دانلود و خرید کتاب تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصّل ایران (جلد ۱) حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصّل ایران  (جلد ۱) اثر حسن پیرنیا (مشیرالدوله)

کتاب تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصّل ایران (جلد ۱)

معرفی کتاب تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصّل ایران (جلد ۱)

کتاب تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصّل ایران (جلد ۱) نوشتهٔ حسن پیرنیا (مشیرالدوله) از ایران‌پژوهان معاصر است. این مجموعهٔ ۳ جلدی که در دههٔ ۱۳۱۰ گردآوری و تألیف شده است، یکی از کتاب‌های کلاسیک در مطالعات ایرانی‌شناسی به شمار می‌رود که در انتشارات پر منتشر شده است.

درباره کتاب تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصّل ایران (جلد ۱)

جلد اول این کتاب دربردارنده دوره‌ٔ مادی و دوره‌ٔ اول پارسی تا آخر سلطنت خشایارشا است.

عبدالحسین زرین‌کوب دربارهٔ این کتاب معتقد این اثر، تنها تاریخی نیست، بلکه دایرة‌المعارفی درباره‌ٔ تاریخ، تمدن و فرهنگ گذشته‌ٔ سرزمین‌‏های مهم دنیا به‌ویژه یونان، روم، سوریه، مصر، عربستان، میان‌دورود، هند و... به شمار می‌رود؛ چنان‌که خواندن آن، نه‌تنها موجب آشنایی خواننده با تاریخ و سرگذشت سلسله‌های ایرانی (مادها، هخامنشیان و اشکانیان) و سلسله‌های یونانی سلوکی می‌شود که اطلاعات نیکو و اصیلی دربارهٔ تاریخ خاورمیانه‌ٔ امروز و یونان به دست می‌آورد.

کتاب تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصّل ایران از زمان تألیف تاکنون چندین بار به چاپ رسیده و همواره مورد استقبال پژوهشگران حوزه‌ٔ تاریخ و علاقه‌مندان به ایران باستان قرار گرفته است.

خواندن کتاب تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصّل ایران (جلد ۱) را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ ایران و جهان پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصّل ایران (جلد ۱)

«تاریخ از زمانی شروع می‌شود که شهادت‌های کتبی و تاریخی راجع به وقایع و حوادث آن زمان به دست آمده. اعصار و دهوری که قبل از آن گذشته، ازمنه قبل از تاریخ به شمار می‌رود. علمای معرفت‌الارض یا زمین‌شناسی و نیز علمای آثار عتیقه هنوز موفق نشده‌اند مدت ازمنه پیش از تاریخ را، ولو تقریبی هم که باشد، معین کنند. هر چند بعضی علمای فن مبنی بر قیاس یا بر مدارکی ناقص این مدت را صدها میلیون سال یا بیش‌تر تخمین و عقایدی ذکر کرده‌اند که مورد اعتماد نیست، با وجود این برای این‌که بنماییم که چه تفاوت‌های زیاد بین عقاید مذکوره است، یکی دو عقیده را ذکر می‌کنیم.

هِکل حیوان شناس معروف گوید: «اگر من مدت اعصاری را که از ابتدای پدیدآمدن گیاه یا جانداری در روی زمین تا زمان ما گذشته، ۲۵ میلیون یا صد و یا هزار و چهارصد میلیون سال بدانم، برای تصورات من فرقی ندارد و برای اکثر مردم نیز همین نتیجه حاصل است».

