دانلود و خرید کتاب کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان میشل بربا ترجمه فرناز فرود
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان اثر میشل بربا

کتاب کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان

نویسنده:میشل بربا
امتیاز:
۳.۸از ۱۶ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان

کتاب کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان نوشته دکتر میشل بُربا با ترجمهٔ فرناز فرود در انتشارات صابرین چاپ شده است.

درباره کتاب کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان

مسئله تبیین علمی و روان‌شناختی مراحل شکل‌گیری اخلاقی در کودکان و روشهای عملی پرورش ارزشهای اخلاقی در محیط‌های رسمی و غیررسمی از جدیدترین مباحثی است که از دهه هفتاد به این‌سو جزء جدی‌ترین و عمده‌ترین مقوله‌های روان‌شناسان تربیتی کودک قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های کتاب حاضر، نگاه تحولی به مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی در طول دوران رشد است. نویسنده با استفاده از آخرین یافته‌های روان‌شناختی در قلمرو رشد کودک تلاش نموده است تا هریک از خصوصیات هفتگانه رشد اخلاقی را از بدو تولد تا پایان دوره نوجوانی مطابق با مراحل تحول روانی تبیین کند، تا والدین با آگاهی از روند شکل‌گیری مفاهیم اخلاقی نظیر همدردی، مهربانی، بردباری، خویشتن‌داری، احترام، وجدان و انصاف در فرزندان خود متناسب با هر مرحله راهکارهای تربیتی را انتخاب کنند. اما هوش اخلاقی چیست؟ چگونه شکل می‌گیرد؟ کارکرد آن چیست؟ آیا روشهایی برای پرورش آن وجود دارد؟ عوامل مؤثر در هوش اخلاقی کدامند؟ آیا هوش اخلاقی یک مقوله فطری است یا اکتسابی؟ نقش وراثت و محیط در شکل‌دهی هوش اخلاقی چگونه است؟ آیا هوش اخلاقی نیز مانند سایر مفاهیم ذهنی و عاطفی واجد مراحل و دوره‌های خاصی است؟ کتاب کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان تلاش دارد به این سؤالات و دغدغه‌ها پاسخ گوید.

کتاب کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به معلمان مدارس و والدین پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب کلیدهای پرورش هوش اخلاقی در کودکان و نوجوانان

«با احساسهای فرزندتان هماهنگ شوید و با همدلی به آنها گوش دهید.

معمولاً نخستین بخش برای والدین از همه دشوارتر است. باید با آرامش و با چشم، گوش و دلتان به فرزندتان گوش دهید و پیام بدن او را دریافت کنید. معمولاً حرکات و ژست‌ها بسیار گویاتر از کلمات کودک هستند. برای نمونه، آیا او زیر فشار است یا ذوق زده، عصبانی است و یا کلافه؟ کار شما این است که اطلاعات جمع کنید تا بفهمید چه چیزی او را آزار می‌دهد. کارشناسان می‌گویند قطعی‌ترین راه برای جلوگیری از درددل کردن فرزندتان این است که احساساتش را دست کم بگیرید و برای نمونه بگویید: «این که چیزی نبود که این همه عصبانی شدی!» یا «تو دیگه بزرگ شدی و نباید این‌طوری برنجی!». پس حامی فرزندتان باشید، او را قضاوت نکنید و عواطفش را دست کم نگیرید. گاهی کوتاه‌ترین کلمات مانند «واقعا»، «جدا؟» یا «عجب!» بیشتر از هر عبارت دیگری علاقه شما را نشان می‌دهند و کودکتان را به ادامه گفت‌وگو تشویق می‌کنند.

۲ . علت احساس را مشخص کنید. بخش دوم این است که مشخص و قبول کنید چه شرایطی موجب شده فرزندتان دچار چنین احساسی شود. گاهی به سادگی می‌توانید علت احساس او را تشخیص دهید و گاهی باید چند سؤال بپرسید تا مطمئن شوید که علت را فهمیده‌اید. پس از آنکه مورد را کشف کردید، آن را مشخص کنید: «هنگامی که می‌بینی تمرین فوتبال داری»، یا «هنگامی که باید برای مت۳۸ صبر کنی تا او به تو خبر بدهد که به نزد تو می‌آید...».

