دانلود و خرید کتاب انسان شناسی بیماری ترجمه علیرضا خدامی
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب انسان شناسی بیماری اثر علیرضا خدامی

کتاب انسان شناسی بیماری

دسته‌بندی:
امتیاز:
۳.۷از ۳ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب انسان شناسی بیماری

کتاب انسان شناسی بیماری؛ گفتارهایی از کلود لوی - استروس، مارک اوژه، داوید لو بروتون، فیلیپ دسکولا و دیگران ترجمه و تألیف علیرضا خدامی است و نشر انسان شناسی آن را منتشر کرده است.

درباره انسان شناسی بیماری

انسان‌شناسی بیماری، گرایشی است که در بیشتر کشورها، به‌تبعیت از سنت آمریکایی، ذیل عنوان انسان‌شناسی پزشکی شناخته می‌شود. در این کشورها، انسان‌شناسی پزشکی عملاً به سه بخش عمده تقسیم شده است: ۱. انسان‌شناسی سلامت یا بهداشت، ۲. پزشکی مردمی و ۳. انسان‌شناسی بیماری. انسان‌شناسی سلامتی یا بهداشت، گرایشی است که بر کاربردهای عملی دستاوردهای تحقیق تأکید دارد. این شاخه، از کمک رشته‌های گوناگون (جامعه‌شناسی، اقتصاد، جغرافیا، تاریخ و...) خود را بی‌نیاز نمی‌بیند و دیدگاهی عمدتاً چندرشته‌ای دارد. پزشکی مردمی نیز بیشتر به ابعاد بومی توجه می‌کند و بر دانشی تجربی دربارۀ محیط، بدن انسان و خواص درمانیِ عناصر گیاهی و حیوانی مبتنی است. وظیفۀ انسان‌شناسی بیماری نیز مطالعۀ بیماری در بستر و فرایندهای پیچیدۀ اجتماعی، چه در جوامع موسوم به سنتی و چه در جوامع مدرن است. در این باره منطق طبقه‌بندی بیماری‌ها، تبیین سازوکار بیماری مورد مطالعه، سبب‌شناسی بیماری، شناخت ذهنیت و تفسیر فرد از بیماری، در شمار موضوعاتی‌اند که انسان‌شناس با آنها سروکار دارد.

این کتاب دو هدف اصلی را دنبال کرده است: یکی شناخت چیستی مفهوم بیماری از دید انسان‌شناختی و دیگری آشنایی با تنوعات موضوعی این حوزه. یادآوری این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که در این کتاب، خواننده عمدتاً با پرسمان‌های صاحب‌نظران بنام حوزۀ فرانسوی‌زبان آشنا خواهد شد، پرسمان‌هایی که در بسیاری از نقاط نه‌تنها از دغدغه‌های پهنه‌های جغرافیایی دیگر دور نیستند، بلکه می‌توان مکمل آنها دانست. ضمن اینکه خود دیدگاه‌های حوزۀ فرانسوی‌زبان نیز به‌رغم اینکه از بسیاری جهات، خاستگاه‌های فکری کم‌وبیش نزدیکی دارند، در برخی نظرات همگرا نیستند. 

در گردآوری این گفتارها، کوشش بر این بوده است که چند بن‌مایۀ اصلی حوزۀ مطالعات انسان‌شناسی بیماری مدنظر قرار داده شود که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: معنای بیماری و سطوح متفاوت بازنمایی آن، ابعاد اجتماعی و فرهنگی بیماری، تکثر دیدگاه‌های مربوط به بیماری، جهانی‌شدن، جایگاه بحث بیماری و بهزیستی در جنبش‌های نوپدید اجتماعی.

پژوهشگرانی که نوشتارها و یک گفت‌وگو از آنها در این کتاب گردآوری شده، عبارت‌اند از:

 کلود لوی-استروس، مارک اوژه، دیدیه فَسَن، سیلوی فَنزان، داوید لو بروتون، فرانسوا لاپلانتین، سرژ ژنِست، فرانسین سَیان، رژیس دِریکبور، فیلیپ دِسکولا، فردریک کِک.

