دانلود و خرید کتاب عملیات مهندسی محمدحسن روزی طلب
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب عملیات مهندسی

کتاب «عملیات مهندسی» نوشتۀ محمدحسن روزی طلب و محمد محبوبی است و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر کرده است. این کتاب به بررسی کارنامۀ تروریستی بخش ویژۀ نظامی سازمان مجاهدین خلق (۱۳۵۷ - ۱۳۶۱) می‌پردازد. 

درباره کتاب عملیات مهندسی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز فاز مسلحانۀ سازمان مجاهدین خلق، ۲ گروه مهاجم وجود داشتند؛ دستۀ اول، هواداران، سمپات‌ها و اعضای رده‌پایین بودند که به ترورهای کور خیابانی دست می‌زدند، مردم غیرمسلح را می‌کشتند و پاسدارها و ریشو‌ها را ترور می‌کردند. گروه دوم، اعضای رده‌بالای سازمان و نیروهای نفوذی آن‌ها در نهادهای انقلابی بودند که وظیفه‌شان ترور مسئولین عالی‌رتبۀ کشوری و لشکری و ایجاد ضربه به‌نظام بود تا شاید منجر به سقوط نظام شود که البته با شکست مواجه شد.

جایگاه و نقش بخش ویژۀ نظامی سازمان مجاهدین خلق، در عملیات تروریستی سازمان در تاریخ‌نگاری این تشکیلات، کم‌تر موردتوجه قرار گرفته است. این بخش ویژۀ نظامی متشکل از اعضا و کادرهای رده‌بالای مجاهدین و نیروهای زبدۀ عملیاتی بودند؛ ولی تنها ترور مسئولین نظام تنها هدفشان نبود؛ بلکه آن‌ها به‌عنوان بازوی اطلاعاتی - عملیاتی مرکزیت، مأموریت‌های خاص و هولناکی را دنبال می‌کردند؛ مانند عملیات غم‌انگیزی که «عملیات مهندسی» نام داشت و منجر به شکنجۀ دردناک پاسداران شد.

فصل‌های اول تا سوم کتاب عملیات مهندسی، حوادث فاز سیاسی سازمان مجاهدین از پیروزی انقلاب تا شورش ۳۰ خرداد سال ۱۳۶۰ را بررسی می‌کند و به فعالیت‌های مجاهدین برای قیام مسلحانه و نفوذ می‌پردازد. فصل بعدی دربارۀ زمینه‌ها و تحلیل‌هایی است که منجر به آغاز کار بخش ویژۀ نظامی در درون سازمان شد. فصل پنجم خطوطی که بخش ویژۀ نظامی دنبال می‌کرد، بررسی شد. فصل ششم به عملیات متقابل نهادهای امنیتی نظام به طور کامل تحلیل و بررسی شد.

فصل هفتم کتاب عملیات مهندسی، به تحلیل‌های سازمان و بخش ویژۀ نظامی برای جلوگیری از تکرار ضربه‌ها می‌پردازد و فصل‌های هشتم تا دوازدهم روایتی از قربانیان و شهدای عملیات مهندسی به ترتیب تاریخ ربایش ارائه شده است و فصل آخر به پیامدهای عملیات مهندسی در درون سازمان، افکار عمومی و مجامع بین‌المللی پرداخته شده است.

خواندن کتاب عملیات مهندسی را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران کتاب‌های مستند تاریخی و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب عملیات مهندسی

«پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ کادر کم تعداد سازمان مجاهدین خلق را با واقعیت غیرقابل‌انکاری مواجه ساخت؛ اینکه رهبر واقعی میدان مبارزه با رژیم سلطنتی امام خمینی بود که انقلاب اسلامی را با شاه روبه‌رو کرد. هستهٔ باقی‌مانده از مجاهدین خلق که به‌تازگی از زندان آزاد شده بودند و نفراتشان شاید به دویست نفر هم نمی‌رسید، متوجه بودند که پیروزی انقلاب نتیجهٔ مشی مسلحانه و چریکی آنها نبوده است؛ چراکه آنها همگی در زندان بودند و این روش مبارزاتی امام خمینی بود که روحیهٔ انقلابی‌گری را در عموم مردم برانگیخت و رژیم شاه را برچید. همچنین مقبولیت جمهوری اسلامی نیز در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ به ثبت رسید و رأی ۹۸/۲ درصدی شرکت‌کنندگان این پیام را مخابره کرد که نظام جمهوری اسلامی مقبولیت خود را از رأی مثبت مردم ایران گرفته است. سران سازمان نحوهٔ پیروزی انقلاب را مطابق نظریه‌ها و دانششان نمی‌دیدند و اعتقاد نداشتند که با پیروزی انقلاب اسلامی دگرگونی اساسی‌ای رخ خواهد داد.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۵۹٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۷۶۴ صفحه

حجم

۵۹٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۷

تعداد صفحه‌ها

۷۶۴ صفحه

قیمت:
۱۷۸,۰۰۰
تومان