۳ . براحساس کودک نام بگذارید. سومین بخش این است که برعاطفه‌ای که به نظر شما فرزندتان احساس می‌کند، نام بگذارید و آن را به فرزندتان بگویید. شاید این گام ساده به نظر برسد، اما بسیار قدرتمند است، زیرا نشان می‌دهد که شما احساس کودکتان را درک می‌کنید. کودکان بسیاری همین که بدانند شما وضعیت آنها را درک می‌کنید، حالشان بهتر می‌شود. علاوه براین، نام‌گذاری به کودکتان کمک می‌کند تا واژگان عاطفی بیشتری را در دسترس داشته باشد. برای نمونه، «عصبی به نظر می‌رسی»، «آیا احساس آزردگی داری؟»، «آیا کلافه هستی؟»

۴ . بر طبق نیاز کودک به نتیجه برسید. بخش پایانی این است که به کودکتان کمک کنید تا نیاز عاطفی‌اش را برطرف کند. معمولاً وقتی پاسخی می‌دهید که نشانگر همدلی شما با گرفتاری اوست، بسیار مفید است: «می‌فهمم که چرا چنین احساسی داری» یا «اگر این اتفاق برای من می‌افتاد، من هم همین احساس را پیدا می‌کردم.» گاهی ممکن است فرزندتان بخواهد در پیدا کردن راه‌حل به او کمک کنید و گاهی فقط می‌خواهد بشنود که شما نیاز یا خواسته او را درک می‌کنید. همیشه می‌توانید بپرسید: «می‌خواهی برای حل این مشکل گفت‌وگو کنیم؟»

کلیدهای مراقبت از نوزاد از تولد تا یک سالگی
تکلا. اس. نی
کلیدهای پرورش فرزند شاد‬‌‫
لیزا مکورت
مهارت‌های اولیه‌ی نوزاد
میریام استوپارد
راهنمای کامل تربیت کودک
الیزابت پنتلی
کلیدهای رفتار با کودک چهارساله
مری والاس
کلیدهای رفتار با کودک سه ساله
سوزان ای. گاتلیب
اصول کارکرد مغز در کودکان
جان مدینا
تربیت بدون فریاد
اکرم کرمی
کلیدهای پرورش هوش عاطفی در کودکان و نوجوانان
جان گاتمن
‌‫آموزش دستشویی رفتن به کودکان
مگ زویبک
تربیت کودک برای مغزی یکپارچه
شادی جهرانی
انضباط بدون گریه
الیزابت پنتلی
چگونه به کودک خود نه بگوییم
زه‍را ج‍ع‍ف‍ری‌
کلیدهای پرورش تفکر در کودکان و نوجوانان
میرنا بی. شور
کلیدهای پرورش احساس امنیت در کودکان و نوجوانان
استنلی‌گرین اسپن
کلیدهای تربیت کودک حرف‌شنو
الیزابت پنتلی
فرزندپروری بدون شرط
الفی کهن
نه تنبیه، نه تشویق
الفی کهن
کلیدهای‌ گفتن‌ و‌ شنیدن‌ با کودکان و نوجوانان
آدل فابر
احساسات کودک من
فاطمه غنی‌پور

نظرات کاربران

مریم کریم زاده
۱۳۹۹/۰۵/۲۱

کتاب بی نظیریه. و دقیقا به ابعادی وجودی از کودکان و حتی بزرگسالان اشاره میکنه که امروزه کمتر دیده میشه..... میشه فهمید چرا در وجود برخی انسانها انصاف و بردباری و مهربانی دیده نمیشه

zeinab forsi
۱۳۹۷/۱۲/۱۱

کتاب بسیار خوبی هست برای تربیت انسان دنیای ما به انسان نیاز داره

شیرین
۱۳۹۹/۱۱/۰۸

عاااالی....به جای دروس مزخرفی که تو دانشگاه فقط پاس کردم کاش وقتم رو روی همچین کتابهایی میذاشتم.من این کتاب رو به دوستام هم پیشنهاد کردم و از خوندنش لذت بردم.بخونید و لذت ببرید و بکار بگیرید ان شاءالله.

H.H.
۱۳۹۹/۰۶/۰۴

تو این دنیا اخلاق داره گم میشه! نه فقط برای تربیت و داشتن فرزند با اخلاق که برای تربیت خودمون هم این کتاب مفیده.

Niloufar HashemPour
۱۴۰۱/۰۲/۲۹

کتاب درباره اصول اخلاقی‌ای حرف می‌زنه که برای داشتن دنیای بهتر نیازه در همه ما پرورش پیدا کنند. نه تنها راهنمای خوبی برای تربیت فرزندانه، بلکه تلنگر خوبی برای خود ما والدین هم هست.

