دانلود و خرید کتاب گربه روی شیروانی داغ تنسی ویلیامز ترجمه مرجان بخت مینو
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب گربه روی شیروانی داغ اثر تنسی ویلیامز

کتاب گربه روی شیروانی داغ

انتشارات:انتشارات مینو
دسته‌بندی:
امتیاز:
۲.۰از ۱ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب گربه روی شیروانی داغ

کتاب گربه روی شیروانی داغ نوشتهٔ تنسی ویلیامز و ترجمهٔ مرجان بخت مینو است. انتشارات مینو این نمایشنامهٔ آمریکایی را روانهٔ بازار کرده است.

درباره کتاب گربه روی شیروانی داغ

کتاب گربه روی شیروانی داغ (cat on a hot tin roof) حاوی نمایشنامه‌ای آمریکایی است که نویسنده برای آن دو گونه پردهٔ سوم طراحی و ارائه کرده است. این نمایشنامه، روایتگر داستان زندگی خانواده‌ای در جنوب آمریکا است. «بریک» و همسرش «مارگارت» که معمولاً «مگی» یا «مگی‌گربه» نامیده می‌شود، در بحران هستند و تعامل آن‌ها با خانوادهٔ بریک در طول یک مهمانی در املاک خانواده در می‌سی‌سی‌پی موضوع این نمایشنامه می‌شود. این جشن، تولد پدربزرگ، «بزرگ‌ترین پنبه‌کار دلتا» را جشن می‌گیرد و نیز بازگشت او را از کلینیک اچسنر که طبق گفتهٔ خودش با تندرستی کامل همراه بوده است. همهٔ اعضای خانواده (به‌استثنای پدربزرگ و همسرش مامان‌بزرگ) از تشخیص واقعی پدربزرگ مطلع هستند؛ او در حال مرگ بر اثر سرطان است. خانوادهٔ او به پدربزرگ و مامان‌بزرگ دروغ گفته‌اند تا زوج سالخورده را در روز تولد پدربزرگ از درد نجات دهند، اما همه‌چیز خوب پیش نمی‌رود.

نمایشنامهٔ «گربه روی شیروانی داغ» برای اولین‌بار در برادوی و در ۱۹۵۵ میلادی با داستان گوتیک آمریکایی خود درمورد برادرانی که برای وراثت در میان گردبادی از جنسیت رقابت می‌کردند، به اجرا درآمد؛ این نمایشنامه همچنین به‌طرز جسورانه‌ای مسائل جنسی میان مگی و همسرش را به نمایش گذاشت. با وجود جنجالی عمومی که «گربه روی شیروانی داغ» برانگیخت، جایزهٔ پولیتزر و جایزهٔ حلقهٔ منتقدان درام در آن سال به او تعلق گرفت. تنسی ویلیامز همان‌طور که اغلب با نمایشنامه‌هایش رفتار می‌کرد، متن نمایشنامهٔ «گربه روی شیروانی داغ» را سال‌ها بازنویسی کرد.

می‌دانیم که نمایشنامه متنی است که برای اجرا بر روی صحنه و یا هر مکان دیگری نوشته می‌شود. هر چند این قالب ادبی شباهت‌هایی به فیلم‌نامه، رمان و داستان دارد، شکل و فرم و رسانه‌ای جداگانه و مستقل محسوب می‌شود. نخستین نمایشنامه‌های موجود از دوران باستان و یونان باقی مانده‌اند. نمایشنامه‌ها در ساختارها و شکل‌های گوناگون نوشته می‌شوند، اما وجه اشتراک همهٔ آن‌ها ارائهٔ نقشهٔ راهی به کارگردان و بازیگران برای اجرا است. بعضی از نمایشنامه‌ها تنها برای خواندن نوشته می‌شوند؛ این دسته از متن‌های نمایشی را کلوزِت (Closet) نامیده‌اند. از مشهورترین نمایشنامه‌نویس‌های غیرایرانی می‌توان به «آیسخولوس»، «سوفوکل»، «اوریپید» (یونان باستان)، «شکسپیر»، «هارولد پینتر» (انگلستان)، «مولیر» (فرانسه)، «هنریک ایبسن» (نروژ)، «آگوست استریندبرگ» (سوئد)، «برتولت برشت» (آلمان)، «ساموئل بکت» (ایرلند) و «یوجین اونیل» (آمریکا) اشاره کرد. نام برخی از نمایشنامه‌نویس‌های ایرانی نیز «بهرام بیضائی»، «عباس نعلبندیان»، «اکبر رادی»، «غلامحسین ساعدی»، «بهمن فُرسی»، «محسن یلفانی»، «نغمه ثمینی»، «محمد رضایی راد»، «محمد یعقوبی»، «محمد رحمانیان» و «محمد چرمشیر» بوده است.

خواندن کتاب گربه روی شیروانی داغ را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به دوستداران ادبیات نمایشی قرن ۲۰ آمریکا و قالب نمایشنامه پیشنهاد می‌کنیم.

درباره تنسی ویلیامز

تنسی ویلیامز با نام کامل «توماس لانیر تنسی ویلیامز» در ۲۶ مارس ۱۹۱۱ به دنیا آمد و در ۲۵ فوریهٔ ۱۹۸۳ درگذشت. او یک نمایشنامه‌نویس مشهور آمریکایی بوده است که در سال ۱۹۲۹ برای تحصیل در رشتهٔ روزنامه‌نگاری به دانشگاه میزوری رفت. تنسی ویلیامز به امید به‌دست‌آوردن پول بیشتر، اشعار، مقالات، داستان‌ها و نمایشنامه‌های خود را در مسابقات مختلف نویسندگی عرضه می‌کرد. پس از گذشت سال‌هایی نه‌چندان موفق، ناگهان به‌خاطر نوشتن نمایشنامهٔ مشهور «باغ‌وحش شیشه‌ای» به شهرت رسید و دوران نویسندگی موفق خود را آغاز کرد. تنسی ویلیامز همراه با «آرتور میلر» و «یوجین اونیل» در زمرهٔ برجسته‌ترین نمایشنامه‌نویسان قرن بیستم آمریکا قرار دارد. از دیگر نمایشنامه‌های او می‌توان به «اتوبوسی به نام هوس»، «گربه روی شیروانی داغ»، «تابستان و دود»، «پرندهٔ شیرین جوانی» و «نمایشنامهٔ دو شخصیتی» اشاره کرد. نمایشنامهٔ «گربه روی شیروانی داغ» به قلم این نویسنده، در سال ۱۹۵۵ میلادی برندهٔ جایزهٔ پولیتزر شد.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۶۹۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

حجم

۶۹۷٫۴ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۲

تعداد صفحه‌ها

۱۶۰ صفحه

قیمت:
۴۵,۰۰۰
تومان