دانلود و خرید کتاب دموکراسی ژان بشلر ترجمه سعید کامران
با کد تخفیف OFF30 اولین کتاب الکترونیکی یا صوتی‌ات را با ۳۰٪ تخفیف از طاقچه دریافت کن.
کتاب دموکراسی اثر ژان بشلر

کتاب دموکراسی

نویسنده:ژان بشلر
انتشارات:انتشارات آگه
امتیاز:
۲.۰از ۴ رأیخواندن نظرات

معرفی کتاب دموکراسی

کتاب دموکراسی نوشتۀ ژان بشلر و ترجمۀ سعید کامران است. این کتاب را انتشارات آگه منتشر کرده است. کتاب دموکراسی - رسالۀ آموزشی - دموکراسی در حال حاضر به موضوع روز بدل شده است. در دموکراسی‌های کهن‌سال و صدسالة اروپا و آمریکا بعضی خواهان دموکراسی بیشتر و برخی دیگر خواستار رفع نارسایی‌ها و کمبودهای آن هستند. در دموکراسی‌های نوپا، مردم نگران حفظ و دوام نهادهایی هستند که برای برقراری دموکراسی (واقعی)، پایدار و مؤثر لازم است.

درباره کتاب دموکراسی

اقبال عمومی و اتفاق‌نظر در مورد دموکراسی می‌توانست باعث خرسندی کامل دوستداران آن گردد، اما چیزی که باعث نگرانی آن‌ها نیز می‌شود این است که اگرچه همه، اعم از موافق و مخالف، از دموکراسی حرف می‌زنند، ولی هیچ‌کس نمی‌داند باید چه برداشت دقیقی از این واژه داشته باشد. آیا منظور یک نظام حکومتی مبتنی بر آزادی است؟ بی‌شک چنین است، اما معنای خود آزادی چیست؟ آیا منظور نظام حکومتی مبتنی بر مساوات و برابری است؟ شاید، اما می‌دانیم که جنایات زیادی به نام برابری صورت‌گرفته است. آیا نظامی است که در آن اکثریت تصمیم می‌گیرد؟ اما اگر اکثریت به تصمیمات نامعقول و کارهای عجیب‌وغریب تمایل نشان دهد چه؟ اصولاً در ابتدا باید پرسید: آیا دموکراسی یک رژیم سیاسی است یا نوعی سازمان اجتماعی یا یک وضعیت روحی یا مجموعه‌ای از رفتارها و یا همۀ این‌ها و بسیاری چیزهای دیگر؟

در برابر همۀ این ابهام‌ها و پرسش‌ها، توضیحات و پاسخ‌هایی ارائه می‌شود، اما همۀ آن‌ها با یکدیگر متفاوت، ناسازگار و گاه متضادند. این توضیحات و پاسخ‌ها قبل از هر چیز به‌واسطۀ شور و هیجان و تعصب ایدئولوژی‌های گوناگون، آلوده و مخدوش می‌گردند. هر ایدئولوژی رژیمِ سیاسی موردنظر خود را پیشنهاد می‌کند، و می‌دانیم که ایدئولوژی‌های گوناگونی وجود دارند. گره این مشکل با گفتنِ این که بررسی و تحلیل دموکراسی باید به طور عینی صورت گیرد باز نمی‌شود، زیرا هدف این بررسی نامشخص نیست: تعریف «درست» دموکراسی به‌عنوان «رژیم مطلوب» در خود ماهیتِ موضوع نهفته است، زیرا به دلایل سادۀ شواهد تجربی، نمی‌توان رژیم خمرهای سرخ و کشور سوییس، روسیۀ استالینی و ایالات متحدۀ دوران ترومن یا دموکراسی‌های خلقی و دموکراسی‌های اسکاندیناوی در اروپا را در یک سطح قرارداد؛ بنابراین باید دیدگاهی را برگزینیم که هم امکان قضاوت عینی را فراهم کند و هم امکان قضاوت ارزشی را که باعث پایان‌بندی موارد بررسی‌شده می‌گردد.

خواندن کتاب دموکراسی را به چه کسی پیشنهاد می کنیم؟

علاقه‌مندان به موضوع دموکراسی در کشورهای مختلف می‌توانند از خواندن این کتاب لذت ببرند.

درباره ژان بشلر

ژان بشلر، متولد ۲۸ مارس ۱۹۳۷ در (موصل)، جامعه‌شناس فرانسوی است. وی استاد جامعه‌شناسی تاریخی در سوربن، وی عضو آکادمی علوم اخلاقی و سیاسی است که در تاریخ ۶ دسامبر ۱۹۹۹ در بخش اخلاق و جامعه‌شناسی در صندلی منتخب با انتقال آلن بزانچون انتخاب شد. وی از سال ۲۰۱۱ ریاست آکادمی و انستیتوی دو فرانسه را برعهده دارد.

