دانلود و خرید کتاب چکیده تاریخ ایران حسن نراقی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب چکیده تاریخ ایران

کتاب چکیده تاریخ ایران نوشتهٔ حسن نراقی است. انتشارات اختران این کتاب را روانهٔ بازار کرده است. این اثر، نگاهی گذرا دارد به تاریخ ایران از کوچ آریایی‌ها تا پایان سلسلهٔ پهلوی.

درباره کتاب چکیده تاریخ ایران

کتاب چکیده تاریخ ایران خلاصه از از دورانی طولانی را در بر دارد؛ از کوچ آریایی‌ها تا پایان حکومت پهلوی.

کتاب از بخشی تحت‌عنوان «مختصری درباره‌ی «ایران زمین»» آغاز می‌شود و سپس در بخش «سرآغاز تاریخ ایران» به بازگویی رخدادهایی در حکومت‌های هخامنشیان، سلوکیان، سامانیان و ساسانیان پرداخته و پس از ورود اسلام به ایران، به خلافت عباسیان، صفاریان و سامانیان و سایر خلفای اسلامی در ایران پرداخته است.

وقایعی همچون حملهٔ مغولان به ایران، پیدایش سلسلهٔ صفوی و قاجاریه و ظهور سلطنت پهلوی اول نیز در کتاب گنجانده شده است.

نویسنده برای نگارش چکیده تاریخ ایران از منابع گوناگونی همچون «تاریخ طبری» اثر محمد ابن جریر طبری و ترجمهٔ ابوالقاسم پاینده، «اسلام در ایران» اثر پتروشفسکی و ترجمهٔ کریم کشاورز و کتاب «نامه نامور» نوشتهٔ محمدعلی اسلامی ندوشن استفاده کرده است.

حسن نراقی، نویسندهٔ کتاب حاضر، در پیش‌گفتار کتاب می‌گوید: «در انگیزه‌ی تهیه‌ی این چکیده سخنی ندارم جز این که بگویم حداقل برای خودم واجب بود که بدانم پدرم و جدم و اجداد آنها که بودند؟ چه حوادثی را از سر گذراندند و در چه شرایطی عمر خود را طی کردند؟ حال اگر این وجوب شامل دیگرانی هم شد، به قول معروف دیگر چه بهتر.»

خواندن کتاب چکیده تاریخ ایران را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

خواندن این کتاب را به دوستداران تاریخ کهن و معاصر ایران پیشنهاد می‌کنیم.

درباره حسن نراقی

حسن نراقی در سال ۱۳۲۳ به دنیا آمد. وی پژوهش‌گر ایرانی بود که به‌دلیل آثاری که در زمینهٔ جامعه‌شناسی غیرآکادمیک داشت، شناخته شده بود.

مهم‌ترین اثر او «جامعه‌شناسی خودمانی؛ چرا درمانده‌ایم؟» است که در سال ۱۳۹۹ به چاپ ۳۳ رسید؛ کتابی که در ۲۰ آذر ۱۳۹۰ به‌وسیلهٔ کارگروه جامعه‌شناسی مردم‌مدار در انجمن جامعه‌شناسی ایران در جلسه‌ای با حضور حمیدرضا جلایی‌پور، بهزاد دوران، غلامرضا اربابی و رحمت‌الله صدیق سروستانی نقد و بررسی شد.

از دیگر آثار او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

«پی‌نکته‌هایی بر "جامعه‌شناسی خودمانی"»، «چکیده تاریخ ایران: از کوچ آریایی‌ها تا پایان سلسله پهلوی»، «ناگفته‌ها...: در گفتگو با روزبه میرابراهیمی»، «خط خوش فارسی (مجموعه مقالات)» با همکاری گروه مؤلفان.

حسن نراقی در ۲ آذر ۱۳۹۹ درگذشت.

