دانلود و خرید کتاب ژیژک و الهیات آدام کوتسکو ترجمه امیررضا گلابی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ژیژک و الهیات اثر آدام کوتسکو

کتاب ژیژک و الهیات

نویسنده:آدام کوتسکو
انتشارات:نشر نی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب ژیژک و الهیات

کتاب ژیژک و الهیات نوشتهٔ آدام کوتسکو و ترجمهٔ امیررضا گلابی است. نشر نی این کتاب را منتشر کرده است؛ کتابی در باب چرخش الهیاتی «اسلاوی ژیژک».

درباره کتاب ژیژک و الهیات

کتاب ژیژک و الهیات (Žižek and theology) که جزو مجموعهٔ «ایده‌های رادیکال» (به دبیری «مهدی امیرخانلو») است و پنج فصل دارد، با مقدمه‌ای به نام «الهیات ماتریالیستی؟» آغاز شده است. نویسنده، این اثر را نوشته تا به پرسش‌هایی مانند اینکه الهیات ماتریالیستیِ ژیژک دقیقاً چه پیامدهایی دارد، چه چیزی او را جذب الهیات کرده و آثار او برای اصحاب الهیات چه معنایی می‌تواند داشته باشد، پاسخ دهد. این کتاب با شرح‌های معمول بر آثار «اسلاوی ژیژک» تفاوت دارد. شرح آدام کوتسکو فرازوفرود اندیشهٔ ژیژک را از مسیری نامعمول دنبال کرده است. به‌عقیدهٔ کوتسکو همزمان با افزایش اقبال به آثار ژیژک، نشانه‌های چرخشی به‌سوی الهیات در آرای او مشاهده می‌شود و این چرخش درمورد متفکری ماتریالیست همچون او موضوعی قابل توجه است. این کتاب برای مجموعه‌ای عام تحت‌عنوان «فلسفه و الهیات» نوشته شده، اما شرحی خواندنی از پروژهٔ فکری خاص ژیژک به‌عنوان فیلسوفی ماتریالیست است که الهیات یکی از عناصر فلسفهٔ اوست. خوانندهٔ کتاب حاضر ابتدا با مفاهیم اصلی ژیژک که عموماً برگرفته از روان‌کاوی لکانی است، آشنا می‌شود. این آشنایی با معرفی روش فلسفی ژیژک که عمدتاً ملهم از فلسفهٔ هگل است تکمیل می‌شود و در ادامه کوتسکو زمینه‌های جهت‌گیری به مضامین الهیاتی را در آثار ژیژک شرح داده و با رجوع به آثار اصلی او، اهمیت این چرخش الهیاتی را برای فلسفه‌ای ماتریالیستی مشخص کرده است. آدام کوتسکو در کتاب حاضر کوشیده چرخش الهیاتی ژیژک را تبیین کند.

خواندن کتاب ژیژک و الهیات را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران مطالعه در باب چرخش الهیاتی «اسلاوی ژیژک» پیشنهاد می‌کنیم.

درباره آدام کوتسکو

آدام کوتسکو در سال ۱۹۸۰ به دنیا آمد. او الهی‌دان، پژوهشگر مذهبی، منتقد فرهنگ و مترجمی آمریکایی است که در زمینهٔ الهیات سیاسی فعالیت کرده است. او به‌عنوان استادیار علوم انسانی در کالج شیمر در شیکاگو خدمت کرده است. در سال ۲۰۰۲ لیسانس هنر خود را در دانشگاه الیوت نازاری در بوربونیزِ ایلینویز به دست آورد. از آنجا به مدرسهٔ علمیهٔ شیکاگو (CTS) رفت و در سال ۲۰۰۵ مدرک کارشناسی‌ارشد علوم دینی را با پایان‌نامه‌ای در قالب ترجمه و تفسیری بر مقالهٔ «ژاک دریدا» با عنوان «ادبیات در خفا: فرزندآوری غیرممکن» دریافت کرد. مدرک دکترای فلسفهٔ خود را در الهیات، اخلاق و فرهنگ در CTS در سال ۲۰۰۹ به پایان رساند. پایان‌نامهٔ دکترای او با عنوان «کفاره و هستی‌شناسی» بود و استدلال می‌کرد که درک نظریهٔ کفاره مستلزم هستی‌شناسی اجتماعی - رابطه‌ای است. نسخهٔ اصلاح‌شدهٔ پایان‌نامهٔ او توسط گروه انتشارات بین‌المللی Continuum در سال ۲۰۱۰ و تحت‌عنوان «سیاست رستگاری: منطق اجتماعی نجات» منتشر شد. آدام کوتسکو عمدتاً به‌دلیل کار تفسیری خود درمورد فیلسوفان («اسلاوی ژیژک» و «جورجیو آگامبن») و همچنین نوشته‌هایش درمورد فرهنگ پاپ آمریکا شناخته شده است. برخی از کتاب‌های او عبارتند از «چرا ما جامعه‌شناسان را دوست داریم» (۲۰۱۲)، «ناهنجاری» (۲۰۱۰) و «ژیژک و الهیات» (۲۰۰۸).

بخشی از کتاب ژیژک و الهیات

«یکی از راه‌های خلاص شدن از این مخمصه این است که ادعا کنیم ساحت جبر همه‌چیز نیست. برای مثال خدا یا روح قادر است در ساحت فیزیکی مداخله کند بدون این‌که به قیودش تن دهد. چنین رهیافتی برای این‌که موضوعیت داشته باشد باید بتواند نشان دهد که قدرت تبیین معتبری دارد و روش معمول برای رسیدن به این هدف این است که ادعا کند علم با مشکلات لاینحلی روبه‌روست که تنها شرحی ماوراءالطبیعی می‌تواند از عهدهٔ حل آن‌ها برآید. مهم‌ترین نمونهٔ تلاش برای خوراندن شرح ماوراءالطبیعی به علوم در حال حاضر «طراحی هوشمندانه» است که مدعی است نقص‌هایی در نظریهٔ تکامل وجود دارند که تنها مداخلهٔ یک طراح هوشمند می‌تواند از عهدهٔ رفع آن‌ها برآید. یکی از استدلال‌های معمول این است که برخی پدیده‌های بیولوژیکی واجد چنان «پیچیدگی غیرقابل تقلیلی» هستند که تنها می‌توانسته‌اند یکباره به وجود آمده باشند، و این خلاف روش گام‌به‌گامی است که تکامل ایجاب می‌کند. مشکل این رویکرد، که به «خدای شکاف‌ها» مشهور است، این است که پیشرفت علم هر روز «شکاف‌های» کمتری برای خدا باقی می‌گذارد به طور مثال، دانشمندان خیلی وقت است که می‌توانند به پرسش «پیچیدگی‌های غیرقابل تقلیل» پاسخ دهند، حتی پیش از آنکه جنبش طراحی هوشمندانه سر بر آورد. در نتیجه، رویکرد «خدای شکاف‌ها» دائماً در موضع دفاعی بوده و به موازات این‌که علم جایگاهش را روز به روز بیشتر اشغال می‌کند نقش ماوراءالطبیعه را بیش از پیش کاهش داده است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۲۷۰٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

حجم

۲۷۰٫۰ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۳

تعداد صفحه‌ها

۲۲۴ صفحه

قیمت:
۱۴۴,۰۰۰
تومان