دانلود و خرید کتاب ملاصدرا هانری کوربن ترجمه ذبیح‌الله منصوری
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب ملاصدرا اثر هانری کوربن

کتاب ملاصدرا

معرفی کتاب ملاصدرا

کتاب الکترونیکی «ملاصدرا» نوشتهٔ هانری کوربن با ترجمهٔ ذبیح‌الله منصوری در نشر تاو چاپ شده است. این کتاب مجموعه‌ای است از تحقیق چند دانشمند خاورشناس در مورد فیلسوف بزرگ ایران، ملاصدرای شیرازی ملقب به صدرالمتألهین. دانشمندانی که مترجم از تحقیق آن‌ها برای تدوین این کتاب استفاده کرده عبارتند از: هرمان اولدنبرگ (آلمانی). فرانتز روزنبرگ (آلمانی). جورج کامرون (آمریکایی). هانری کوربن (فرانسوی). والتر گریسمان (آلمانی). ژولیوس هرتل (آلمانی).

درباره کتاب ملاصدرا

در کتاب‌هایی که راجع به ملاصدرا نوشته شده، حکمت او را با سبک و اصطلاحات متداول در کتب قدیم مورد بحث قرارداده‌اند و آن سبک و اصطلاحات فقط درخور استفادهٔ خواص می‌باشد و طبقهٔ غیرمتخصص و کتاب‌خوان (در مسائل فلسفی و عرفانی) از خواندن آن کتاب‌ها بهره‌مند می‌شوند. این کتاب برای اولین بار فلسفهٔ محمدبن‌ابراهیم شیرازی معروف به ملاصدرا و ملقب به صدرالمتألهین را با سبک و بیانی ساده مورد بحث قرار می‌دهد و بدون اینکه خوانندهٔ غیرمتخصص را برای فهم اصطلاحاتی که در نظرش از معضلات است معطل و مشوش نماید، این دانشمند بزرگ و متفکر جهان اسلام را که در چهارصد سال اخیر، درخشنده‌ترین اختر فلسفه در آسمان ایران و دنیای اسلام است به خواننده می‌شناساند.

کتاب ملاصدرا را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب به علاقه‌مندان به کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای پیشنهاد می‌شود.

بخشی از کتاب ملاصدرا

بعد به دستور ابراهیم، کارکنان حجره‌اش یک دوسکامی را جلوی حجره نهادند و در آن آب ریختند و آنگاه مقداری شکر «بنگاله» که از هندوستان به شیراز آورده می‌شد بر آب افزودند و شیرین نمودند و با گلاب خوش طعم کردند و کسانی که از مقابل حجرهٔ ابراهیم می‌گذشتند با نوشیدن شربت، کام را شیرین می‌کردند و به مناسبت تولد نوزاد به او تبریک می‌گفتند.

در آن روز ابراهیم به مناسبت اینکه می‌خواست فرزندش را ببیند زودتر از روزهای دیگر از حجره به خانه رفت و هنگامی که وارد اطاق نوزاد شد طفل خوابیده بود.

در شیراز، هروقت زنی وضع حمل می‌کرد بخصوص اگر پسر می‌زائید هدیه‌ای از شوهرش دریافت می‌نمود و ابراهیم، یک گردنبند مروارید به همسرش هدیه داد و به او گفت عهد کرده اگر خداوند به او یک پسر بدهد اسمش را «محمد» بگذارد و از خدا می‌خواهد که آن پسر زنده بماند و بعد از او شغلش را پیش بگیرد زیرا بهترین حرفه‌های دنیا تجارت است و پیغمبر اسلام فرموده: الکاسب حبیب الله.

سپس طبق رسم محلی در دهمین روز وضع حمل که زائو از حمام مراجعت کرد ولیمه‌ای بزرگ از طرف ابراهیم به خویشاوندان و دوستان داده شد و آنان بعد از صرف غذا و استراحت خانهٔ امین‌التجار را ترک کردند و پدر و مادرِ محمد را به حال خود گذاشتند تا اینکه فرزندشان را بزرگ کنند.

در شیراز هم مثل شهرهای اروپا، بزرگ کردن طفل کاری بود مشکل و مقرون به امیدواری و بیم و هر کودک، تا وقتی به سن رشد می‌رسید، می‌باید مبتلا به امراض گوناگون گردد و مردم که مثل معاصرین دارای اطلاعات طبی نبودند و نمی‌دانستند که علت بیماری چیست، مبتلاشدن طفل را به بیماریهای مختلف یک سرنوشت حتمی می‌دانستند.