بخش‌هایی از کتاب چکیده تاریخ ایران

«ولی این بار ایرانیان با مقاومت بیشتری به جنگ با خالد پرداختند. به‌طوری که خالد از این پافشاریِ ایرانیان در خشم شد و قسم یاد کرد که از خون دشمن چرخ‌های آسیاب آبی را به حرکت درآورد و از آن گندم، آرد کند و چون تحقق چنین قسم وحشیانه و بی‌پایه‌ای غیرممکن بود، بزرگان سپاه عرب چنین تدبیر کردند که بر خون جاری ایرانیان آبی بیفزایند و با کمک آب خون‌آلود چرخ‌های آسیاب را به حرکت درآورند و چنین کردند و خالد را از این سوگندی که یاد کرده بود رهاندند. خالد تا آخرین جنگ خود در ایران (۶۳۴ میلادی) قساوت بی‌نظیری از خود نشان داد و سپس به امر خلیفه فرماندهی لشکر را به مُثَنّی واگذار نمود و به‌رغم میل باطنی خود ایران را ترک کرد. میتم سپهبد ایرانی، لشکر عرب را محاصره کرد ولی مثنی توانست اعراب را از محاصره نجات بخشد. دولت یزدگرد تازه متوجه شد که خطر اعراب را خیلی دست‌کم گرفته است. در پاییز ۶۳۶ میلادی، سپاه ایران در محل قادسیه اردو زد. «سعد ابن ابی وقاص» فرماندهی لشکر مقابل را به عهده داشت. سربازان ایرانی که به بهترین سلاح‌ها خود را مجهز می‌دیدند و فیلان درشت پیکری را در جنگ شرکت داده بودند، هنوز با دیده‌ی حقارت به دشمنانی می‌نگریستند که با چهره‌های آفتاب سوخته و گردآلود و البسه‌ی ژنده و پاپوشی از پوست پاره و سپرهایی از پوست گاو، به مقابله‌شان آمده بودند. همین ارزیابی غلط بود که به آن روزشان انداخت. جنگ قادسیه در اوایل سال ۶۳۷ میلادی، سه روز و به روایتی چهار روز، طول کشید، و در روز آخر که باد شن به نفع اعراب بر صورت سربازان ایرانی وزیدن گرفت و اعراب این پدیده را یاری خداوند تلقی کردند، برتری سپاه اعراب مشخص گشته بود. یزدگرد چون خبر شکست قادسیه را شنید به‌شتاب تیسفون را رها کرد و پایتخت به دست اعراب افتاد. جمع غنایم و وجه نقد و اشیای قیمتی بنا به روایات مختلف به حدود ۹۰۰ میلیون درهم سرمی‌زد.»

نظرات کاربران

فواد اعظمی
۱۳۹۹/۰۲/۱۱

کلیات رو بهمون میده ولی دو نکته رو باید بدونیم ۱. مولف محترم خواسته یا ناخواسته در برخی سطور به تعصب گراییده و این کمی ارزش رو کم میکنه ۲. همونطور که گفتم کلی هست! پس نه طرز نگاهتون به سلسله خاصی

- بیشتر
سید مهدی بشارت
۱۳۹۸/۰۴/۱۷

با تشکر از جناب نراقی بخاطر این حسن سلیقه و نگاههای جامعه شناسانه جالبی که در آن گنجانده بودند. پیشنهاد می کنم اسم کتاب به جای "خلاصه تاریخ ایران" به "خلاصه تاریخ شاهان ایران" ان هم خیلی خلاصه تغییر کند! زیرا

