دانلود و خرید کتاب ماری کوری مگان استاین ترجمه محمدرضا افضلی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب ماری کوری

کتاب ماری کوری نوشتۀ مگان استاین با ترجمۀ محمدرضا افضلی در انتشارات فنی ایران (کتاب‌های نردبان) به چاپ رسیده است. این کتاب، سرگذشت‌نامۀ ماری کوری دانشمند اهل لهستان و برندۀ جایزۀ نوبل علمی است.

 درباره کتاب ماری کوری

ماری اسکودوفسکا کوری، فیزیک‌دان و شیمی‌دان اهل لهستان بود که در ۷ نوامبر ۱۸۶۷ به دنیا آمد و در ۴ ژوئیه ۱۹۳۴ از دنیا رفت. کوری در ورشو در پادشاهی لهستان به دنیا آمد، زمانی که پادشاهی لهستان بخشی از امپراتوری روسیه بود. او در دانشگاه فلایینگ که به‌طور پنهانی در ورشو دایر بود، تحصیل کرد و در ۱۸۹۱ و در حالی که ۲۴ سال داشت به‌همراه خواهر بزرگ‌ترش برونیسواوا، برای تحصیل به پاریس رفت و پس از دریافت مدرک آموزش عالی، کار خود را بر پژوهش متمرکز کرد. او در ۱۸۹۵ با پیر کوری ازدواج کرد و نام خانوادگی شوهرش را برگزید.

 ماری کوری از پیشگامان پژوهش در تحقیقات منتهی به پرتوهای رادیواکتیو بود. او نخستین زن در جهان است که به جایزهٔ نوبل علمی دست یافت و نیز اولین و تنها زنی است که دو بار جایزهٔ نوبل گرفت و تنها کسی است که موفق به دریافت جایزهٔ نوبل در دو زمینهٔ علمی متفاوت شد. او همچنین نخستین زنی بود که اجازه یافت در دانشگاه پاریس تدریس کند.

کوری به دلیل سال‌ها پژوهش در زمینهٔ مواد پرتوزا و قرارگیری طولانی مدت در برابر این مواد، به‌ویژه در دوران کار در بیمارستان‌های صحرایی جنگ جهانی اول به کم‌خونی آپلاستیک مبتلا شد و سرانجام در ۱۹۳۴، در ۶۶سالگی در بیمارستانی در فرانسه درگذشت.

گسترش نظریهٔ پرتوزایی و ترویج آن، توسعۀ تکنیک‌های خالص‌سازی ایزوتوپ‌های پرتوزا و شناسایی دو عنصر به‌نام‌های پولونیوم و رادیوم از جمله دستاوردهای اصلی ماری کوری به‌ شمار می‌روند. تحت نظارت او نخستین مطالعات علمی روی درمان تومورهای سرطانی با استفاده از ایزوتوپ‌های پرتوزا صورت گرفت. همچنین کوری در طول جنگ جهانی اول، پرتونگاری قابل حمل را توسعه داد تا با کمک آن امکان تصویربرداری پرتو ایکس در بیمارستان‌های صحرایی فراهم شود. کوری، بنیان‌گذار مؤسسه‌های کوری در پاریس و ورشو است. امروزه این مراکز نقش مهمی در تحقیقات پزشکی دارند. لهستان در جریان سال جهانی شیمی در ۲۰۱۱، آن سال را سال ماری کوری اعلام کرد.

کتاب ماری کوری داستان زندگی این زن دانشمند را در قالب داستانی مصور برای نوجوانان روایت کرده است.

خواندن کتاب ماری کوری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

به دوستداران کتاب‌های کودک و نوجوان و زندگی‌نامه‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

حجم

۱۲٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۱۲ صفحه

قیمت:
۳۰,۰۰۰
۱۵,۰۰۰
۵۰%
تومان