بخش‌هایی از کتاب دموکراسی

از کجا آغاز کنیم؟ از انسان؛ چون می‌خواهیم «رژیم خوب» سیاسی را تعریف کنیم. اگر رژیمی خوب باشد برای همه خوب است؛ بنابراین، برای شروع کار باید دیدگاه همۀ انسان‌ها یا به عبارتی دیگر، خود «انسان» را در نظر گرفت. البته ممکن است بلافاصله با این ایراد روبه‌رو شویم که: انسان به‌صورت مجرد وجود ندارد، بلکه فقط انسان‌ها وجود دارند. در اینجا نمی‌خواهیم وارد آن مجادلۀ فلسفی و منطقی بین نام‌انگارها و واقع باورهای اروپای اواخر قرون وسطا شویم. واقع باورها کلیت‌هایی نظیر «حیوان» یا «انسان» را واقعی می‌دانستند، درحالی‌که به نظر نام‌انگارها تنها انسان‌های منفرد واقعی بودند و بقیه چیزی جز واژه‌هایی کم‌وبیش ساده و خوش‌آیند نبودند. این مجادله البته ساختگی نیست. شاید عقل سلیم راه‌حلی میانه را به‌صورت زیر نشان دهد. نوع انسان به‌صورت یک واقعیت وجود دارد، لااقل به مفهومی که انسان‌ها مثلاً با زنبورها و شامپانزه‌ها یکی نیستند؛ بنابراین، باید امکان داشته باشد که خصوصیاتی را تعریف کنیم که انسان‌ها را از دیگر انواع حیوانات متمایز سازد. پاسخ کلی خود را از هم‌اکنون ارائه می‌دهیم: به نظر ما، انسان قبل از هر چیز با آزادی، عقلانیت و هدفمندی تعریف می‌شود. البته «انسان» و نه لزوماً انسان‌ها، زیرا هرکس می‌تواند مثال‌هایی از انسان‌هایی را ارائه دهد که آزاد نیستند، رفتاری عقلانی ندارند و هیچ هدفی را دنبال نمی‌کنند؛ بنابراین، موضع‌گیری عاقلانه و شایسته این است که بگوییم انسان تنها در وجود انسان‌ها تحقق می‌یابد و انسان‌ها تا آنجا انسان هستند که موفق می‌شوند خصوصیت انسان را در وجود خود محقق سازند.

نظری برای کتاب ثبت نشده است
بریده‌هایی از کتاب
مشاهده همه (۶)
برای توزیع عادلانهٔ قدرت، باید هرکس آزاد باشد که با استناد به کاردانی و صلاحیت قانونی و شرعی خود، داوطلبی‌اش را برای هر پست خالی اعلام کند، و هم‌چنین فرمان‌برداران آینده آزاد باشند که داوطلبی او را بپذیرند یا رد کنند.
vahidk
لازم است هرگونه میل و هوس توسل به اقدامات خشونت‌بار به‌علت وجود تهدیدِ یک خشونتِ متقابلِ قوی‌تر زایل گردد و این تهدید در نظر بازیگران، واقعی و معتبر بیاید. اما اگر خشونتِ اعمال‌شده در مقابل افراد خشن به‌نوبه‌ی‌خود ناعادلانه باشد، عدم خشونت دیگر هیچ نقطهٔ اتکایی نخواهد داشت و صلح بدون امکان بازگشت دچار مخاطره خواهد شد.
vahidk
ادب موفق‌ترین تقلید ممکن از دوستی میان شهروندانی است که فاصلهٔ اجتماعی آنان را از گشودن باب دوستی با یکدیگر بر حذر می‌دارد. ادب جانشین اجتماعی دوستی است.
vahidk
صلح «عدم هم‌ستیزی» نیست، بلکه چه به‌صورت عام و چه در آن چیزی که در خودِ هم‌ستیزی مورد نظر ماست، «عدم خشونت» است.
vahidk
می‌توان از این نظر دفاع کرد که بازیگران به شرطی از خشونت چشم‌پوشی می‌کنند که در صورت توسل به آن با خطرِ بروزِ خشونتی بسیار بیش‌تر و فراتر از ظرفیتِ تحمل‌شان ـبه‌عنوان واکنش از طرف مقابل ــ روبه‌رو شوند. این شرط نمی‌تواند کافی باشد، زیرا اگر فقط همین شرط باشد، از خشونت خلاص نمی‌شویم. این تنها می‌تواند شرطی مکمل به حساب بیاید. شرط‌های لازم و کافی دوگانه هستند. بازیگران در صورتی به‌طور موجه و قابل‌قبول از خشونت چشم‌پوشی می‌کنند که انتخاب‌های صورت‌گرفته در میان آن‌ها حتی‌الامکان بهترین باشد و یا این که اگر آن‌ها را بد می‌دانند، امیدی واقع‌بینانه به تغییر و بهبودی آن‌ها داشته باشند. اگر انتخاب‌ها امروز یا در موعدی معین درست باشند، آن‌ها خشونت را کنار می‌گذارند. هم‌چنین، اگر به نظر آن‌ها سهم‌شان از دارایی‌های کمیاب عادلانه باشد و یا فکر کنند که می‌توانند یک سهم ناعادلانه را تصحیح کنند، باز هم از خشونت چشم‌پوشی می‌کنند. در یک جمله، می‌توان گفت که درستی و عدالت می‌توانند صلح را برقرار کنند.
vahidk
اکنون به نکتهٔ حساس مسئله می‌رسیم: مسئله‌ای که به‌معنای حقیقی کلمه حیاتی است. زیرا انسان‌ها محکوم به هم‌زیستی، ناهم‌سازی، و گرفتار شدن در چرخهٔ منازعات مرگ‌بار هستند. در این‌جا مسئله‌ای در برابر آن‌ها مطرح می‌شود که نمی‌توانند تصمیم بگیرند که آن را با بی‌اعتنایی حل کنند. این مسئله آنان را هرروزه و در هر گوشه از زندگی اجتماعی تحت فشار قرار می‌دهد. این مسئله به‌شکل خام و بی‌پرده، به این صورت مطرح می‌شود که: «چگونه با هم زندگی کنیم بدون این که یکدیگر را بکشیم؟». امر سیاست راه‌حل این مسئلهٔ خاص و صرفآ انسانی است.
vahidk

حجم

۷۸۷٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۵ صفحه

حجم

۷۸۷٫۹ کیلوبایت

سال انتشار

۱۳۹۸

تعداد صفحه‌ها

۱۵۵ صفحه

قیمت:
۵۵,۰۰۰
تومان