دانلود و خرید کتاب مسلم بن عقیل شهید جاوید باقر شریف القرشی ترجمه مصطفی مهدوی آرا
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب مسلم بن عقیل شهید جاوید اثر باقر شریف القرشی

کتاب مسلم بن عقیل شهید جاوید

معرفی کتاب مسلم بن عقیل شهید جاوید

کتاب مسلم بن عقیل شهید جاوید اثر باقر شریف القرشی است و با مصطفی مهدوی آرا و سیدمهدی نوری کیذقانی در انتشارات به نشر منتشر شده است.

درباره کتاب مسلم بن عقیل شهید جاوید

مسلم بن عقیل نخستین پرچم‌دار و پیشگام در قیام مبارک حسینی است که در ابلاغ رسالت سرور شهیدان، امام حسین(ع)، به مردم کوفه و بیعت گرفتن از آن‌ها نقش خجسته‌ای ایفا کرد، اما کوفیان بعد از اینکه ابن‌مرجانه ستمگر، ترس و وحشت در بین صفوف آن‌ها ایجاد کرد، به سرعت برگشتند و از اطراف مسلم پراکنده شدند؛ هر چند این فرمانده علوی چون کوهی سرفراز به تنهایی مقاومت کرد و صف ستمگران و طغیانگران مستبد را درهم کوبید.

حیات شریف وی تصویر درخشانی است از جهاد در راه بالا بردن کلمه توحید در برابر سرکشی امویان ظالم، بنابراین، شایسته است زندگی ایشان مورد بحث و پژوهش قرار گیرد تا الگوی همگان گردد. کتاب حاضر ترجمه کتاب ارزشمند «حیاه الشهید الخالد مسلم بن عقیل» اثر علامه باقر شریف القرشی است. این کتاب متنی روان را پیش روی خوانندگان فارسی‌زبان قرار می‌دهد و آن‌ها را به قلب تاریخ اسلام می‌برد. 

کتاب حاضر به بررسی سیره پاک مسلم‌بن عقیل می‌پردازد؛ کسی که در برابر ظلم و ستم ایستادگی کرد و بارگاه مطهرش چراغ فروزانی شد که پیوسته زائران را از سراسر سرزمین‌های اسلامی به‌سوی خود فرا می‌خواند.

خواندن کتاب مسلم بن عقیل شهید جاوید را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان به تاریخ اسلام پیشنهاد می‌کنیم. 

درباره علامه باقر شریف القرشی

علامه شیخ محمدباقر شریف القرشی، در سال ۱۳۴۴ ه.ق، در شهر نجف در خانواده‌ای دین‌پژوه به‌دنیا آمد. با مهاجرانی که از أحساء و قطیف به نجف أشرف آمده بودند، در رفت‌وآمد بود. وی در بخش عمده‌ای از زندگی علمی خود به تدریس علوم عربی پرداخت و در آن تبحر یافت. ایشان دروس حوزوی خود را در محضر علمای برجسته‌ای چون سیدعبدالکریم علیخان، سیدعلی شبّر، سیدموسی البعاج، شیخ بشیر العاملی، مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی، آیت‌الله العظمی خویی و آیت‌الله العظمی سیدمحسن حکیم و ... گذراند و در کنار پژوهش‌های دینی و حوزوی، تدریس فقه و اصول را برعهده گرفت. د. از مهم‌ترین آثار ایشان می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

۱- حیاه الرسول الاکرم محمد در ۳جلد؛ ۲- موسوعه امیرالمؤمنین در ۱۱جلد؛ ۳- حیاه الامام الحسن در دو جلد؛ ۴- حیاه سیده النساء فاطمه الزهرا؛ ۵- حیاه الامام الحسین سه جلد؛ ۶- حیاه الامام زین‌العابدین در دو جلد؛ ۷- حیاه الامام محمدالباقر در دو جلد؛ ۸- موسوعه الامام جعفرالصادق در هفت جلد؛ ۹- حیاه الامام موسی بن جعفر در دو جلد؛ ۱۰- حیاه الامام الرضا دردو جلد؛ ۱۱- حیاه الامام الجواد؛ ۱۲- حیاه الامام الهادی؛ ۱۳- حیاه الامام الحسن العسکری؛ ۱۴- حیاه الامام المهدی؛ ۱۵- العباس بن علی رائد الکرامه والفداء فی الاسلام؛ ۱۶- السیده زینب رائده الجهاد فی الاسلام 

