دانلود و خرید کتاب داستان رستم و سهراب جلال خالقی مطلق
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.

معرفی کتاب داستان رستم و سهراب

کتاب داستان رستم و سهراب نوشته استاد بزرگ شاهنامه‌شناس جلال خالقی مطلق است که با همکاری محمد افشین وفایی و پژمان فیروزبخش در انتشارات سخن منتشر شده است. 

درباره کتاب داستان رستم و سهراب

کتاب داستان رستم و سهراب اثر ابوالقاسم فردوسی از «مجموعه داستان‌های شاهنامه» نشر سخن است که به کوشش محمد افشین وفایی و پژمان فیروزبخش گردآوری‌شده است. در ابتدای کتاب، متن داستان رستم و سهراب از شاهنامه فردوسی آورده شده، سپس معانی ابیات دشوار به همراه بخشی از واژگان و عبارات گردآوری شده و گاه نیز به فنون بدیعی برخی اشعار اشارتی شده است. این کتاب برای درس دو واحدی رستم و سهراب در رشته کارشناسی زبان و ادبیات فارسی بسیار کاربردی است از طرفی برای کسانی که می‌خواهند متن داستان‌های شاهنامه را عمیق‌تر بخوانند اثری گران‌بها است. چون در بخش نخست کتاب نویسنده به تاریخچه پسرکشی در ادبیات پرداخته است.

در بخش پژوهش، جستار کوتاهی با عنوان «حاشیه‌ای بر خطبه‌های شاهنامه» درباره کارکرد خطبه‌ها آمده است. در بخش پیرایش، حرکت‌گذاری واژه‌ها بسیار گسترده است. در بخش گزارش، حجم توضیحات کتاب وسیع است و هیچ بیتی را بدون توضیحات و دشوار باقی نگذاشته است. در این بخش همچنین برابرهای پارسی میانه واژه‌ها را که دانستن آنها برای شناخت تحول واژگان و دستور شاهنامه و زبان فارسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، نسبت به آنچه در چاپ نخستین آمده بود گسترش داده شده است. 

خواندن کتاب داستان رستم و سهراب را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به شاهنامه و دانشجویان ادبیات فارسی پیشنهاد می‌کنیم. 

درباره جلال خالقی مطلق

جلال خالقی مطلق در ۲۰ شهریور ۱۳۱۶ در تهران به‌ دنیا آمد. او تحصیلات دبستان و دبیرستان را در تهران تمام کرد. پسردایی او، کشتی‌گیر بود که در زمان تمرینات، شاهنامه می‌خواند همین موضوع به‌مرور خالقی مطلق را به شاهنامه علاقه‌مند کرد. او پس از اتمام دوره دبیرستان برای ادامه تحصیل به آلمان عزیمت کرد. برای تحصیل در مقطع دکترا، جلال خالقی مطلق در سه رشته شرق‌شناسی، ژرمانیستیک (مطالعات آلمانی) و مردم‌شناسی در دانشگاه کلن آلمان ثبت‌نام کرد. موضوع رساله دکترای او «زنان شاهنامه» بود و توانست در سال ۱۳۴۹ خورشیدی از دانشگاه کلن آلمان در سه رشته شرق‌شناسی، ژرمانیستیک و مردم‌شناسی مدرک دکترا بگیرد. یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی، خالقی مطلق به هامبورگ رفت و بیش از ۵۱ سال است که او در آن جا سکونت دارد. او بارها برای چاپ و رونمایی کتاب‌هایش به ایران آمده است.

در سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ میلادی زمانی جلال خالقی مطلق در پژوهشگاه خاورشناسی در دانشگاه شهر کلن آلمان به نوشتن رساله دکترای خود دربارهٔ «زنان شاهنامه» پرداخت، متوجه چیزی شد. او در طی کار به این نکته پی برد که پنج چاپ اصلی شاهنامه (یعنی چاپ‌های ترنر ماکان، ژول مُل، یوآنس فولرس، بروخیم و مسکو) نقص‌ها و تفاوت‌های بسیاری با هم دارند و هیچ‌کدام مرجعی برای اطمینان قطعی نیستند و نیازِ پژوهشگران را به‌خوبی برآورده نمی‌کنند. تهیه یک متن از شاهنامه، بدون بررسی شمار بزرگی از دست‌نویس‌های آن، کاری بیهوده است و نتیجه آن چیزی فراتر از چاپ مسکو نخواهد بود. او شروع به پژوهشی ارزشمند کرد. پژوهشی که طی ۳۷ سال متنی یک‌دست و پیراسته از شاهنامه منتشر کرد و یکی از مهم‌ترین منابع ادبی در زمان حال شد. 

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۴۲ صفحه

حجم

۱٫۸ مگابایت

سال انتشار

۱۳۹۳

تعداد صفحه‌ها

۳۴۲ صفحه

قیمت:
۶۵,۰۰۰
۳۲,۵۰۰
۵۰%
تومان