ازآنجاکه معماری ایرانی در دوره‌های مختلف تاریخی، روند پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته و در هر عصر و زمانی توانسته متناسب با نیاز‌های روز و نیز اندیشه و سلیقهٔ ایرانی بروز و ظهور یابد، کتاب حاضر به ارائهٔ تاریخ و سرگذشتی جامع از مراحل شکل‌گیری و رشد و شکوفایی معماری ایرانی پرداخته و کوشیده با لحنی روان و گیرا به خواننده برای مطالعات بیشتر یاری رساند.

خواندن کتاب سرگذشت معماری در ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ ایرانی و نیز دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های معماری و هنر از خواندن این کتاب سود خواهند برد.

بخشی از کتاب سرگذشت معماری در ایران

«در سرزمین‌های غرب آسیا و شمال آفریقا که کانون بخشی از تمدن‌های باستان و بعدها مرکز تمدن اسلامی بوده‌اند چهار شیوهٔ شاخص معماری شناسایی شده است. مصری، شامی، مغربی و ایرانی. قلمرو شیوهٔ ایرانی با تاریخ چندهزارساله‌اش در دوره‌هایی حتی به هند و اندونزی هم رسیده است. از مهم‌ترین یادگارهای هر کانون تمدنی، معماری آن است؛ زیرا تغییر و تطور آن تمدن در طول زمان، باورها و اندیشه‌های ساکنانش، توانایی‌های هنری و فنی آن‌ها و مهم‌تر از همه بلند‌پروازی‌هایشان را در دوره‌های مختلف تاریخی به نمایش می‌گذارد. معماری و تمدن ایرانی از این قاعده مستثنا نیست. معماری ایرانی معماری شاخصی است که در شکل‌گیری و تکوین معماری جهان جایگاه مهمی داشته و در طول تاریخ روی بسیاری از معماران، هنرمندان، هنرشناسان و مورخان تأثیر‌گذار بوده است. در معماری ایرانی به ترتیب توالی زمانی هفت شیوه به چشم می‌خورد که در بسیاری از موارد مانند دانه‌های زنجیر به‌هم پیوسته‌اند و هر کدام از قبلی‌ها تأثیر گرفته و روی بعدی‌ها تأثیر گذاشته است. این شیوه‌ها عبارتند از: پارسی، پارتی، خراسانی، رازی، آذری، اصفهانی و تهرانی. این معماری - چه در دورهٔ پیش از ورود اسلام و چه پس از آن - همواره چند اصل را مد نظر داشته و رعایت کرده است. مردم‌واری، پرهیز از بیهودگی، نیارش، خود‌بسندگی و درون‌گرایی. مردم‌واری به معنای تناسب میان اندام‌ها و اجزای ساختمان با اندام‌های بدن انسان و توجه به نیازهای جسمی و روحی اوست. معمار ایرانی از دیرباز به این نکته توجه داشته که معماری هنری کاربردی است و باید توانایی برآورده کردن نیازهای انسان، پاسخ دادن به مسائل و تأمین آرامش و آسایش او را داشته باشد. مردم‌واری را در معماری ایرانی می‌توان مشاهده کرد؛ به‌خصوص آنجا که ابعاد و اندازهٔ فضاهایی مانند مطبخ، شبستان یا سرسرا متناسب با نیازهای انسان در نظر گرفته می‌شده و اجزائی مانند در، پنجره، تاقچه و رف نیز ابعاد و ارتفاعی متناسب با ابعاد بدن انسان داشته‌اند. پنجره‌ها و روزن‌ها با توجه به اقلیم و مکان قرارگیری بنا ابعاد مناسب و ساختار طراحی‌شده‌ای داشته‌اند تا میزان کنترل‌شده و مشخصی از نور و آفتاب وارد فضاها شود. اصولاً پنجره و روزن برای ورود نور طبیعی به فضاهای داخلی لازم بوده اما در مناطق گرمسیر با تمهیدات گوناگون تلاش می‌کرده‌اند آفتاب کمتری به فضاهای داخلی وارد شود و در مناطق سردسیر - برعکس - تلاش می‌کرده‌اند همان حداقل آفتاب موجود را به داخل فضا بکشانند. علاوه‌بر این‌ها در بسیاری از مناطق برای جلوگیری از نفوذ زیاد گرما یا سرما، فضای بیرونی دیوارها و سقف را دو پوسته می‌ساخته‌اند. یکی دیگر از اصول مهم در معماری ایرانی پرهیز از کار بیهوده و اسراف است. در ایران برخلاف بسیاری از سرزمین‌ها، وابستگی معماری به نقاشی و حجاری و تزئینات دیگر بسیار کم است. بسیاری از چیزهایی که ظاهری تزئینی دارند و به زیبایی و جلوهٔ بنا کمک می‌کنند در حقیقت کاربردی منطقی دارند و حضورشان صرفاً برای جلوه‌گری نیست.» 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۹٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

حجم

۲۹٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۳۶ صفحه

قیمت:
۲۳,۵۰۰
تومان