بخشی از کتاب مسلم بن عقیل شهید جاوید

بی‌شک، خانواده در تربیت و شکل‌دهی رفتار فرد و کسب عادت‌های رایج نقش مثبت و سازنده‌ای دارد و ارزش‌های خانواده در ضمیر شخص و اعماق جان وی نقش می‌بندد و همواره در طول زندگی همراه او است. متخصصان علم ژنتیک در تألیف‌های خود پیرامون موضوع وراثت به این مهم پرداخته و بحث و تحقیق کرده‌اند.

با توجه به پژوهش‌های روان‌شناسان و دانشمندان علم ژنتیک، مسلم از نیاکان و خانواده‌اش که همگی ستون‌های شرافت بودند، مهم‌ترین ویژگی‌هایشان را به‌ارث برد. از این ویژگی‌ها می توان به فداشدن در راه حق، از خودگذشتگی، طلب رضای خدا، دستگیری از ناتوان، حمایت از غریب، کمک‌رسانی به دل‌سوخته و دیگر نمونه‌های اخلاقی بزرگ و صفات والا اشاره کرد.

ما در ادامه، به‌اختصار به بعضی از دستاوردها و ویژگی‌های این خاندان اشاره می‌کنیم؛ ویژگی‌هایی که ایشان را در بین قبیله‌های مکه مکرمه متمایز کرده است.

افتخارهای خاندان بزرگوار هاشمی

خاندان هاشمی از سپیده‌دم تاریخ حیات خود به والاترین افتخارها و نیکی‌ها ممتاز بوده است. در روزگاری که خودپسندی، تکبر، سنگ‌دلی، حسادت، زنده به گور کردن دختران و پرستش بت‌ها در بین قبایل مکه رواج داشت، تنها، خانواده هاشمی بود که در مکه به شرافت، شهامت و برتری فضل و خرد شهرت داشت. اینک به برخی از این افتخارها اشاره می‌کنیم.

ایمان به خداوند سبحان

پرستش بتان و تندیس‌ها بین قبایل مکه رایج بود و هر قبیله‌ای بتی داشت که آن را به‌عنوان خدای خود می‌پرستید، تا جایی که سیصد و شصت بت بر دیوار کعبه آویزان بود. اما بنی‌هاشم هرگز در مقابل این تندیس‌ها کرنش نکرده، فقط خدای سبحان و بی‌همتا را می‌پرستیدند. آن‌ها برای خدا شریکی قرار نداده، به آیین شیخ انبیاء، ابراهیم(ع)، پای‌بند بودند.

امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید: «به خدا سوگند که نه پدرم، نه جدم، عبدالمطلب و نه عبدمناف و هاشم، هیچ‌کدام بتی را نپرستیدند، بلکه فقط خدای متعال را ستایش می‌کردند و با تمسک به دین ابراهیم به‌سمت کعبه نماز می‌خواندند.

این رفتار بزرگ‌منشانه خاندان هاشمی دلیل بر پختگی فکری و گرایش نداشتن ایشان به اخلاق [ناپسند] قوم خود در پرستش بت‌ها و تندیس‌ها بود. ایشان پرستش این اشیای بی‌جان را به‌سخره گرفته، به دین جدشان ابراهیم(ع) که با بت‌ها به ستیز برخاست و بیرق ایمان به خدا را برافراشت، گردن نهادند.


نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌ای برای کتاب ثبت نشده است

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه

حجم

۰

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۲۶۴ صفحه