- بیشتر
کاربر ۱۴۸۶۳۰۴
۱۳۹۹/۰۱/۱۳

همونطور که از اسمش معلوم هست این کتاب کاملا خلاصه و چکیده هست و یک نمای کلی به ما میده و برای تازه کارها بسیار مناسبه

gharibimohammad
۱۳۹۹/۰۱/۱۲

اگر میخوای تاریخ ایران را ساده، روان و جذاب یاد بگیرید حتما بخونید. من که خیلی لذت بردم

mohammadparsa
۱۳۹۶/۰۲/۱۴

واقعا چنین گرداوری قابل تحسین وستایش است

sury
۱۳۹۷/۰۷/۰۲

با همه ی ضعف هاش این همون کتاب تاریخیه که سالها توی کتابفروشی ها و نمایشگاههای کتاب دنبالش می گشتم. سپاسگزارم

MohammadEbrahim9
۱۳۹۹/۰۱/۱۸

برای شناخت کلی از ایران کتاب خوبیست.

sadra 69
۱۳۹۹/۰۷/۱۴

کتاب خوبیه که آدم اشراف کلی پیدا کنه به تاریخ کشورش و به نظرم اگ ه حوصله کتاب قطور تاریخی نداریم حداقل این بخونیم، اما بعضی جاها وقایع مهم رو خوب توضیح نداده و سریع ازش گذشته. بعضی جاها هم

- بیشتر
Fatemeh Abshari
۱۳۹۸/۱۰/۰۸

خیلی خیلی خیلی خیلی خلاصه نگارش شده. این اندازه خلاصه، باعث شده خسته کننده بشه.

توحيد
۱۴۰۱/۰۷/۲۵

من که از خوندنش راضی ام. برای دریای عظیم و آلوده به دروغ تاریخ، نوشتن چنین دست کتابایی لازمه. هر کتابی رو باید در حد ادعایی که داره نقد کرد. آقای نراقی در مقدمه نوشتن که ادعای تاریخ نگاری ندارن

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۲۴)
اولین اسکناس کاغذی در ایران در زمان گیخاتو رایج شد که به دلیل عدم استقبال مردم به‌زودی جمع شد.
i_ihash
سلمان فارسی با ابتکار حفر خندق در اطراف مدینه و نجات پیغمبر و یارانش از حمله‌ی قریش از کثرت تقرب در عداد اهل بیت شمرده می‌شد
مهیا
خدمت شایان اهمیت و ماندگاری که یعقوب صفاری به فرهنگ و زبان ایران کرد گفتنِ یک «نه‌ی تاریخی» به شاعرانی بود که به زبان عربی شعر می‌گفتند و مداحی و چاپلوسی می‌کردند. یعقوب با «نه‌ی تاریخی» خود خدمت بزرگی به تداوم هستیِ زبان پارسی نمود.
lale shafiee
کوروش از شخصیت‌های تاریخی است که نه فقط مورد تکریم ایرانیان است بلکه در میان سایر اقوام به‌ویژه یهودیان گرامی داشته می‌شود و از نادر بزرگان تاریخ است که شخصیت انسانی‌اش بر شخصیت نظامی‌اش برتری دارد.
Hossein Zavarian
«پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک»
ოձհձռ
کوروش به دلیل اخلاق و رفتار نجیبانه‌ای که داشت در اکثر لشکرکشی‌ها (و مشهورترین آنها گشودن بابل) با استقبال اهالی کشورهای تسخیر شده روبرو می‌شد.
ოձհձռ
دروغ را منبع جمیع زشتکاری‌ها می‌دانست.
ოձհձռ
به‌راستی اگر دیروزمان و امروزمان را نشناسیم، چه‌گونه می‌توانیم فردایمان را بنا کنیم؟
Hossein Zavarian
تورات از خشایارشاه به عنوان «اخشوروش» نام برده است
Hossein Zavarian
با فتح بابل گستره شاهنشاهی ایران را به آن‌جا رساند که روزگار، قبل از آن به خود ندیده بود.
ოձհձռ

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۳ صفحه

حجم

۱٫۲ مگابایت

سال انتشار

۱۳۸۵

تعداد صفحه‌ها

۱۷۳ صفحه

قیمت:
۳۵,۰۰۰
تومان