گُلدشمیدت عالم دیگر را عقیده آن است که از زمان پدید آمدن نبات یا حیوان در سرزمین‌ها لااقل یک میلیارد و چهار صد میلیون سال گذشته. بعضی علمای زمین شناس اخیرا امتداد اعصار معرفت‌الارضی را صد میلیون سال تخمین و آن را به پنج قسمت تقسیم کرده‌اند: ۱ـ مرحله ابتدایی پنجاه و دو میلیون سال. ۲ـ عصراول سی و چهار میلیون. ۳ـ عصر دوم یازده میلیون. ۴ـ عصر سوم سه میلیون. ۵ـ عصر چهارم که زمان ما جزء آن است، پانصد هزار سال. عده‌ای از علما مانند مُرْتیلّه طول عصر چهارم را از ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار سال می‌دانند. در مجموع عقاید درباب مدت ازمنه پیش از تاریخ بسیار متشتت است و تقریبا هر عالم فن عقیده‌ای دارد. راجع به انسان بعضی را عقیده این است که در عصر چهارم معرفت‌الارضی به وجود آمده، برخی بالاتر رفته پدید آمدن او را به عصر سوم مربوط می‌دانند. عده‌ای گویند هر زمان که حیوان پستان‌دار توانسته روی زمین زندگانی کند، انسان هم در همان زمان به وجود آمده. مفسرین تورات، چنان که معلوم است، خلقت عالم را به هفت هزار سال قبل معطوف می‌داشتند، بعد این زمان را به واسطه اکتشافات علمی همواره پیش بردند و حالا بعضی علمای فن به این عقیده‌اند که بشر قبل از عصر چهارم معرفت‌الارضی، یا تقریبا دو میلیون سال قبل، به وجود آمده. مراحلی را که بشر پیموده، بنا بر استخوان‌ها و ابزار کار و حربه و غیره، که از زیر زمین یا از درون غارها به دست آمده، به چهار عهد تقسیم می‌کنند:

اول: عهد احوال ابتدایی. بشر به عقیده علمای فن در این مرحله فقط از حیثقوای عقلی از حیوان برتر بوده، هیچ‌گونه صنایعی نداشته و آتش را هم در این مرحله هنوز کشف نکرده بود. از این عهد آثاری در دست نیست جز اسکلت‌ها و جمجمه بشر ابتدایی.»

تاریخ سیاسی شاهانشاهی اشکانی‌ها
شروین وکیلی
جشن پارسی
ساسان ابراهیمی
خلاصه ده هزار سال تاریخ ایران (قبل از اسلام)
ایرج رامتین
آیین زرتشت: کهن روزگار و قدرت ماندگارش
مری بویس
داریوش بزرگ؛ فرمانروای باستانی شاهنشاهی پارس
یاکوب ابوت
ماد کهن
سورنا فیروزی
سرگذشت شاه عباس اول
سیدسعید میرمحمدصادق
تیمور لنگ؛ آخرین فاتح بزرگ جهان
هارولد آلبرت‌لمب
ایران از آغاز تا اسلام
رومن گیرشمن
بابک خرم دین
سعید نفیسی
زندگانی نادر شاه پسر شمشیر
نورالله لارودی
‌‫تاریخ کامل ایران (از ابتدا تا انقراض قاجاریه)
حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
ارابه‌ی خدایان
اریک فون‌دانیکن
تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصل ایران (جلد ۳)
حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
تاریخ ایران باستان یا تاریخ مفصل ایران (جلد ۲)
حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
کوروش کبیر
هارولد آلبرت‌لمب
کوروش بزرگ؛ بنیان‌گذار دولت هخامنشی
عباس خلیلی
سلسله شاهنشاهی مادها
برزو امیرحسینی
ایران قبل از اسلام (چکیده جلد نخست تاریخ کامل ایران )
حسن پیرنیا (مشیرالدوله)
ایران در مصاف با تاریخ
جان لیمبرت

نظرات کاربران

Ghazal
۱۳۹۵/۰۸/۰۶

چقدر خوبه که هنوز هم کتاب هایی در این موارد نوشته میشن، با این فرهنگ نامناسب الان که کوروش و داریوش و کلا تاریخ پیش از اسلام رو به سخره گرفتن و اونو باعث ننگ میدونن... من به ایرانی بودنم افتخار

- بیشتر
Fatemeh.Idealistic
۱۳۹۵/۱۱/۲۲

این کتاب رو بتازگی به پایان رسوندم. بهشت و دوزخ ما در این جهان در دستان خود ماست. نیکی پاسخ نیکی و بدی سزای بدی است، نتیجه زندگی ما کارها و اعمال ماست.( زرتشت) بدبخت ملتی که تاریخ خود را نداند، تیره بخت

- بیشتر
Hadi
۱۳۹۷/۱۲/۲۸

با توجه به این که تاریخ، محتوایش بروز شونده است، اطلاعات این کتاب بسیار قدیمیست. درباره تاریخ ایران، اطلاعات جدیدی داریم، از جمله تاریخ زمان ساسانی و هخامنشی؛ آقای دکتر تورج دریایی، رئیس بنیاد مطالعات ایران دکتر سموئل جردن در

- بیشتر
kimia
۱۳۹۷/۰۶/۱۳

هر سه جلدش، وحشتناک خوبه .