بعضی از آن امراض مانند آبله‌مرغان بی‌خطر بود و وقتی کودکی مبتلا به آن مرض شد، پدر و مادر نمی‌ترسیدند.

ولی بعضی دیگر چون آبله خطر داشت و اگر طفلی مبتلا می‌گردید ممکن بود بمیرد یا نابینا شود.

محمد کوچک تمام امراض دورهٔ کودکی را غیر از آبله گرفت و از همه جان بدر برد و به دوره‌ای از عمر رسید که می‌باید به مکتب برود.

نظرات کاربران

محسن غلامعلیان دهاقانی
۱۴۰۱/۱۰/۱۸

در این کتاب هانری کربن به ذکر دیدگاههای نیکلسون در باره عرفان و تصوف نیز اشاره دارد، بسیاری از این دیدگاهها اشتباه است ولی هانری کربن آنها را یادآوری نکرده.هانری کربن با تمام فرهیختگی و علاقه ای که به تشیع

- بیشتر
ناخدا
۱۴۰۱/۰۴/۰۱

عالی

mahfam
۱۴۰۲/۱۰/۲۲

من تبحر و دانش زیادی به فلسفه و علم آن ندارم ؛ فقط مشتاق یادگیری علم فلسفه هستم و این کتاب میتونه آغاز گر یادگیری فلسفه باشه از نظر بنده.. آخر های کتاب بسیار افسوس خوردم که چرا در مدارس و

- بیشتر
Arta
۱۴۰۱/۰۷/۲۳

کتاب خوبیه از اسم های قدیمی اون گذشته که رو به اشیاء نام گذاری میکردن تا داستان جالب و زندگی نامه کتاب

کاربر ۵۳۶۵۰۴۶
۱۴۰۱/۱۰/۳۰

کتاب بسیار خوبی بود، با کلی دقت و تأمل باید خوند. و من واقعا لذت بردم از خوندنش. با اینکه در مورد عرفان و حکمت و فلسفه و این موارد اطلاعات کمی داشتم، اما نویسنده به قدری خوب نوشته، که