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۹۹)
گفت‌وگوهای روزانه والدین و فرزندان شامل هجده پیام انتقادی در برابر هر پیام تحسین‌آمیز است. شاید یکی از دلایل بحران مهربانی این باشد که کودکانمان عبارات منفی بسیار زیادی می‌شنوند.
فاطمه
در حقیقت؛ بسیاری از فرزندان ما بزرگ می‌شوند اما اندکی از آنها بلوغ و پختگی را تجربه می‌کنند؛ بسیاری از فرزندان ما در مدرسه رسمی «دانش‌آموخته» می‌شوند اما اندکی از آنها در مدرسه زندگی «فرهیخته» می‌شوند؛ بسیاری از فرزندان ما «آموزش» می‌بینند اما اندکی از آنها «پرورش» می‌یابند؛
جودی‌آبــوت
۴ . کارتهای احساس درست کنید. با مقوا کارتهایی درست کنید و بر هر یک اسامی متداول‌ترین عواطف را بنویسید. با چند نام شروع کنید و پس از آنکه این کلمات یاد گرفته شدند، به تدریج به آنها اضافه کنید. برای کودکان بسیار خردسال فقط شش عاطفه بنیادی را که عبارتند از شادی، غم، خشم، تعجب، ترس و نفرت، در نظر بگیرید. سپس به کودکتان کمک کنید تا عکسهایی را در مجله یا برنامه‌های رایانه‌ای پیدا کند که نشانگر آن عواطف است. آن عکس را به کارت مربوط بچسبانید. سپس هر کارت عکس دار را به فرزندتان نشان دهید و از او بخواهید آن احساس را حدس بزند. پس از مدتی می‌توانید نام احساس را به فرزندتان بگویید و از او بخواهید آن حالت را با چهره یا حرکاتش نشان دهد و یا درباره وقتی که آن احساس را تجربه کرده است، حرف بزند.
کاربر ۱۱۷۹۸۳۵
آیا به همان اندازه که والدین نگران «هوش منطقی» کودکان خود هستند به همان اندازه نسبت به «هوش اخلاقی» آنها حساسیت دارند؟
جودی‌آبــوت
تعصبات و افکار کلیشه‌ای پنهان و خطرناک این گفته‌ها شاید در ظاهر بی‌ضرر باشند، اما خیلی آزار دهنده‌اند، مراقب آنها باشید: آدمهای بی‌پول تنبل هستند. دخترها خرخوان هستند، پسرها باهوش. خوشگلها احمق هستند. مادران‌ناتنی بدجنس هستند. خواهرشوهرها / مادرشوهرها حسودند. سیاستمدارها قابل اعتماد نیستند. هر کسی به مقامی رسیده، نادرست است. آدمهای خوب مورد ظلم قرار می‌گیرند. هیچ کس از راه درست پولدار نمی‌شود. پسری که گریه می‌کند به درد نمی‌خورد.
فاطمه
از امیر مؤمنان علی (ع) نقل است که فرمود: «اَلْحِلْمُ تَمامُ اَلعَقْل». تمامیت«خردورزی» در «بردباری» است
همای رحمت
خطرناک‌ترین مورد برای رشد اخلاقی آن است که کودک با این باور بزرگ شود که او فقط باید هنگامی کاری کند که در مقابل چیزی بگیرد:
کاربر ۱۱۵۳۹۷۰
۱ .به کودک مقرری ماهیانه یا هفتگی (بستگی به سن او دارد) بدهید تا یاد بگیرد مخارجش را تنظیم کند. ۲ .برایش قلک بخرید تا پول خردش را نگه دارد. این قانون را بگذارید که برای خرج کردن سکه‌ها، ابتدا باید قلک پر شود. ۳ .از او بخواهید هر چیزی را که می‌خواهد بخرد، ابتدا بنویسد و چند روز جلوی چشمش قرار دهد و سپس برای خرید آن اقدام کند. ۴ .او را وادار کنید که برای سرگرمی و موارد غیرضروری پول خودش را خرج نکند. به او وام ندهید. ۵ .به او کمک کنید حساب پس‌اندازی باز کند تا بتواند بردرآمد و مخارجش نظارت داشته باشد. ۶ .از او بخواهید بخشی از پول توجیبی‌اش را به مرکز خیریه دلخواهش بدهد. ۷ .از او بخواهید بخش معینی از پول توجیبی‌اش را پس‌انداز کند. ۸ .با خریدهای سبک سرانه و با عجله مخالفت کنید و تسلیم آن نشوید.
مریم کریم زاده
هوش اخلاقی شامل هفت نیکخویی اصلی است - همدلی، وجدان، خویشتن‌داری، احترام، مهربانی، بردباری و انصاف -
جودی‌آبــوت
خویشتن‌داری یعنی اینکه بدن و ذهن این قدرت را پیدا می‌کنند تا آن کاری را انجام دهند که می‌دانی درست است. خویشتن‌داری کمک می‌کند تا در شرایط وسوسه‌انگیز و حتی هنگامی که افکار و عقاید بدی به سرت می‌زند، درست انتخاب کنی. خویشتن‌داری موجب می‌شود فکر کنی در نتیجه انتخابهای مضّر تو چه پیش می‌آید. خویشتن‌داری، تو را از دردسر نجات می‌دهد و کمک می‌کند درست رفتار کنی
مشکات

حجم

۲۸۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

حجم

۲۸۷٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۲

تعداد صفحه‌ها

۲۸۰ صفحه

قیمت:
۸۰,۰۰۰
تومان