مهرداد
۱۳۹۸/۱۲/۲۳

این کتاب بسیار قدیمی هست اما چون از اولین کتابهایی هست که نویسندگان ایرانی نوشتند به نظرم ارزش خوندن داره

MaedeM
۱۳۹۹/۰۳/۰۸

با سلام این کتاب قدیمی است و متن آن اصلا روان نیست و متاسفانه ساختار کتاب به نوعی ایست بعد از خواندن حتی نیمی از کتاب هیچ جذابیتی در من ایجاد نکرد، اطلاعات و موضوعات شکسته هستند و اصلا منسجم نیستند،

- بیشتر
amir145
۱۴۰۱/۰۷/۲۳

اصلا متن روانی نداره و به سختی میشه فهمید جملاتو

کاربر ۲۴۱۵۳۰۰
۱۳۹۹/۰۹/۲۳

کاش رایگان بود

کاربر ۷۰۶۷۴۰۸
۱۴۰۲/۰۶/۰۹

عالی بود این کتاب ارزش خریدن داشت من کتاب تاریخ کامل ایران را از بینهایت خواندم ولی خیلی جذاب نبود

فلانی
۱۴۰۲/۰۱/۲۷

باسلام سپاس گذار میشم اگر کتاب هایی مشابه رو معرفی کنید بهم من یکم شک دارم برای خوندن این سه گانه چون مال حدود یک قرن قبله

