دانلود و خرید کتاب خوب است بدانید شهاب مرادی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب خوب است بدانید اثر شهاب مرادی

کتاب خوب است بدانید

نویسنده:شهاب مرادی
انتشارات:نشر معارف
دسته‌بندی:
امتیاز:
۴.۸از ۵ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب خوب است بدانید

کتاب خوب است بدانید نوشتهٔ شهاب مرادی است و نشر معارف آن را منتشر کرده است. این کتابْ یادداشت‌های حجت‌الاسلام شهاب مرادی است.

درباره کتاب خوب است بدانید

این کتاب گزیده‌ای از یادداشت‌های حجت‌الاسلام شهاب مرادی در وب‌سایت شخصی‌اش است که در مناسبت‌های مختلف می‌نوشته‌ است. سبک او در نوشتن اختصار بوده و گاهی هم خیلی مختصر و کوتاه‌تر از یک توییت؛ که در این کتاب آن یادداشت‌های خیلی کوتاه نیامده است.

خواندن کتاب خوب است بدانید را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به طرفداران حجت‌الاسلام شهاب مرادی پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از کتاب خوب است بدانید

«میخوام نمیشه!

تلقی بیشتر مردم از توبه و اصلاح رفتار این است که تنها در یک شرایط ویژهٔ عاطفی، احساسی و معجزه‌گونه می‌شود توبه کرد و پس از آن فورا به مرتبه عصمت! می‌رسند.

یعنی اگر از یک گناه کبیره توبه می‌کنند، در مقابل تمام گناهان و خطاهای ریز و درشت مصونیت پیدا می‌کنند.

هر چند تعریف قرآن و اهل‌بیت (ع) از توبه با این تلقی نادرست بسیار متفاوت است و فاصله دارد ولی این نگاه نادرست وجود دارد و مانع بازگشت خیلی‌ها می‌شود.

با این باور نادرست، پس از توبه، سطح انتظار فرد ازخودش به شدت افزایش پیدا کرده و با کوچک ترین گناه، آرامش و اطمینان خود را از دست داده و خود را سرزنش می‌کند و «اعتماد به نفس» و «عزت نفس» خود را از دست می‌دهد و عدم موفقیت خود در توبه را (با تلقی اشتباه) ناشی از عدم توجه و عنایت خداوند و روسیاهی و بدشانسی خود می‌داند و خود را «مردود همیشگی» درگاه الهی می‌داند و آدمی در این حال، سخت طعمهٔ شیطان می‌شود.

با توجه به پرسش‌های متنوع در خصوص توبه و اصلاح رفتار و وجود این نوع تلقی اشتباه، مراحل توبه را با هم مرور کنیم:

پشیمانی (النَّدمُ توبة)؛

تصمیم جدی برای ترک گناه (عزم)؛

بازگشت به سوی خدا و عذرخواهی و طلب مغفرت از خدای غفور (أستَغفِرُ الله رَبّی وَ أتوبُ إلیه)؛

اگر حقی از خدا یا مردم در گناه ضایع شده باید جبران شود. (مثلاً: خیانت در امانت، حق مردم و ترک نماز، حق خدا)؛

اصلاح برنامه زندگی؛

عدم تکرار خاطرات گناه و عدم تکرار سرزنش خود؛

اطمینان کامل به رحمت بی‌انتها و مغفرت بی‌نهایت خداوند غفور رحیم برای همیشه.»



نظرات کاربران

Hossein Doostmohammadi
۱۴۰۱/۱۲/۱۷

یکی از قسمت های این کتاب رو که نیاز به تحقیق داشتم خوندم و خیلی به من کمک کرد با تشکر از استاد شهاب مرادی

بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۶)
تاریخ زندگی بشر یادآور انسان‌های با اراده ایست که در شرایط بسیار نامناسب خانوادگی به دنیا آمدند، اما در اثر پشتکار، اعتماد به نفس، ایمان و تکیه بر توانایی‌هایشان، نه تنها از حرکت باز نماندند، بلکه انسان‌هایی مؤمن و موفق شدند.
f.r
امام رضا (ع): اَلتَّائِبُ مِنَ الذَّنبِ کمَن لا ذَنبَ لَه. آن کسی که توبه کند مانند کسی است که بی‌گناه باشد. (عیون اخبار الرضا (ع)، ج ۲، ص ۷۴).
جوان خراسانی | javan khorasani
«الفُرصَةَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحاب» فرصت‌ها، همانند ابرها می‌گذرد.
f.r
اکثر مردم چون با درجات نظامی آشنایی ندارند به هر افسر یا درجه‌داری می‌گویند: جناب سروان. پس کسی که به هر نظامی می‌گوید جناب سروان، یا اصلا درجات نظامی را نمی‌شناسد و یا تفاوت بین آن‌ها را درک نمی‌کند. بعضی از دختر خانم‌ها و آقا پسرها، به محض این‌که از کسی خوششان می‌آید، به هیجانشان درجهٔ «عشق» می‌دهند؛ بدون این‌که به میزان و جنس آن علاقه و زمینه‌های آن علاقه‌مندی توجه کنند.
f.r
«یَجِبُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَی اَلْمُؤْمِنِ أَنْ یَسْتُرَ عَلَیْهِ سَبْعِینَ کبِیرَةً .» بر هر مؤمن واجب است تا از هر یک از مؤمنین هفتاد گناه کبیره را بپوشاند!
f.r
«و همانا شایسته است اهل پاکی (کسانی که از گناه یا عیبی پاک هستند) و (اهل سلامت) کسانی که خدا در حفظ سلامت دین‌شان به آن‌ها از راه نیکی و احسانش کمک کرده؛ با اهل گناه و معصیت مهربانی کنند!»
f.r
متأسفانه، خیلی می‌بینم که افراد معمولاً موفقیت‌های مالی و اقتصادی خود را حتی‌المقدور از فامیل خود مخفی می‌کنند، که مبادا دچار چشم‌زخم و حسادت و سایر مزاحمت‌های احتمالی و... نشوند؛ اما بدبختی‌ها و نگرانی‌هایشان را راحت‌تر به اشتراک می‌گذارند! به قولی، ختم‌ها شلوغ‌تر از عروسی‌هاست!
f.r
در اجتماع و خانواده نسبت به دیگری، «تهاجم» و «توهین» را بهتر بلدیم تا «همدلی» و «احترام»!
f.r
بسیاری از ما مردم، متأسفانه در نفرین و فحش و ناسزا ماهر هستیم، درحالی‌که در دعا کردن برای دیگران در شرایط عادی و یا تشویق کردن و استمالت دیگری؛ ناشی و ضعیف.
f.r
رسول خدا (ص) می‌فرمایند: عَلامَة الصّابِر فِی ثَلاث: (نشانه انسان صابر در سه چیز است) أوَّلُها، أن لایَکسَلَ (تنبلی نکردن) وَ الثّانیةُ، أن لایَضجَرَ (افسرده و دلتنگ نبودن) وَ الثّالثةُ، أن لایَشکُوَ مِن ربِّهِ تَعالی (از خدا شکوه و گلایه نکردن)
f.r

حجم

۱۰۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

حجم

۱۰۷٫۵ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۱۴۰ صفحه

قیمت:
۳۱,۵۰۰
تومان