- بیشتر
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۱۵)
نیکلسون حتی مذهب شیعه را اثر عکس‌العمل ایرانیان در قبال اعراب می‌داند و می‌گوید ایرانیان، مذهب شیعه را ازاین‌جهت به وجود آوردند که در قبال اعراب، استقلال مذهبی داشته باشند. به عقیدهٔ نیکلسون انگلیسی، ایرانیان، حتی بدون اراده به طرف تشیع و تصوف رفتند و هنگامی‌که آن دو را می‌پذیرفتند به نظرشان نمی‌رسید که خود را از سلطهٔ عرب آزاد نمایند و وجدان ملی، آنها را وامی‌داشت که مذهب تشیع و تصوف را بپذیرند.
محسن غلامعلیان دهاقانی
او عقیده داشت جز پیغمبر اسلام و ائمهٔ دوازده‌گانه که بعد از وی عهده‌دار اجرای قوانین اسلام شدند هیچ‌کس سزاوار نیست که پیشوای مسلمین باشد، خود او هم دعوی پیشوایی نمی‌کرد و خود را یک دانشمند مسلمان می‌دانست و می‌گفت همه می‌توانند عالم شوند ولی کسی نمی‌تواند پیشوای مسلمین گردد و براساس همین نظریه، با تقلید در مذهب شیعه مخالف بود و می‌گفت که در مذهب شیعه دوازده امامی تقلید یک بدعت است و به قول ملاصدرا علتی ندارد غیر از جاه‌طلبی کسانی که می‌خواهند مرجع تقلید باشند.
محسن غلامعلیان دهاقانی
ما بعد از اینکه به خداوند واصل شویم دریچهٔ دیدمان عوض می‌شود و می‌توانیم شریک قدرت خداوند گردیم.
محسن غلامعلیان دهاقانی
صوفیان وعرفا، نسبت به تکالیف مذهب سهل انگار بودند یالااقل وقتی تصور می‌کردند که به مرحلهٔ کمال رسیده‌اند نماز نمی‌خواندند و روزه نمی‌گرفتند و می‌گفتند یک مسلمان ازاین‌جهت نماز می‌خواند و روزه می‌گیرد که خود بداند و دیگران بدانند که با ایمان است و وقتی به یقین دانست ایمان دارد و به خدا واصل گردیده خواندن نماز و گرفتن روزه ضروری نیست.
محسن غلامعلیان دهاقانی
روز نهم ماه جمادی الاولی سال ۹۸۰
بهروز
در آن موقع قسمتی از افراد بشر به قول نیکلسون عقیده داشتند که اگر اسم جانوری را در شکارگاه تکرار نمایند آن جانور رام خواهد شد و خواهند توانست که به سهولت آن را شکار کنند. از این عقیده به‌طور طبیعی نظریه‌ای دیگر به وجود آمد و آن اینکه هرگاه اسم قوای طبیعت را که به انسان آسیب می‌رسانند ببرند آن قوا با انسان دوست خواهند گردید و ضررشان کم می‌شود.
محسن غلامعلیان دهاقانی
علمای دین اسلام که ذوق عرفانی نداشتند نمی‌توانستند از اشعار صوفیان و عارفان مفهوم وحدت وجود را استنباط کنند و گرچه از کتب آنها نفرت داشتند ولی آنها را جزو کتب ضلال نمی‌دانستند و تصور می‌کردند اشعاری که در آن کتاب‌ها نوشته شده، غزل‌سرایی یک می‌خواره است که در حال مستی اشعاری سروده و با معشوقهٔ واقعی یا خیالی معاشقه کرده است.
محسن غلامعلیان دهاقانی
علمای دین اسلام که ذوق عرفانی نداشتند نمی‌توانستند از اشعار صوفیان و عارفان مفهوم وحدت وجود را استنباط کنند و گرچه از کتب آنها نفرت داشتند ولی آنها را جزو کتب ضلال نمی‌دانستند و تصور می‌کردند اشعاری که در آن کتاب‌ها نوشته شده، غزل‌سرایی یک می‌خواره است که در حال مستی اشعاری سروده و با معشوقهٔ واقعی یا خیالی معاشقه کرده است.
محسن غلامعلیان دهاقانی
نیکلسون می‌گوید اسرار بزرگ صوفیان و عارفان که نمی‌باید به گوش مردم برسد از این قرار بود: اول _ خدای جهان تو هستی ولی هنوز از قدرت خود استفاده نکرده‌ای و برای استفاده از قدرت خویش باید بدان پی ببری و برای پی بردن به آن قدرت باید خود را تربیت کنی. دوم _ نه پاداش اخروی وجود دارد نه مجازات اخروی و این گفته‌ها برای ترساندن عوام است تا اینکه از بیم مجازات اخروی و مرتکب اعمال خلاف نشوند و به امید پاداش اخروی نیکوکاری نمایند. سوم _ چون پاداش و مجازاتی وجود ندارد لذا عمل کردن به احکام دین بی‌فایده است. این سه، به عقیدهٔ محقق انگلیسی نیکلسون اصول اسرار صوفیان و عارفان بود که نمی‌توانستند افشا کنند و گوش نامحرم، این رازها را بشنود.
محسن غلامعلیان دهاقانی
من در تهران متوجه شدم حتی امروز که در ایران و سایر کشورهای اسلامی وضع سابق وجود ندارد باز عارفان در حفظ اسرار خود می‌کوشند و آن را با دیگران در بین نمی‌گذارند و انسان از خود می‌پرسد این چه راز است که صوفیان و عارفان، از دیگران پنهان می‌کردند و می‌کنند و آنها به کدام‌یک از رازهای بزرگ خلقت دست یافته‌اند که نباید دیگران بدان راه یابند. نیکلسون می‌گوید صوفیان و عارفان به هیچ‌یک از رازهای بزرگ خلقت که کلید گشودن معماهای جهان باشد پی نبرده بودند و راز آنها که می‌باید به گوش دیگران نرسد فقط عقیده‌شان بود و این رازپوشی انحصار به صوفیان و عارفان شرق نداشت بلکه در ملل مذاهب قدیم‌تر، نظیر آن دیده می‌شود.
محسن غلامعلیان دهاقانی

حجم

۴۴۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۰۲ صفحه

حجم

۴۴۳٫۲ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۹

تعداد صفحه‌ها

۵۰۲ صفحه

قیمت:
۶۷,۰۰۰
تومان