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴۲)
دیگر چیزی نمانده این دولت ظالم سرنگون گردد.
آرش
این را بدانید که بهترین پاسبان انسان خود خودش است. نیکویی ما مستحفظ حقیقی ماست و کسی که پرهیزکاری با او همقدم نباشد، درهیچ کار بهره‌مند نیست. عقیده خود را خلاصه می‌کنم: باید پرهیزکار بود، باید به تقوا عمل کرد. چیزی که می‌گویم، تازگی ندارد. چنان که هم‌تیم‌ها در پارس در اطراف بناهای دولتی زندگانی می‌کنند، این‌جا هم همان زندگانی را باید دارا باشیم، شما نگهبان من خواهید بود، تا بدانید که من وظایف خود را انجام می‌دهم یا نه، من هم بیدار اعمال شما هستم و اگر یافتم که کسی کارهای خوب کرده، به آن کس پاداش می‌دهم. من خواهانم که اولاد ما هم دارای این نوع تربیت باشند. وقتی که ما خواستیم سرمشق‌های خوب به اولاد خود بدهیم، خودمان هم بهتر خواهیم شد و اولاد ما، بر فرض این که بخواهند بدخواه باشند، چون چیزهای بد نمی‌بینند و نمی‌شنوند، بالطبع نیکوکار خواهند بود».
Shahriar
خدایان همه را به اندوختن مال حریص کرده‌اند، من هم بر دیگران از این حیث امتیازی ندارم و به مال حریصم، ولی تفاوتی که بین من و آن‌ها هست، این است که وقتی دارایی آن‌ها بیش از آن است که لازم دارند، زیر خاک می‌کنند یا می‌گذارند زنگ می‌زند و یا برای شمردن، اندازه گرفتن، کشیدن، نقل و تماشا کردن آن در رنج‌اند و حال آن که با تمامی این پول‌ها که در صندوق‌های آن‌هاست، می‌خورند به قدری که معده آن‌ها جا می‌دهد، اگر غیر از این بود بایستی بترکند. می‌پوشند به قدری که بتوانند حمل کنند والا خفه می‌شدند. پس زیادی ثروت آن‌ها برای آنان رنج و تعب است. من همیشه طالب ثروت‌های تازه هستم، ولی همین که ثروتی یافتم، پس از وضع آن‌چه که برای خود لازم دارم، باقی را برای حوایج دوستان می‌دهم، بدین ترتیب من دوستانی ذخیره می‌کنم خیرخواه و به وسیله آن‌ها چیزهایی می‌یابم که نه می‌پوسد، نه زیادتی آن باعث رنج و تعب است.
Shahriar
پی‌تی گفت: «اگر پادشاه لیدیه با کوروش جنگ کند، دولت بزرگی را منهدم خواهد کرد
آرش
نژاد زردپوست این نژاد را بعضی محققین نژاد مغول نیز می‌نامند. موافق عقیده اکثر علمای فن، زردپوست‌ها به سه قسمت بزرگ تقسیم شده‌اند: ۱ـ چین و تبت. ۲ـ مغول و منچو. ۳ـ ترک و تاتار. بیش‌تر این مردمان در آسیای شرقی، سیبریا و آسیای وسطی سکنی دارند. شعبه‌هایی هم از آن‌ها مانند بعضی سکنه قفقازیه و نیز تاتارهای قریم، ترک‌ها، مجارها، فین‌ها و غیره در اروپا مأوا گزیده‌اند.
غربتعلی کاظمی
از جمله نسخه‌ای است از عهدی که پادشاه هیت‌ها «خات‌توشی‌لِمْ» با رامزِسْ دوّم فرعون مصر بسته. نسخه دیگر این عهدنامه را در مصر به خط مصری قدیم قبلاً یافته بودند. این سند حاکی از اتحادی است که دولتین پس از جنگ‌های متمادی در سر سوریه کرده‌اند، یعنی چون مصر دیده که از عهده حریف پر زور خود بر نمی‌آید، از در دوستی در آمده و عهد اتحادی با او بسته. مقدمه عهدنامه نشان می‌دهد که زبان دیپلوماسی هزاران سال پیش هم تقریبا مانند زبان دیپلوماسی کنونی بوده: طرفین نهایت حسن نیت را نسبت به یکدیگر دارند و برای ابراز صمیمیت و تشیید مبانی آن این عهد را می‌بندند. در این معاهده به عهدنامه‌های پیشین که دولتین در زمان پادشاهان سابق بسته‌اند اشاره شده. از نسخه مصری این سند معلوم است که چند دفعه متن آن را نوشته، ترجمه و اصلاح کرده‌اند و به هر دو نسخه متن بابلی علاوه شده. این نکته می‌رساند که زبان بابلی در آن زمان یک نوع زبان بین‌المللی به شمار می‌رفته.
MaedeM
جهت کم شدن رطوبت فلات ایران باید از این‌جا باشد، که درعهد قدیم این فلات جنگل‌های زیاد داشته و در ازمنه بعد، به خصوص در دوره اغتشاشات داخلی و تسلط اجانب، جنگل‌ها را برانداخته‌اند. بنابراین اگر بخواهیم از خشکی فوق‌العاده که ایران را در آتیه تهدید می‌کند، جلوگیری کنیم باید باقیمانده جنگل‌ها را محفوظ داریم، یعنی باید از جنگل چنان استفاده کنیم که اصل آن از میان نرود.
maryam mafakheri
محققین عقیده دارند که بشر ابتدایی جز با فریاد و اشاره نمی‌توانسته به نحو دیگر مطلب خود را بیان کند. بعد که ترقی کرده زبانش دارای لغاتی گشته و این لغات هم غالبا عبارت از اسما و ادوات ندا بوده. در این مرحله انسان برای ایجاد لغات از صداهای طبیعی تقلید می‌کرده چنان که هنوز هم آثاریدر زبان‌های ملل کنونی از این تقلید باقی است. معلوم است که هر قدر انسان ترقی کرده زبانش هم دارای لغات بیش‌تری گردیده.
غربتعلی کاظمی
جهت کم شدن رطوبت فلات ایران باید از این‌جا باشد، که درعهد قدیم این فلات جنگل‌های زیاد داشته و در ازمنه بعد، به خصوص در دوره اغتشاشات داخلی و تسلط اجانب، جنگل‌ها را برانداخته‌اند. بنابراین اگر بخواهیم از خشکی فوق‌العاده که ایران را در آتیه تهدید می‌کند، جلوگیری کنیم باید باقیمانده جنگل‌ها را محفوظ داریم، یعنی باید از جنگل چنان استفاده کنیم که اصل آن از میان نرود.
maryam mafakheri
چنین است نیز اراضی بابل که از لای‌های فرات ترکیب یافته. (در ازمنه قدیم فرات، دجله و کرخه هر یک جداگانه به خلیج «نَرْمَرَتوم» می‌ریختند).
غربتعلی کاظمی

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۸۶۰ صفحه

حجم

۱٫۱ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۵

تعداد صفحه‌ها

۸۶۰ صفحه

قیمت:
۲۰,۰۰۰
تومان