خواندن انسان شناسی بیماری را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به پژوهشگران حوزهٔ جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و سلامت پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از انسان شناسی بیماری

در سرتاسر جهان، هرگونه به‌هم‌خوردن تعادل بدنی و روحی، چیزی به‌مراتب فراتر از رویدادی بیولوژیک است. منظور از بیولوژی در اینجا به‌دست‌دادن شرح و توصیف فیزیولوژیک و پاتولوژیک جهت تشخیص و درمان پزشکی است. بیماران، بستگان بیمار و درمانگران، به‌میانجی آنچه می‌گویند یا انجام می‌دهند، دو چیز را بیان می‌کنند: یکی، شیوهٔ تجربهٔ ارتباط با بدن و پیکرهٔ اجتماعی (خواه بیماری، زیرپاگذاشتن یک ممنوعیت تفسیر شود، خواه زمانی که بحث بر سر رفتاری باشد که مخاطراتی داشته باشد) و دیگری، شیوهٔ اندیشیدن دربارهٔ پیوند میان پزشکی و جامعه (چه در جوامع موسوم به سنتی که حوزه‌های دینی، سیاسی و درمانی در آنها به هم تافته‌اند و چه در کشورهای غربی که بحث را عمدتاً در قالب اتیک مطرح می‌کنند). گرچه به‌زعم بسیاری، گفتن اینکه بیماری پدیده‌ای اجتماعی است، امروزه دیگر چیزی پیش‌پاافتاده است (هرچند گاهی لازم است این نکته یادآوری شود) اما باید به خاطر داشت که این یافته را هم مدیون مطالعات علوم اجتماعی هستیم و هم ناشی از مشاهدات روزمرهٔ کادر درمانی و فعالان عرصهٔ توسعه است که دربارهٔ فرهنگی غیر از فرهنگ خود کار می‌کنند.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۴)
همراهی بیمار از سوی پزشک فقط به مراقبت‌های درمانی محدود نمی‌شود، بلکه به کلام و معنا هم مربوط است. به‌میانجی کلام و معناست که وضع و حال بیمار، مراقبت‌ها و سمت‌وسوی آینده نمود می‌یابد. بیماری که جهت را گم کرده است، دیگر یاوری برای درمان ندارد.
ali73
تماس با پزشک می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و لحظهٔ به‌رسمیت‌شناختن دیگری را پیش می‌آورد، لحظه‌ای که بیمار بی‌صبرانه انتظارش را می‌کشد تا دردهایی را که امانش را بریده‌اند بازگو کند. پزشکی زمانی اثر دارد که درمانگر، جهان معنایی و ارزش‌های بیمارش را در نظر بگیرد. انسان را برخلاف میل و اراده‌اش و با تحمیل مراقبت‌هایی که به وجدان او توهین می‌شود، سنت‌ها و ارزش‌هایی که زیر پا گذاشته می‌شود و له‌کردن ایده‌ای که بیمار از خود ساخته است درمان نمی‌کنند. بیمار، ماشین خرابی نیست که باید تعمیر شود.
ali73
محدودیت‌های اثرگذاری کنش انسان بر محیط، پیش از اینکه عینی باشند معنایی‌اند.
ali73
درمان عبارت است از تبدیل وضعیتی که در آغاز برای ذهن فرد بیمار، قالبی عاطفی داشته است، به چیزی که قابل‌درک است؛ یعنی دردهایی که پیش‌تر بدن از پذیرش آنها سر باز می‌زد و نمی‌توانست تحمل کند، اینک دیگر قابل‌فهم شده‌اند.
ali73

حجم

۳۹۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۶۴ صفحه

حجم

۳۹۵٫۳ کیلوبایت

سال انتشار

۱۴۰۰

تعداد صفحه‌ها

۳۶۴ صفحه

قیمت:
۸۶,۴۰۰
۴۳,۲۰۰
۵۰%
تومان