دانلود و خرید کتاب زندگی چگونه بود؟ یان لوتن ون زاندن ترجمه محمد سمیعی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب زندگی چگونه بود؟ اثر یان لوتن ون زاندن

کتاب زندگی چگونه بود؟

انتشارات:نشر نی
امتیاز:بدون نظر

معرفی کتاب زندگی چگونه بود؟

کتاب زندگی چگونه بود؟ نوشتهٔ یان لوتن ون زاندن و جمعی دیگر از همکاران با ترجمهٔ محمد سمیعی و محمد کریمی است و نشر نی آن را منتشر کرده است. این کتاب تاریخ تحلیلی توسعه و خوشبختی در جهان ۲۰۱۰-۱۸۲۰ است. کتاب زندگی چگونه بود؟ بر این امر تأکید می‌ورزد که میان ابعاد مختلف زندگی و وجوهی که در گزارش سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی دربارهٔ خوشبختی، با عنوان زندگی چگونه است؟، به آن‌ها پرداخته شده هم‌ترازی وجود دارد. 

درباره کتاب زندگی چگونه بود؟

کتاب زندگی چگونه بود؟ که حاصل تلاش گروهی در سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی است، ارزیابی کم‌وبیش جامعی دربارهٔ مفهوم خوشبختی و توسعه و شاخص‌های آن‌ها به دست می‌دهد. نویسندگان در هر فصل دربارهٔ داده‌ها و نحوهٔ تحلیل و بررسی‌شان توضیحات مشروحی آورده‌اند که می‌تواند برای پژوهشگران آموزنده باشد، اینکه در هر جزء پژوهش باید دقت کافی صورت بگیرد و میزان خطا یا دقت هر داده روشن باشد. گفتنی است بیشترین خطاها یا محاسباتِ مبتنی بر برآوردْ به مناطق توسعه‌نیافتهٔ جهان و بیشترین دقت در داده‌ها به مناطق توسعه‌یافتهٔ غربی مربوط است. این امر طبیعی به‌نظر می‌رسد، ولی با کمی دقت درمی‌یابیم مناطق توسعه‌نیافته عموماً همان مناطق تحت استعمار بوده‌اند. ازآن‌جاکه استعمارگران غربیْ این کشورها و حتی اتباعشان را چون بردگان خود می‌پنداشته و به غارت منابع و امکاناتشان مشغول بوده‌اند، طبیعی بوده که اقدامی برای ثبت داده‌های این کشورها در سال‌های استعمار نکرده باشند. اما در کشورهای اروپای غربی، به دلیل بهره‌مندی از ثروتی که از دیگر نقاط جهان به اقتصادشان تزریق شده بود، اوضاع از این بابت مساعد و داده‌ها در بسیاری از حوزه‌ها در دسترس بود. گویا نویسندگان از کنار موضوع استعمار عبور کرده و چندان‌که باید به آن نپرداخته‌اند، حال‌آن‌که رشد اقتصادی غرب تا حد زیادی با غارت منابع دیگر کشورها حاصل شده است. برای مثال تغییر کلانی که به دنبال کشف نفت در ایرانْ در نیروی دریایی انگلستان و صنایع این کشور در آغاز سدهٔ بیستم حاصل شد، بی‌گمان مدیون نفتِ تقریباً رایگان ایران بود.

این کتاب ثمرهٔ کاری گروهی است و در جای جای آن به نام‌های مختلفی اشاره شده که بیشتر غیرانگلیسی هستند.

فصل‌های کتاب زندگی چگونه بود؟ از این قرار هستند:

فصل ۱: خوشبختی در جهان از ۱۸۲۰

فصل ۲: روندهای جمعیت‌شناختی از ۱۸۲۰

فصل ۳: تولید ناخالص داخلی از ۱۸۲۰

فصل ۴: دستمزدهای واقعی از ۱۸۲۰

فصل ۵: آموزش از ۱۸۲۰

فصل ۶: امید به زندگی از ۱۸۲۰

فصل ۷: طول قد انسان از ۱۸۲۰

فصل ۸: امنیت فردی از ۱۸۲۰

فصل ۹: نهادهای سیاسی از ۱۸۲۰

فصل ۱۰: کیفیت محیط‌زیست از ۱۸۲۰

فصل ۱۱: نابرابریِ درآمد از ۱۸۲۰

فصل ۱۲: نابرابری جنسیتی از ۱۸۲۰

فصل ۱۳: نگاه ترکیبی به خوشبختی از ۱۸۲۰

خواندن کتاب زندگی چگونه بود؟ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزه‌های اقتصاد، جامعه‌شناسی، تاریخ جهان و علوم سیاسی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب زندگی چگونه بود؟

«نابرابری جهانی در خوشبختی در میان کشورها یکی از ویژگی‌های دائمی اقتصاد جهانی، دست‌کم از زمان انقلاب صنعتی، بوده است که در حدود ۲۰۰ سال پیش آغاز شد. حدود سال ۱۸۲۰ میانگین درآمد واقعیِ ثروتمندترین مناطق در اقتصاد جهانی حداکثر پنج برابر میزان درآمدِ فقیرترین مناطق جهان بود و همان‌طور که در این کتاب نشان داده شده تفاوت در دیگر مقیاس‌های رفاهی از این مقدار نیز کمتر بوده است. از آن هنگام یک «واگرایی بزرگ» رخ داده است که نتیجه‌اش نابرابری‌های کلان خاص جهان امروز است. از زمانی که آدام اسمیت کتاب ثروت ملل را نگاشت این نابرابری مقوله‌ای اساسی در دانش اقتصاد بوده است. اما واگراییْ حالتی طبیعی نیست. ما در دوره‌های تاریخی زندگی می‌کنیم و از نقطه‌نظر امروز چنین می‌نماید که به دلیل رشد سریع درآمد واقعی در چین، هند و آفریقا روند نابرابری در سراسر جهان حول‌وحوش اواخر سدهٔ بیستم (به فصل یازدهم نگاه کنید) به نقطهٔ اوج خود رسید [و ازآن‌پس کاهنده شد]. این نکته بدان معناست که شاید در حال ورود به دورهٔ تازه‌ای در توسعهٔ اقتصاد جهانی هستیم که ویژگی آن، به جای پیشتازی ملل مترقی، جبران توسعه‌نیافتگی مناطق توسعه‌نیافته است.»

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۴٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۸۵ صفحه

حجم

۴٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۳۸۵ صفحه

قیمت:
۲۱۰,۰۰۰
تومان