دانلود و خرید کتاب نقد ادله خلافت نجم الدین طبسی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب نقد ادله خلافت اثر نجم الدین طبسی

کتاب نقد ادله خلافت

گردآورنده:حسن بلقان آبادی
دسته‌بندی:
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب نقد ادله خلافت

کتاب نقد ادله خلافت به‌قلم نجم الدین طبسی و ترجمهٔ حسن بلقان آبادی را انتشارات دلیل ما منتشر کرده است. این کتاب نوشتاری است انتقادی در باب ادلهٔ فقها و علمای اهل‌سنت در خصوص خلافت حضرت علی علیه‌السلام.

درباره کتاب نقد ادله خلافت

مسئلهٔ اثبات خلافت حضرت علی علیه‌السلام بعد از وفات پیامبر (ص) از مباحث طولانی و پرمناقشه بین علمای اهل سنت و تشیع است. فارغ از مشترکات اعتقادی و مذهبی، هر یک از دو طرف در طول تاریخ با بررسی و نقد آرا و مستندات یک‌دیگر سعی در اثبات حقانیت نظر خود داشته‌اند و به آیات و روایات تمسک جسته‌اند. کتاب نقد ادله خلافت به‌قلم نجم‌الدین طبسی نیز از جملهٔ همین تلاش‌هاست. نویسنده در دو بخش مجزا آیات و روایات مورد استناد اهل سنت را آورده و سپس با ذکر دلایل و شواهد به نقد این استدلالات پرداخته و کوشش نموده تا باب گفت‌وگوی علمی و مباحثه در این حوزه را بگشاید.

خواندن کتاب نقد ادله خلافت را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های مطالعات ادیان و الهیات، طلاب حوزه‌های علمیه و علاقه‌مندان به مباحث اعتقادی و مذهبی از خواندن این کتاب سود خواهند برد.

درباره نجم‌الدین طبسی

نجم‌الدین مروجی طبسی در سال ۱۳۳۴ ش در نجف اشرف دیده به جهان گشود. پدرش آیت‌الله طبسی، از اساتید و بزرگان حوزهٔ علمیهٔ نجف به شمار رفته و بزرگانی چون امام خمینی رحمة‌الله‌علیه، آیت‌الله خویی، آقا بزرگ تهرانی، آیت‌الله حکیم، مرحوم حلی، سبزواری و... با ایشان حشرونشر داشتند.ایشان تحصیل را در مدارس ایرانیان تا کلاس نهم ادامه داد و سپس در نوجوانی، به دلیل علاقه به طلبگی، وارد حوزه علمیه شد و بعد از اتمام سطح، به مدت هجده سال، در درس خارج شرکت نمود. ایشان هم‌اکنون استاد دروس خارج فقه حوزهٔ علمیه و مؤلف چند عنوان کتاب ازجمله رحمت از نظر شیعه، پاسخ به چند شبههٔ فاطمی و رقیه بیت‌الحسین هستند.

بخشی از کتاب نقد ادله خلافت

«. آيه أتقى

نِعْمَةٍ تُجْزَى ) ..

وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى * الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّى * وَمَا لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ

و با تقواترین مردم از آن دور داشته خواهد شد همان کس که مال خود را در راه خدا می بخشد تا پاک شود و هیچ کس را نزد او حق نعمتی نیست تا بخواهد به این وسیله  او را پاداش دهد.

استدلال اهل سنت

برخی از مفسرین اهل سنت با توجه به موضوعات بخشش و بخل که در سوره لیل مطرح شده با استناد به روایاتی که درباره خریداری شدن بردگان توسط ابوبکر وجود دارد سوره لیل را بر ابوبکر تطبیق داده و شأن نزول سوره را ابوبکر می‌دانند. محمد بن جریر طبری (متوفای ۳۱۰ هجری قمری) طبق روایتی که از عبدالله بن زبیر نقل کرده، ادعا می‌کند آيات ( وَمَا لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزَى .... دربارهٔ ابوبكر نازل شده است. مصداق والأتقى در آیه مذکور ابوبکر است ؛ زیرا مسلمانان اجماع دارند که افضل مردم بعد از رسول خدا یا ابوبکر است و یا حضرت علی ما با توجه به قرائن مذکور در آیه معتقدیم حضرت علی نمی تواند مصداق الأثقی) در آیه باشد و آیه بر حضرت علی تطبیق ندارد ؛ زیرا خداوند در آیه وَمَا لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجرى دربارهٔ شخص اتقی می‌فرماید : کسی بر گردن او حق نعمت ندارد. با توجه به حوادث و واقعیات صدر اسلام، این ویژگی و صفت در حضرت علی وجود ندارد؛ زیرا حضرت علی در دوران کودکی تحت تربیت و تکفل رسول خدا قرار گرفت و حضرت محمد (ص) آب، غذا و لباس او را تأمین می‌کرد و تربیت او را به عهده داشت. و رسول خدا بر او حق نعمت داشت؛ اما ابوبکر نه تنها وامدار پیامبر نبود و پیامبر هیچ حق نعمتی بر او نداشت بلکه ابوبکر بر پیامبر انفاق می‌کرد. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱۰٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۷۶ صفحه

حجم

۱۰٫۰ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۶

تعداد صفحه‌ها

۷۷۶ صفحه

قیمت:
۱۰۰,۰۰۰
تومان